Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sunne og "morsomme" matpakker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-11, 11:17   #321
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Jeg sendte med storebror 8 skiver i våres. Det var frokost, lunjs og til frukt da.
Nå får han et måltid hver dag, så da blir det ikke så mye. Og ikke blir det dyrer heller tror jeg, og de får i seg mer frukt og grønnsaker

Gammel 22-09-11, 11:18   #322
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Enig med Ramses. Jeg vet at min sønn spiser sunt. Alltid. Han får ikke en gang godteri i helgen, men frukt og bær da også. Og smoothie. Så om jeg legger oppi minigrissini og noen ostekjeks eller nudelsnacks i matpakka, i begrensede mengder, for å få ham til å spise litt, så har jeg uskyldsren samvittighet for det.

Gammel 22-09-11, 11:22   #323
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser heller ikke problemet med at de får med pasta, riskaker eller andre ting en gang i blant.

Vi får mye skryt fra barnehagen faktisk om matpakkene til poden å de er en sunn barnehage,hadde vi sendt med ting de ikke likte så hadde vi fått klar beskjed, det vet jeg andre har fått.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 11:25   #324
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes ikke det blir spesielt dyrt, men jeg sender bare med brødskiver (av og til polarbrød) grønnsaker og frukt, samt middagsrester. Og det er ikke de mengdene at det blir veldig dyrt. Det dyreste vi kjøper er blåbær i ny og ne, men jeg hadde aldri kjøpt masse friske bær hele tiden, det blir for dyrt. Hardkokt egg er jo billig, jeg sender også med fiskepudding som jeg kjøper på sånn rull, den er nesten gratis.

Jeg synes også mange her sender med veldig mye søtt og relativt usunt. Pasta særlig ofte hadde ikke vært aktuelt her, kjeks skal ikke med, heller ikke småsnacks, ikke rosiner heller. For å være ærlig synes jeg det er lett å lage fine matpakker når man putter oppi sånt.

Og jeg synes 7 brødskiver er veldig mye. Kornblanding er kalorimessig et helt fullgodt måltid, på lik linje med et par brødskiver.

Guri meg, nå synes jeg du var nedlatende.

Jeg synes matpakkene i denne tråden bærer preg av kreativitet, matglede og sunnhet, og er helt sikker på at et-par tre salte kjeks, 10 rosiner eller en barneneve med pastarør absolutt kan regnes inn i et sunt kosthold.

Bare for å ha det sagt så gjetter jeg vilt på at den fiskepuddingpølsa som er nesten gratis ikke akkurat renner over av friske og sunne ingredienser, sånn i lys av det du sier i innlegget ditt.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 11:26   #325
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 11:29   #326
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er også veldig interessant, er det ikke? Hva man legger i sunne matpakker? Hos meg er variasjon en selvfølge, og jeg har ikke dårlig samvittighet for en fullkornkjeks eller fullkornpasta en gang i blant, men for andre er sånt helt uaktuelt.

Gammel 22-09-11, 11:29   #327
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Vi får mye skryt fra barnehagen faktisk om matpakkene til poden å de er en sunn barnehage,hadde vi sendt med ting de ikke likte så hadde vi fått klar beskjed, det vet jeg andre har fått.

De ansatte i barnehagen sier de er mer spente enn poden på å se hva som er i matpakka hans. Og at de er helt sånn:

Gammel 22-09-11, 11:30   #328
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er egentlig fullkornspasta så mye verre enn brødskiver?

Jeg synes også matpakkene og innleggene her vitner om at folk er opptatt av sunn og variert mat. Jeg vet at poden spiser sunt, så jeg er virkelig ikke bekymret for innholdet i matpakkene hans.

Gammel 22-09-11, 11:32   #329
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Jeg blir litt sånn når noen får inntrykk av at matpakkene i tråden bærer preg av å være usunne, men så tenker jeg at vi har muligens forskjellig forståelse av hva det vil si å være sunn? Mine barn spiser sunt, vi har frukt og grønt hver dag, så da blir det ikke så dumt med litt ekstra innimellom. Og det tillater jeg ungene også. Akkurat fullkornpasta er ikke supersunt, men vi snakker små mengder her. Enkelte måneder bruker jeg andre ting, mens denne måneden har de fått det flere ganger (i små mengder, som sagt). Men det er litt trist hvis folk har inntrykk av at jeg stapper hva som helst oppi boksen for å få det til å se spennende ut.

