Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-12, 10:31   #101
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får dere tid til å gjøre rent?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Tja, vi gjorde det hjemme da jeg var liten, men det trengs ikke så ofte, hver annen uke synes jeg egentlig det bør tas (selv om jeg ikke tok det så ofte da vi ikke hadde vaskehjelp). Vinduskarmene blir jo helt grå.

Ok, her er det eneste stedet det blir litt støv oppå dørkarmene.
Så da går det nok greit lell

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 10:34   #102
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser at jeg er helt far off på hvor ofte ting bør vaskes.

Gammel 16-04-12, 10:44   #103
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man tørker støv av elektriske apparater samt alle overflater (hyller, vinduskarmer, nattbord, kommoder +++).

Husvasken gikk veldig bra da jeg vasket en gang i uka, så det burde jeg fortsette med, egentlig. Mye lettere å holde det rent når det ikke har rukket å samle seg opp så enormt mye.

Gammel 16-04-12, 11:32   #104
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg ser at jeg er helt far off på hvor ofte ting bør vaskes.

Yes! Men jeg lever så godt med det og vi har hatt 6 sykt-barn-dager på 8 år (ergo så blir ikke barna syke av å bo her), så da tenker jeg at det er bra nok sånn som vi gjør det også :-)

Gammel 16-04-12, 18:11   #105
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Yes! Men jeg lever så godt med det og vi har hatt 6 sykt-barn-dager på 8 år (ergo så blir ikke barna syke av å bo her), så da tenker jeg at det er bra nok sånn som vi gjør det også :-)

Samme her aldri syke barn så da er det vel bra nok. Vet en lege som jobber med mikrober og bakterier og slikt sier at det meste av husrengjøring i hjemmet er estetikk. Så det skal ikke så mye til før det er bra nok i det henseendet.

Gammel 16-04-12, 18:27   #106
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg deler gjerne et knep i en hektisk hverdag:

Jeg vasker innsiden av dusjkabinettet med baderomskluten fra Enjo mens jeg dusjer. Dvs jeg dusjer, tar i hårkur og mens den virker vasker jeg!
Skikkelig Tårnfrid. Men pyttsann, det ER jo effektivt

Gammel 16-04-12, 18:30   #107
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Får ikke tid. Og unngår normalt flinkistråder som får meg til å føle meg utilstrekkelig. Derimot er jeg kjempeflink til å skryte høyt og mye når jeg først gjør noe.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 18:36   #108
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Vi får ikke tid.

Tiden etter at Minsten er i seng og vi har hørt leselekser, satt på en maskin klær, ryddet og denslags, går ofte til jobb på den av oss som er hjemme. Og er vi hjemme begge to en hel kveld, prøver vi å være fornuftige nok til å gjøre noe annet sammen enn å vaske. Så da blir det helgevask, da, en sjau enten lørdag eller søndag. Da engasjerer vi de store ungene også. Eldste vasker begge badene, og Mellomste gjør unna den oppgaven vi klarer å motivere ham til, gjerne trappa.

Vi har et stort potensiale i forhold til å bli flinkere til å holde huset jevnt ryddig, men vi er flinkere nå enn før (når man ser bort fra skoberget, som bare blir større og større, og alle Minstens leker som flyter litt overalt).

Gammel 16-04-12, 19:17   #109
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

Jeg vasker innsiden av dusjkabinettet med baderomskluten fra Enjo mens jeg dusjer. Dvs jeg dusjer, tar i hårkur og mens den virker vasker jeg!

Og så tar du en kjappis mens du føner håret etterpå, eller?

Gammel 16-04-12, 19:37   #110
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 16-04-12, 19:53   #111
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mannens standard var veldig høy da han flyttet inn til meg, men med årene har den sunket ned til min standard!! :sjuske:

Men min har blitt noe bedre altså, men ikke nok til at jeg orker å styre på hele tiden!! :ja til døgnåpne bibliotek!! :

Men jeg har veldige skippertak som gjør ting levlig!

