Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om du fikk velge bort mann og/eller barn ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-11, 10:20   #181
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om du fikk velge bort mann og/eller barn ...

Jeg oppdaget nå at jeg har blingset på nick og avatar i går kveld, og at jeg har valgt et særdeles dårlig eksempel. Jeg ser litt annerledes på det aktuelle innlegget når det har gått opp for meg hvem som faktisk skrev det.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 12:28   #182
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som er greia med klisjéer, er at de ofte har en solid rot i virkeligheten. Så kanskje man kunne sagt det på en annen måte for å riste vekk klisjépreget, men det betyr ikke at det ikke kan være stor sannhet i uttalelsen.

Det finnes mennesker som får livskvaliteten ødelagt for resten av livet pga av fæle hendelser og det finnes mennesker som opplever at man utvikler seg på et langt mer tilfredsstillende vis etter at det har stormet som pokker. Når man kjenner på kroppen hva man virkelig ikke vil ha i eget liv, springer det ut en erkjennelse av hva man virkelig, virkelig vil. Mange mennesker vil ha opplevd at man kan ristes ut av veldig uheldige spor når man befinner seg langt nede i dypet av egen sjel. Det er fælt, det er skummelt og det er smertefullt (og når man er der, vil man jo bare grisebanke folk som kvekker om at man skal se det positive i alt) - men når man spyttes ut på den andre siden med et annet blikk på eget liv og virkeligheten, kan man oppleve en menneskelig utvikling og endring i verdisyn og holdning til livet som kan bringe en hverdagslykke man aldri før har kjent. Har jeg hørt.

Og jeg tror egentlig at det er vel så ofte mennesker som ikke har opplevd de tøffeste takene som fnyser av folk som forteller at de har et positivt fokus.

Jeg tror at noen av de småsure damene på jobben synes at jeg er en naiv lettvekter fordi jeg alltid er blid på jobb, alltid ser noe positivt i alle elever og alltid klarer (noen ganger etter mye strev ) å finne noe interessant under et foredrag. Noen ganger blir jeg både sliten og lei av det - men som regel er jeg bare skikkelig glad for at jeg har oppdaget at det kun er jeg som styrer egen livskvalitet og det er så befriende og feiende flott at jeg stort sett driter i misblligende sideblikk fra Sure Damer.

Gammel 03-09-11, 12:43   #183
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det som er greia med klisjéer, er at de ofte har en solid rot i virkeligheten. Så kanskje man kunne sagt det på en annen måte for å riste vekk klisjépreget, men det betyr ikke at det ikke kan være stor sannhet i uttalelsen.

Det finnes mennesker som får livskvaliteten ødelagt for resten av livet pga av fæle hendelser og det finnes mennesker som opplever at man utvikler seg på et langt mer tilfredsstillende vis etter at det har stormet som pokker. Når man kjenner på kroppen hva man virkelig ikke vil ha i eget liv, springer det ut en erkjennelse av hva man virkelig, virkelig vil. Mange mennesker vil ha opplevd at man kan ristes ut av veldig uheldige spor når man befinner seg langt nede i dypet av egen sjel. Det er fælt, det er skummelt og det er smertefullt (og når man er der, vil man jo bare grisebanke folk som kvekker om at man skal se det positive i alt) - men når man spyttes ut på den andre siden med et annet blikk på eget liv og virkeligheten, kan man oppleve en menneskelig utvikling og endring i verdisyn og holdning til livet som kan bringe en hverdagslykke man aldri før har kjent. Har jeg hørt.

Og jeg tror egentlig at det er vel så ofte mennesker som ikke har opplevd de tøffeste takene som fnyser av folk som forteller at de har et positivt fokus.

Jeg tror at noen av de småsure damene på jobben synes at jeg er en naiv lettvekter fordi jeg alltid er blid på jobb, alltid ser noe positivt i alle elever og alltid klarer (noen ganger etter mye strev ) å finne noe interessant under et foredrag. Noen ganger blir jeg både sliten og lei av det - men som regel er jeg bare skikkelig glad for at jeg har oppdaget at det kun er jeg som styrer egen livskvalitet og det er så befriende og feiende flott at jeg stort sett driter i misblligende sideblikk fra Sure Damer.