Ja, jeg tror det finnes mange nyanser i hva som anses som sunt. Jeg er opptatt av å ha et generelt sunt kosthold med frukt og grønt. Jeg er også opptatt av at matpakken skal være balansert. At den ikke bare består av karbohydrater, men også proteiner og litt fett. Også tenker jeg som så at ettersom jeg er heldig og har en unge som spiser godt og vi generelt spiser sunt så kan vi sende med fem bokstavkjeks eller en blåbærmuffins i ny og ne uten å ha dårlig samvittighet.

Det er helt greit at man er mer restriktiv så lenge man har et noenlunde reflektert syn på dette. Jeg har for eksempel møtt foreldre i barnehagen som hevder at ungene ikke skal spise ost og drikke melk fordi det er usunt (pga fett), men som synes at syltetøy er helt greit. Jeg tror ikke dette er en vanlig holdning her inne på FP, men det vitner om at det ikke alltid er lett å holde tunga rett i munnen når man skal avgjøre hva som er sunt og usunt. Det avhenger også en del av kultur tror jeg. Det er ganske mange der ute som er overgitte over nordmenns hang til å skulle spise alle disse brødskivene hele tiden.

Gammel 22-09-11, 11:34   #330
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og disse som blånektet på at deres sønn skulle få kornblanding servert i barnehagen, for det var ikke ordentlig mat, og som sendte med loff med nugatti på i stedet.

Gammel 22-09-11, 11:42   #331
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er enig i at dere har flotte og varierte matpakker, og at de er sunne som bare det. Men det jeg kan være enig med apan om her, er at hvis poenget her er å gi tips til hvordan få til spennende, sunne matpakker, så er det ikke så hjelpsomt å foreslå å legge ved kjeks og snacks, kanskje. Fullkorspasta, grove pizzasnurrer og dets like er jo sunt nok. Men å legge ved en kornmokjeks eller en riskake er jo ikke noe som gjør den vanlige matpakka sunnere, akkurat. Men dette kommer jo litt an på hvordan man tolker intensjonen med denne tråden, da. Et variert matpakketilbud som noen ganger inneholder snacks som ikke er direkte sunt er jo ikke noe galt i mine øyne, akkurat. Men da er det jo for variasjonens skyld, ikke for sunnhetens skyld.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 11:45   #332
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Men matpakkene er jo fremdeles sunne, selv om man sender med litt sånt i tillegg til det andre sunne? Det hadde vært en helt annen ting hvis man kun sendte med snacks og kjeks og riskaker, fordi det skulle se variert ut! Det er jo ingen her som har foreslått at man må legge ved slikt for å få matpakka sunn og spennende!

Gammel 22-09-11, 11:49   #333
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Hvorvidt pasta (fiber/fullkornspasta altså) sammen med tomat, agurk og paprika er å anse som usunt for en liten gutt i vekst, tror jeg man kan se på som en en viss grad diskutabelt? Kjeks og rosiner får han ikke i matpoksen, men pasta brukes en del ja.

Gammel 22-09-11, 11:51   #334
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Men matpakkene er jo fremdeles sunne, selv om man sender med litt sånt i tillegg til det andre sunne? Det hadde vært en helt annen ting hvis man kun sendte med snacks og kjeks og riskaker, fordi det skulle se variert ut! Det er jo ingen her som har foreslått at man må legge ved slikt for å få matpakka sunn og spennende!

Nei, men hvorfor ikke foreslå sunne alternativer til å få matpakka til å se spennende og fristende ut? Poenget er jo å redusere inntaket av usunn mat i hverdagen. Totalen blir jo mindre sunn, enn om "tilbehøret" hadde vært sunt også. Jeg sender med barna kjedelige brødskiver, som de spiser uten problemer, jeg trenger ikke sende med kjeks også bare for at det skal bli mer variert. Men frukt/grønt prøver jeg å bli flinkere til å sende med. Andre ting som øker matgleden, uten å innføre usinne ting, er også velkomment. Jeg mener ikke dette som kritikk av matpakkene deres, som totalt sett er sunne og fine. Jeg bare tar apan litt i forsvar, i forhold til intensjonene med tråden.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 12:06   #335
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Det må du gjerne synes. Jeg bruker selv mye tid på matpakker hver morgen, og synes det som er vanskelig er å lage variasjonen god nok ut fra hva jeg definerer som grei hverdagsmat på skolen. I det inngår normalt ikke hverken pølse, kjeks eller rosiner. Tråden heter, som Kanina er inne på, "Sunne" matpakker, og i mitt hode er slike ting ikke sunn matpakke. Dersom det er slik at matpakkene bare inneholder sånt hvert jubelår, er det selvsagt helt greit, men da er det sannelig mange som har valgt å presentere bare jubelårmatpakkene sine her.

