Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Da damene dro

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-11, 22:27   #21
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Da damene dro

Men hvordan man tør å overlate avkommet til en mann man ikke tror greier å kle på barn skjønner jeg heller ikke. Jeg er i grunnen glad vi er to om disse ungene.

Gammel 01-11-11, 22:28   #22
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Var det samme som fortalte at hun hadde to bokser med vaskepulver, en til hvert bruk, og som stolt sa at hun kom IKKJE til å fortelle manne hvilken boks man brukte til hva, kanskje?

Nei, det var hun med svensk mann.

Gammel 01-11-11, 22:29   #23
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men hvordan man tør å overlate avkommet til en mann man ikke tror greier å kle på barn skjønner jeg heller ikke. Jeg er i grunnen glad vi er to om disse ungene.

"Jeg stoler så lite på mannen min at jeg bevisst ekskluderer ham fra klesvask (og antar at det er nok å ikke forklare ham det med teskje for at han faktisk skal være ekskludert). Derimot synes jeg det er helt ok å overlate ungene mine til denne dusten, for da får vi komme på TV, og det overstyrer behovet for daglig omsorg"?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 22:30   #24
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg skjønner ikke folk som velger å FÅ barn med folk de tydeligvis ikke tør overlate barna til!

Gammel 01-11-11, 22:30   #25
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg så bittelitt på det i dag fordi noen jeg kjenner snakket om det, men det blir garantert ikke en vane... Jeg vet at mange lever sånn altså, men jeg ser ikke helt underholdningsverdien. Det interessante måtte jo være å se på om det skjer noen reell endring i disse familiene etterpå, eller om den uken eller hva det er forblir et artig lite eksperiment.

Gammel 01-11-11, 22:31   #26
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg husker sist runde, da ble jeg faktisk litt rørt. For disse mannfolka var jo ikke udugelige når de fikk prøvd seg på egen hånd, tvert imot.

Gammel 01-11-11, 22:32   #27
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rabbit, her.

Jeg så på idag,og ble igrunnen litt småirritert på de damene som satt og sa at mannen nok ikke kom til å klare noenting,"han kommer ikke til å huske å kle på ham",liksom,tror de mannfolka er fullstendig tomsinger,tro?

Jeg har en mann som er så beyond fjern når det gjelder barnas klær at det er helt vilt. Men til gjenngjeld har han stålkontroll på barns tannlegetimer, legetimer og lignende. Han har alltid kontroll på barnas matpakker, leser lekser og følger opp fotballtreninger (til tross for at han anser fotball for å være særdeles fordummende)Han vasker alt av klær og gjør genrellt sett absolutt mest i huset. Dersom jeg hadde blitt spurt om hva som kom til å bli den største utfordringen dersom jeg skulle være to uker borte, så kunne jeg svart at han kom til å slite stort med påkledning og hvem som skal ha på hva osv. Da kunne det jo lett blitt klippet slik at det så ut som jeg anså at mannen min var totalt tomsing.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 22:36   #28
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Èn ting er nå om farger og former på klær ikke matcher,men denne dama sa jo at hun ikke trodde mannen hennes kom til å huske at sønnen skulle ha klær på når han gikk ut. Og ikke kom han til å få "bra" mat,sånn som fiskegrateng og poteter og slikt,og vi sa veldig høyt,sånn at vi var sikre på at pappa skulle høre det at vi har sluttet med smokk,ja. Kjenner at jeg blir matt av kvinnfolk som har så liten tro på partneren sin,håper det er redigert sånn.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 22:54   #29
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rabbit, her.

Èn ting er nå om farger og former på klær ikke matcher,men denne dama sa jo at hun ikke trodde mannen hennes kom til å huske at sønnen skulle ha klær på når han gikk ut. Og ikke kom han til å få "bra" mat,sånn som fiskegrateng og poteter og slikt,og vi sa veldig høyt,sånn at vi var sikre på at pappa skulle høre det at vi har sluttet med smokk,ja. Kjenner at jeg blir matt av kvinnfolk som har så liten tro på partneren sin,håper det er redigert sånn.

Det er vel særdeles lite menn som ikke kler på seg selv når de går ut, sjansen for at de da skulle finne på å ta med seg ungen ut naken er vel heller liten. Jeg tenker at mye i denne seriern er nok både redigert, klippet og ikke minst regissert for å være det det faktiskt er, en "morsom" harselering med kjønnsstereotyper.