Jeg sa det med klisjèer fordi det var slik jeg forstå utsagnet til (var det FOF?) Og så vet jeg ikke helt om jeg er med på teorien din om at de som ikke har opplevd tøffe ting (og hva er en tøff ting- det varierer jo veldig fra menneske til menneske hva som oppfattes som tøft) er de mest negative. Jeg kjenner til alle fire variantene av mennesker, så jeg tror det er litt hipp som happ.
Jeg er også alltid glad på jobb, de bitre og sarkastiske kommentarene (som med jevne mellomrom presser seg opp til overflaten ) sparer jeg til FP og venner som har likt syn som meg på saker og ting. Jeg blir småsprø av Polyanna-typer hvis jeg må tilbringe altfor lang tid sammen med dem, men jeg setter absolutt pris på kolleger som ser det positive med jobben.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 12:52   #184
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og så vet jeg ikke helt om jeg er med på teorien din om at de som ikke har opplevd tøffe ting (og hva er en tøff ting- det varierer jo veldig fra menneske til menneske hva som oppfattes som tøft) er de mest negative.

Det var jo ikke det jeg sa? Jeg sa at det like gjerne kan være folk som ikke har kjent de hardeste stormene som blir grinete på at andre hevder at stor motgang kan føre til stor lykke i den andre enden.

Nei, hva som er tøffe tak finner man vel ikke noe godt objektivt mål på - men poeget mitt er vel helst at man godt kan ta både folk som ikke ser noe positivt i det negative og folk som har opplevd noe positivt som følge av det negative på alvor.

Gammel 03-09-11, 12:54   #185
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var jo ikke det jeg sa? Jeg sa at det like gjerne kan være folk som ikke har kjent de hardeste stormene som blir grinete på at andre hevder at stor motgang kan føre til stor lykke i den andre enden.

Nei, hva som er tøffe tak finner man vel ikke noe godt objektivt mål på - men poeget mitt er vel helst at man godt kan ta både folk som ikke ser noe positivt i det negative og folk som har opplevd noe positivt som følge av det negative på alvor.

Ok, da misforsto jeg deg. Jeg pleier å ta begge parter på alvor, tror jeg, selv om jeg sliter litt med å ta kronisk negative folk (der jeg ikke mener at de har grunn til å være så negative) på alvor.

Gammel 03-09-11, 12:55   #186
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

...også må jeg legge til at jeg også blir småsprø av Polyannatyper (Ikke VÅR Polyanna, dah) - og jeg er ikke sånn selv heller. Gud forby. Jeg sier ifra når jeg ser noe kritikkverdig og jeg har da et nyansert syn på tilværelsen. Jeg kan bli sint på jobben også, når påkrevd. Jeg tenker på grunnholdningen.

Noen har jo en bitende sarkasme eller jevn misfornøydhet som grunnholdning, og det er jo ikke så rent lite enerverende det heller.

Gammel 03-09-11, 12:57   #187
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pollyanna fra bøkene har 2 l-er.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 12:57   #188
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

...også må jeg legge til at jeg også blir småsprø av Polyannatyper (Ikke VÅR Polyanna, dah) - og jeg er ikke sånn selv heller. Gud forby. Jeg sier ifra når jeg ser noe kritikkverdig og jeg har da et nyansert syn på tilværelsen. Jeg kan bli sint på jobben også, når påkrevd. Jeg tenker på grunnholdningen.

Noen har jo en bitende sarkasme eller jevn misfornøydhet som grunnholdning, og det er jo ikke så rent lite enerverende det heller.

Nei, for all del. Og det er vel heller ikke det som er grunnholdningen min, håper jeg da.

Gammel 03-09-11, 12:58   #189
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så vet jeg ikke helt om jeg er med på teorien din om at de som ikke har opplevd tøffe ting (og hva er en tøff ting- det varierer jo veldig fra menneske til menneske hva som oppfattes som tøft) er de mest negative.

Vel så ofte, sa du:

Opprinnelig lagt inn av Zöe

I denne sammenhengen er jeg ikke så sikker på at det treffer spikeren på hodet.

Gammel 03-09-11, 12:59   #190
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Pollyanna fra bøkene har 2 l-er.

Altså, jeg snakket om Polyanna på FP. :liker ikke å bli rettet på:

Gammel 03-09-11, 13:08   #191
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jøss, er jeg en spyekkel klisjemaker? Takk for den. :tusler ut igjen:

Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 13:09   #192
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Nei, for all del. Og det er vel heller ikke det som er grunnholdningen min, håper jeg da.

Nei! Men det mente jeg da ikke! Jeg er dessuten fan av bitende sarkasme på de riktige stedene.

Bluen - du pirker. Om det er "vel så ofte" som er problemet, kan den uten store protester fra meg redigeres bort. Da kan det jeg sier oppsummeres i: Noen har opplevd stoe problemer og sliter resten av livet. Andre har opplevd store problemer som det har kommet noe godt ut av. Noen av som fnyser av andres negativitet, tilhører førstnevnte kategori og andre som fnyser, er like gjerne folk som egentlig ikke har kjent det storme skikkelig. (Og nå ble det vel så rundt i kantene at jeg nesten triller ut av diskusjonen )

Om jeg treffer spikeren på hodet i forholdt til ditt blikk på tilværelsen, er jo ikke sikkert - men vi er vel sikkert både veldig forskjellige (som folk flest) har ulike erfaringer og lever i ulike miljøer? Min erfaring er at de mest positive menneskene jeg kjenner har historier å fortelle om veldig tøffe tak - og jeg hadde bare lyst til å poengtere at Blide Folk ikke nødvendigvis er AirHeads.

