Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan få ren gørrskitat GoreTex-skalljakke?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-11, 13:06   #1
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Spørsmål

Hvordan få ren gørrskitat GoreTex-skalljakke?

Jeg har en goretex-jakke i gult og hvitt. (Ja, jeg vet, hva tenkte jeg på. ) Nå er den så jevnt over grå og skitten og stygg at den forbi smerteterskelen min for hva jeg synes er ok å gå med. (Den kan fremdeles passere på skogtur, men ikke for ute-blant-folk-bruk).

Det jeg er usikker på er hvor hardt jeg kan vaske den uten å ødelegge egenskapene til stoffet? Den er ganske gammel, men puster og er fremdeles vanntett som den skal.

Å vaske den med sånn spesialmiddel for GoreTex hjelper ikke. Skure den med Blenda og legge den i bløtt i sterkt såpevann, går det bra?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 13:24   #2
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan få ren gørrskitat GoreTex-skalljakke?

Jeg ville prøvd først med å legge den i bløtt i bare vann, eventuelt i samme vaskemiddel som du har brukt for vask tidligere. La den ligge over natten, slik at alt blir godt oppbløtt, og vask deretter på vanlig vaskeprogram.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 13:28   #3
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Jeg ville prøvd først med å legge den i bløtt i bare vann, eventuelt i samme vaskemiddel som du har brukt for vask tidligere. La den ligge over natten, slik at alt blir godt oppbløtt, og vask deretter på vanlig vaskeprogram.

Bløtt i bare vann? Nje, tror ikke det biter altså. Men jeg kan jo prøve la den ligge i såpevann over natta.

Jeg trenger ikke at den blir helt ren, noen flekker går greit, men nå er den bare gråsvart og fæl.

Gammel 16-11-11, 13:30   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du prøvd å gni den inn med gallesåpe? Det hender det gjør susen på gjenstridig skitt på ungenes yttertøy.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 13:32   #5
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Har du prøvd å gni den inn med gallesåpe? Det hender det gjør susen på gjenstridig skitt på ungenes yttertøy.

Gallesåpe noteres, Teo. Jeg må jo tross alt få skikk på en vesentlig del av NTH-uniformen.

Gammel 16-11-11, 13:38   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Gallesåpe noteres, Teo. Jeg må jo tross alt få skikk på en vesentlig del av NTH-uniformen.

Ja, noe annet skulle tatt seg ut. :tsktsk:

Gammel 16-11-11, 13:40   #7
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Det er så deilig med folk som sier NTH!

Gammel 16-11-11, 13:47   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Det er så deilig med folk som sier NTH!

Nuvel … Litt av sjarmen forsvinner unektelig når det sies av professorer i 60-åra – i fullt alvor.

Gammel 16-11-11, 13:50   #9
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Nuvel … Litt av sjarmen forsvinner unektelig når det sies av professorer i 60-åra – i fullt alvor.

Gammel 17-11-11, 10:02   #10
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Når pene, unge jenter som Cuyahoga, sier det, da!

Gammel 17-11-11, 10:06   #11
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sier ikke de bare Høyskolen, da?

Jeg vasker for øvrig slike goretexjakker (dvs min egen, som jeg selvsagt har fått i gave, siden jeg aldri ville gidde å bruke så mye penger på ei jakke sjøl) på vanlig program med vanlig vaskemiddel. :sjuske:

Gammel 17-11-11, 10:06   #12
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelper det ikke om du vasker den med sånn goretexmiddel på 40 grader altså?
Jeg bruker vaske med det, og så reimpregnere etterpå (med et annet middel).

Hvis ikke kan du jo prøve 50 grader også.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 11:09   #13
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Vasker min i Blenda hvitt på 40.

Gammel 17-11-11, 13:36   #14
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Når pene, unge jenter som Cuyahoga, sier det, da!

Det var den mest treffende beskrivelsen av meg jeg noen sinne har lest.

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Sier ikke de bare Høyskolen, da?

Jeg vasker for øvrig slike goretexjakker (dvs min egen, som jeg selvsagt har fått i gave, siden jeg aldri ville gidde å bruke så mye penger på ei jakke sjøl) på vanlig program med vanlig vaskemiddel. :sjuske:

Jeg klarte ikke mobilisere min indre husmor jeg heller, så jeg endte visst med å slenge den i maskina på 40 grader kulørt vask med Blenda. Den ble mye, mye renere, men den er fremdeles langt fra bra. Vurderer bløtlegging før en ny runde.

Gammel 17-11-11, 14:02   #15
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Du må avlegge rapport om hvordan det gikk

Har selv en Bergans med hvitt parti, som ikke ser ut. Men det er den beste skijakka, så den vil jeg ikke kvitte meg med. Kjøpte den når jeg gikk på Gløs forresten

Gammel 17-11-11, 14:16   #16
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Gni inn med sitronsåpe er mitt tips.

Den tok til og med rust fra guttungens trolldress. Hele dressen fra livet og opp (som var lysegrønn) var dekket av rust fra en sklie i barnehagen. Ikke bare en, men tre ganger på et par uker. Dressen ble like fin med iherdig skrubbing med sitronsåpe og microfiberklut.
Det hadde verken jeg eller de ansatte i barnehagen trodd.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 14:19   #17
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville gnidd inn jakka med gallesåpe og latt det ligge en stund før jeg gnidde litt og skylte av. Er det fortsatt noe igjen da så tar jeg en runde til med gallesåpe. Da er garantert alt borte etterpå. God erfaring med det i alle fall siden jeg har mange hvite partier på slalomdressen min. Jeg trodde at jeg aldri skulle få den ren igjen, men det blir den hver gang så lenge jeg passer på å få bort flekkene før jeg putter den i vaskemaskin. Bruket et gallesåpestykke, synes det funker bedre enn flytende gallesåpe.

Husk at Gortex ikke tåler vanlig flekkfjerningsmidler og heller ikke skyllemiddel.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:01.