Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Frivillige på festival skal betale skatt

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-07-11, 13:31   #21
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Frivillige på festival skal betale skatt

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

I artikkelen står det at det skal skattes av goder som overstiger en verdi på 1000 NOK.

Ja? Goder verdt over 1000 kr skal innrapporteres, og en viss prosent av dette (28%?) skal betales i skatt. Hvis artikkelens opplysninger er korrekte, vel og merke. Men jeg antar at dette forutsetter at man alt har en skattbar inntekt. Men dette kan jeg ikke noe om, så jeg aner egentlig ikke.

Tviler ikke på at mange festivaler vil gå dukken om det blir slik som dette. Ergo vil jeg tippe det vil dukke opp en unntaksregel, hvis dette er et stort problem. (Kjenner for øvrig til frivillige som stikker av midt i jobben sin, når favorittbandet kommer på scenen. Så mye for dugnadsånd, lizm)

Jeg kan for øvrig melde om at jeg i min tid som som speiderleder altid har betalt for å være med på leir, for å passe på og arrangere morro for andres barn. Ittno gratis.

Gammel 18-07-11, 13:32   #22
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg antar det trekkes evt skatt av annen inntekt man har det året.

Ja? Goder verdt over 1000 kr skal innrapporteres, og en viss prosent av dette (28%?) skal betales i skatt. Hvis artikkelens opplysninger er korrekte, vel og merke.

Det var pga. det første svaret ditt som kunne virke noe forvirrende jeg påpekte hva som sto i artikkelen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 13:39   #23
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Jupp. Neste skal også være at frivillige i Røde Kors, Norsk Folkehjelp o.l. må betale skatt av ferieoppholdene i fjellheimen i påsken...

Gammel 18-07-11, 13:43   #24
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skal bli festlig å se dersom dette skal håndheves.

Ulike festivaler har ulike ordninger for vaktlister, de eneste som er felles er at man må ha festivalpass for å komme seg på jobb. Lurer på om andre arbeidsplasser har skattelegging av ansatte for å komme seg inn på jobben sin (jeg ser jo at dette ikke blir helt det samme etter som det er snakk om frivillige, men likevel).
Dette vil i alle fall ta drepen på den norske dugnadsånda som i utgangspunktet er ganske sterk.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 13:45   #25
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Jupp. Neste skal også være at frivillige i Røde Kors, Norsk Folkehjelp o.l. må betale skatt av ferieoppholdene i fjellheimen i påsken...

Nå vet ikke jeg hvordan påsken organiseres og hvordan man verdsetter slik innsats og hva de frivillige får igjen for å delta, men hvis det er slik at evt goder overstiger 4000 så skal de vel det. Hvis det er problematisk for staten (hvilket det jo fort kan bli siden de bidrar med mye bra), så antar jeg de som har myndighet lager en unntaksregel.

Man kan ihvertfall ikke sitte og surmule på byråkratene på gølvet.

Gammel 18-07-11, 13:51   #26
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Ulike festivaler har ulike ordninger for vaktlister, de eneste som er felles er at man må ha festivalpass for å komme seg på jobb. Lurer på om andre arbeidsplasser har skattelegging av ansatte for å komme seg inn på jobben sin (jeg ser jo at dette ikke blir helt det samme etter som det er snakk om frivillige, men likevel).
Dette vil i alle fall ta drepen på den norske dugnadsånda som i utgangspunktet er ganske sterk.

Man jo ikke ha festivalpass? Hvis en festival varer 4 dager og man skal jobbe de to første, kan man feks ha crewbånd for dag 1 og 2. Så kommer man da også under den skattbare verdien og slipper skatt. Noen festivaler har jo også ulike soner man jobber i, eller man jobber i forkant.

Jeg ser jo at det kan bli mye organisering. Men jeg ser heller ikke noe prinsippielt galt i at man skatter noen hundrelapper hvis det er slik at man får verdier opp mot 2000 kr.

