Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Sortering av bøker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Se resultatene: Korleis sorterer du bøkene dine?
Alfabetisk etter etternamn 37 35,24%
Etter farge på omslaget 10 9,52%
Etter storleik 17 16,19%
Etter sjanger 33 31,43%
Sortere bøker? Eg sett dei inn i bokhylla 33 31,43%
Eg les bare ebøker 3 2,86%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 105. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-12, 23:09   #21
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av bøker

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Mine bøker ble pakket opp i all hast og bare plassert i hyllene, så jeg må ta dem ut av hyllene før jeg får sortert dem. Det er nok derfor det tar tid, selv om min indre autist får vondt i sjela bare ved å se på dem.

Eg frykter at mine bøker kan bli utsett for det same, i og med at eg klarer økter på omlag sju minutt i slengen, og eskene med bøker står stabla på det som skal bli barnerom.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 23:10   #22
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har alltid hatt mine sortert etter sjanger, alfabetisk etter forfatters etternavn og deretter kronologisk, men nå har jeg dem sortert etter sjanger, størrelse og ... GISP! farge.

Det er morsomme er at jeg syns at jeg finner bøker på en annen måte nå.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 23:10   #23
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg frykter at mine bøker kan bli utsett for det same, i og med at eg klarer økter på omlag sju minutt i slengen, og eskene med bøker står stabla på det som skal bli barnerom.

Kan hende jeg kan hjelpe litt i sommer, da.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 23:11   #24
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dewey vurderte eg som eit alternativ, men eg lot det vere...

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg hadde all skjønnlitteratur sortert alfabetisk etter forfatter, og så ulike kategorier andre bøker sortert litt avhengig av emne. Så fikk jeg en liten rakker som er glad i å dra bøker ut av hyllene, så nå er det lett blanding.

Syntes bibliotekaren du var rar som sorterer alfabetisk? Makan! Jeg er også bibliotekar i bunn, og jeg synes det er klokt.

Ho stod med tralla si og sa at ho syntest alfabetisering av bøker var det kjedelegaste i heile verda. Eg svarte at det er heilt nødvendig, det gjer eg jo heime også. Ho såg rart på meg og lurte på om eg ville overta jobben hennar.

Gammel 21-06-12, 23:12   #25
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Kan hende jeg kan hjelpe litt i sommer, da.

Det er bare å komme. Så kan eg hjelpe deg i vinter, eller noko slikt.

Gammel 21-06-12, 23:14   #26
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Dewey hjemme er litt overkill, ja. Jeg begynte på noe sånt da jeg studerte, for å trene på klassifikasjon, men det døde ut. Men alfabetisering er jo ganske gøyalt, synes nå jeg. :rar:

Gammel 21-06-12, 23:24   #27
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Det er bare å komme. Så kan eg hjelpe deg i vinter, eller noko slikt.

Håper i grunnen bøkene mine er sortert før det, men kan jo ikke love noe. Kan derimot love deg litt hjelp i sommer.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 23:30   #28
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Våre bøker er sortert etter sjanger, men ikke alfabetisk innen hver sjanger. Er det flere bøker av samme forfatter innen samme sjanger, så står disse ved siden av hverandre.

Gammel 21-06-12, 23:31   #29
LittLemen

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Alfabetisk etter forfatter. Bøker av samme forfatter står enten alfabetisk etter tittel eller kronologisk hvis det er en serie.

Faglitteratur står i egen hylle, i teorien etter emne, i praksis ganske tilfeldig plassert.

Barnebøker er tilfeldig plassert - noe i stua og noe på barnerommet helt uten system.

Gammel 21-06-12, 23:33   #30
LittLemen

LittLemen sin avatar

LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Også har jeg forresten en hylle med uleste bøker, som skal leses snart - der står de tilfeldig plassert - kanskje litt etter hvilken som skal leses først...

Gammel 21-06-12, 23:53   #31
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sjanger, så størrelse innen for sjanger. Jeg har veldig lite skjønnlitteratur, men mange hyllemeter med alt annet, særlig hagebøker som ofte er store. Har egen bokhylle til faglitteratur, de står helt tilfeldig plassert.

Gammel 21-06-12, 23:53   #32
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Håper i grunnen bøkene mine er sortert før det, men kan jo ikke love noe. Kan derimot love deg litt hjelp i sommer.

Så fint! Eg begynner, litt sånn forsiktig, med litt kvar dag. Men det går sakte med meg.

Gammel 21-06-12, 23:53   #33
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjanger.

Gammel 21-06-12, 23:56   #34
Slettet bruker
Passiv

Standard

Kokebøkene står sammen. Det varierer hvem av de to som står til høyre og venstre.

Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 23:56   #35
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er oppriktig overrasket over at så mange sorterer bøkene sine. Eller er det bare de som faktisk gjør det som gidder å svare. Og så undertegnede da.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-12, 00:00   #36
LittLemen

LittLemen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg er oppriktig overrasket over at så mange sorterer bøkene sine. Eller er det bare de som faktisk gjør det som gidder å svare. Og så undertegnede da.

Tror ikke jeg vet om noen som ikke sorterer bøkene sine på en eller annen måte... For meg er det like naturlig som å sortere klærne sine.

Men kanskje ikke folk flest gjør det? Kanskje de har truser, t-skjorter, kjoler og bukser i skjønn forening stappet inn på vilkårlig plass i skapet? Eller sorterer etter farge?

Gammel 22-06-12, 00:01   #37
Unicorn
Står på egne ben

Unicorn sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Jeg sorterer først i lest/ikke lest, og deretter etter størrelse.

Gammel 22-06-12, 00:03   #38
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mine er sortert etter sjanger, men ikke alfabetisk.

På loftet hjemme hos foreldrene mine

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-12, 00:08   #39
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvis vi ikke skulle hatt noe som helst slags sortering på bøkene, ville det jo bli relativt umulig å finne noe som helst. Klart, vi kunne jo brukt tankegangen en kompis hadde ang. sin (svært omfattende og helt usorterte) platesamling og si at "men jeg finner jo sikkert noe annet fint mens jeg leter" - men vil jeg ha en bestemt roman, blir det liksom ikke det samme å finne en fin kokebok eller en morsom italiensk lommeordbok mens jeg leter.

Gammel 22-06-12, 00:09   #40
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Tror ikke jeg vet om noen som ikke sorterer bøkene sine på en eller annen måte... For meg er det like naturlig som å sortere klærne sine.

Men kanskje ikke folk flest gjør det? Kanskje de har truser, t-skjorter, kjoler og bukser i skjønn forening stappet inn på vilkårlig plass i skapet? Eller sorterer etter farge?

Jeg sorterer altså ikke bøker, eller, de står jo etter størrelse med tanke på at vi har ulike typer bokhyller. Bortsett fra det, er det temmelig random. Klær sorterer jeg. Har iallfall en skuff til sokker og en til truser.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:01.