Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Postens nye størrelsesregler

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-12, 09:16   #41
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Postens nye størrelsesregler

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg er veldig mye mer fornøyd med PIB enn med åpningstidene og beliggenheten til de gamle postkontorene. Selv om kompetansen nok kunne blitt bedre mange steder har tilgjengeligheten økt veldig. Der jeg vokste opp var det alltid milelange køer på posten.

I utg.pkt ja. Jeg var fornøyd jeg også, veldig. Inntil vår PIB flyttet. Jeg orker nesten ikke si noe mer om det, for det er så inni granskauen på tryne at det ikke går an å beskrive; kompetansen, beliggenheten ...alt sammen er drit bånn i bøtta!!!

Gammel 13-04-12, 09:17   #42
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er veldig mye mer fornøyd med PIB enn med åpningstidene og beliggenheten til de gamle postkontorene. Selv om kompetansen nok kunne blitt bedre mange steder har tilgjengeligheten økt veldig. Der jeg vokste opp var det alltid milelange køer på posten.

Jeg har motsatt erfaring. Og selv om parkeringa på postkontoret her er helt på tryne så drar jeg heller dit.
PIB som vi hørte til før kan pelle seg en viss plass, og den vi hører til med jobben er nå ikke langt unna heller.

Gammel 13-04-12, 09:54   #43
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må poengtere at jeg ikke etterlyser rom for avvik i størrelse, men at når en åpning er 7 cm og en pakke er akkurat 7 cm og den ansatte ikke bruker noe håndkraft, vil pakka fremstå som for stor. Reelt sett opererer de da m en grense på 6,8 mm.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 10:04   #44
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde jeg hadde skrevet i denne tråden, men jeg har sikkert ikke sendt svaret.
Anyhows:
Det er _nesten_ så jeg blir for postdirektivet. Hadde jeg ikke vært så fordømt solidarisk, så hadde jeg sikkert vært det også.
:bor i storby og kan i teorien gi blanke i hva det koster å sende post til indre enfold:

Gammel 13-04-12, 10:08   #45
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sykt kanskje, men maskiner koster mye penger og det er jo det vi betaler for. Poenget er at dersom vi skal ha post ut til hver minste avkrok i dette landet må det betales for, enten via skatteseddelen eller ved at forbrukerne betaler det det koster.

Helt enig. Posten har også de siste årene gjennomgått en enorm omstrukturering for å kutte kostnader og spare penger, for å i det hele tatt være i nærheten av å være lønnsom. Norge er et langstrakt land og det øker også kostnadsnivået på postombæring, det går ikke an å sammenligne med f. eks. Sveits eller Danmark, som er mye mindre med større folketall enn det vi har.

Posten hadde i fjor et driftsresultat på ca 4 % i fjor, og det er ikke særlig høyt til å være et privatisert selskap, så man kan ikke beskylde dem for å sette høye priser bare for moro skyld. Det er faktisk det det koster å sende post i dette landet, med det lønnsnivået vi har så er det sånn det blir. Jada, Posten kan sikkert gjøre enda mer for å øke produktiviteten sin og få ned kostnadene, men det er ikke som om de ikke har jobbet med det i mange år.

Det apan har rett i er at når de har satt et regelverk så bør de lære opp sine ansatte i hvordan de skal håndheve regelverket, sånn at det ikke blir tilfeldig i forhold til hvem som sitter i skranken om en pakke på syv cm går inn eller ikke.

Gammel 13-04-12, 10:09   #46
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg trodde jeg hadde skrevet i denne tråden, men jeg har sikkert ikke sendt svaret.
Anyhows:
Det er _nesten_ så jeg blir for postdirektivet. Hadde jeg ikke vært så fordømt solidarisk, så hadde jeg sikkert vært det også.
:bor i storby og kan i teorien gi blanke i hva det koster å sende post til indre enfold:

Ja, hadde det ikke vært festlig om Posten fikk lov å differensiere på pris i forhold til hvor pakken skal? Det hadde det jo ikke blitt politisk bråk om i det hele tatt.

Gammel 13-04-12, 10:12   #47
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Ja, hadde det ikke vært festlig om Posten fikk lov å differensiere på pris i forhold til hvor pakken skal? Det hadde det jo ikke blitt politisk bråk om i det hele tatt.

Åh, det var på hengende håret at det ikke ble slik.
Vi kan takke Tore Eikeland fra AUF for at Postdirektivet ikke ble innført - han klarte å omvende APs landsmøtet.

Måtte han hvile i fred.

Gammel 13-04-12, 11:53   #48
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det apan har rett i er at når de har satt et regelverk så bør de lære opp sine ansatte i hvordan de skal håndheve regelverket, sånn at det ikke blir tilfeldig i forhold til hvem som sitter i skranken om en pakke på syv cm går inn eller ikke.

Og ikke bare det. Når de sier at grensen er 7 cm, bør det jo også reelt sett være det.
Mannen igår hadde måleren liggende på bordet, og målte pakken mot den. Det blir som å bruke en linjal, og er rimelig. Damen den andre dagen dyttet pakken inn i hullet. Hvis man da i inndyttingen ikke utviser noe velvilje, vil det garantert butte når pakken nærmer seg angitte mål. Det fremstår for meg helt urimelig.