Nå har jeg forsåvidt ikke sett dagens episode, men så en del av den første sesongen. Jeg syns kanskje ikke det var så rart at de mennene der som jobbet på havet og dermed var borte store deler av tiden hadde mindre peiling en damene som gikk hjemme. Som noen har skrevet over her, så var jo disse mennene overhode ikke hjelpesløse uten damene. Det tipper jeg 99% av damene faktiskt skjønte før de dro også, selv om de ikke ka uttrykk for det på skjermen.

Kan sammenligne det litt med baking i dette huset. Når pappa i huset baker brød får vi flotte saftige brød. Når mor baker ender det opp med flate takrasbrød. For barna utgjør det en estetisk forskjell, men de blir da vitterlig mette av mine brød og.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 23:01   #30
Trultesnippen
Fersk trulte

Trultesnippen sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Trultesnippen er litt kul
Standard

Jeg synes "Da damene dro" er en fornøyelig serie. Det er god underholdning rett og slett. Den er imidlertid helt tydelig klippet, redigert og konstruert slik at mennene skal se ut som dumme nek i begynnelsen av serien, før de ender opp som familiekjære og "har sett lyset" i slutten av serien.

Jeg gleder meg til oppfølgeren "Da mennene dro". Det hadde vært noe!

Gammel 02-11-11, 00:14   #31
Geitrams

Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Det er vel særdeles lite menn som ikke kler på seg selv når de går ut, sjansen for at de da skulle finne på å ta med seg ungen ut naken er vel heller liten. Jeg tenker at mye i denne seriern er nok både redigert, klippet og ikke minst regissert for å være det det faktiskt er, en "morsom" harselering med kjønnsstereotyper.

Nå har jeg forsåvidt ikke sett dagens episode, men så en del av den første sesongen. Jeg syns kanskje ikke det var så rart at de mennene der som jobbet på havet og dermed var borte store deler av tiden hadde mindre peiling en damene som gikk hjemme. Som noen har skrevet over her, så var jo disse mennene overhode ikke hjelpesløse uten damene. Det tipper jeg 99% av damene faktiskt skjønte før de dro også, selv om de ikke ka uttrykk for det på skjermen.

Signerer denne. Det er riktignok reality-tv, men helt reellt er det ikke. Ting blir satt på spissen - det er jo kjønnsrollefordelingen det hovedsakelig skal handle om, og denne bygda er spesielt utvalg fordi TV2 så potensialet til de gode historiene.
Og slik vil det være i samfunn der kvinner er hjemmeværende. De er stolte av sin jobb, nemlig hus, hjem og barn, og lar mennene i liten grad slippe til. Mannfolka ser ikke hvor mye tid som går til hus og barn siden de stort sett jobber langt hjemmefra eller har en altoppslukende jobb (fisker/bonde/sjømann etc).
I tillegg er alt klippet og redigert.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 08:49   #32
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns de mennene i disse seriene har gjort en fantastisk jobb! De har gått på egen jobber, så sant det var mulig, overtatt damenes jobber, drevet skoler og barnehager. Og sysselsatt ungene. De har faktisk utrolig lange og travle dager!

Jeg reagerte litt på den ene dama som mente nå var det på tide gubben fikk se hvor travelt det var med to unger, middag som skulle lages, og de skulle kjøres til trening etc. Dama var hjemmeværende. Mannen er fulltidsbonde, med mange verv i tillegg, selvfølgelig blir det travelt for ham, men jeg er sikker på han mestrer det med glans!

Ellers så er det en koselig serie å se på, synes jeg. Tirsdag er eneste dagen jeg ser på tv, og nå blir det "da damene dro" og Greys fremover.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 09:04   #33
Sonar

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trultesnippen, her.

Jeg gleder meg til oppfølgeren "Da mennene dro". Det hadde vært noe!

Skulle likt å se hvordan kvinnene hadde klart seg i mennenes yrker i tillegg til alt på annet.

