|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hva tillater du deg å gjøre når du er sykmeldt?
Nå er det egentlig mange nok som har kommentert på dette, men jeg vil også fortelle at jeg ikke er enig.
![]() |
![]() |
#62 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hva tillater du deg å gjøre når du er sykmeldt?Hvis jeg skulle være sykemeldt, men orke å gå i butikken og andre dagligdagse ting, så ville jeg gjort disse tingene dersom jeg følte for det og det ikke gjorde meg mer syk, liksom. Det jeg føler meg "forpliktet" til om jeg er sykemeldt, det er å prøve å bli frisk igjen - stort sett, når jeg er forkjølet eller lignende, så gjør jeg det ved å ta det med ro og sove mye, men avhengig av sykemeldingsgrunnen kan jo hverdagslige ting og spaserturer være vel så nyttig.
![]() |
#63 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hva tillater du deg å gjøre når du er sykmeldt?Og jeg synes ellers det er veldig hyggelig om sykemeldte kolleger kommer på sosiale sammenkomster. Jeg har også hørt fra flere hold at det å holde kontakten med jobben og kolleger er veldig bra og viktig når man er sykemeldt over lengre tid, og at det øker sjansen for at man kommer tilbake på jobb raskt.
![]() |
#64 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva tillater du deg å gjøre når du er sykmeldt?Jeg har bare vært sykemeldt ved ekstrem svangerskapskvalme og bekkenløsning i svangerskap. Under kvalme perioden lå jeg stort sett i sengen eller på gulvet foran doen, så å gå ut var helt uaktuelt. Måtte spy i søppelbøtten på venteværelset hos legen og det var ille nok...å spy med publikum er verre enn å spy alene. Når jeg ble friskere gikk jeg litt turer og handlet mat, men gikk tilbake til jobb så snart jeg merket at jeg klarte å være oppe hele dagen. Jeg la meg kl 20 hver kveld gjennom hele svangerskapet, også senere når jeg fikk bekkenløsning og var 50% sykemeldt så brukte jeg tiden til behandling og hvile, ikke til handling eller turer.
![]() |
#65 |
Bør lage seg en tittel selv
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva tillater du deg å gjøre når du er sykmeldt?Det ned firmafest var ikke ment som en generell regel, altså. Men jeg har en jobb hvor det ikke vil føles ok å gå på fest om man er sykemeldt. På generell basis kan jeg se mange positive sider av å delta. |
![]() |
![]() |
#67 |
flisespikker
|
Det høres slitsomt ut. Jeg synes jo generelt ikke man skal mase på og presse folk, og kanskje spesielt ikke når de er sykemeldt - så jeg mente det ikke som et krav eller en plikt, mer som et svar til dem som mente at (eller lurte på om) det er "tvilsomt" å gå på julebord og lignende når man er sykemeldt.
![]() |
#68 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hva tillater du deg å gjøre når du er sykmeldt?Som de andre, så kommer det jo an på (har aldri vært sykemeldt med unntak av da jeg lå med influensa og påfølgende lungebetennelse for ørten år siden - da var det liksom ikke noe spørsmål om hva man kan gjøre)
![]() |
#69 |
snur
|
![]() Sv: Hva tillater du deg å gjøre når du er sykmeldt?Jeg har slitt litt med dette for jeg har vært langtidssykemeldt, rehabilitering så AAP. Det første året var jeg sykmeldt i div. prosenter for å prøve ut hva jeg greide. Til slutt gikk det ikke lenger og jeg var hjemme. Den perioden før jeg gikk over på rehabiliteringspenger synes jeg det var vanskelig å gjøre ting utenom hjemmet. Dvs. en tur på butikken og posten var greit. Men jeg gikk ikke på kjøpesenter eller rundt i byen i frykt for å treffe på kollegaer. Jeg visste innerst inne at de ikke hadde reagert på det i det hele tatt, men synes det var ekkelt uansett. Det er ikke det samme å rusle en rolig tur i byen og å sitte 8 timer på jobb, men det er vanskelig å overtale seg selv når man står i situasjonen. Det løsnet når jeg fikk 2 års midlertidig ufør, da følte jeg at det ikke var noe press på om/når jeg kom tilbake. Da følte jeg at jeg kunne begynne å leve ute blandt folk uten dårlig samvittighet.
![]() |
|
|