Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julegavedilemma

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-11, 07:40   #21
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Julegavedilemma

I vår familie har vi kuttet ut gaver mellom oss voksne for lenge siden. Det er kun de under konfirmasjonsalder som får.

Gammel 23-11-11, 08:41   #22
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Vi skriver ønskelister. Genialt, så lager vi fb-grupper og krysser ut. med tanke på at to av de håpefulle også har bursdag i desember så funker dette veldig bra. Her er min liste som ble distribuert i år:
-brunt "lammeskinn" (Europris funkar fint)
-rundt sink lysehus
-sjal og lue i brunt eller svart
-Body Shop dusj,oljer ol. helst med coconut eller spa serien
-Tigi hårprodukter
-flossete kvitt teppe til spisestua
-d&g light blue parfyme
-ferjekort
-peace-smykke
-treningsklær (topp og bukse)
Alt dette er jo ting jeg likevell hadde kjøpt meg, så jeg sparer det egentlig til ønskelisten og så kjøper jeg det jeg trenger etter jul.Tilsvarende lister bruker besten,mamma,onkel,brødrene mine, eldste datter og mine to små og meg. Det er jo så mye enklere å kjøpe gaver da.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 08:44   #23
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

I vår familie har vi kuttet ut gaver mellom oss voksne for lenge siden. Det er kun de under konfirmasjonsalder som får.

Så kjedelig. : pakkeglad:

Gammel 23-11-11, 10:31   #24
tante Veronica
Superduperaktiv

tante Veronica sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Gaveåpning skal ikke være en sånn matematisk og komplisert greie. Det skal være hyggelig for både giver og mottaker. Det er ikke meningen at julegavene skal oppfylle mottakers behov for nye klær eller oppdragelse. Det skal være kos, glede og overraskelser.

Jeg er enig med Meissa. Jeg koser meg med både å handle gaver, pakke dem inn, og selv å motta julegaver. Jeg har rensket listen min for "pliktgaver", og de som er igjen, er valgt med omhu. Fordi jeg ønsker å gi en hilsen til akkurat de personene. I min familie har vi ikke operert med ønskelister. Selvfølgelig kommer det spørsmål om hva barna ønsker seg, eller trenger. Da gir jeg forslag, både til både klær, leker og andre ting. Og i ulike prisklasser, slik at den som spør skal oppfatte at vi ikke forventer noe i forhold til størrelse eller pris. Når jeg handler, prøver jeg finne noe som kan glede, ut ifra hvordan jeg kjenner mottakeren. Å få høre i ettertid at gaven falt i smak, er selvfølgelig ekstra hyggelig. Likeså, dersom jeg mottar gaver som treffer så godt, at det viser at giver har brukt sin oppmerksomhet og kunnskap om meg til å finne akkurat dette.

I min manns familie er det litt anderledes. Vi får gjerne spørsmål midt i sommerferien om hva vi ønsker oss. Jeg får nesten inntrykk av at det for enkelte er mer et styr de vil ha ut av verden snarest mulig. Samtidig mottar vi detaljerte ønskelister på hver enkelt person, med produksjonsnummer og hylleplass (det er ikke fleip) på ulike ting. Oftest i samme prisklasse. For meg blir dette for foretningsmessig. Samtidig vet vi jo at vi ikke kan bomme på tingene. De er ønsket, og vil komme til nytte.
Men gleden og magien ved gavene forsvinner. Og da forsvinner liksom noe av hensikten også.

Men så tenker jeg at så lenge jeg holder på magien, kosen og gleden ved selve julegavene, så kan jeg også glede meg over at andre setter pris på tingene de får. For jeg vet jo at de gjør det.
Vi er ulike, og ser ulikt på det. Og gleder oss over det på forskjellig vis .

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 10:33   #25
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 10:52   #26
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av tante Veronica, her.

Samtidig mottar vi detaljerte ønskelister på hver enkelt person, med produksjonsnummer og hylleplass...

Denne må jeg tipse mannen min om, som er av typen som nesten ikke tør å si til folk hva han ønsker seg av redsel for å motta feil type vare (han er opphengt i duppedingser og forbrukertester).

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 11:04   #27
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Hvis vi skal begynne å bytte penger så kommer jeg ganske raskt til å foreslå at vi kutter ut hele gavegreiene. Min pappa på 82 år gir penger til oss sånn at vi skal kjøpe gaver til barnebarna, han har ofte et ønske om hva vi skal kjøpe, og det følger vi. Vi får også en pengesum som skal gå til gave til oss (meg og mannen) og han har ofte noen ideer om hva det skal være - og så finner vi noe som vi liker innenfor det han ønsker å gi oss. Det syns jeg er helt greit.

Men om jeg skal gi tre hundre kroner til søstra mi, og så gir hun tre hundre kroner tilbake - da slutter jeg med julegaver. Det samme gjelder tantebarna. Jeg har full forståelse for at de ønsker seg penger, men de må faktisk akseptere at jeg sjelden og aldri gir penger i julegave. Å gi penger er ikke et alternativ - de får gave, fortrinnsvis noe de kan komme til å like, og alltid ting som kan byttes. Jeg er heller ikke interessert i å gi søstrene mine en sum penger som de skal bruke til å kjøpe gaver til ungene sine fra tante og onkel - og jeg er minst like lite interessert i å fly rundt i butikkene for å kjøpe gaver til mine egne unger fra tanter og onkler. For meg forsvinner hele vitsen med å gi gaver til noen bort, og jeg kommer til å foreslå at vi slutter å gi gaver. Jeg har gjort det unntaksvis - sånn som til barnebursdagen nå så var den ene onkelen bortreist og spurte om vi kunne kjøpe noe fra han så fikk vi penger etterpå - det er helt greit, men det er ikke greit som noen fast ordning.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 11:07   #28
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har fått ønskeliste med produktnummer hos CO fra min bror. Men altså, det var jo ei liste med mange ting, så det ble jo ikke en bestillingsliste heller da, bare noen forslag, og siden søstra er teknisk ubrukelig, var det greit å forklare med nummer hva han mente