Gammel 03-09-11, 13:11   #193
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg prøvde å forklare hva jeg trodde du mente, og "ville ikke forandret på en ting" er jo en klisjè, og sikkert ikke ment helt bokstavlig. Går jeg ut fra`
Og så er jeg vel ikke helt fri fra å uttrykke meg i klisjèer selv heller. Lett for.

Gammel 03-09-11, 13:13   #194
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Bluen - du pirker.

Mulig det er pirk, men for meg er det stor betydningsforskjell på "like gjerne" og "vel så ofte".

Opprinnelig lagt inn av Zöe

Om jeg treffer spikeren på hodet i forholdt til ditt blikk på tilværelsen, er jo ikke sikkert

Det var ikke meg selv jeg tenkte på, nei. Og selvfølgelig er ikke alle blide folk lufthoder.

Gammel 03-09-11, 13:16   #195
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Jada - det er det. Men ikke en kjemeforskjell? "Like gjerne" = 50%, "Vel så ofte"=drøye 50%.

Samma det! Det er vel heller ikke rart om man tenker ulikt om dette, gitt ulike erfaringer.

Gammel 03-09-11, 13:20   #196
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg prøvde å forklare hva jeg trodde du mente, og "ville ikke forandret på en ting" er jo en klisjè, og sikkert ikke ment helt bokstavlig. Går jeg ut fra`
Og så er jeg vel ikke helt fri fra å uttrykke meg i klisjèer selv heller. Lett for.

Nei, jeg mener det helt bokstavelig. Det har vært masse som har vært urimelig tøft. Jeg har vært like langt nede som Albertine er. Jeg har hatt massevis som jeg der og da har opplevd som helt uoverkommelig. Men sett i retrospektiv har dette formet meg til en adskillig romsligere person, og jeg har klart å få en positiv grunnholdning til livet, som gjør at selv de tunge dagene blir fine. Så, nei. Jeg ville ikke byttet ut en eneste dag.

Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 13:54   #197
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg synes det var fint å lese. Vi har alle hatt våre opp- og nedturer gjennom årene og det er ikke alle som når din konklusjon med sånn overbevisning. Bra for deg, tenkte jeg og var glad på dine vegne. Jeg er ikke helt der nå, men håper jo at det også kan bli mine ord på et tidspunkt. Jeg gjør det.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 20:42   #198
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men fof, man kan ha vært langt nede, men det er kanskje ikke de dagene man er langt nede man vil bytte ut.

Jeg kjenner til en del skjebner der jeg virkelig kan forstå at man har dager man vil bytte ut, og jeg synes faktisk at det å si "jeg har vært like langt nede som x og jeg ønsker fremdeles ikke å bytte ut en dag" er en mitt vel hoverende ting å si. All den tid man ikke aner om de dagene en har hatt lar seg sammenlikne med andres dager.

For min del har jeg aldri vært i nærheten av å være så langt nede som jeg vet andre har vært. Og sel om alle dagene mine har vært med på å gjøre meg til den jeg er, så skulle jeg som sagt vært en god del av dem foruten. Faren min hadde ikke trengt å dø da jeg var 15, jeg hadde ikke trengt få bukhinnebetennelse etter operasjonen. Jeg skulle ønske jeg slapp å sove med bleie de vanskelige tenåringsårene. Med mer. Jeg er helt sikker på at jeg hadde blitt et bra menneske også uten de erfaringene også.

Og når jeg tenker på hvilke grusomme opplevelser andre jeg kjenner har gått gjennom, ja da blir det litt klisjeaktig å si at man ikke ville være noen dager foruten, fordi det har gjort det til den en er. Det finnes kanskje noen som har dager som har ødelagt deres mulighet til å være en de trives med.

Altså, jeg er glad for at du ser det slik for deg, fof, men det kan fremdeles bli helt feil for andre. Fordi noen dager vil prege en på måter som aldri kan bli positive uansett hvilken positiv holdning til livet man har.

Gammel 03-09-11, 20:59   #199
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Ja, men hva er problemet? FOF kan si det hun sier, og andre kan si det andre vil si - hvorfor må FOF få negative tilbakemeldinger på hennes blikk på livet? Hun har da ikke sagt noe sted at alle andre også må mene som henne?

Gammel 03-09-11, 21:01   #200
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Hun har fått en negativ tilbakemelding, det er alt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:05.