Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Navn og forventninger til uttale

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-12, 16:22   #421
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Bai, det er da ikke trykk på første stavelse der?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 16:44   #422
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg trur eg har klart å løyse lydfilproblemet med hjelp av iPhone-taleopptak og dropbox.

Verkar denne linken? http://db.tt/6OymZI0L
Og blir det riktig uttale?

Eg innbiller meg at eg stadig gjer dette (rogalandsdialekt). Tar eg feil?

Jeg tror nemlig også at jeg stadig gjør det, men jeg mangler eksempelord for å illustrere.

Angående lydfilen: Skal man klikke på høyttaleren? Det skjedde ikke noe.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 16:50   #423
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må laste ned fila først (download), så åpne den.

Gammel 13-08-12, 16:51   #424
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hørte! Nei, det er ikke slik mitt navn er. Her er det trykk på andre stavelse. I-en er fin, alle lyder er perfekte, men trykket er feil.

-stin er som i Stine. Men trykket ligger på Kriss. (Markerer kort vokal med dobbel konsonant her.)

Gammel 13-08-12, 16:53   #425
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ok. Dette trodde jeg aldri jeg skulle spørre om. Men hvordan gjør jeg dette selv?

Gammel 13-08-12, 16:57   #426
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Slik som bai sier det er ikke den jeg er vant med.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 17:01   #427
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Slik som bai sier det er ikke den jeg er vant med.

Ikke jeg heller, men i Ann-Kristin etc er det mest logisk.

Gammel 13-08-12, 17:10   #428
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ikke jeg heller, men i Ann-Kristin etc er det mest logisk.

Det er det.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 17:22   #429
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Men jeg vil bare tilføye at jeg ikke anser uttalen av navnet mitt for å være særlig spesiell. 90% av de som sier det, uttaler det slik jeg gjør. Det er derfor jeg blir så paff over de 'Kriss-tinn-ene jeg hører. Særlig her i området. De aller, aller fleste har lang vokal i den trykksvake stavelser. Kommer man derimot nedover mot Vest-Agder, kommer Kristinn fort fram.

Gammel 13-08-12, 17:32   #430
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg vil bare tilføye at jeg ikke anser uttalen av navnet mitt for å være særlig spesiell. 90% av de som sier det, uttaler det slik jeg gjør. Det er derfor jeg blir så paff over de 'Kriss-tinn-ene jeg hører. Særlig her i området. De aller, aller fleste har lang vokal i den trykksvake stavelser. Kommer man derimot nedover mot Vest-Agder, kommer Kristinn fort fram.

Lydfileksempel!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 17:32   #431
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jepp, dette må vi høre!

Gammel 13-08-12, 17:35   #432
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ja, men tell me how!

Gammel 13-08-12, 18:12   #433
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg lurer på om jeg sier det altså - Krisst-inn. :grubler: *stril*

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 18:23   #434
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg sier det selv (og også mine foreldre og de fleste, men ikke alle, andre), sier vi det med tydelig og lang i i siste stavelse. Min mann og noen av mine venninner sier det med så kort i at det nesten blir en slags e, i verste fall. Noen sier det tydelig med så kort i som man får i for eksempel "inn". Som i Holiday Inn. (Det var det første jeg kom på.)

Jeg har aldri før tenkt over at Kristin er komplisert å uttale, tvert imot.

hm ... hvis noen heter "ann kristin", så sier jeg sånn som du skriver - kristiiiiin (som i "fin")

Men hvis noen heter bare krisitn eller "anne kristin", så sier jeg krist-innn (som i Linn)

Rart det der

Sist redigert av m^2 : 13-08-12 kl 18:30.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 18:27   #435
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min venninne heter Merethe og det skulle man jo tro var bænkers, sant?
Men nei. Hennes far vestfra sier det jo helt annerledes enn indre-østlandske meg

Og hva som er forskjell i trykk og tonem aner jeg virkelig ikke, men skulle gjerne lært

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 19:26   #436
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Kristin på østlandsk, trykk på første stavelse kommer her. I-en i siste stavelse høres, mener jeg, men den er jo trykklett og dermed kort.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 19:44   #437
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Då tok eg feil, når det gjaldt trykket. (eg fekk besøk, og var nær ved å seie at det ikkje passa, fordi eg var midt i ein spennande diskusjon..).

Eg brukte taleopptak på iPhone, sendte det på Mail til meg sjølv og valde åpne i dropbox, kor eg putta det i public-folderen og la ut lenka.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 19:50   #438
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

-stin er som i Stine. Men trykket ligger på Kriss. (Markerer kort vokal med dobbel konsonant her.)

Som i engelsk uttale av Christine, bare at man legger trykk på Chris og tine?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 20:03   #439
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

hm ... hvis noen heter "ann kristin", så sier jeg sånn som du skriver - kristiiiiin (som i "fin")

Men hvis noen heter bare krisitn eller "anne kristin", så sier jeg krist-innn (som i Linn)

Rart det der

Ann Kristin er et sånt navn jeg uttaler slik eieren gjør det. Noen sier Ann-Krist-inn, andre Ann-Kristiiiin, og jeg hipp som happ.

Ellers får folk slite med dialekta mi, jeg sier ikke Marææn til bergenske Maarner, altså.

Chamilla/Jamila er jo litt vrient, ofte fordi det er snakk om den arabiske versjonen av navnet og når man da skal skrive det med latinske bokstaver, så blir det "lydskrift". De marokkanerne jeg kjenner uttaler navnet som et mellomting av Tsjamilla og Sjamilla, og da velger man vel noe som likner. Jeg kjenner til tre-fire ulike måter å skrive navnet på, og hadde nok trodd at Chamilla var en av dem.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 20:09   #440
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Kristin på østlandsk, trykk på første stavelse kommer her. I-en i siste stavelse høres, mener jeg, men den er jo trykklett og dermed kort.

Skjønner hva du mener. Men ja, du har litt kort i, selv om jeg aldri ville ha reagert på denne uttalen.

Jeg kom på noe: Hvordan ville dere sagt navnet Kristi? Eller for den saks skyld også Kjersti, Heidi og Randi. Jeg sier det helt likt, bare med n på slutten. Som i Kjerstin.

Jeg skjønner mindre og mindre av det Toffen sier om at vokalen ikke kan være lang i trykksvak stavelse. I mine ører er det to stavelser i Randi. Trykket er i første. Men i-en til slutt er jo lang? Sett på en n, så har du navnet mitt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:51.