Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Argh! Bananfluer - et frustrasjonsinnlegg

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-11, 11:31   #21
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Argh! Bananfluer - et frustrasjonsinnlegg

først: fjern frukt og vask ned kjøkkenet... så sett en skål med epleeddik blandet med zalo på benken i 1 døgn. vips.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 11:41   #22
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

først: fjern frukt og vask ned kjøkkenet... så sett en skål med epleeddik blandet med zalo på benken i 1 døgn. vips.

Hehe, i min verden er det ikke vips å vaske ned kjøkkenet altså.

Gammel 09-08-11, 12:35   #23
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke en eneste bitteliten bananflue på klisteret jeg hengte opp i går. Hang ikke opp så mye, men en klister i lokket på søplebøtta. Enten må jeg klistre ned hele boligen, eller så må jeg nok prøve eplecidereddikgreia.

Gammel 09-08-11, 12:45   #24
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg sprayet alle jeg så med Jif for vindu. Fluene kreperte momentant, og alle flatene ble veldig rene.

Gammel 09-08-11, 13:29   #25
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er umulig å fjerne all mat, så vi har innfunnet oss med å leve sammen med disse irriterende småkrypa. Har en skål med eddik/vann/zalo/sukker i vindusposten, og der dauer de som fluer, men helt kvitt dem blir vi ikke. De flyr inn skapåpninger, kommer seg på mirakuløst vis inn til matavfallet (som vi overhode ikke gidder å tømme hvert femte minutt), og annet søppel bak lukke dører.

Gammel 17-08-11, 20:57   #26
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Vi blir FAEN ikke kvitt jævlene, har holdt på i to måneder nå, uansett hvor mye jeg fjerner mulige kilder, heller kokende vann i slukene, forsøker å lure med mystiske blandinger (som titalls dauer i, bare ikke alle tydeligvis) og nå KLIKKER jeg snart!!!

Gammel 17-08-11, 21:02   #27
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bytt jord på alle blomstene i huset. Bananfluene elsker å legge egg i dem.

Selv har jeg ikke lenger en eneste potteplante i hus.

Gammel 18-08-11, 11:44   #28
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Mine bananfluer elsker (les: elsket ) balsamicoeddik med en dråpe zalo i.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 11:46   #29
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Bytt jord på alle blomstene i huset. Bananfluene elsker å legge egg i dem.

Selv har jeg ikke lenger en eneste potteplante i hus.

Jeg har bare orkideer, og det er jo et helsike å bytte på. Men liker de seg der da? Er jo ikke rare fukten der i alle fall ...

Gammel 18-08-11, 17:27   #30
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De elsker orkideer!

Gammel 18-08-11, 18:02   #31
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde ikke noe liggende på kjøkkenbenken eller i søpla da vi reiste på ferie. Etter to uker kom vi hjem og jeg skulle bla om på familiekalenderen som henger på veggen sa det bare popp og det var en sky av slike fluer som hadde bodd bak den som kom ut.

Gammel 18-08-11, 18:10   #32
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Eplecidereddik med en dråpe zalo i fjerner dem her.

Så pleier jeg å styre unna frukt fra butikker jeg ser sånne småfluer surre rundt frukten i - da tar man garantert med seg frukt med egg hjem. :urk:

Gammel 18-08-11, 18:27   #33
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fluene kommer nesten utelukkende når vi kjøper frukt på REMA.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 00:31   #34
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Nå har fluene invadert huset her også, men denne gangen er det ikke slike som er pga mat... Tror jeg da.

Vi kom hjem fra ferie for en ukes tid siden, og da var kjøkkenet og badet full av små fluer. Kjøkkenet var tømt og rengjort før vi dro, og på badet er det ikke noe som tiltrekker seg søppelfluer.

Vi opplevde akkurat det samme i fjor sommer, på denne tiden, og jeg mistenker at dette er fluebabyer som nylig er klekket.

Men hvordan skal jeg få dem bort? Jeg har prøvd alle råd over her, men ikke noe har virket nevneverdig. Jeg har kloret alle avløp på både kjøkken og bad, da jeg mistenker at det er hvor de kommer fra.

Det eneste jeg har sett som har hjulpet noe, var da en av barna gikk fra ei saftflaske uten å skru på korka. Vi drakk ikke mer av den safta, for å si det sånn...
Prøvde da å sette ut kopper med saft, men da ville de selvfølgelig ikke ha den. Utspekulerte krek...

Øl tror jeg også funker, for det sto en sverm rundt en tom boks her, men jeg får meg ikke til å sette ut øl over hele huset heller

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 10:16   #35
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Her også! Jeg fjerner kilder, og vasker, og klorer, og heller kokende vann, men ingenting hjelper. Jeg satte frem eplecidereddik og zalo i går, men det funka ikke ordentlig før jeg moste et bringebær oppi der. Men allikevel tok det bare en 7-8 stk. jeg gir opp.

Gammel 23-08-11, 10:30   #36
Svampe
Superduperaktiv

Svampe sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Svampe er litt kulSvampe er litt kul
Standard

Kjøttspisende planter

Svampe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 18:50   #37
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Jeg har nå kverka et sted mellom 70 og 80 fluer i to svært vellykkede blandinger bestående av saft, eddik, sukker og Zalo. De dauer som fluer, men det er stadig noen virrende rundt her!!

Gammel 23-08-11, 18:53   #38
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er umulig å fjerne all mat, så vi har innfunnet oss med å leve sammen med disse irriterende småkrypa. Har en skål med eddik/vann/zalo/sukker i vindusposten, og der dauer de som fluer, men helt kvitt dem blir vi ikke. De flyr inn skapåpninger, kommer seg på mirakuløst vis inn til matavfallet (som vi overhode ikke gidder å tømme hvert femte minutt), og annet søppel bak lukke dører.

Det er da ikke _så_ vanskelig å fjerne mat som står fremme? De kommer seg jo ikke inn i kjøleskapet og er uinteressert i tørrvarer. Og matavfall - hett tips er få seg avfallsboks med lokk Det hjelper veldig på, selv om det selvsagt hjelper enda mer på å kaste det minst daglig.

Lufte godt, og sette en skål med epler _utenfor_ det åpne vinduet

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 19:15   #39
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Hmmm ...jeg fant faktisk tre fluer på epler og bananer INNI kjøleskapet forleden. De koste seg så atte!!!

Gammel 23-08-11, 19:15   #40
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Hmmm ...jeg fant faktisk tre fluer på epler og bananer INNI kjøleskapet forleden. De koste seg så atte!!!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:32.