Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolejulegudstjeneste?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilket juleavslutningsopplegg velger du/dere?
Kirken - alternativt opplegg finnes ikke 9 4,71%
Kirken - er kristen 27 14,14%
Kirken - er delvis troende 50 26,18%
Kirken - er ikke troende 63 32,98%
Alternativt opplegg - er delvis troende 0 0%
Alternativt opplegg - er ikke troende 29 15,18%
Noe helt annet - spesifiser gjerne 13 6,81%
Deltakere: 191. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-11, 13:02   #21
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolejulegudstjeneste?

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Neida, jeg ser selvsagt det. Men jeg har reagert på at mange, ellers så åpne personer, har store problemer med at barna skal gå akkurat i kirken. Noe sier meg at det hadde stilt seg helt annerledes med et tilsvarende opplegg i et budistisk kloster, men jeg vet selvsagt ikke.

Jada, jeg skjønner hva du mener. Men jeg irriterer meg like mye over det evige spørsmålet : "Hva er dere redd for da? At de kan bli kristne? " når vi sier at barna våre ikke deltar i julegudstjenesten.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 13:08   #22
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er ikke religiøse, og lar ungene velge helt fritt selv. I år har begge valgt det alternative arrangementet i stedet for kirken. De velger nok etter hva vennene velger.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 13:16   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hiawata gikk i i kirken i fjor, etter delvis press fra sin ateistmor. Jeg syns det var greit at han fikk det med seg, og kan nå ta et velbegrunnet valg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 13:17   #24
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ikke kristne. Sønnen min får velge selv, og har valgt alternativt opplegg. Der jeg jobber har vi ikke tilbud om kirkegang.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 13:18   #25
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden skal i kirken. Men der er han ganske ofte, så han hadde nok stusset mer om han ikke skulle.

Gammel 11-12-11, 13:27   #26
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun kan velge selv, begge deler er OK. Akkurat som det hædde vært OK å være med på arrangement både i moské og synagoge. Tidlige i høst hadde menigheten noe arrangement etter skoletid, en gang i uka. Da var Storesøster en av to jenter i klassen som ikke ble med på dette, eget valg.

Gammel 11-12-11, 13:28   #27
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Kristen. Barna velger selv og velger kirke.

Gammel 11-12-11, 13:31   #28
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Vi er "tradisjonskristne", dvs vi har døpt barna, vi giftet oss i kirken og syns det er koselig med type juleavslutninger eller julekonserter i kirken. Barna blir ikke spurt (enda) og deltar på juleavslutninger i kirken.

Jepp.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 13:43   #29
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Skolegudstjenestene her rullerer på de ulike kirkehøytidene, så i år tror jeg det er pinsegudstjeneste, i fjor var det gudstjeneste til påske.

Jeg svarte noe annet, og forteller her: Her er vi en kristen og en ikketroende forelder, og av skolebarna regner en seg som kristen, mens den andre er veldig klar på at han ikke tror på noe guddommelig. På gudstjenestedagene blir det da til at den ene ungen går i kirken, mens den andre, etter eget ønske, skal ha alternativt opplegg. Alternativene skolen tilbyr er svært tilfeldige, lite planlagt og knapt opplyst om. Oppleggene tilfredsstiller ikke kravene fra utdanningsdirektoratet i det hele tatt, så der er jeg blitt masete mor på foreldremøter og i fau. Jeg er nysgjerrig på hvordan alternative opplegg ser ut på de skolene som gjør dette på skikkelig vis. Synes slikt er vanskelig, for livssynsnøytrale markeringer er ikke nødvendigvis så enkelt som at man tar ut kristendommen av julefeiringen, og holder seg til på låven sitter nissen ++. Det er jo en del grupperinger som heller ikke skal synge om nisser og tusser o.l. så hva står man igjen med for å få til at markeringen skal favne alle? Blir glad om noen har eksempler.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 13:46   #30
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Vet ikke hva jeg skal stemme.

Julegudstjeneste er han med på -jeg er troende. Men de er ikke i kirka. Presten kommer til skolen -gymsalen. Vi kan ikke velge mellom gymsalen eller kirka. Tror de som ikke skal være med på gudstjenesten er på klasserommet og gjør noe annet.

Vi går ikke i kirka til vanlig. Kun når det er noe spesielt som konfirmasjon o.l.
Hans første møte med kirka (ser bort fra dåpen) var når han fikk 4-årsboka i barnehagen. Da var vi i kirka i flere timer og så med på gudstjenesten til slutt.

Han velger så klart selv om han vil være med, men han har aldri sagt at han ikke vil på julegudstjenesten.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 13:51   #31
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Vi har to skolebarn og de velger selv, de har valgt å være med i kirken de første årene av barneskolen, senere har de valgt det alternative opplegget på skolen. De må ha med melding fra foreldre om de velger det alternative opplegget, dette gjelder alle elever under 15 år.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 13:53   #32
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Her det skolegudstjeneste. Jeg aner ikke om det er et alternativ, men jeg regner nesten med det. Jeg har som "default" at ungene skal på skolegudstjeneste, men den dagen de eventuelt kommer hjem og sier at de ikke vil, så får vi ta den diskusjonen da. Jeg kommer ikke til å tvinge de.

(Jeg har aldri skjønt hva som er så fælt med å delta på en gudstjeneste selv om man ikke er troende. Man blir da ikke spontant omvendt av en vanlig norsk preken?)

