|
|
#321 |
|
bits and pieces
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Jeg sendte med storebror 8 skiver i våres. Det var frokost, lunjs og til frukt da.
|
|
|
|
#322 |
|
Salt in the rainbow
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Enig med Ramses. Jeg vet at min sønn spiser sunt. Alltid. Han får ikke en gang godteri i helgen, men frukt og bær da også. Og smoothie. Så om jeg legger oppi minigrissini og noen ostekjeks eller nudelsnacks i matpakka, i begrensede mengder, for å få ham til å spise litt, så har jeg uskyldsren samvittighet for det.
|
|
|
#323 |
|
Drømmer
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Jeg ser heller ikke problemet med at de får med pasta, riskaker eller andre ting en gang i blant. |
|
|
|
|
|
#324 |
|
Rockesøster
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?
Guri meg, nå synes jeg du var nedlatende. |
|
|
|
|
|
#326 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Men det er også veldig interessant, er det ikke? Hva man legger i sunne matpakker? Hos meg er variasjon en selvfølge, og jeg har ikke dårlig samvittighet for en fullkornkjeks eller fullkornpasta en gang i blant, men for andre er sånt helt uaktuelt.
|
|
|
#327 |
|
Salt in the rainbow
|
|
|
|
#328 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Er egentlig fullkornspasta så mye verre enn brødskiver?
|
|
|
|
#329 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, jeg tror det finnes mange nyanser i hva som anses som sunt. Jeg er opptatt av å ha et generelt sunt kosthold med frukt og grønt. Jeg er også opptatt av at matpakken skal være balansert. At den ikke bare består av karbohydrater, men også proteiner og litt fett. Også tenker jeg som så at ettersom jeg er heldig og har en unge som spiser godt og vi generelt spiser sunt så kan vi sende med fem bokstavkjeks eller en blåbærmuffins i ny og ne uten å ha dårlig samvittighet.
|
|
|
#330 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Og disse som blånektet på at deres sønn skulle få kornblanding servert i barnehagen, for det var ikke ordentlig mat, og som sendte med loff med nugatti på i stedet.
|
|
|
#331 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Jeg er enig i at dere har flotte og varierte matpakker, og at de er sunne som bare det. Men det jeg kan være enig med apan om her, er at hvis poenget her er å gi tips til hvordan få til spennende, sunne matpakker, så er det ikke så hjelpsomt å foreslå å legge ved kjeks og snacks, kanskje. Fullkorspasta, grove pizzasnurrer og dets like er jo sunt nok. Men å legge ved en kornmokjeks eller en riskake er jo ikke noe som gjør den vanlige matpakka sunnere, akkurat. Men dette kommer jo litt an på hvordan man tolker intensjonen med denne tråden, da. Et variert matpakketilbud som noen ganger inneholder snacks som ikke er direkte sunt er jo ikke noe galt i mine øyne, akkurat. Men da er det jo for variasjonens skyld, ikke for sunnhetens skyld.
|
|
|
#332 |
|
Salt in the rainbow
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Men matpakkene er jo fremdeles sunne, selv om man sender med litt sånt i tillegg til det andre sunne? Det hadde vært en helt annen ting hvis man kun sendte med snacks og kjeks og riskaker, fordi det skulle se variert ut! Det er jo ingen her som har foreslått at man må legge ved slikt for å få matpakka sunn og spennende!
|
|
|
#333 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Hvorvidt pasta (fiber/fullkornspasta altså) sammen med tomat, agurk og paprika er å anse som usunt for en liten gutt i vekst, tror jeg man kan se på som en en viss grad diskutabelt? Kjeks og rosiner får han ikke i matpoksen, men pasta brukes en del ja.
|
|
|
#334 |
|
Sviiisj!!
|
Nei, men hvorfor ikke foreslå sunne alternativer til å få matpakka til å se spennende og fristende ut? Poenget er jo å redusere inntaket av usunn mat i hverdagen. Totalen blir jo mindre sunn, enn om "tilbehøret" hadde vært sunt også. Jeg sender med barna kjedelige brødskiver, som de spiser uten problemer, jeg trenger ikke sende med kjeks også bare for at det skal bli mer variert. Men frukt/grønt prøver jeg å bli flinkere til å sende med. Andre ting som øker matgleden, uten å innføre usinne ting, er også velkomment. Jeg mener ikke dette som kritikk av matpakkene deres, som totalt sett er sunne og fine. Jeg bare tar apan litt i forsvar, i forhold til intensjonene med tråden.
|
|
|
#335 |
|
I mål
|
Det må du gjerne synes. Jeg bruker selv mye tid på matpakker hver morgen, og synes det som er vanskelig er å lage variasjonen god nok ut fra hva jeg definerer som grei hverdagsmat på skolen. I det inngår normalt ikke hverken pølse, kjeks eller rosiner. Tråden heter, som Kanina er inne på, "Sunne" matpakker, og i mitt hode er slike ting ikke sunn matpakke. Dersom det er slik at matpakkene bare inneholder sånt hvert jubelår, er det selvsagt helt greit, men da er det sannelig mange som har valgt å presentere bare jubelårmatpakkene sine her. |
|
|
|
|
|
#336 |
|
stressmonster
Men tråden preges da ikke usunne forslag? Det aller meste er jo slike ting som anses som sunt i alle samfunnslag. Som Fiskekaker, omelettmuffins, egg, knekkerbrød, kjøttboller, bær, frukt og grønnsaker. Så at noen har foreslått at en riskake eller en melbatoast kan gjøre matpakken ekstra spennende for enkelte barn er ikke det som preger tråden, og uansett så er vi vel ute etter folks erfaringer og da kan man ikke rette pekefinger i hytt og vær, annet enn kanskje å påpeke at vi er forskjellige og har ulike barn.
|
|
|
#337 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Jeg synes ikke at en riskake eller litt fullkornpasta bryter med intensjonen for tråden?
|
|
|
#338 |
|
stressmonster
Eh, hvorfor kan ikke rosiner og pølser regnes som sunn mat? Rosiner er tørka druer og det finnes da mange ulike pølser. Og kjeks, det finnes mange ulike former for kjeks også. Noen er fulle av fullkorn og blåbær. Stiller denne kjeksen i samme bane som maryland cookies?
|
|
|
#339 |
|
Ringskrømt
|
Jøss. Du trekker deg altså fordi matpakkene du lager er for sunne for denne (ødelagte) tråden?
|
|
|
#340 |
|
I mål
|
Det var ikke hovedsakelig riskake og fullkornspasta jeg hang meg opp i. Når det er sagt, er det mye kalorier i pasta, og normalt sett holder det lenge å spise det til middag jevnlig (noe jeg antar de fleste gjør). |
|
|
|
![]() |
|
|