Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Må jeg lage ny gryte? haster litt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-11, 11:10   #21
Svampe
Superduperaktiv

Svampe sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Svampe er litt kulSvampe er litt kul
Standard

Sv: Må jeg lage ny gryte? haster litt

Hadde glatt servert den
Er maten dårlig merker du det rimelig kjapt

Svampe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 11:17   #22
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg er litt interessert i at du utdyper hva det er innenfor næringsmiddelkunnskap som du vet som tilsier at det er farlig å spise en varmrett som har blitt behandlet på den måten som det blir beskrevet her?

Jeg er ikke Hyacint, men tillater meg å svare likevel.

En gryterett består gjerne av kjøtt, grønnsaker og evt. melkeprodukt, alle pr. def lettbedrervelige matvarer.

Årsaken til at jeg ikke ville spist denne gryteretten er at den ble nedkjølt hurtig (kanskje til en tilfredsstillende lav temp), for deretter å bli satt på benken og anta romtemp i mange timer, ergo stor fare for bakterievekst i de lettbedervelige matvarene.

Hva en selv velger å gjøre mtp å spise mat som ikke er tilfredsstillende behandlet er en ting, men noe helt annet er å skulle servere dette til gjester.

http://www.tryggmat.net/tilberedning.html

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 11:24   #23
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Romtemperatur er vel ikke en veldig bakerievennlig temperatur, er det? Det er jo godt under bakterienes kosetemperatur på 37 grader eller deromkring?

Gammel 16-09-11, 11:28   #24
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Den er jo til og med raskt nedkjølt, noe som er viktig dersom man lager mat som altså skal kjøles ned og varmes senere.
Jeg ser ikke problemet jeg altså, og jeg er egentlig rimelig sær når det kommer til mat og hygiene og sånt. Men det er snart 20 år siden jeg hadde dette som en del av pensum, så jeg husker ikke annet enn at det er viktig å koke opp, og la det putre i lang nok tid til at de evt skumle sakene som kunne ha rukket å bosette seg dør igjen før de gjør noen skade.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 11:30   #25
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg er ikke Hyacint, men tillater meg å svare likevel.

En gryterett består gjerne av kjøtt, grønnsaker og evt. melkeprodukt, alle pr. def lettbedrervelige matvarer.

Årsaken til at jeg ikke ville spist denne gryteretten er at den ble nedkjølt hurtig (kanskje til en tilfredsstillende lav temp), for deretter å bli satt på benken og anta romtemp i mange timer, ergo stor fare for bakterievekst i de lettbedervelige matvarene.

Hva en selv velger å gjøre mtp å spise mat som ikke er tilfredsstillende behandlet er en ting, men noe helt annet er å skulle servere dette til gjester.

http://www.tryggmat.net/tilberedning.html

Det er jo det som du sier her som egentlig ikke stemmer. Det er ikke stor fare for bakterievekst i en overdekket beholder som er kokt opp, kjølt ned raskt og så oppbevart ved 18-20 grader. Fordi det i praksis ikke er bakterier til stede i utgangspunktet fordi den har vært kokt opp, må disse bakteriene komme fra et sted, nemlig luften rundt. Så lenge lokket sitter på er det minimalt med bakterier som slipper inn i gryten. Dessuten er gryten kjølt ned, slik at den bruker tip på å komme opp til romtemperatur. Ved lavere temperaturer enn 18 grader skjer det ikke rask vekst av bakterier, dvs at ved 18-20 greder, vanlig romteperatur, vil det være lav vekst av bakterier i maten. Lav forekomst i utgangspunktet og relativt dårlige vekstbetingelser for bakterier gjør at det ikke er stor fare for bakterievekst i en gryterett tilberedt og oppbevart på denne måten

Dette er under betingelse av at retten har kokt, er kjølt raskt ned og oppbevart med lokket på i den angitte temperatur.

