Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Terrassebeising for treiginger

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-12, 19:43   #21
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Terrassebeising for treiginger

Nye terrasser bør helt sikkert vaskes. Så kan man velge om man går for oljing eller beising. Har du først startet på oljing bør du holde deg til det, og jeg tror man må gjøre det årlig. Jeg har en effektiv venninne som vanligvis har gjort dette før 17. mai, hun oljer årlig.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 19:53   #22
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Det blir jo mye, mye finere når man høytrykksspyler, da. Vi bruker lavt trykk, men det sliter jo sikkert på bordene.
Og så oljer vi etterpå.

Gammel 22-03-12, 19:57   #23
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Vi gjorde ingenting med dem i fjor, så da kan vi vel velge mellom olje og beis. Hva er fordeler og ulemper?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 20:23   #24
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vaske først, ja.
De gangene jeg har beiset terrassebordene har jeg vasket med terrasserens først, skrubbet litt med kosten eller en stiv børste.
Så spylt vekk med hageslangen og latt det tørke etpar dager.
Bruker en svamp for å ta på terrassebeisen. Blir så fint atte.

Gammel 22-03-12, 20:28   #25
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg og Knerten vaska hele altanen vår med såpevann og stråkost en sommerdag når han var et år eller to. Han syntes det var kjempestas. Jeg tror vi brukte grønnsåpe eller noe sånn jeg, for jeg ville ikke bruke sånn kraftvask siden Knerten lekte med vannet og styet i vei.

Når mannen kom hjem fortalte ham meg/minnet han meg på at vi hade høytrykkspyler med terassevasker... siden den gang har jeg overlatt vaskingen til ham med maskinen.

Olje bør gjøres årlig ja. eller, mamma sier hun har funnet en noe dyrere olje som man bare trenger å gjøre annethvert år. Hvor ofte man beiser aner jeg ikke, for jeg har null erfaring med terassebeising.

Men vaske først, la tørke, og så behandle med et ett eller annet.

Gammel 22-03-12, 20:46   #26
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Vi har oljet før, men skal beise i år. Vasker først, så går det bra. Skal beise med litt mørk grå farge i år. Tror det blir lekkert!

Gammel 22-03-12, 20:56   #27
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Vi har mange terrasser - og dvs mye jobb Så derfor har vi lagt endel arbeid i å få kunnskap om hvordan vi gjør det enklest mulig for oss selv

- vi gikk til anskaffelse av høytrykksspyler med terrasserenser. Vi har klart oss fint uten før, men med så mange terrasser etter vi bygget på så fant vi ut av vis sparer masse tid på det. Vi vasker så tett opptil beisingen som mulig, men lar det selvsagt få tørke godt. Venter man for lenge så samler det seg skitt igjen og beisen henger ikke optimalt. Vi bruker vaskemiddel som er spesielt egnet for terrassevask.

- vi beiser med terrassebeis, og bruker ikke olje. Da minimerer man jobben. Med terrassebeis så skal det holde å beise hvert 3. år. Med olje så bør man olje minst en gang pr sesong. Ligger terrassene i solsteken, så kan det faktisk hende at man må oftere til også. Så vi ser for oss kanskje beising hvert 2. år på ihvertfall noen av terrassene. Man kan få terrassebeis uten farge også. Butinox har det (Jotun har ikke, hvis ikke de skulle ha fått det i år da). Vi valgte uten farge i første omgang siden terrassen ble lagt høst 2010 og sommer 2011. Men etterhvert som gulvene blir mer slitt så er det vanlig å velge farge for å freshe litt opp

- vi påfører beisen med rull på skaft og så går en etter å jevner ut med bred pensel. Dette er uuutrolig tidsbesparende - og ikke minst ryggbesparende
- vi kjøper gjerne billigpensler/ruller. Vi er ikke så flinke med rengjøringen, så blir de stive og kjipe så bytter vi heller ut. Vi pakker de inn i to lag med plastposer mellom slagene.