Noe er nok reelt, mens en del er redigert. Alt hadde ikke vært på stell her hjemme om jeg var borte i 2 uker, men samme hadde vært for min del om mannen var borte i 2 uker. Men vi hadde klart oss. Alt hadde bare ikke blitt på samme måte som det pleier.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 09:38   #34
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Reality my ass, det er, i likhet med all annen reality, redigert ihjel for å skape god underholdning og reklamekroner i TVNorge-kassa. Jeg syns det er ubehagelig å se programmer som bruker vanlige familier og eksponering av barn til den type underholdning, så dette skal jeg ikke se. Ikke denne gangen heller.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 10:08   #35
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De hadde sikkert redigert frem en hel masse morsomt om meg eller mannen min om en av oss var alene en uke. I en vanlig familie skjer det jo som regel alltid noe.
"Oj, en svart sokk i hvitvasken"
"Der dro hun på jobb uten PCen, drøy times kjøring hver vei"
"Heisann, et melkeglass gikk i gulvet" osv. Og bare disse tre tingene hadde de dratt ut til å fylle tiden frem til reklame, hvertfall!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 10:16   #36
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg så fem minutter. Jeg fikk ikke sansen for å filme barn som gråter og sette det på tv. Jeg skjønner ikke at foreldre ønsker det.

Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 10:21   #37
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg så fem minutter. Jeg fikk ikke sansen for å filme barn som gråter og sette det på tv. Jeg skjønner ikke at foreldre ønsker det.

Man får komme på tv, vettu. Da er det ikke så nøye om barna eksponeres.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 10:53   #38
lilium3
Aktiv

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Asker
lilium3 er litt kul
Standard

Sef veldig redigert, men av erfaring vet jeg jo at det er sånn i mange hjem spesielt ute på bygda

Med fare for å tråkke på noen tær skjønner jeg egentlig litt disse damenes skadefrohet. Med menn som overhode ikke interesserer seg for indretjeneste eller vet å verdsette alt arbeidet kvinnene gjør i heimen blir det litt sånn "nå skal han jammen meg få se"-følelse. Mange av disse mannfolka går på jobben, kommer hjem og er såååå sliten. Setter seg ned og venter at maten blir servert, huset rydda og ungene i seng uten å løfte en finger. Klart man kan si at damene burde sette ned foten men når man er vokst opp i et samfunn der dette er normen og har vært det gjennom generasjoner...? Er så lett at det bare fortsetter.

Og min mann nærmer seg heller ikke vaskemaskina, bare så det er sagt

"Never run faster than your guardian angel can fly..."
lilium3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 11:13   #39
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lilium3: Men skadefrohet? Der er jo ikke bare mennene som har lagt opp til at det er slik, og mye av grunnen er jo at de jobber hjemmefra i lengre perioder. Vi kvinner har vel like mye "plikt" til å inkludere mennene i barn og hjem.
Selv har jeg erfart det siste året, da mannen min har jobbet hjemmefra man-torsd, at jeg også har et ansvar for å inkludere ham når han kommer hjem. Ungene og jeg har jo hatt orden på alt de dagene har har vært bort, og han får ikke alt formidlet gjennom en og annen telefonsamtale.

Det skal dog sies at min mann er mer borti vaskemaskina enn meg, og han både rydder og vasker hus. Vi har hatt en lang vei for å komme dit, og det har vært noen kamper også, men jammen meg har jeg måtte arrestert meg selv noen ganger for å være en riktig bitch også. Der jeg har klaga, sutra, komandert og vært dirkete ufin. Da jeg gjorde noe med dette, så jeg jo raskt at mannen i huset bidro mye mer og ønska å gjøre det. Hadde jeg gått rundt og være skadefro, "nå skal du jammen meg få se alt jeg gjør," så tror jeg det hadde begrensa mye av familielivet og samarbeidet til oss. Blid kone + blid mann = underverker i vår heim.
Og ungene her har gått i merkelige klær enkelte dager, men så lenge de er varme og tørre, så får det så være. Jeg har vært skikkelig hårete i halsen innimellom, men det ser da ut til at ungene våre har det bra - tross en far som ikke aner hvilke klær som "hører sammen."

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 11:19   #40
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hvis jeg jobber fra syv på morgenen til ti på kvelden eller uker i strekk mens partneren min er hjemmeværende med relativt store barn så forventer jeg faktisk som en selvfølge at jeg ikke trenger å vaske klær når jeg kommer hjem. Det er helt urimelig at man skal dekke alle utgifter og likevel ta sin del på hjemmebane. For ikke å snakke om at man sikkert skal dele alle innkjøpte verdier på midten når man skiller seg også.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:27.