Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ny spinnoff: Har du nikkelallergi, og får dine barn hull i ørene tidlig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du nikkelallergi, og når får/fikk dine barn hull i ørene?
Jeg har nikkelallergi. Ungene får/fikk hull i ørene før de er fem år 4 2,06%
Jeg har nikkelallergi. Ungene får/fikk hull i ørene når de er 5–8 år 9 4,64%
Jeg har nikkelallergi. Ungene får/fikk hull i ørene når de er 9–12 år 16 8,25%
Jeg har nikkelallergi. Ungene får/fikk hull i ørene når de er 12 år eller eldre 27 13,92%
Jeg har nikkelallergi. Ungene får ikke hull i ørene så lenge jeg bestemmer 35 18,04%
Jeg har ikke nikkelallergi. Ungene får/fikk hull i ørene før de er fem år 3 1,55%
Jeg har ikke nikkelallergi. Ungene får/fikk hull i ørene når de er 5–8 år 24 12,37%
Jeg har ikke nikkelallergi. Ungene får/fikk hull i ørene når de er 9–12 år 35 18,04%
Jeg har ikke nikkelallergi. Ungene får/fikk hull i ørene når de er 12 år eller eldre 28 14,43%
Jeg har ikke nikkelallergi. Ungene får ikke hull i ørene så lenge jeg bestemmer 18 9,28%
Dustepoll! 1 0,52%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 194. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-12, 18:40   #41
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny spinnoff: Har du nikkelallergi, og får dine barn hull i ørene tidlig?

Har nikkelallergi, og har sagt at hun må være minst 12, helst flyttet hjemmmefra og bestemme selv hva hun vil hulle kroppen sin med.
Det hjelper å fortelle henne at man faktisk skyter hull, eller stikker med nål inn i kroppen hennes enn så lenge, hun svimer jo nesten av ved tanken på å fjerne flis fra fingern enn så lenge.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 18:47   #42
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke allergi og fikk hull da jeg var seks år. Aldri hatt problemer. Jentene var fem og sju (nå ti og seksten). Ingen problemer.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 18:49   #43
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har nok også satt en slags aldersgrense ved ca 16 år. Ikke mest pga nikkel, (og jeg er ikke allergisk), men rett og slett fordi jeg setter så stor pris på at foreldrene mine hjalp meg å holde de vakre øreflippene mine ubesudlede til jeg var stor nok, og ved mine fulle fem, til å skjønne at det er best uten. Jeg er glad for at jeg ikke har noen arr der. Det er kanskje ikke det verste i verden å ha bittesmå arr på øreflippene, men dog. Vi får se hvor stor den kamelen er når Kløver nærmer seg den alderen. (Og noe før det blir rett og slett en øvelse i å stå i mot gruppepress fra evt andre foreldre).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 18:58   #44
Christa
Bør lage seg en tittel selv

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Jeg har nikkelallergi og hun får ikke hull i ørene så lenge vi bestemmer. Jeg fikk hull i ørene når jeg var syv og nikkelallergi ett år etter. Nå er vesla sånn skrudd sammen at hun tørr ikke, og det er helt fint.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 19:05   #45
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har nikkelallergi, og mine gutter får ikke ta noen hull før de er myndige.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 19:08   #46
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har nikkelallergi. Stemte ved 12 år eller eldre.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 19:20   #47
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke nikkelallergi, og fikk etter lengre tids innsats grått meg til hull i ørene da jeg var 9. Regner med en tilsvarende eller høyere alder for jenta mi, men har ikke tenkt så mye på det ennå - annet enn at jeg synes det er altfor tidlig nå når hun straks er 6. Hun har allerede begynt å spørre, da flere venninner har hull i ørene for lengst.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 19:38   #48
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er faktisk litt sjokkert over at noen av dem som selv har nikkelallergi sier de vil tillate fra 12 år og oppover. Jeg tror jeg hadde blånektet før de var myndige. Jeg har som sagt ikke den type allergi selv (dessverre ganske msnge andre, derimot), og hull i ørene er ikke aktuelt så lenge jeg bestemmer.

Mitt viktigste argument er rent etisk. Er det riktig å gjøre permanente endringer på kroppen til et menneske som ikke aner konsekvensene? Allergi kommer i andre rekke, men er et viktig argument.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 19:39   #49
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har veldig svak nikkelallergi og det et av hullene i ørene mine hovner opp innimellom, selv om jeg sjelden har noe i dem.