Gammel 13-04-12, 13:55   #49
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er ikke videre imponert over servicen din mann ble møtt med, men jeg er en smule imponert over at pakken lå i postkassa mi allerede i dag! Og jeg bor omtrent så usentralt som det går an.

Gammel 13-04-12, 14:49   #50
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg pakker i plast, gjerne en liten kraftig handlepose, så presser jeg ut luft og surrer med tape og til slutt taper jeg på lapp med adresse og avsender. Sender som B Brev. Om jeg skal selge mye klær, dyre eller store, anbefaler jeg kjøper Smarteskene eventuelt Norgespakke. De er sporet, ca 150,-. Jeg anser dette som en av flere offentlige tjenester som jeg bare må tilpasse meg. Sånn ellers, det kostet 78,- t/r Oslo før Ruters nye prisstruktur, bor 12 km unna.

Gammel 13-04-12, 20:23   #51
mrc

mrc sin avatar

Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

De er helt utrolige på Posten.

På nettsidene deres reklamerer de med, og anbefaler til og med, gjenbruk av pappeskene sine, men 2 ganger har mitt lokale postkontor nektet å bruke eskene og tvunget meg til å kjøpe nye. Jeg er så utrolig fed up, men det sitter litt langt inne å begynne å bruke DHL/Tollpost etc. Og nå disse målreglene, det blir jo svindyrt å send de minste ting.

Genialt med hjemmelaget måledings.

I starten måtte man betale EKSTRA for å bruke en eske to ganger. Da ble det regnet som egen embalasje, på samme måte som om du hadde tatt hvilken som helst pappeske. Det måtte jo ha falt dem inn fra starten av at dette ikke var miljøvennlig. Burde jo være noen kroner i rabatt når man bruker den på nytt....

Gammel 13-04-12, 20:26   #52
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

I realiteten har man ikke konkurranse for større pakker heller. Man har hatt en "bedrift" som var en statlig monopol - det trengte ikke å bli bygd opp. Når dette ble privatisert burde man brutt det ned i flere deler. Det å starte å konkurrere med en "bedrift" som i utgangspunktet har fått alt "gratis" gir ikke konkurranse.

På samme måte burde Telenor ha vært delt opp når det ble privat, noe man gjorde i mange andre land.

Gammel 13-04-12, 20:53   #53
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Nå har jeg klippet meg selv i papp en sånn målegreie med hull som Posten bruker. Jeg testet den på alle pakkene mannen prøvde sende igår. To av dem gled rett inn, de to andre gikk inn med et lite dytt (dvs at de er akkurat 2 og 7 cm). Jeg får jo håpe det var de to siste de avviste i det minste (han ble så sur at han gikk igjen med alle ), men likevel synes jeg det er helt sprøtt. Vel, jeg har repakket de to siste, og er snart på vei til Posten for å sende dem - jeg har MED MEG mitt nye pappmål og trekker det opp hvis jeg ikke får sendt.

Hvordan ser de måle ting ut? Her har de ikke det verken post i butikk eller posthuset der jeg poster en del.

Gammel 13-04-12, 20:57   #54
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Etter å ha brukt noen dager på å vente på Tollpost er jeg jammen ikke så sikker på at ting blir bedre med private selskaper.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 22:31   #55
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Etter å ha brukt noen dager på å vente på Tollpost er jeg jammen ikke så sikker på at ting blir bedre med private selskaper.

Tollpost Globe eies av Posten AB. Altså Posten i Sverige....

Gammel 14-04-12, 23:37   #56
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Hvordan ser de måle ting ut? Her har de ikke det verken post i butikk eller posthuset der jeg poster en del.

Pappskive med hull i relevant størrelse.

Gammel 15-04-12, 09:24   #57
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Tollpost er billig, men bruker til gjengjeld nesten to uker Bergen-Kirkenes. Jeg kaller de Tullpost, og hvis de eies av svenskene blir det jo korrekt, i grunnen.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 11:57   #58
mrc

mrc sin avatar

Standard

Nå har EFTA slått litt ned på Postens utnyttelse av sin posisjon i markedet her: http://e24.no/lov-og-rett/posten-faa...ntbot/20194644

Gammel 18-04-12, 12:05   #59
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt horribelt. Her går det meste med b-post om det er mulig, blir hvertfall litt rimeligere.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Nå har jeg klippet meg selv i papp en sånn målegreie med hull som Posten bruker. Jeg testet den på alle pakkene mannen prøvde sende igår. To av dem gled rett inn, de to andre gikk inn med et lite dytt (dvs at de er akkurat 2 og 7 cm). Jeg får jo håpe det var de to siste de avviste i det minste (han ble så sur at han gikk igjen med alle ), men likevel synes jeg det er helt sprøtt. Vel, jeg har repakket de to siste, og er snart på vei til Posten for å sende dem - jeg har MED MEG mitt nye pappmål og trekker det opp hvis jeg ikke får sendt.

Herlig, spent på rapport fra turen.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 12:21   #60
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Det er helt horribelt. Her går det meste med b-post om det er mulig, blir hvertfall litt rimeligere.

Herlig, spent på rapport fra turen.

Rapporten kan du lese litt lenger ned i tråden .

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:06.