Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kake(r) som smaker best en dag eller to etter baking?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-07, 00:29   #41
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kake(r) som smaker best en dag eller to etter baking?

Men dere Oreo-damer; er det vanskelig å få skåret av kaka av formen med denne kjeksbunnen for å legge på fat? Forestilte meg at det ikke var så enkelt…

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 00:32   #42
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Men dere Oreo-damer; er det vanskelig å få skåret av kaka av formen med denne kjeksbunnen for å legge på fat? Forestilte meg at det ikke var så enkelt…

Den feilen ved å prøve på det har jeg bare gjort en gang. Funket ikke. Jeg gjør som ved annen ostekake, jeg legger rundingen til springforma rett på fatet uten bunne inni. Da kommer kaka rett på fatet og ikke noe tull med at den går istykker.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 00:43   #43
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg glemte å skrive det i oreooppskriften min men jeg kler alltid bunnen av formen med bakepapir. Altså jeg tar bakepapir kun på bunnen av springforma. Når kaka er kald og jeg skal ha den over på fat er det veldig lett å sette kaka på fatet og deretter dra av papiret. Det gjelder alle kaker med kjeksbunn med unntak av akkurat den jeg tok bilde av *tom for bakepapir*.

Ah, takker! Jeg begynner å få nerver...

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 24-03-07, 00:45   #44
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Den feilen ved å prøve på det har jeg bare gjort en gang. Funket ikke. Jeg gjør som ved annen ostekake, jeg legger rundingen til springforma rett på fatet uten bunne inni. Da kommer kaka rett på fatet og ikke noe tull med at den går istykker.

Haha, jeg får alltid mannen til å gjøre det for meg…tør aldri prøve selv, er ei kløne. Men du har altså fat som tåler å stå i ovnen. Jeg har vel nesten bare glass og krystall i fat, tror jeg. Det er noen som er så glade i å gi meg sånt til jul...

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 24-03-07, 00:48   #45
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Haha, jeg får alltid mannen til å gjøre det for meg…tør aldri prøve selv, er ei kløne. Men du har altså fat som tåler å stå i ovnen. Jeg har vel nesten bare glass og krystall i fat, tror jeg. Det er noen som er så glade i å gi meg sånt til jul...

Står i ovnen? Jeg steker da aldri oreokake eller annen ostekake med kjeksbunn. Bruker helt vanlig glassfat. Den skal jo bare settes rett i kjøleskapet.

Gammel 24-03-07, 00:51   #46
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Står i ovnen? Jeg steker da aldri oreokake eller annen ostekake med kjeksbunn. Bruker helt vanlig glassfat. Den skal jo bare settes rett i kjøleskapet.

Jeg leste den siste Oreo sjokoladeostekake, og den skulle i ovnen...Men det var jo den vanlige jeg hadde tenkt å lage ja. Godt noen holder styr på hodet mitt. Takk!

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 24-03-07, 02:29   #47
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Er det en sånn ikke-steke kake det også?

Bare bunnen som skal steke i 15 min eller noe.
Men det er jaggu verdt det :sikle:

Gammel 24-03-07, 08:07   #48
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Den er sinnsykt god Man har f.eks Frans Josefs Konfektkake. Den holder seg lenge, og inneholder en slags smørkrem. Den går for orgasme-kake her i huset

Har du oppskrift?

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 15:17   #49
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Ja, da er jeg nesten ferdig, skal snart ta på det øverste laget med krem.
Kaka ser rågod ut, kan ikke tenke meg den blir mislykket, men den skal stå hel til bursdagene imorgen. Blir spennende. Men når den står i kjøleskapet til imorgen, dekker dere til kaka eller står den åpen i formen? Jeg har brukt form med bakepapir under. Kunne ikke ta det rett på fat, formen var så skeiv, så bunnen hadde blitt litt vanskelig.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 24-03-07, 22:39   #50
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Jeg har aldri lagt noe plast eller noe over kaka. Du kan jo evnt. legge over en dekketallerken eller noe. Bare pass på at ikke noe kommer nedpå kremen og ødelegger kaka.

Gammel 25-03-07, 01:50   #51
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingrid-lille, her.

Har du oppskrift?

FRANS JOSEFS KONFEKTKAKE
6 eggehvitter piskes stive
400 gr. sukker
200 gr. malte mandler
200 gr. strø kavring
Alt blandes og fordeles i en langpanne og stekes på 170 grader i 20 min.

Fyll:
6 eggeplommer
300 gr. melis
300 gr. smør
2 ss vaniljesukker
3 ss kakao
Røres mykt og has på kald kake

Glasur:
2 plater Dronning kokesjokolade
50 gr. kokosfett - smeltes med sjokoladen og smøres oppå fyllet

Skjær opp kaken i serveringsstykker før den evt. fryses ned
Taes opp av fryseren rett før servering.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:56.