Gammel 16-09-11, 11:31   #26
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Romtemperatur er vel ikke en veldig bakerievennlig temperatur, er det? Det er jo godt under bakterienes kosetemperatur på 37 grader eller deromkring?

Delingen er eksplosjonsartet ved 37 grader, men over 10 grader gir også en veldig hurtig bakteriedeling, alt for hurtig til at man bør spise
Hentet fra http://ndla.no/nb/node/79924

Bakterier formerer seg ved deling. Under ideelle forhold kan en bakterie dele seg hvert 20. minutt. En bakterie kan da bli til en milliard bakterier på 10 timer. De fleste bakterier trives godt ved vanlig romtemperatur. Når temperaturen er mellom 10 og 40 grader, formerer bakteriene seg meget raskt. Dette kalles faresonen, og mat som står ute i denne temperaturen over lengre tid, kan bli helsefarlig

Gammel 16-09-11, 11:38   #27
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som LilleBulla sier: Da må det jo være en god stamme av bakterier der i utgangspunktet. Og det tar tid å komme fra kaldt til romteperert også.

Gammel 16-09-11, 11:40   #28
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde kokt opp og servert. (Og smakstestet, så klart. Men jeg hadde regnet med at det var helt ok.)

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 11:49   #29
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Som LilleBulla sier: Da må det jo være en god stamme av bakterier der i utgangspunktet. Og det tar tid å komme fra kaldt til romteperert også.

Det trenger ikke være en god stamme, en eneste rakker er nok. I en gryterett fins jo komponenter som gir gode vekstforhold for bakterier så gryterett i romtemp over natta er ikke lurt.

Det er jo en grunn til at matforskrifter har såpass tydelige og strenge regler for dette.

Gammel 16-09-11, 11:54   #30
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

...egentlig er denne tråden litt grusom - med tanke på at de som def. IKKE ville servert det nå ser mulighetene i at en god del VILLE servert det...

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 11:55   #31
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

...egentlig er denne tråden litt grusom - med tanke på at de som def. IKKE ville servert det nå ser mulighetene i at en god del VILLE servert det...

Jepp.

Gammel 16-09-11, 12:04   #32
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde både spist og servert den.

:næringmiddeltilsynets verste mareritt:

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 12:11   #33
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Faren min er utdannet næringsmiddelteknolog og han er langt mer uvøren med mat enn meg! Men han/vi blir aldri syke.

For ordens skyld, han jobber ikke i næringsmiddeltilsynet

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 12:29   #34
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Ignorance is bliss.

Gammel 16-09-11, 13:09   #35
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg bare lurer...

I butikkene kan man kjøpe f.eks skolebrød. De har gjerne en kjerne av vaniljekrem. Melkebasert... Hva skjer med den når den ligger i butikkens romtemperatur hele dagen? Blir den også full av bakterier som blomstrer i full fart?

*dOm som et brød*

Gammel 16-09-11, 13:14   #36
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Det trenger ikke være en god stamme, en eneste rakker er nok. I en gryterett fins jo komponenter som gir gode vekstforhold for bakterier så gryterett i romtemp over natta er ikke lurt.

Det er jo en grunn til at matforskrifter har såpass tydelige og strenge regler for dette.

Vet du, nå er du utrolig upresis. Ja, det er helt korrekt at det kun trengs en bakterie for at det skal vokse opp en koloni, men mengden bakterier du starter med er helt avgjørende for hvor raskt bakterier formerer seg, og å fremstille dette som irrelevant for om maten er farlig eller ikke er faktisk helt feil. Dersom du får i deg små mengder bakterier ( og det gjør du hele tiden, faktisk er ca 1,5 kg av kroppsvekten din bakterier av ymse slag) vil immunforsvaret ditt ta hånd om de, du må innta såpass store mengder at ikke immunforsvaret klarer å handskes med de. Dessuten vil grundig gjennomvarming av maten før serverign ta hånd om de beskjedne mengdene bakterier som kan ha vokst opp ila natten.