Det var vel verdt research'en for vår del - som ikke er sånn veeeldig glad i masser av huslige arbeidsoppgaver av den sorten Nå er det ikke fullt så terror å tenke på terrassebeising Så kort fortalt - bruk terrassebeis, ikke olje, og bruk rulle med skaft

Gammel 22-03-12, 20:57   #28
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Vi la ny terasse i fjor, den bør vel vaskes og beises i år?

Absolutt Vi lot en terrasse vente til neste sesong, og hadde dårlig samvittighet for det, for det bør egentlig tas etter få mnd etter den er lagt. Men med grundig vask og beis så er den fin og flott altså. men vi bestemte oss for ikke å gjøre det igjen

Gammel 24-03-12, 19:35   #29
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Denne tråden må jeg følge med i!

Vi har en terrasse som vi må beise igjen nå. Kvistene på bordene virker som de ikke trekker til seg beisen (dvs de er fine og mørke en kort stund, men så blir de helt lyse igjen- ikke pent når alt er beiset mørkt), og de lekker ennå sevje. Er ikke det litt rart, etter så mange år?

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 13:03   #30
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Oh joy! Jeg har tatt første strøk.

Jeg har en terrassevasker som jeg kopler på den vanlige vannslangen, og kjørte først skylling og vask med vann. Deretter skrubbet jeg inn terrassevaskemiddel, og skylte til slutt. Tørking pågikk i ett døgn omtrent, og det virket knusktørt da jeg satte i gang med beising.

Jeg rakk ett strøk med beis i går. Usikker på om jeg tar et strøk til, terrassebordene er uansett knusktørre fremdeles, så det ville vel ikke gjort vondt verre. Men jeg har kanskje ørlite for lite beis igjen. Vi får se. Det blir ikke i kveld, det er nå i alle fall sikkert.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-12, 15:31   #31
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Supert, Kaprifol Det gjør sikkert godt med et strøk til, men ville ikke vært raus med beisen

Gammel 21-05-12, 09:55   #32
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har endelig fått vasket terrassen! Så når jeg er så godt i gang, er det vel bare å få kjøpt inn beis. Hørte noe om at det har kommet et beis som heter "drivved". Noen som kjenner til den? Jeg vil gjerne ha en gråaktig farge nemlig.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 10:09   #33
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Jeg har endelig fått vasket terrassen! Så når jeg er så godt i gang, er det vel bare å få kjøpt inn beis. Hørte noe om at det har kommet et beis som heter "drivved". Noen som kjenner til den? Jeg vil gjerne ha en gråaktig farge nemlig.

"Drivved" er vel en av de nye fargene til enten Jotun eller Butinox? Ikke en egen beis altså, men en farge som blandes hos fargehandelen. Jeg beiset en veranda med fargen shimmergrå i går (vi hadde brukt denne på to terrasser i fjor og da ville jeg fortsette med samme farge). Fin lysgrå farge!

Gammel 21-05-12, 11:40   #34
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi har en oransje terasse, hva er enkleste viset å få denne penere?

Jeg er bare vant til å olje jeg, og pleier bruke en ganske nøytral olje. Et år hadde vi ved feil en gyllen i ene boksen, og det ble litt gyllent da, men vi blandet det til og har brukt nøytral siden,not det gikk helt greit.

Men ingen olje i verden kan gjøre den ikke bare litt gylne, men helt oransje terrassen i det nye huset vårt noe som ligner på trefarget. Naturlig. Da må jeg pusse og styre, og det er ikke aktuelt.

Menne.... Oransje er ikke pent.

Gammel 21-05-12, 12:04   #35
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Vi har også oransje veranda, vil tippe Burmateak, og jeg har kommet fram til at det eneste som kan gjøre den penere er å slipe den ned og beise på nytt. :smiler stivt: Det skal gjøres i sommer en gang, og vi har takk og lov mye morsomt verktøy.

