Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Knertens julaftenfest 2011

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-11, 00:48   #61
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Knertens julaftenfest 2011

Selvfølgelig!
Dette er det vi trenger i år. Julefeiring borte.
Jeg vet ikke helt hvor mange vi blir i år. Det kan være at det bare er Far, jeg og ungene, men det kan godt hende at min ex også kommer. Han sitter i rullestol og trenger et eget rom med stort bad slik at han kan ordne seg selv. Trappefrie adkomst er en selvfølge.
Han foretrekker ribbe og liker spansk rødvin.

Kommer exen, kommer nok også nevøen hans som er singel - igjen. Han har en eller to hunder, og de skal selvfølgelig ha skikkelig for. Nevøen er preget av mange år på Vestlandet og ønsker seg pinnekjøtt, kålrabistappe og godt øl til mat.

Husets eldste sønn og samboer er vel egentlig på tur til å feire jul med oss i år og da kan det hende at svigerforeldrene hans også kommer. Jeg kjenner ikke de så godt, men det må serveres mat og drikke som er tilpasset en diabetiker.

Kommer foreldrene mine er det et godt tips å plassere pappa på kjøkkenet. Da kan min mor sendes i kjelleren. Hun er ikke spesielt glad for at han gjør det han liker mest - lager mat! Men jeg kan absolutt anbefale hans tilstedeværelse på kjøkkenet. Han har mer enn 50 års erfaring og lager god ribbe og god rød saus til riskremen.

Men som sagt; jeg vet ikke hvor mange vi blir.

Forresten, pappa og husets eldste sønn er hyperallergiske for katter og sønnen i tillegg allergisk for nøtter.
Nøtter må ikke finnes i hans nærhet. Han lar seg lett friste og det kan være farlig.

Etter de siste årenes praktfulle feiringer regner jeg med at våre behov og ønsker lett lar seg tilfredsstille, selv om vi kommer med sen tilbakemelding om antall gjester vi tar med oss.
at

Gammel 11-11-11, 01:21   #62
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette høres jo helt fantastisk ut! Kan vi få komme?? Pritti pliiiiis??
Vi er veldig enkle altså, ihvertfall vi som bor i husstanden her! Vi blir 5, tror jeg.. Litt usikkert om søster'n med familie blir med, for nevøen vil gjerne feire amerikansk jul, hvilket innebærer at vi må ha en ny pakkerunde den 25. men samtidig, det er kanskje flere som ønsker å prøve den tradisjonen?? For da kan vi jo pakke opp pakker både den 24. og 25. og det er jo bare for deg å sørge for at det er nok gaver til begge seansene? Det hadde vært utrolig greit, for da får jeg feire sammen med mine aller nærmeste og kjæreste!

Skal vi se... i år er det vi som skal ha mamma, hun er enkel og veldig hjelpsom, hun roper hvis hun lurer på noe, hvilket er sånn ca hvert 2 minutt.

I matveien er vi veldig enkle altså. Ribbe og pølse er alt vi trenger. Fint om du koker surkålen på morningen, ingenting er som surkållukt i huset på selve julaften.

Frøkna MÅ ha egen sofa, hun sitter ikke godt før hun ligger, gjerne med noen store myke puter i ryggen og tepper. Fint om du har en liten bjelle til henne, så slipper hun å måtte rope så høyt hvis hun trenger noe. Det meste er kjipt, dølt og dust, men hvis du passer på å servere henne og behage henne til enhver tid så er hun utrolig bedårende. Hun MÅ ha TV på rommet, alt over 32" går veldig greit altså. Og Wi-Fi! det MÅ være raskt!

Mini er veeeeeldig enkel! Bare sørg for å ha PC, Ipad, Xbox, PS3 og Wii tilgjengelig så ser du ikke han resten av dagen. Han trenger egentlig ikke egen seng, bare sørg for at mannen og jeg har en seng som er 2,40 cm, så slipper vi å ligge trangt. Hverken Mini eller mannen tåler pelskledde skapninger, så det er fint om disse blir holdt unna disse 2.

Meg? Gi meg en god stol, noe å legge beina på og en god flaske rødvin. Jeg er utrolig god til å stenge omverdnen ute. (ihvertfall etter en flaske rødvin). Blir det VELDIG mye støy kan det være greit å ha en flaske Tequila tilgjengelig (lys), jeg vil ha appelsin og brunt sukker til tequila'en min.