Nå må man altså ikke oppfatte mine innlegg i denne debatten som generelle anbefalinger om at oppbevaring av mat i romtemperatur på generell basis er en god og sunn vane, jeg snakker utelukkende om dette ene tilfellet og de forutsetningene som er skissert over. Det er selvfølgelig mange tilfeller av at feil oppbevart mat kan gjøre oss syke, men i denne spesifikke situasjonen er sjansen minimal. Budskapet mitt er at man mp vurdere den situasjonen man har foran seg på en nøktern måte, ikke bare hyle opp om at mat oppbevart i romtemperatur automatisk er farlig og uttrykt.

Gammel 16-09-11, 13:17   #37
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Vet du, nå er du utrolig upresis. Ja, det er helt korrekt at det kun trengs en bakterie for at det skal vokse opp en koloni, men mengden bakterier du starter med er helt avgjørende for hvor raskt bakterier formerer seg, og å fremstille dette som irrelevant for om maten er farlig eller ikke er faktisk helt feil. Dersom du får i deg små mengder bakterier ( og det gjør du hele tiden, faktisk er ca 1,5 kg av kroppsvekten din bakterier av ymse slag) vil immunforsvaret ditt ta hånd om de, du må innta såpass store mengder at ikke immunforsvaret klarer å handskes med de. Dessuten vil grundig gjennomvarming av maten før serverign ta hånd om de beskjedne mengdene bakterier som kan ha vokst opp ila natten.

Nå må man altså ikke oppfatte mine innlegg i denne debatten som generelle anbefalinger om at oppbevaring av mat i romtemperatur på generell basis er en god og sunn vane, jeg snakker utelukkende om dette ene tilfellet og de forutsetningene som er skissert over. Det er selvfølgelig mange tilfeller av at feil oppbevart mat kan gjøre oss syke, men i denne spesifikke situasjonen er sjansen minimal. Budskapet mitt er at man mp vurdere den situasjonen man har foran seg på en nøktern måte, ikke bare hyle opp om at mat oppbevart i romtemperatur automatisk er farlig og uttrykt.

For meg var det et poeng at maten ikke er oppbevart etter gjeldene råd og retningslinjer, og at man dermed risikerer oppvekst av bakterier som kan gjøre en syk.
Så enkelt var det.

Gammel 16-09-11, 13:24   #38
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har noen enkler kriterier når det gjelder sånt:
1. Lukter den som den skal?
2. Smaker den som den skal?

Hvis svaret er ja på begge spiser jeg

Gammel 16-09-11, 13:24   #39
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

For meg var det et poeng at maten ikke er oppbevart etter gjeldene råd og retningslinjer, og at man dermed risikerer oppvekst av bakterier som kan gjøre en syk.
Så enkelt var det.

Mens jeg hadde konkret kunnskap om bakterier, og ville poengtere at selv om maten ikke er oppbevart etter gjeldene råd og regler, gjør de faktiske forholdene i dette konkrete tilfellet at risikoen er ekstremt lav for at man kan bli syk av det. Det var også en kommentar til at noen slang ut at de hadde kunnskap å basere det på, men iukke sa hva slags kunnskap.
Så enkelt var det.

Gammel 16-09-11, 13:27   #40
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Mens jeg hadde konkret kunnskap om bakterier, og ville poengtere at selv om maten ikke er oppbevart etter gjeldene råd og regler, gjør de faktiske forholdene i dette konkrete tilfellet at risikoen er ekstremt lav for at man kan bli syk av det. Det var også en kommentar til at noen slang ut at de hadde kunnskap å basere det på, men iukke sa hva slags kunnskap.
Så enkelt var det.

Jeg er uenig med deg. All den tid maten er lettbedervelig, fuktig og oppbevares i 20-22 grader i mange timer er det en reell fare for oppvekst av bakterier.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:34.