Argumentet som noen trakk her om at "da spiser han i alle fall litt", mener jeg at er nøkkelen til å få et sært barn som kun spiser usunn mat - dette at de voksne blir desperate og sender med hva som helst. Det har ingenting med varierte, sunne matpakker å gjøre. Det er forresten også tidligere i tråden blitt påpekt at flere av matpakkene inneholder mye som mange av oss ikke definerer som sunt.

Jeg signerer ellers Kaninas elementer her på slutten, og trekker meg ut av tråden ettersom mine matpakker garantert ikke er spennende nok siden de faktisk ikke inneholder noe søtt, salt eller snacks.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 12:06   #336
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Nei, men hvorfor ikke foreslå sunne alternativer til å få matpakka til å se spennende og fristende ut? Poenget er jo å redusere inntaket av usunn mat i hverdagen. Totalen blir jo mindre sunn, enn om "tilbehøret" hadde vært sunt også. Jeg sender med barna kjedelige brødskiver, som de spiser uten problemer, jeg trenger ikke sende med kjeks også bare for at det skal bli mer variert. Men frukt/grønt prøver jeg å bli flinkere til å sende med. Andre ting som øker matgleden, uten å innføre usinne ting, er også velkomment. Jeg mener ikke dette som kritikk av matpakkene deres, som totalt sett er sunne og fine. Jeg bare tar apan litt i forsvar, i forhold til intensjonene med tråden.

Men tråden preges da ikke usunne forslag? Det aller meste er jo slike ting som anses som sunt i alle samfunnslag. Som Fiskekaker, omelettmuffins, egg, knekkerbrød, kjøttboller, bær, frukt og grønnsaker. Så at noen har foreslått at en riskake eller en melbatoast kan gjøre matpakken ekstra spennende for enkelte barn er ikke det som preger tråden, og uansett så er vi vel ute etter folks erfaringer og da kan man ikke rette pekefinger i hytt og vær, annet enn kanskje å påpeke at vi er forskjellige og har ulike barn.

Det er ikke sånn at anbefalingene har gått på daimstrø og nonstop heller.

Gammel 22-09-11, 12:09   #337
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg synes ikke at en riskake eller litt fullkornpasta bryter med intensjonen for tråden? For meg er det naturlig å sende med sånt i blant, og det er jo ekstra, i tillegg til alt det sunne, og det er jo ikke sånt man sender med hver dag heller.

Gammel 22-09-11, 12:10   #338
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Det må du gjerne synes. Jeg bruker selv mye tid på matpakker hver morgen, og synes det som er vanskelig er å lage variasjonen god nok ut fra hva jeg definerer som grei hverdagsmat på skolen. I det inngår normalt ikke hverken pølse, kjeks eller rosiner. Tråden heter, som Kanina er inne på, "Sunne" matpakker, og i mitt hode er slike ting ikke sunn matpakke. Dersom det er slik at matpakkene bare inneholder sånt hvert jubelår, er det selvsagt helt greit, men da er det sannelig mange som har valgt å presentere bare jubelårmatpakkene sine her.

Argumentet som noen trakk her om at "da spiser han i alle fall litt", mener jeg at er nøkkelen til å få et sært barn som kun spiser usunn mat - dette at de voksne blir desperate og sender med hva som helst. Det har ingenting med varierte, sunne matpakker å gjøre.

Jeg signerer ellers Kaninas elementer her på slutten, og trekker meg ut av tråden ettersom mine matpakker garantert ikke er spennende nok siden de faktisk ikke inneholder noe søtt, salt eller snacks.

Eh, hvorfor kan ikke rosiner og pølser regnes som sunn mat? Rosiner er tørka druer og det finnes da mange ulike pølser. Og kjeks, det finnes mange ulike former for kjeks også. Noen er fulle av fullkorn og blåbær. Stiller denne kjeksen i samme bane som maryland cookies?

Gammel 22-09-11, 12:11   #339
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jøss. Du trekker deg altså fordi matpakkene du lager er for sunne for denne (ødelagte) tråden?

Gammel 22-09-11, 12:11   #340
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Jeg synes ikke at en riskake eller litt fullkornpasta bryter med intensjonen for tråden? For meg er det naturlig å sende med sånt i blant, og det er jo ekstra, i tillegg til alt det sunne, og det er jo ikke sånt man sender med hver dag heller.

Det var ikke hovedsakelig riskake og fullkornspasta jeg hang meg opp i. Når det er sagt, er det mye kalorier i pasta, og normalt sett holder det lenge å spise det til middag jevnlig (noe jeg antar de fleste gjør).

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:49.