Sist redigert av Fløyel : 11-11-11 kl 01:27.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 01:38   #63
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg sender gjerne svigermor i år. Hun kan være i kjelleren, men må få være med på gaveåpningen. Vennligst påse at alle prisene er på gavene til alle, slik at hun kan sikre seg at det ikke blir urettferdig. Det er veldig viktig at det blir servert pinnekjøtt, men det MÅ trykkokes. Kan du kjøpe inn trykk-kokere til alle fra min svigermor? Det er viktig at de er like og koster det samme. Husk det med prislappen på, det er alfa og omega. Da får hun en lykkelig kveld!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 01:48   #64
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare en pitteliten ting til. Frøkna MÅ ha eget bad, helst med steamdusj og bobblebad. Du kan med fordel sette inn en ekstra varmtvannsbereder, for hun må dusje lenge. Sørg for at ingen forstyrrer henne på badet.

Gammel 11-11-11, 02:11   #65
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Jeg noterer meg det vesentligste ved hver og en av dere fortløpende her og listen blir lagt ut plutselig.

I tillegg kan jeg informere om at det blir obligatorisk pynting utendørs av huset nede i gata her mens eierne er på juleferie! Hun er en av mine beste venninner og av typen som kun pynter med fancy greier i ensfarget sølv og det ser ut som hele huset er tatt rett ut fra en eller annen fancy interiørkatalog. Det skal det bli slutt på i jul ja. Jeg har planer om å overraske dem og pynte litt før de kommer hjem. Her skal det kjøres på med plastnisser langs husveggene, reinsdyr med slede på taket og ikke minst et svært juletre midt på gårdsplassen med juletrelys i alle farger!

Dere er med på den hva?

No probs! Både mannen og jeg er rause mennesker og vi har god erfaring med å pynte nabohus som står tomme. Bare sørg for å ta med lange nok stiger og nok strømtrommler. Kan anbefale de blinkende lyssøylene som selges i ulike farger. Vi brukte røde, grønne, blå, hvite og gule lys, veldig effektfullt. Disse kan man forme i bokstaver, blinker veldig og har ett skarpt godt lys, man ser de faktisk flere hundre meter unna.

Gammel 11-11-11, 10:08   #66
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

I år er det mammas tur til å få besøk av oss på julaften, så vi kan dessverre ikke komme i år.

Derimot håper jeg at du kan ordne med innkjøp av gaver til alle vi kjenner. Min side av familien er ganske greie, de lager ønskelister, så du kan bare ta noe av det. Men du må for guds skyld avklare hva du kjøper med mamma først, hun har oversikt over hva som allerede er kjøpt og hvem som kjøper hva. Og ikke finn på å kjøpe noe utenfor lista, det var jo en grunn til at de tingene var på lista ikke sant. Hvis de hadde ønsket seg noe annet, så hadde det også stått på lista.

Svigerfamilien derimot, har den motsatte strategien. De skriver ikke lister, så du må finne den perfekte gaven på egen hånd. At du ikke kjenner alle like godt eller vet hva de liker kan jeg ikke tenke meg at blir noe problem. En spesiell utfordring kan være å finne gave til min mann - han kjøper seg bare det han vil ha når han vil ha det, så til han må du finne noe flott som han ikke visste at han ønsket seg før han fikk det.

Gammel 11-11-11, 10:43   #67
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Vi kommer i år også! Både jeg, kjæresten og avkommet. Ja, og resten av familien!
Siden avkommet er veldig allergisk går jeg utfra at alle tar hensyn og ikke kommer parfymerte. Egg og nøtter må du heller ikke ha i hus. Ja, også kan du ikke ha ekte tre i år heller siden han er så allergisk.
Vi gleder oss masse! Vi spiser det meste unntatt kveite på julaften.
Ønskeliste sender jeg over på mail! Og du, dere betaler flybillettene i år også?

Gammel 11-11-11, 10:44   #68
Hannamoren

Hannamoren sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg noterer meg det vesentligste ved hver og en av dere fortløpende her og listen blir lagt ut plutselig.

I tillegg kan jeg informere om at det blir obligatorisk pynting utendørs av huset nede i gata her mens eierne er på juleferie! Hun er en av mine beste venninner og av typen som kun pynter med fancy greier i ensfarget sølv og det ser ut som hele huset er tatt rett ut fra en eller annen fancy interiørkatalog. Det skal det bli slutt på i jul ja. Jeg har planer om å overraske dem og pynte litt før de kommer hjem. Her skal det kjøres på med plastnisser langs husveggene, reinsdyr med slede på taket og ikke minst et svært juletre midt på gårdsplassen med juletrelys i alle farger!