Jeg kjøper noen av gavene til ungene fra andre, farmor gir oss penger til å kjøpe for, og har i stor grad styrt store deler av gaven fra mine foreldre (de har dessuten allerede fått det. Man trenger nemlig ulltøyet før jul også. Ungene er små, og setter pris på "restgaven" som ligger under treet også, uten å vite at den er billig fordi de fikk mesteparten av pengene i ulltøy)

Jeg synes det er hakket mindre kjekt at jeg også skal kjøpe VÅRE julegaver fra farmor, og i stor grad er bedt om skaffe, eller spesifisere, gaven fra mine foreldre, i den grad at jeg nok med 99% sikkerhet vet hva som ligger der også. Men det er nok av gaver under treet som jeg ikke vet hva som er i, så det er greit. Så skal jeg jobbe litt med å få min mor til å skjønne at selv om jeg er voksen, og gjerne vil ha gaver jeg ønsker meg og setter pris på, så vil jeg gjerne likevel slippe å få tilsendt linker med beskjed om å se på side ditt og datt for å se om dette er aktuelt.

Gammel 23-11-11, 11:17   #29
tante Veronica
Superduperaktiv

tante Veronica sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Denne må jeg tipse mannen min om, som er av typen som nesten ikke tør å si til folk hva han ønsker seg av redsel for å motta feil type vare (han er opphengt i duppedingser og forbrukertester).

En glede å være til hjelp

Sist redigert av tante Veronica : 23-11-11 kl 11:18. Årsak: modererer meg litt *ler
tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 11:18   #30
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg har fått ønskeliste med produktnummer hos CO fra min bror. Men altså, det var jo ei liste med mange ting, så det ble jo ikke en bestillingsliste heller da, bare noen forslag, og siden søstra er teknisk ubrukelig, var det greit å forklare med nummer hva han mente

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 16:02   #31
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Jeg synes det er helt greit. Jeg kjøper noe til min mor og min lillesøster for vi har bare oss. På mannen sin side er det en stor familie og alle får nok gaver allikevel. Jeg skal lage drops som jeg sender ved julebrevene med bilder av ungene.
Også får vi gaver til jentene våre, og på julaften ringer vi rundt og takker hver enkelt.

Jeg har noen venninner som vi deler julegaver med, også kjøper vi innad i kjernefamilien. Det blir nok gaver, syns jeg, men jeg ser på gavene til ungene som litt mine gaver også.

Hadde vi skulle ha kjøpt til tanter, onkler, besteforeldre, oldeforeldre og søsken hadde julen blitt en dyr opplevelse og egentlig ganske vanskelig for oss.

Gammel 23-11-11, 16:12   #32
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Gi dem en geit.

Jeg ga geit til faren min et år. Året etter fikk jeg en fyldig ønskeliste med en rekke ønsker det var greit å innfri. Så det hadde faktisk flere positive effekter.

Gammel 23-11-11, 16:27   #33
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig sjelden (aldri?) skarp mor svogere/svigerinner, men om noen av dem hadde fortalt meg hva jeg "måtte" gi til barna deres til jul så tror jeg de automatisk hadde fått et skarpt svar tilbake. Det er en fjern tanke, dog, så jeg kan ikke se for meg at jeg skulle havne i en lignende situasjon.

Jeg er veldig på linje med Meissa. Gaver skal være glede og overraskelse - ikke et kost-nytte prosjekt. Og ihvertfall ikke hos familier som har det aller nødvendigste, noe som gjelder storparten av norske familier.

Hva jeg hadde gjort i din situasjon? Jeg vet ikke helt, men jeg hadde nok fint kjøpt gave utenfor de gitte rammene, bestemt av mottaker, om jeg fant gaver som jeg visste barna ville bli glad for.

Gammel 23-11-11, 17:38   #34
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg ga også geit til noen et år - litt fordi jeg "syntes de fortjente det" (de er av typen som har det meste og likevel alltid ønsker seg penger, også til jul) - og litt fordi jeg syntes det var et godt formål. Mottakeren ble fornærmet, og det hele ble litt pinlig. Jeg kommer aldri mer til å gi geit på trass.

Sist redigert av Madicken : 24-11-11 kl 05:32. Årsak: Skrivebom
Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 19:40   #35
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Giveren ble fornærmet, og det hele ble litt pinlig.

Noen eier ikke skam i livet. Jeg hadde fortsatt å gi geit!

Gammel 23-11-11, 19:49   #36
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Noen eier ikke skam i livet. Jeg hadde fortsatt å gi geit!

Oooh, eller kyllinger!

Gammel 23-11-11, 19:53   #37
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg hadde ikke greid å dy meg. Jeg hadde levert smørblidt en hamster med bur og løpehjul.

Eller sebrafinker-verdens mest idiotiske fugl.

( Jeg hadde nok forsikret meg om at dyrebutikken aksepterte retur.)

Tenk så gøy da: "Jammen dere ville jo ikke ha en ny geit? "

Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 20:00   #38
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ønsket meg geit, men jeg gir ikke geit til folk som ikke har ytret ønske om det. Det er på en måte ikke opp til meg å avgjøre hvem som har nok ting og hvem som ikke har det. Sånn sett har vi vel alle det vi trenger, inkludert barna våre, og burde fått geiter hele hurven.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 20:04   #39
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er geitegaver for straff å regne?

Gammel 23-11-11, 20:16   #40
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Er geitegaver for straff å regne?

Vennlig korreks, bare.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:30.