|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?City serien til Lego er vel kjønnsnøytral, med brannstasjon, sykebiler, politi etc. Fisher price bondegård, skolebuss og lekekjøkken. Så det er mulig å finne en del. Jeg syns egentlig det verste er sportsutstyr, slik som f.eks Frost serien. Snakker om å være gutt/jente.
![]() |
#22 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Men det eg reagerer på, er dyre ting, som ski, sykler og skøyter. Slikt synest eg er veldig kjønna i utforminga, og som artikkelen her og tar opp, gjer det arving vanskeleg. Sportsutstyr er jo gjerne slikt ein veks frå, før det blir utslitt. Så det burde jo vere rom for litt meir arvevennleg utforming, på tvers av kjønn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
maler
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Av småbarnsleker synes jeg det er ganske mye kjønnsnøytralt og bra egentlig, men et blir bare verre og verre jo større de blir. Og det er gjennomgripende, både leker, klær, sportsutstyr og endel tegneserier og bøker. Det er derfor ikke så lett å endre heller i og med at man forventer en kjønnsdeling og automatisk tolker enhver leke som "passende til jente" eller "passende til gutt". Selv om city-legoen er ganske kjønnsnøytral vil den av mange tolkes som mest passende for gutter, jeg vil tro delvis på grunn av fraværet av rosa og fraværet av dyreklinikker, barnehager, frisører etc, men med store mengder biler og store kjøretøy.
![]() |
#24 |
kamerat
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Ja, det med sportsutstyret er ekkel spekulasjon. Men jeg synes også det er håpløst med veldig kjønnet utforming av leketøy som burde appellere til begge kjønn, særlig at så mange rollelekting er latterlig femi i stedet for å faktisk ligne på de voksne versjonene.
![]() |
#25 |
maler
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Jeg husker forresten poden da de kom med rosa spillekonsoller for småbarn. "Hei, mamma, se her har de spill som også jenter kan bruke"!
![]() |
#27 |
kamerat
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Ser ikke noe bilde, bai?
![]() |
#29 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Jeg er enig i at det er håpløst med kjønnsspesifikt sportsutstyr til små barn. Jeg styrer unna Frost-serien, og det er heller ikke vanskelig. Det er jo veldig mye annet å velge i, både når det gjelder ski, skøyter og akeutstyr. Frost-serien er veldig synelig, men langt fra det eneste alternativet. Akkurat her tror jeg vi som foreldre kan utgjøre en forskjell, siden alternativene finnes.
![]() |
#30 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?
Ikkje eg heller.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Playmo og lego er stort sett kjønnsnøytralt. Dersom lekebutikkene plasserer playmohusene sammen med rosa "for girlz"-leker er det butikkenes feil og ikke produsenten.
![]() |
#34 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Det er utrolig mye spekulasjon på alle fronter
![]() |
#35 |
Ute på tur
|
Arg, ja. Hvorfor må Dora være råååååsa. Minsten elsket Dora, men fikk litt pes for den rosa matboksen ifjor og ville ikke bruke den mer.
![]() |
#37 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Dont get med started. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Fartsfantom
|
Jeg syns også at det har blitt verre over de 30 siste årene. Da jeg vokste opp, jeg var barn på 70-årene, så var det ikke mange rosa ski eller sykler å få. Alt har blitt mye mer rosa og lyseblått, slik virker det på meg i hvert. Alt sammen under fanen at jenter må få lov til å være jenter, og gutter gutter. De trenger vel ikke rosa eller lyseblå ski for å være jente eller gutt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Plasserer ikke butikkene all playmoen samlet ett sted og all legoen samlet et annet sted? Jeg har muligens snever lekebutikkerfaring, men der vi handler er det sånn.
![]() |
#40 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Jeg opplever Lego som veldig lite kjønnsnøytralt. Det er uhyrer, politi/brannstasjon og biler og "harde" ting over hele linja. Jeg har savnet mer hus, kjøkken, hage, dyr, doktor og kjønnsnøytrale ting. Og når det endelig kommer butikk og hage og lekehytte i tre i hagen så er det i en rosa all over - helt klart forbeholdt jenter.
Vi har playmohuset det er vist bilde av tidligere i tråden, med alle mulige møbler som hører til. Alt er etter min opplevelse kjønnsnøytralt. Det er derfor vi valgte nettopp dette huset. Jeg opplever Playmo som av de bedre produktene med tanke på kjønnsnøytralitet i butikken, selv om de også har sine uhyrer og rosa prinsesseaktige hus. Men de skiller seg ut ved at man faktisk kan få tak i kjønnsnøytrale alternativer. Da jeg fant en politikvinne med håndjern og en tyv, så måtte jeg gni meg veldig lenge i øynene for å se om jeg så riktig.
![]() |
|
|