Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-12, 17:15   #161
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ville du bedt voksne gjester om å ta med maten i selskapet du inviterte til?

Dette blir bare for dumt. Gjennom hele diskusjonen har de aller fleste sagt at å ta med selv er helt ok, og at de til og med regner med det, men dette gjelder tydeligvis ikke for meg. Hvis det skal diskuteres på det nivået tror jeg at jeg takker for meg.

Gammel 26-01-12, 17:17   #162
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg er sted midt i mellom "allergikere får ha med sin egen mat hvis de vil spise noe" og å sørge for at de kan spise alt - fordi jeg forbeholder meg retten til å lafe bursdagsbarnets yndlingsrett selv om den evt. ikke tåles av allergiekere. Men jeg ville sørge for at de kunne velge mellom flere ting, og jeg hadde sannsynligvis spurt foreldrene om oppskrift(er) som kunne brukes hvis jeg ikke visste hva jeg skulle lage. I klassen til pøbelprinsessen er det fler som har kostrestriksjoner på grunn av religion, og det er helt greit å forholde seg til, synes jeg.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 17:18   #163
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Det handler ikke om motvilje mot å servere den maten generelt, men om å lage en hel kake vi ikke liker for at én annen person skal spise ett stykke.

Sist barnebursdag vi hadde her i huset skulle bursdagsgutten ha med en stor kake i barnehagen på selve dagen, samme kveld skulle vi ha tre kaker til familieselskapet og to dager senere skulle vi ha kake til barneselskapet hjemme. Og så var det selvsagt litt ekstra god bursdagsmiddag på dagen og baking av ørten pizzasnurrer til barneselskapet, og alt dette da i tillegg til alle de vanlige gjøremålene de fleste familier har. Jeg sier ikke dette for å være vanskelig, men at hva man bør ha tid til ikke nødvendigvis er det samme i alle familier.

At jeg ikke synes man kan forvente at vertsskap skal bake en hel kake til den ene personen som har allergi, det skrev jeg allerede i mitt første innlegg i denne diskusjonen.

Det er jo ikke slik at unger som ikke har eggeallergi ikke kan spise kaker uten egg. Du baker selvsagt ikke en kake ekstra til eggeallergikeren, i tillegg til de tre du hadde tenkt å bake. Du lager selvsagt en kake uten egg (eller en kringle eller hva annet man nå har lyst til å servere som allergikeren kan spise), i stedet for en av de kakene man ellers ville bakt, også har man den som en del av det ordinære kakebordet. Det er da virkelig ikke er stort problem.

Jeg har ellers enda til gode å møte et barn som ikke vil ha kake fordi den er laget av posemiks. De ungene som liker kake, spiser kake enten den er laget fra grunnen av eller fra pose, er min erfaring. Det er selvsagt mulig at akkurat ditt barn ikke liker kaken, men du kan være ganske sikker på at de fleste andre ikke vil merke forskjell.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 17:19   #164
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette blir bare for dumt. Gjennom hele diskusjonen har de aller fleste sagt at å ta med selv er helt ok, og at de til og med regner med det, men dette gjelder tydeligvis ikke for meg. Hvis det skal diskuteres på det nivået tror jeg at jeg takker for meg.

De fleste har sagt at de tilbyr å sende med mat til sine allergiske barn. Det er litt forskjell på det.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 26-01-12, 17:19   #165
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så det er faktisk forventet at jeg skal bake en hel kake, som vi ikke liker, fordi en av gjestene har allergi? Greit, da vet jeg det. Også interessant å se at det som i starten av diskusjonen var helt fint (at foreldrene tar med kake til allergikeren selv) plutselig ikke er akseptert i det hele tatt, nå skal man bake selv til alle. Eller er den regelen bare for meg?

Jeg for min del sliter med å skjønne hvorfor du setter likhetstegn mellom "kake som kan spises av en allergiker" og "kake som jeg ikke liker"?

Gammel 26-01-12, 17:24   #166
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Så det er faktisk forventet at jeg skal bake en hel kake, som vi ikke liker, fordi en av gjestene har allergi? Greit, da vet jeg det. Også interessant å se at det som i starten av diskusjonen var helt fint (at foreldrene tar med kake til allergikeren selv) plutselig ikke er akseptert i det hele tatt, nå skal man bake selv til alle. Eller er den regelen bare for meg?

Jeg skjønner ikke hvorfor du setter likhetstegn ved allergivennlig kake og vond kake som du ikke liker? Også er det forskjell på å takke ja til et tilbud om at matallergikere tar med egen mat og å forlange at de skal gjøre det.

