|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1221 |
|
Passiv
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!
|
|
|
#1222 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke jeg heller. Samtidig er det jo slående hvor likt de to fløyene (eller hva man skal kalle det - ytterkantene?) ser på kvinner og homofile. Ekstremisme og fundamentalisme er ikke noe for meg, gitt. |
|
|
|
|
#1223 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Nei, jeg vil jo ikke bo i sharia-land, det var ikke det jeg mente. Jeg vil ikke bo i et land hvor folk skytes, stenes eller whatever, fordi en eller annen mener det tenker galt.
|
|
#1224 |
|
Ekvilist
|
Det siste der ville vel vært i samme gata, om vi skulle kjørt kristenfundamentalistgreia også.
|
|
#1225 |
|
Passiv
|
|
|
|
#1226 |
|
Ekvilist
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Jeg ser ikke på ytterste høyre som kristenfundamentalistisk. Men jeg vet ikke hva fasiten er. Hører stadig begrepet høyreekstremist om drapsmannen, et begrep som jeg ofte tolker som nazist. Drapsmannen er så vidt meg bekjent ikke nazist, tvert i mot - kristenfundamentalist og på jødenes side? Hva pokker han har gjort på nazistforum da, er jo et spørsmål? Eh. Tror ikke jeg skal begi meg inn på den forstå-greia. Jeg tror ikke man kommer i mål, rett og slett.
|
|
#1227 |
|
sukk
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Det viser seg jo veldig vanskelig å kategorisere denne fyren, det blir brukt en rekke begreper som høyre-ekstremist, counterjihadist, nasjonalist, kristenkonservativ, kristenfundamentalist, pan-nasjonalist. Men ikke nazist. Ytterste høyre i Norge (altså FrP) er jo ikke spesielt kjennetegnet av kristenfundamentalisme slik som f.eks i USA og andre land. |
|
|
|
|
#1229 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Ja, og det var et slikt samfunn, preget av hva nå enn abb og hans likemenn skal kalles sine holdninger, jeg tenkte på. Og det tror jeg ikke er nevneverdig trivligere enn "eurabia" altså. fundamentalister er egentlig på mange måter ganske like, uansett hva slags fundamentalist/ekstremist de er.
|
|
#1230 |
|
sukk
Gudene vet hva ytterste høyre i Norge er egentlig, jeg føler meg helt i villrede. |
|
|
|
|
#1231 |
|
Passiv
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Jeg synes avisene innimellom går litt langt. Det svære bildet på forsiden av VG i dag, av blodig dame med en pinne stikkende ut av hodet. Ikke kult å prøve å lose 3 barn gjennom kassaområdet i butikken, med avisstativer i barnefjeshøyde på alle bauger og kanter. Jeg prøver å skåne ungene mine, spesielt for sterke bilder, men man må jo i butikken i blant |
|
|
#1232 |
|
Ekvilist
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Min oppfatning er at vi har å gjøre med en veldig høyreradikal gruppe som antageligvis stemmer FrP, men som argumenterer like usmakelig som Anders Lange og Carl. I Hagen i yngre dager, og også verre. Altså solid til høyre for FrP av i dag. FrP har jo endret seg en del i forhold til klare rasistiske uttalelser de siste årene, det kommer gjerne et enkelt stygt drypp en stund før valgkampen, for å sikre seg typene a la drapsmannen. Da tenker jeg på ideologien, og ikke handlingene hans. Jeg har mang en gang ønsket å vite hva som foregår i hodene på de som har endret retorikk, f.eks Hagen. Er de fortsatt reinspikka rasister, og driver taktikkeri? Eller har de endret holdninger?
|
|
#1233 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Men hvorfor tror vi at et "eurabia" vil være styrt av sharia-lover? Er det ikke like sannsynlig av vi vil få et sekulært styresett basert på demokrati, selv om flertallet av befolkningen har muslimsk bakgrunn?
|
|
#1234 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Nazisme er jo egentlig ikke noe som tilhører noen høyreside i politikken. Det er jo nasjonalsosialisme ordet kommer av. |
|
|
|
|
#1235 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Jeg kjenner at det er vanskelig å holde tunga rett i munnen nå, jeg.
|
|
#1236 |
|
Pauset
Klart det er forskjell, og at begge eksisterer i paralell. |
|
|
|
|
#1237 |
|
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Det er veldig vanskelig å båssette en del av høyreekstremismen i Norge. |
|
|
|
|
#1238 |
|
Passiv
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Jeg tror ikke det er noen bås som passer. Dette er ikke folk som har en filosofi som de lever etter. De har noen følelser som de liker å dyrke oppunder, også shopper de standpunkter herfra og derfra slik at det passer med det emosjonelle retthaverske bildet de har. Dermed kan man ha folk innen slike grupper med et greit syn på Ulvebestanden i Norge og du kan ha de som intenst hater ulv samt de som elsker rovdyr i alle slag. Samme med en rekke andre holdninger som ville vært fastlagte i større grad dersom de hadde én filosofi med litt tankegang rundt og orden på. |
|
|
#1239 |
|
By the Sea
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!"What turned Anders Breivik into Norway's worst nightmare?" (The Independent)
|
|
#1240 |
|
Pauset
Overaskende unøyaktig for å komme fra The Independent. |
|
|