Søndager er den o så store vaskedagen, mannen tar kjøkkenet, jeg tar bad og stue. Ungene tar rommene sine. Jeg tar også gangen. Heldigvis har vi lite hus, så det blir lite å vaske. Stort hus gjorde ingenting for oss, så det har ikke noe med husstørrelsen å gjøre i vårt tilfelle!!

Jeg ble litt sykmeldt før påske, noe som viste seg å være kjempelurt. Da fikk jeg gått grundig over hele kjøkkenet og kastet over en lav hånd. Utrolig mye som samler seg opp som en ikke trenger, gud bedre!!
Tok da samtidig skap og skuffer med alt av papirer og sorterte, fikk kastet utrolig mye!!
Har tatt ett og ett rom etter det, ryddet, vasket og kastet - igjen, vi har lite hus og det setter jeg utrolig stor pris på!!

Jeg har altid vært en maksimalist - noe jeg driver og forandrer på. Mindre flater å støvtørke av f.eks!

Idag har jeg stekt opp en seriøs ladning med kjøttkaker, tatt kjøkkengulv, stuegulv og gangen. Og støvsugd rommet til minstemann.

Har hatt en ypperlig start på uka, håper det fortsetter!!

Sist redigert av turi : 16-04-12 kl 20:03.
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 20:10   #112
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Vi betaler 400 for at noen kommer og vasker vinduer i ny og ne. Jeg er ikke like fornøyd, men alternativet er å aldri vaske dem, og da ser de ihvertfall ikke ut.

Vindusvasker hadde visst vært her torsdag i følge mail jeg fikk i dag. De har klatret over garasjen og brukt stige! Er dette vanlig? Det er uaktuelt å la dem fortsette når de ikke tenker HMS og ikke informerer om når de kommer.

Gammel 16-04-12, 20:13   #113
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg gjør det ofte slik på søndagene, da har jeg mer tid. Men jeg synes ikke enjo kluten får det rent nok, jeg.

Gammel 16-04-12, 20:22   #114
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og så tar du en kjappis mens du føner håret etterpå, eller?

Gjelder å være effektiv slik at en får bedre tid til hyggelige ting!

Gammel 16-04-12, 20:26   #115
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg pleier ikke å føne håret.

Gammel 16-04-12, 20:26   #116
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg gjør det ofte slik på søndagene, da har jeg mer tid. Men jeg synes ikke enjo kluten får det rent nok, jeg.

Jeg bruker denne hansken, synes den duger. Men jeg har aldri brukt annet, så det er ingen riper fra Jiff skurekrem og denslags som kan gjøre skitten standhaftig: Skal si den ble SVÆR! Merkelig, var liten isted

Gammel 16-04-12, 20:46   #117
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Vindusvasker hadde visst vært her torsdag i følge mail jeg fikk i dag. De har klatret over garasjen og brukt stige! Er dette vanlig? Det er uaktuelt å la dem fortsette når de ikke tenker HMS og ikke informerer om når de kommer.

De bruker ikke stige her. Men de informerer heller ikke om når de kommer. Hvis jg er hjemme hender det at jeg plutselig hører rare dunk i veggene.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 06:56   #118
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker denne hansken, synes den duger.

Jeg syntes så tydelig jeg så en Björn Borg-logo på hanskekanten, og tenkte at nå fikk det nesten være måte på, altså. Underbukser, greit, men vaskekluter?!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 07:07   #119
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har to barneslaver som hjelper meg. Belønningen er sånne ting som vi uansett hadde gjort, men det gidder jeg ikke å fortelle dem. Så nå er det sånn "vaske gulv og bad, og så går vi på kino etterpå", og ungen blir og setter i gang.

Ok, så er kanskje ikke standarden helt det jeg ville lagt listen selv, men det er en begynnelse. Og de lærer.

Gammel 17-04-12, 09:21   #120
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg syntes så tydelig jeg så en Björn Borg-logo på hanskekanten, og tenkte at nå fikk det nesten være måte på, altså. Underbukser, greit, men vaskekluter?!

Mener du at du IKKE klipper opp de gamle underbuksene til mannen når de er utslitte, og lager kluter av dem?? FOR et sløseri!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:54.