|
|
#321 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleAltså, uansett så mye du gjerne vil være Maarn på Vinnern, så klarer ikke jeg å si det uten å leke østlending.
|
|
|
#322 |
|
Hertuginne
|
Sv: Navn og forventninger til uttale
Jeg klarer ikke for mitt bare liv å si Maarn for Maren eller Kaarn for Karen, uten at det høres helt fryktelig knotete ut. Da får heller bare navneeieren bli småsur på meg for at jeg sier Karen i stedet for Kaarn. :vestlending med utpreget skarre-r:
|
|
|
#323 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Æ'ln er heller ikke mulig, men jeg kan strekke meg til en slags Ærln, i stedet for mitt intuitive Ærlenn.
|
|
|
#324 |
|
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Samme her
|
|
|
#325 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Navn og forventninger til uttaleMen har noen ment det da? En kan jo ikke endre på dialekten sin? |
|
|
|
|
|
#326 |
|
Hertuginne
|
Jepp. Orket ikke bla meg så veldig langt bak i diskusjonen, så det kan se ut som om jeg bevisst prøver å henge ut Mrs. L, men hun var den første jeg fant som var ganske klar på at man burde prøve å uttale navnet som eieren vil.
|
|
|
#327 |
|
kamerat
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleMan KAN jo endre på dialekten sin, men det blir unaturlig og rart, vil antagelig ikke lykkes helt, og det er kjempevanskelig å være konsekvent. La de tusen blomster blomstre, sier nå bare jeg.
|
|
|
#328 |
|
Whatever, never mind
|
Og motsatt. Skal jeg si KaaRææn høres det ut som jeg gjør narr av bergensdialekten. |
|
|
|
|
|
#329 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Navn og forventninger til uttaleJeg mener at man delvis kan, og delvis bør, endre på måten man sier andres navn på. En som skarrer på r'en klarer ikke å rulle, greit. Men jeg sier naturlig Kariiiin, med trykk på i. Når jeg da treffer noen som sier Karin, med hovedtrykk på første stavelsen - da ser ikke jeg helt hvorfor jeg skal tviholde på dialekten min. Jeg har en fetter som heter Bård, vi kaller han for Bår, det er dialekten vår. Skal jeg kalle alle som heter Bård for Bår, uavhengig av hva de sier selv? Nei, det syns jeg blir for dumt. |
|
|
|
|
|
#330 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Sv: Navn og forventninger til uttaleJeg synes at den som har navnet gjerne må få mene noe om hvordan de ønsker at andre skal uttale navnet sitt. Mitt navn uttales ulikt nordpå og sørpå, og jeg liker ikke mitt navn uttalt på andre måter enn slik jeg er vant til det. Og jeg synes ikke det er for mye å be om at man kan rette seg etter det.
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02) Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre. Groucho Marx Sist redigert av tiddelibom : 13-08-12 kl 11:49. Årsak: skrivefeil |
|
|
|
|
|
#332 |
|
kamerat
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleJeg synes det er veldig corny å diktere andre å overstyre eget lydsystem, og har aldri opplevd at noen har gjort det heller.
|
|
|
#333 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleDette var veldig nye tanker for meg, kjenner jeg, og jeg må tygge litt på det. Jeg har alltid tenkt at "folk må da kunne...", men kanskje ikke?
|
|
|
#334 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Navn og forventninger til uttaleEn ting er å legge inn lyder (som r i Karen). En annen ting er tonefall. Å si Annita for meg blir helt helt fjernt, altså.
|
|
|
#335 |
|
kamerat
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleMen har du bedt andre om å velge den vestlandske uttalen av ditt eget navn, Poly?
|
|
|
#336 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Navn og forventninger til uttaleDet er forskjell på å endre dialekt og å prøve å bruke riktig tonem og trykk i navn. |
|
|
|
|
|
#337 |
|
flisespikker
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleEn skolevenninne av meg het Karen, og var tydelig på at navnet skulle uttales ka-ren, ikke kaarn, så da gjorde vi det. Jeg ville også sagt f.eks. Bård og Gunnhild med eller uten uttalt d på slutten avhengig av hva personen selv sa. Men jeg ville ikke sagt Æivind eller Æirik, jeg uttaler Eivind og Eirik med "spiss" e-lyd i diftongen, og jeg ville syntes det var merkelig og urimelig å "forlange" at jeg skulle gjøre noe annet. (Jeg har en ei-lyd i etternavnet mitt, og ville aldri finne på å be østlendinger uttale det med "ei" i stedet for med "æi". Jeg sier det tidvis med "æi" selv, på telefonen, da det ellers tydeligvis er vanskelig å høre hva jeg heter.)
|
|
|
#338 |
|
kamerat
|
Trykk, Pelle. Og ja, jeg tror det er ganske gjengs å mene at man følger navneinnehaverens eget trykk. Men noen dialektområder har jo en ekstremt sterk trykk-på-første-stavelse-regel, jeg ville jo ikke funnet på å bli fornærmet over at en person fra et slikt område uttalte mitt trykk-på-andre-stavelse-mellomnavn med trykk på første stavelse. Typ Lise Annita.
|
|
|
#339 |
|
Eklektisk
|
Jeg tror jeg klarer de aller fleste uttalelsene av Kristin, både med og uten skarre-r. |
|
|
|
|
|
#340 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Navn og forventninger til uttaleHyacint; jeg hadde nok forsøkt å sagt det med leng i. Har en kamerat med et meget spesielt navn, som det ikke var selvsagt hvordan man skulle uttale det. lenge sa vi det slik østlendinger uttaler "hørte". Så spurte jeg en gang, og han sa det skulle uttales med tonefall som i "trønder". Så da gjør vi som regel det.
|
![]() |
|
|