Gammel 26-01-12, 17:25   #167
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Pøbel:

Gammel 26-01-12, 17:27   #168
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Et supert eksempel på en saftig, enkel og god sjokoladekake uten egg laget fra bunnen. Bruker man melkefritt smør i glasuren i tillegg, så vips har man møtt to typer allergikeres behov. Jeg lager ofte denne hjemme selv om ingen her har noen allergier, og alle jeg har servert den synes den er super.

Gammel 26-01-12, 17:29   #169
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På hvilket nivå? Jeg slikter faktisk litt med å forstå denne motviljen folk har for å tilrettelegge i barneselskaper, når det ikke kunne falt dem inn å forlange at voksne gjester i et middagselskap skulle tatt med sin egen mat. Og selvfølgelig mener jeg innen rimelighetens grenser, det har jeg allerede skrevet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 17:41   #170
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det viktigste mhp allergier og matvaner er egentlig å få beskjed litt tidligere enn samme dag. Jeg har to ganger blitt tatt på senga av "ikke pølser"-problematikk. En gang på grunn av at ei jente som så norsk ut var muslim, en annen gang en som ikke likte pølser og hvor det åpenbart var såpass viktig at foreldrene sa fra på forhånd.

Gammel 26-01-12, 17:46   #171
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det blir komplisert først når egg- og melkefritt opptrer sammen med cøliaki. Da funker ikke de vanlige kakemiksene lenger og jeg må tenke litt mer enn jeg liker.

Gammel 26-01-12, 17:50   #172
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes det blir komplisert først når egg- og melkefritt opptrer sammen med cøliaki. Da funker ikke de vanlige kakemiksene lenger og jeg må tenke litt mer enn jeg liker.

Det er et mareritt, jeg må innrømme at selv med melk og gluten så blir ting litt vanskelig for meg, og når personlig smak kommer med i bildet så er det ikke lett. Husker godt min barndomsvenn med diabetes store fortvilelse over de som kjøpte inn ting til ham som han ikke likte. Jeg har kjøpt det kun for deg så nå MÅ du spise...

Men det er jo lov å spørre om serveringstips da. Noe vil jeg gjerne kunne servere en gjest, eller noe vil jeg gjerne tilby gjestene som også den med alergi kan spise.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 17:51   #173
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg forventer ikke at noen skal ta hensyn at min sønn er ekstremt sær i matveien, selv om det er på grunn sykdom at han er sær. I 90% av bursdagene som han har vært i spiser han ikke. Ingenting! Jeg har alltid pleid å si ifra når jeg leverer han/følger han inn. (Man leverer liksom ikke en 13-åring lengre.) Han er ekstremt særspist, sannsynligvis vil han ikke spise noe mens han er her. Det er helt greit, ikke stress med det. De som kjenner han godt vet hvilke få ting han spiser og pleier å kjøpe inn det til han. Veldig hyggelig men ikke noe jeg forventer eller storepropellen forventer.

Gammel 26-01-12, 17:51   #174
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Men Myria, hvis vi snakker om en enkelt allergi, som f.eks. eggallergi, så er ikke Mystiske Mindreverdige Kaker Laget i Laboratorium det eneste alternativet, altså. Om du ikke har én eneste eggfri kake i repertoaret ditt, så tør jeg påstå at det er litt snevert. Oreokake, ostekake, gjærbakst, krydderkake er f.eks. noen av mine standardkaker som er eggfrie. Jeg tror ikke risikoen er større for at gjestene ikke liker en av disse kakene enn en av de du vanligvis lager.

Gammel 26-01-12, 17:53   #175
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men Myria, hvis vi snakker om en enkelt allergi, som f.eks. eggallergi, så er ikke Mystiske Mindreverdige Kaker Laget i Laboratorium det eneste alternativet, altså. Om du ikke har én eneste eggfri kake i repertoaret ditt, så tør jeg påstå at det er litt snevert. Oreokake, ostekake, gjærbakst, krydderkake er f.eks. noen av mine standardkaker som er eggfrie. Jeg tror ikke risikoen er større for at gjestene ikke liker en av disse kakene enn en av de du vanligvis lager.

Oreokake er jo strengt tatt ikke fra bunnen av om du da ikke baker kjeksene selv må du jo bruke halvfabrikata. De fleste gjør jo det med osekaker også. Digestives og kjøpt gele. Jeg orker ikke å lage gelatin selv.

Gammel 26-01-12, 18:01   #176
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Oreokake er jo strengt tatt ikke fra bunnen av om du da ikke baker kjeksene selv må du jo bruke halvfabrikata. De fleste gjør jo det med osekaker også. Digestives og kjøpt gele. Jeg orker ikke å lage gelatin selv.

Haha, jeg regner ikke med egenprodusert gelatin når jeg snakker om å lage fra bunnen av, men hey - den er fortsatt eggfri da også.

