Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Navn og forventninger til uttale

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-12, 12:07   #181
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Sier måneden August må samme måte som du uttaler navnet ser jeg Skilpadda, mens jeg uttaler navnet August som André. Tror jeg.

Virkelig? Jeg uttaler det motsatt, slik som Skilpadda. (Hvis ikke så banker hun meg. )

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 12:20   #182
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke engang skjønne at det finnes to forskjellige måter å uttale August på. :dum:

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 12:22   #183
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg klarer ikke engang skjønne at det finnes to forskjellige måter å uttale August på. :dum:

Tre forskjellige, åpenbart.

Som Skilpadda sier så kan man uttale det på samme måte som man uttaler Martin eller Morten. Begge deler med trykket på August. Alternativt kan man uttale det slik de fleste (?) uttaler måneden august, med trykk på August.

Gammel 10-08-12, 12:39   #184
Fjols

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Vår sønn heter også August,mange av mine østlandske venner uttaler navnet som måneden. Altså August.
Vi sier August.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 12:43   #185
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei nå ble jeg skikkelig usikker her altså.

Gammel 10-08-12, 12:47   #186
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er selvsagt bare vanlig ingeniører som ikke kan slikt.

Tøv, jeg er sivilingeniør og er tydeligvis også litt på bærtur her.

(Og til den som nå påstår at det bare er flinke sivilingeniører som har peiling på dette med navn, skrivemåte og uttale.)

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 12:50   #187
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår at det aldri, aldri blir kjedelig å le av rare navn og stavemåter, men jeg slår nå et slag for å uttale navn på samme måte som foreldrene til stakkars Chamilla gjør det.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 12:54   #188
Fjols

Fjols sin avatar

Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Spør man ikke om man er usikker på uttalen?

Jeg kjenner et barn som heter Heine, og for meg som er nordnorsk blir det Heine, mens for mor og far som er fra Sør-Norge blir det "Hæine".
Men,jeg har da vitterlig spurt om hvordan navnet burde uttales, og ikke uttalt det feil med vilje.

De har ingenting imot at jeg sier Heine.

Gammel 10-08-12, 12:56   #189
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Da jeg flyttet til Tromsø stiftet jeg for første gang bekjentskap med Steve - rett frem.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 12:56   #190
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg uttaler også navn med "ei" i seg med "ei" og ikke med "æi". Så jeg sier Eivind og Heidi i stedet for Æivind og Hæidi. Også sier jeg AnDers, og aldri Anners.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 12:58   #191
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tenker at det enkleste er å spørre, og syns det blir teit å demonstrere.

Vi har vel hatt to av de heftigste navnegiverrundene i omgangskretsen, og endt opp med to navn som må staves, men som har idiotsikker uttale på alle involverte språk og dialekter. Det var mye viktigere for oss enn navn som alle helt åpenbart staver riktig. Begge gutta kommer til å måtte stave etternavnene sine uansett, så da kan det like gjerne være '* uten h'. Vi har sågar gjort en bevisst feil og droppet bindestreken i et dobbeltnavn, enda vi bruker begge. Dette er for å markere at det er to navn (oppkalling) og for at poden skal kunne droppe det ene i uttale om han vil det selv når han blir eldre.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 13:01   #192
Fjols

Fjols sin avatar

Standard

Noen av ungene i barnehagen til lillesøster kalte henne en stund for "Ajnna" og da kom det sporenstreks fra lillesøster at hun het "Anna".

Gammel 10-08-12, 13:01   #193
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er forskjell på om et navn uttales "feil" grunnet dialekt eller om det uttales feil fordi navnet skrives på en måte som gjør det vanskelig å vite hva som blir riktig uttale.

Gammel 10-08-12, 13:03   #194
Fjols

Fjols sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Jeg synes det er forskjell på om et navn uttales "feil" grunnet dialekt eller om det uttales feil fordi navnet skrives på en måte som gjør det vanskelig å vite hva som blir riktig uttale.

Ja,ser den.

Gammel 10-08-12, 13:10   #195
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg synes man er temmelig vrang om man henger seg opp i at folk uttaler et navn med en annen dialekt. Jeg skulle slitt ganske mye for å klare å uttale "Hæine" på noen av mine dialekter. Jeg hadde fått til Anners, i stedet for AnDers, men da måtte jeg konsentrert meg i starten i alle fall. Mannen min har ikke sjans til å uttale Erlend slik jeg gjør det (Ælen) og jeg klarer knapt å si det på hans måte, som er Eerlen.

Jeg synes det er noe ganske annet enn å insistere på å kalle Chamilla for Sjamilla, når hun presenterer seg som Kamilla.

Gammel 10-08-12, 13:17   #196
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg vil ikke insistere på å kalle noen Chamilla, som sier at de heter Camilla, men hvis jeg ikke vet bedre, antar jeg at de heter Chamilla.

Det syns jeg er demonstrativt gjort, åpenbart for å sette folk på plass for at de er Domme.

Gammel 10-08-12, 13:22   #197
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg uttaler forresten mitt eget navn annerledes enn mine foreldre gjør. Jeg syns den vestlandske uttalene av mitt navn er skikkelig stygg, og sluttet med den i ungdomsårene.

Outer ikke navnet her, men tenk SiGne vs. "Singne" (eller hvordan jeg nå skal beskrive den mykere varianten av uttalen).

Gammel 10-08-12, 13:23   #198
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det syns jeg er demonstrativt gjort, åpenbart for å sette folk på plass for at de er Domme.

Nei, det er fordi første gang jeg møtte noen ved navn Chamilla, og uttalte det Kamilla, så viste det seg at hun egentlig het Sjamilla.

(Og hun var alt for høflig til å rette på meg, så jeg omtalte henne som Kamilla i veldig lang tid før noen andre sa fra. )

Gammel 10-08-12, 13:26   #199
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Den ser jeg. Men statistisk sett så var det jo en god gjetning, hvis man først skal gjette.

I etterpåklokskapens lys så vil kanskje en bedre strategi være å spørre forsiktig om uttalen?

Gammel 10-08-12, 13:28   #200
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Nyx: Hva i alle dager heter du da?

Brummen da. Hun heter jo Nyx.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:35.