Når det er sagt, så mener jeg ikke at et festivalpass til 1800 kr er verdt 1800 kr hvis det er slik at man er i full jobb hele tiden - er jo ikke som at man er der som privatperson og koser seg deretter.

Uansett er jeg sikker på at dette løser seg på en eller annen måte, så jeg hisser meg ikke spesielt opp.

Gammel 18-07-11, 13:51   #27
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

De får f.eks et festivalpass til 1800 kr, da skal de skatte av de siste 800 kronene. Det kan vel bli 250 kr om man betaler vanlig skatt. 1000 kr kan man jo tjene av en arbeidsgiver uten å oppgi det. Blir kanskje mer papirarbeid for festival-ledelsen, vil jeg tro.

Nei. Når verdien overskrider 1000, må det skattes av hele beløpet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 13:55   #28
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man jo ikke ha festivalpass? Hvis en festival varer 4 dager og man skal jobbe de to første, kan man feks ha crewbånd for dag 1 og 2. Så kommer man da også under den skattbare verdien og slipper skatt. Noen festivaler har jo også ulike soner man jobber i, eller man jobber i forkant.

Jeg ser jo at det kan bli mye organisering. Men jeg ser heller ikke noe prinsippielt galt i at man skatter noen hundrelapper hvis det er slik at man får verdier opp mot 2000 kr.

Når det er sagt, så mener jeg ikke at et festivalpass til 1800 kr er verdt 1800 kr hvis det er slik at man er i full jobb hele tiden - er jo ikke som at man er der som privatperson og koser seg deretter.

Uansett er jeg sikker på at dette løser seg på en eller annen måte, så jeg hisser meg ikke spesielt opp.

Jeg hisser meg opp.

Man kan jo ha crewband og hive de frivillige ut etter endt vakt, men da vil man jo ikke få frivillige. Tilgangen til konserter er jo "belønningen" deres.
man får jo bare lage et regnestykke på det som gjør at man holder seg under denne forbanna grensa da.
Festivalpass verd 1800, minus halvparten i arbeidstid er lik 900.
Se, da løste vi den.
Merch o.l er jo arbeidstøy/rekvisitter så det må da i all verden unngå regelen.

Gammel 18-07-11, 13:59   #29
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Jeg hisser meg opp.

Man kan jo ha crewband og hive de frivillige ut etter endt vakt, men da vil man jo ikke få frivillige. Tilgangen til konserter er jo "belønningen" deres.
man får jo bare lage et regnestykke på det som gjør at man holder seg under denne forbanna grensa da.
Festivalpass verd 1800, minus halvparten i arbeidstid er lik 900.
Se, da løste vi den.
Merch o.l er jo arbeidstøy/rekvisitter så det må da i all verden unngå regelen.

Jeg skjønner jo at du hisser deg opp, hehe, men jeg er sikker på at man løser det. Og ja, jobber man 6 timer, så mener jeg jo at man må kunne trekke 6 gjengse timelønner fra den totale festivalprisen ?

Ikke vet jeg. Jeg blir bare sur på at folk i denne tråden mener det er kontorfolket sin feil, hvis det er slik at det ikke er gitt unntak for dette og frivillig arbeid skal behandles likt. Det er andre enn kontorfolket som har laget de reglene, så da får man klage på disse.

Gammel 18-07-11, 14:02   #30
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke bare at de frivillige som må skatte som er problemet her, det er arbeidsgiveravgiften festivalene må betale.

Gammel 18-07-11, 14:16   #31
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

I forhold til festivalpass er det vel opplagt at de som jobber som frivillige også under festivalen har en akkreditering som gjør at de kommer inn, også forbi vanlig publikumsakkreditering så de kommer inn på de områdene de faktisk skal jobbe. Det kan jeg ikke se at det skal måtte skattes av, all den tid det ikke er et festivalpass, det er et adgangstegn. Problemet er jo at man ikke har jobb under festivalen til alle de som er booket til å gjøre opprigg og nedrigg, og det skal noe til å få huket inn noen tusen frivillige uten å kunne friste med gratis festivalpass også de dagene de ikke jobber. Så himla gøy er det ikke å bære gjerder på et søplete område, altså.
Å gi hele gjengen akkreditering av type "jobber!" er også galskap, å ha så mange løpende rundt på områder hvor de ikke har noe å gjøre er ingen höydare.