Gammel 26-01-12, 18:04   #177
Amic@
Tobarnsmor :)

Amic@ sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Først av alt så må jeg jo si at her inne på forumet er det jo drøssevis av folk som har erfaring med diverse allergier. Så alle dere som svarer her inne i denne diskusjonen har jo all verdens muligheter til å få oppskrift på en super kake, samme hvilken allergi det er! Så neste gang det er spørsmål vedrørende bursdag og allergi, sleng ut en forespørsel her så får dere nok helt sikkert en oppgave på en kake med utprøvd oppskrift som smaker godt! Og jeg lager nå alltid kaker glutenfrie, uansett oppskrift og så langt har noen aldri kjent forskjell.. Sukkerbrødene er høye og saftige som aldri før. Men når det kommer til gjærbakst er det noe helt annet. Da må man ha erfaring og prøvd og feilet mye...

Jeg har en sønn med cøliaki. Jeg forventer aldri at noen skal lage mat han kan spise, men vi setter veldig stor pris på at folk tilrettelegger slik at det er alternativer han kan spise når ha kommer dit. Jeg tilbyr meg alltid å ta med noe, og jeg bruker å ringe for å sjekke hva de skal ha. Sender meg for eksempel lomper og pølsebrød, eller leverer en pizzabunn på forhånd. Føler aldri at noen blir irriterte for at jeg "maser" og tar kontakt. At han skal spise alt forventer jeg aldri. At han heller ikke liker alt er jo også en ting. Men da får han spise det han kan, og det syns også han er helt greit. Det er jo leken som er det artigste med selskaper uansett

En med matintoleranser er også vant med at de ikke kan spise alt, så det er sjelden er problem med at det også er ting på ett bord min sønn ikke kan spise. Og vi har den avtalen at hvis det er noe han blir lei seg for at han ikke kan får, så ordner vi noe "kosemat" han har lyst på hjemme senere på dagen. Dette er jo noe han må lære å leve med for resten av livet, og episoder han også vil komme borti med jevne mellomrom så vi snakker om det. Han har faktisk aldri grått eller blitt skikkelig lei seg på grunn av dette. Motto vårt er "det er bare slik det er".

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Hmm... Mine barn liker å ha bursdag andre steder enn hjemme, type Lekeland o.l. Der må man kjøpe mat og det er vel ikke så mange alternativer å velge mellom. Om de er spesielt allergivennlige vet jeg heller ikke. Det er type pizza, hamburger, pølse, sjokoladekake, muffins, is... Jeg vet om ett sted det er lov å ha med medbragt kake, men mat må man kjøpe uansett. Hittil har vi ikke hatt allergiske gjester så jeg har ikke tenkt noe særlig på dette med maten. Men neste gang kommer vi til å invitere en som er allergisk mot både egg og melk og flere ting. Det blir jo veldig leit om det ikke er mulig å få kjøpt noe hun kan spise og medbragt heller ikke er lov. Hva gjør man da? Noen som har vært i denne situasjonen? Det er jo ikke like lett å tilrettelegge når man ikke skal lage maten selv.

Mange steder har allergimat som tilbud hvis man spør. Min sønn har vært i mange bursdager på diverse lekeland, og det har aldri vært ett problem. Jeg har bare snakket med foreldrene på forhånd og så har de sjekket med stedet og det har gått så bra!

Gammel 26-01-12, 18:04   #178
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Gjør du ikke? Jeg trodde du stod med gamle bein og laget gelatin. Alt for lettvint med kjøpegelatin.

Poenget mitt er jo at de som sier de lager alt fra bunnen av sjelden gjør det.

:tusler inn på kjøkkenet for å skumme fettet av kalveføttene:

Gammel 26-01-12, 18:07   #179
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Det søte liv har også en fin sorteringsfunksjon på ingredienser. Jeg prøver uansett ut nye kaker jevnlig, og utvalget er jo enormt der.

Gammel 26-01-12, 18:19   #180
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I selskap her i heimen har vi som utgangspunkt at de som inviteres skal kunne spises det som serveres.
Jeg både kan,- og liker å lage mat og bake, og har såpass innsikt at jeg kjapt kan skjønne hva man bør erstatte en ingrediens med for et bra resultat.

Å bli invitert i selskap er litt annet, jeg vet at mange ikke har samme interesse for matlaging som meg, og man er fornøyd om noe kan spises.
Da yngstejenta var mindre syntes jeg det var helt flott å sende med henne kaker, is o.l i selskap. Med så alvorlig allergi som hun har skal det en del til for å lage mat det ikke er spor av allergener i, og heller en trygg feriring med medbragt enn en utrygg feiring med fare for anafylaktiske reaksjoner.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:04.