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 13:56   #33
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

(Jeg har aldri skjønt hva som er så fælt med å delta på en gudstjeneste selv om man ikke er troende. Man blir da ikke spontant omvendt av en vanlig norsk preken?)

Oooo, modig!

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 13:57   #34
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er det kun eit alternativ, og det er kyrkja.

Mine hadde nok gått i kyrkja uansett då, og dei bestemmer sjølv. Eg er agnostiker, men storesøster er kristen. Lillesøster tror visstnok på Gud, men ikkje på Jesus så ho vert vel jøde ho då. Ser for meg mange interessante søndagsmiddagar framover.

Gammel 11-12-11, 14:02   #35
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Eldstejenta mi valgte alternativt i 7 av 10 skoleår. Vi er ikke kristne/religiøse, og jeg ser helst at mine barn ikke deltar i religionsutøvelse i regi av skolen. Men, det er helt opp til dem selv.

Gammel 11-12-11, 14:04   #36
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Her det skolegudstjeneste. Jeg aner ikke om det er et alternativ, men jeg regner nesten med det. Jeg har som "default" at ungene skal på skolegudstjeneste, men den dagen de eventuelt kommer hjem og sier at de ikke vil, så får vi ta den diskusjonen da. Jeg kommer ikke til å tvinge de.

Jeg spurte Storesøs på 13 år nettopp nå, hun svarte at det ikke er særlig kult å måtte sitte å høre noen snakke om noe hun absolutt ikke tror på og som hun til og med blir ganske irritert av å måtte høre så mye tull om. Dessuten føler hun seg bare falsk og fake hvis hun gjør det. Og alle vet jo uansett at hun ikke tror på alt det derre, så det er ikke noe poeng i å late som. Så det så.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 14:12   #37
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Neida, jeg ser selvsagt det. Men jeg har reagert på at mange, ellers så åpne personer, har store problemer med at barna skal gå akkurat i kirken. Noe sier meg at det hadde stilt seg helt annerledes med et tilsvarende opplegg i et budistisk kloster, men jeg vet selvsagt ikke.

Det hadde ikke stilt seg annerledes, nei. Jeg synes ikke det er noen forskjell på å delta i religiøse aktiviteter i en kirke, moske eller buddhist-tempel.

Jeg har imidlertid ikke bestemt meg for om Kløver skal få velge selv, eller om vi sier hun skal gå på alternativt arrangement. Nå er hun blitt så reflekterende rundt dette i det siste, at jeg ikke har noe problem med å sende henne i kirken. Hun vet godt at vi ikke tror, og jeg snakker med henne om hvorfor jeg ikke tror, men at andre har lov til å tro hva de vil.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 14:30   #38
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Dessuten føler hun seg bare falsk og fake hvis hun gjør det.

Der setter datteren din fingeren på noe av det jeg selv opplever når jeg er i kirken. F.eks. når man skal be. Da føler jeg meg litt malplassert og vet ikke hvor jeg skal gjøre av hendene mine og sånn.

Jeg er ikke redd for at hun skal bli spontant omvendt av å høre på en preken, men når noen forteller om ting som kan være litt skremmende, som om det er sant, så kan man bli litt redd (og så er ikke jeg eller pappaen der og kan korrigere). Hun får høre av andre barn at hun ikke kommer til himmelen hvis hun ikke tror på Jesus, og selv om det ikke er det presten sier direkte i en skolegudstjeneste, så fremstår jo budskapet om Jesus som noe hun burde tro på. Men som sagt så tror jeg at hun tåler det nå som hun reflekterer rundt dette selv. I fjor, i barnehagen, hadde jeg nok vært tydeligere på å ikke sende henne i kirken.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 14:31   #39
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

vi er ikke troende, men deltar på en del arrangementer i kirken. Lillesøster synger i kirkekoret blant annet.

Vi får lapp med påmelding hver gang det er gudstjeneste og jentene velger selv. I år skal lillesøster i kirken og storesøster på alternativ samling.

Og, siden jeg aldri kan dy meg. Problemet med skolegudstjenester er ikke at barnene tar skade av å gå i kirken, men at skolen fremmer en holdning om at religion skal være noe som skiller barnene i ulike grupper. Jeg synes at man kunne holde seg til informasjon om religion og ikke religionsutøvelse i skolen. Jeg hadde ikke hatt noe imot at de besøkte ulike gudshus, men jeg liker ikke at de skal delta i religiøse seremonier. Det synes jeg at de foreldrene som er opptatte av det kan gidde å ta dem med på selv.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 14:43   #40
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Jeg spurte Storesøs på 13 år nettopp nå, hun svarte at det ikke er særlig kult å måtte sitte å høre noen snakke om noe hun absolutt ikke tror på og som hun til og med blir ganske irritert av å måtte høre så mye tull om. Dessuten føler hun seg bare falsk og fake hvis hun gjør det. Og alle vet jo uansett at hun ikke tror på alt det derre, så det er ikke noe poeng i å late som. Så det så.

Jeg ser det ikke nødvendigvis som at man "later som" fordi om man sitter der? Og man hører da titt og ofte at folk snakker om noe man ikke tror på eller ikke er enig i, uten at man reiser seg og går av den grunn?

Det er ikke noen kampsak for meg at verken barn eller voksne skal gå på gudstjeneste uten at de har lyst, for all del.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:09.