Gammel 18-07-11, 14:23   #32
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

I forhold til festivalpass er det vel opplagt at de som jobber som frivillige også under festivalen har en akkreditering som gjør at de kommer inn, også forbi vanlig publikumsakkreditering så de kommer inn på de områdene de faktisk skal jobbe. Det kan jeg ikke se at det skal måtte skattes av, all den tid det ikke er et festivalpass, det er et adgangstegn. Problemet er jo at man ikke har jobb under festivalen til alle de som er booket til å gjøre opprigg og nedrigg, og det skal noe til å få huket inn noen tusen frivillige uten å kunne friste med gratis festivalpass også de dagene de ikke jobber. Så himla gøy er det ikke å bære gjerder på et søplete område, altså.
Å gi hele gjengen akkreditering av type "jobber!" er også galskap, å ha så mange løpende rundt på områder hvor de ikke har noe å gjøre er ingen höydare.

Jepp, enig.
jeg bare speuklerer ut lure løsninger for å unngå denne tullebeskatningen.

Gammel 18-07-11, 14:23   #33
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Man kan jo selvfølgelig basere seg på kun profesjonelt crew.

Gammel 18-07-11, 14:24   #34
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Man kan jo selvfølgelig basere seg på kun profesjonelt crew.

Til å gjøre all dritjobben også?

Gammel 18-07-11, 14:27   #35
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er timeprisen for crew nå om dagen da? 800? 1100? 1500? Ex moms? Jeg er sikker på at man kan få noen til å plukke glass for 800 kroner timen også.

Gammel 18-07-11, 14:27   #36
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Det er jo utvilsomt en greie. Scenebyggere og scenemestere plukker ikke søppel. Den tid er over. Men, det florerer av unge stagehands som trenger jobb. Allikevel ser jeg ikke at noen festivaler har økonomi til å lønne søppelplukkere, selv om det jo selvfølgelig hadde vært gøy.

(Drittjobb = Site/utility. )

Gammel 18-07-11, 14:29   #37
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hva er timeprisen for crew nå om dagen da? 800? 1100? 1500? Ex moms? Jeg er sikker på at man kan få noen til å plukke glass for 800 kroner timen også.

Åh, det hadde vært prisene sine, det!

Og festivaler kan man fakturere uten mva, kultur og sånt, vettu. Det er ikke så dyrt for det som kalles "bærehjelp", men det er fortsatt ekstremt mye dyrere enn frivillige.

Gammel 18-07-11, 14:34   #38
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Åh, det hadde vært prisene sine, det!

Og festivaler kan man fakturere uten mva, kultur og sånt, vettu. Det er ikke så dyrt for det som kalles "bærehjelp", men det er fortsatt ekstremt mye dyrere enn frivillige.

Kulturkrasj. Jeg har jobbet i konsulentbransjen og var redd for å fornærme noen ved å starte forslagene på 400 kroner timen, ser du.

Gammel 18-07-11, 14:37   #39
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Kulturkrasj. Jeg har jobbet i konsulentbransjen og var redd for å fornærme noen ved å starte forslagene på 400 kroner timen, ser du.

Spesialistene koster penger. Muskler, armer og bein - not so much.

Gammel 18-07-11, 15:54   #40
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Litt mer nyansering i dette innlegget: http://skatt.vgb.no/2011/07/18/det-e...festivalskatt/

Jeg kjenner at jeg grøsser litt ved tanken på beskatning av frivillig arbeid, det strider i mot så mye av den dugnadsånden (man ønsker at) Norge er bygd opp av.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:27.