Dere er med på den hva?

Her må jeg bidra. Hva med de "flotte" nissene som står på taket og tisser? De høres ut som om de passer hos din venninne. I neonfarger, selvfølgelig.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 12:43   #69
Kahlan

Kahlan sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Dere er med på den hva?

Utendørspynting - I'm in!

Og vi kommer i år som i fjor, kjernefamilie + 4 til 6 ekstra i år. Muligens også svigerfar, men som regel dukker han ikke opp bare klager i ettertid over å ikke være "inkludert". Han vil muligens også trives i spa-avdelingen om han mot formodning dukker opp.

Vi liker ribbe og pinnekjøtt, men det ser jeg du alt lager. Riskrem til dessert er ett must, bare ikke til lillegutt som ikke liker krem lenger. Han tar gjerne kakaokake siden han ikke liker sjokolade lenger heller.

Gammel 11-11-11, 13:09   #70
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Vi kommer, meg, mannen og to barn! Siden vi bor midlertidig hos svigers må jo selvfølgelig de bli med, likeså deres nabo/venninne som er ensom. Så tar vi også med svogers som uansett skulle feire sammen oss, de er bare tre stykker, datteren trenger spesialbehandling på mat, men har du smeltet smør og spaghetti går det fint. Så tar vi med en singel alenemorvenninne av meg og datteren hennes, for hun har ikke lyst til å feire julaften med sin mor og stefar som er så slitsomme. Men kanskje de også blir med, for de kan bli fornærmet. Jah, jeg lurer på om vi ikke skal ha med oss naboene i nyhuset vårt, det blir så koselig å bli bedre kjent og da vil de sikkert ha med seg både datter og sønn med familie. De virker veldig hyggelige altså. Vi har noen snekkere fra et annet land jobbende hos oss, så jeg synes ikke de kan sitte alene på julaften i Norge, så de tar vi med i samme slengen. Sier ifra hvis vi kommer på flere.
Gleder meg!

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 14:43   #71
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så hyggelig!

I fjor sendte vi svigers, men i år kommer vi selv, om det er greit. Vi bråker litt mer, men er ganske morsomme. Tror vi.

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om hva de andre i familien min får å spise, eller hvor de sover, eller noe sånt. Så lenge jeg får være i fred med noe vin og bøker, er alt bra. Men gaveønsker har vi:

Rosinen: nytt kjøkken
Rosinmammen: ny garasje
Skatten, Rusket, Pøbeln: Slalomutstyr
Punktum: Prins og prinsesse

Gammel 11-11-11, 15:11   #72
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vi kommer, så klart.
Mannen vil ha ribbe, jeg vil ha rømmegrøt. Storesøster spiser også ribbe, men gutta må du finne på noe annet til. Kjøttkaker, kanskje? Kattene skal ha spesialfôr for Maine-Coonkatter, og de er ikke så veldig begeistret for hunder.

Forresten: Minsteturbo tåler ikke melkeprodukter så veldig godt, så pass på at det han får er melkefritt. Julekaker og dessert også.

Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 15:36   #73
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Flott flottesen!

Jeg ble litt sliten av å være midtpunkt på trone i fjor, så i år tror jeg jeg skal holde meg litt i bakgrunnen. det hadde imidlertid vært veldig fint med polonaise i løpet av kvelden, for å få litt høytidelig stemning. Da kan det godt ordnes sånn at jeg får litt ekstra tid i midten av ringen - litt prinsessefølelse, liksom. Akkurat under polonaisen vil jeg gjerne ha en sånn kongelig kappe med hermelinpels på toppen. Kan du fikse?

Tar med mann og to barn, min mor, mine to svigerforeldre og kanskje svigerinne med mann. Sistnevnte har hund, men jeg er ikke så glad i hunder, så den kan godt være på den delen av festen med de andre dyreeierne. Fint om du orger noen som kan passe på den, så jeg kan tilbringe tid med min svigerinne i den dyrefrie sonen.

Har lyst å prøve noe eksotisk å spise i år. Asiatisk ribbe, kanskje? Du kan jo teste noen oppskrifter på forhånd for å se om det er noe du ville servert gjester på julaften?

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:11.