|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
|
Sv: RettssakenJeg velger å stort sett lese referater, og holder meg mest mulig unna kommentarer og kronikker. Jeg synes forsvarerne og aktoratet gjør en ekstremt god og tung jobb. ABB, tja, det som skremmer meg er at jeg kjenner igjen så mye. "Bli rik i en fei" og selgergreiene hans, kombinert med løgner om egen vellykkethet og at han vrir enhver episode til "det var meningen hele tiden og det var ikke jeg som gjorde noe galt", veldig, veldig kjent. At det er de stakkars hvite, heterofile mennene som er undertrykt og ikke får ytre seg - veldig, veldig kjent. "Nei, jeg er ikke avhengig av spill selv om jeg spiller 16 timer om dagen", igjen veldig kjent. Ønsket om å være en helt, fascinasjonen av "hemmelige klubber", konspirasjonsjonene - veldig kjent. Når det kombineres med manglende empati og usikkerhet, og så igjen kjemisk dop... Æh, jeg blir redd. Jeg tror det er mange som ham der ute. |
|
|
|
|
|
#202 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Rettssaken
Ja, eg ser det. Eg har lært at manglande empati og regulerering av kjensler er symptom, men eg har bare eit gammalt psykologi grunnfag, og er ingen spesialist, så eg skal vere forsiktig med å påstå ting eg ikkje har peiling på. Men ifølgje SNL er dette symptom på szhisofrene lidingar generelt:
|
|
|
|
|
|
#203 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rettssakenbai: det kan kanskje se ut som, ut ifra teksten du siterer, at det for andre kan virke som om personer med schizofreni er lite empatiske, men at det gjerne er av andre årsaker enn manglende empati? Men dette kan jeg ikke si noe om, jeg har heller ikke mer enn et gammelt psykologi grunnfag å skilte med. |
|
|
|
|
|
#205 |
|
Librocubicularist
|
La oss håpe det er nokon som veit kva dei snakker om. Eg skal som sagt vere litt forsiktig, for eg trur ikkje eg har oversikt over dette fagområdet. Det var meir meint som nokre refleksjoner rundt denne mangelen på empati som han synest å utvise i retten. |
|
|
|
|
|
#206 |
|
www.bomulls.no
|
Da vil jeg bare få poengtere at det kan være et symptom. Jeg jobber daglig med disse pasientene og ytterst mange av de er fulle av følelser, og empati, så jeg synes ikke dette er noe argument knyttet til diagnose og hvorvidt han er tilregnelig eller ikke. Men jeg forstår tankene du gjør deg altså, bare så det er sagt.
|
|
|
#207 |
|
Librocubicularist
|
Takk for oppklaring. Det var som sagt bare ein tanke som slo meg, men eg ser jo at eg ikkje kan nok om dette. Og eg ønska heller ikkje å gå inn i tilreknelegheitsdebatten. |
|
|
|
|
|
#208 |
|
www.bomulls.no
|
Nei, det gjør jammen ikke jeg heller. Jeg har jo mine meninger, men diskutere de opp og i mente har jeg overhode ikke behov for.
|
|
|
#209 |
|
Glamorøs
|
Han har sagt at han gikk for de over 16, og har tidligere forklart at han ikke sparte de yngste barna fordi de var barn, men fordi han anså dem ikke for å være inndoktrinert ennå. Politimannen han skjøt, drepte han foran øynene på hans åtte år gamle sønn, og han rettet pistolen mot sønnen etterpå som måtte be for livet sitt. Jeg tror ikke det er følelser som gjorde at han tok de avgjørelsene, men hans syke logikk i forhold til hvem det var nødvendig å drepe og ikke.
Jepp, det gjør jeg også.
|
|
|
#212 |
|
Ja, det var ikke meningen å antyde at du ikke burde skrevet det. Men siden tilsynelatende mangel på empati kan være tegn på flere typer tilstander og diagnoser, synes jeg det er viktig å få med det. Jeg har registrert at enkelte forstå-seg-påere har tolket alt mulig som tegn som underbygger den første rapportens vurdering av psykose, selv om det kan tolkes på veldig mange andre måter, og det synes jeg er litt skummelt. |
|
|
|
|
|
#213 |
|
Ringskrømt
|
Han har jo uttalt flere ting om samme sak, men jeg mener å ha lest en sitering hvor han sier han ville ta voksne, at han ikke var en barnemorder, men for å forsvare at barn ble drept (?) var det greit at de var politisk engasjerte, da var det på en måte mer greit.
|
|
|
#214 |
|
www.bomulls.no
|
Jeg er enig med deg.
|
|
|
#215 |
|
Skal rømme
|
Sv: RettssakenJeg er ingen ekspert, men kan i allefall noe om fagfeltet, og jeg syns ikke at han er paranoid schizofren nå.
|
|
|
#216 |
|
Librocubicularist
|
Det er eg einig med deg i, og eg såg jo sjølv at eg var på tynn is. Det var som sagt bare ein tanke som slo meg der og då, då eg las alle innlegga om kor lite empatisk han var. |
|
|
|
|
|
#217 |
|
|
Sv: RettssakenSe på Israels skarpskyttere, som har t-skjorter med bilde av et geværsikte og karikerte tegninger av palestinske, gravide kvinner, og teksten "to med et skudd", eller palestinske barn og tekst av typen "get'em young" og lignende. |
|
|
|
|
|
#219 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: RettssakenJeg sluker ikke den schizofrene diagnosen og tror heller ikke at han er utilregnelig, hvis jeg skal komme med min personlige mening. Jeg synes Wix hadde et bra innlegg over her.
|
|
|
#220 |
|
Ja, jeg skjønner godt at de reagerer. Det kan umulig føles særlig greit. Tenker også på barn med en forelder som er psykisk syk, og som bare får med seg bruddstykker om psykiatri assosiert med ondskap/galskap. |
|
|
|
![]() |
|
|