Jenta mi på snart 8 har ikke hull i ørene og jeg ønsker at hun helst skal vente til hun er stor nok til å få det gjort på et piercingstudio. Da er det mye mindre sjans for problemer og infeksjoner.

Hun begynnte å mase for et års tid siden fordi de fleste jentene i klassen har hull, men da fant jeg en youtube video av en jente som fikk hull i ørene som gråt. Og da ville hun plutselig ikke lenger.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 19:43   #50
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg er faktisk litt sjokkert over at noen av dem som selv har nikkelallergi sier de vil tillate fra 12 år og oppover.

Kanskje fordi nikkelallergi ikke er arvelig?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 19:46   #51
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Kanskje fordi nikkelallergi ikke er arvelig?

Ikke?

Min mors eneggede tvillingsøster fikk helt ekstrem nikkelallergi etter tredje fødsel. Min mor har sagt at det var grunnen til at hun selv ikke fikk flere barn.

Gammel 14-08-12, 19:51   #52
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Ikke i følge de lærde.
Fra lommelegen:"Min mor har nikkelallergi - kan jeg arve den?
Nikkelallergi er ikke arvelig. Sykdommen utvikles ved at huden eksponeres for nikkel over en lengre periode. Derfor kan du bruke øredobber med nikkel i lengre tid før du plutselig begynner å reagere allergisk. Klokker, bukseknapper av nikkel, mynter og nøkler i lommene kan også bidra til å øke følsomheten. Når du først har fått symptomer kan plagene vedvare så lenge du utsettes for nikkel. Å unngå nikkel er svært vanskelig fordi det finnes i svært mange ting vi omgir oss med til daglig. Svette vil frigjøre nikkel-ioner og kan forverre eller utløse en allergi. I kjøkkenarmatur, oppvaskbenker og bestikk er imidlertid nikkel-ionene så hardt bundet at de sjelden utløser symptomer. Mat fra hermetikkbokser er heller ikke farlig."

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 20:30   #53
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Ja. Og nei.

Gammel 14-08-12, 20:36   #54
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

...

Sist redigert av Pesten : 13-11-12 kl 20:22.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 20:42   #55
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke nikkelallergi. Eldste fikk da hun var 8 år.
Pappaen til de yngste har nikkelallergi. Dermed har ikke de to yngste på 7 fått hull i ørene. De har litt eksemhud, og har fått forklart at det kan hende de ikke tåler øredobber, og at vi derfor skal vente til ungdomsskolen. Det syntes de var helt ok.

Stemte forøvrig etter eldste, dvs har ikke nikkelallergi, fikk hll i øra 5-8 år.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 20:51   #56
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikk hull som 12- åring, tror jeg. Fikk allergi, var lenge jeg ikke tålte beltespenner, klokker etc. Men det har gått over.

Når det gjelder egne barn er jeg ikke sikker. Har bare gutter og de maser vel ikke så tidlig. Men de får ihvertfall ikke før de er 12, sannsynligvis 16.

Gammel 14-08-12, 21:00   #57
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Fikk kraftig allergi av ørepynt (tok hull som 15-åring). Guttene mine vil heldigvis ikke ha ørepynt, men de hadde uansett ikke fått lov så lenge jeg bestemmer.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 21:09   #58
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har nikkelallergi og jeg håper inderlig at gutta ikke tar hull i ørene. Ever!

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 21:18   #59
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Ikke i følge de lærde.
Fra lommelegen:"Min mor har nikkelallergi - kan jeg arve den?
Nikkelallergi er ikke arvelig. Sykdommen utvikles ved at huden eksponeres for nikkel over en lengre periode. Derfor kan du bruke øredobber med nikkel i lengre tid før du plutselig begynner å reagere allergisk. Klokker, bukseknapper av nikkel, mynter og nøkler i lommene kan også bidra til å øke følsomheten. Når du først har fått symptomer kan plagene vedvare så lenge du utsettes for nikkel. Å unngå nikkel er svært vanskelig fordi det finnes i svært mange ting vi omgir oss med til daglig. Svette vil frigjøre nikkel-ioner og kan forverre eller utløse en allergi. I kjøkkenarmatur, oppvaskbenker og bestikk er imidlertid nikkel-ionene så hardt bundet at de sjelden utløser symptomer. Mat fra hermetikkbokser er heller ikke farlig."

Klart man må eksponeres for Mikkel før man blir allergisk, men man kan vel være arvelig disponert for å utvikle det?

Gammel 14-08-12, 21:23   #60
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Klart man må eksponeres for Mikkel før man blir allergisk, men man kan vel være arvelig disponert for å utvikle det?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:40.