Stenderne og håndløperene på rekkverket rundt er forresten beiset i samme farge. Verandaen er høyt som et tårn, og er kledd inn i materiale som også er beiset. Ja, og så har vi visst en maken, men mindre, veranda til. Oh joy.

Gammel 21-05-12, 12:08   #36
Malama

Malama sin avatar

Standard

Vi har ikke mye morsomt verktøy. Vi har ikke sånne typer verktøy. Pappa har kanskje noe?

Hey, mannen har da ferie fra fredag til 30. Juni, og deretter 65% permisjon frem til siste uka i juli. Han kan da bedrive sånt? (ja, vi ignorerer et lite øyeblikk at dette er fordi jeg jobber fra 1. Juni til altså ferien min begynner siste uka i juli, og vi har to barn på snart 1,5 og 4 som begynner i barnehagen 1. August...)

Nå er ikke vår enorm da, og ikke så omfattende som det du beskriver. Men jeg ble brått uviss på om jeg skimtet en sånn farge på en mindre veranda også? Usikker.

Uansett, den kan ses her: http://www.finn.no/finn/realestate/h...nkode=33847389

Denne oransje saken vil jeg ha i en.... Noe mindre skrikende farge? Kanskje?

Gammel 21-05-12, 12:12   #37
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Det lar seg jo gjøre på et vis å drive oppussing med to barn hjemme ... Men moro er det ikke. Vi har to rom inne som skal gjøres ferdig før vi begynner utendørs, jeg får rapportere seinere i sommer hvor lang tid det tar å pusse ned med maskin. Jeg mistenker at det blir en #%&& drittjobb. Men etterpå blir det terrassegrått.

Gammel 21-05-12, 12:12   #38
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Dette må jeg i gang med også. Vi har en stor terrasse som har vært oljet før og jeg tror at vi holder oss til det. Det store spørsmålet for meg blir da om vi skal ha vanntynnet eller oljebasert treolje, og grønn, gylden eller klar. Noen som har erfaring med oljing også?

Gammel 21-05-12, 12:21   #39
Malama

Malama sin avatar

Standard

Klart det lar seg gjøre, men nå har jo jeg håp om at mannen skal ordne litt sånn "innflytting" (vi forflytter over hundre kasser dit, og mye må pakkes ut og komme på plass i møbler som må komme på plass... Vi ankommer tirsdag kveld, jeg begynner på jobb fredag morgen, vi er ikke ferdige når jeg stikker av...) også et der et bad som bør pusses opp, også burde "noe" gjøres med kjøkkengulvet, og mannens 65% permisjon innebærer altså at han skal få unna noe jobb også... Jeg bør muligens ikke pålegge ham store mengder arbeide med den oransje saken denne sommeren...

Dersom det hadde latt seg gjøre ved vask, skuring og beis (det blir ikke trefarget, men mindre skrikende kanskje?) så kunne jeg gjort det selv. Men pussing og greier er ikke noe jeg gjør "sånn på kvelden og i helgene" akkurat. (jeg har da egentlig nok med at jeg vil lage hage... Blomster og grønnsaker. Men male litt kan jeg gjøre. Storveis nedpussing og herjinger er ikke min stil. Da blir den oransje. I alle fall i år.)

Gammel 21-05-12, 12:23   #40
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Dette må jeg i gang med også. Vi har en stor terrasse som har vært oljet før og jeg tror at vi holder oss til det. Det store spørsmålet for meg blir da om vi skal ha vanntynnet eller oljebasert treolje, og grønn, gylden eller klar. Noen som har erfaring med oljing også?

Vi har pleid å bruke olje. Klar, for det synes jeg er finest. Ganske enkelt, vask, la tørke, og på med oljen. Gjerne et par strøk, jeg mener det sto det skulle vått-i-vått på den siste jeg brukte, så da tok jeg vel fem bord eller noe sånn, også tok jeg dem en gang til, og så de neste, og så de neste. Helt kurant jobb, synes jeg.

(men jeg kan trives med sånt. Bare jeg slipper pussing, støv og slitsomme greier)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:18.