Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-11, 10:24   #101
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Dette er jo på en dag der de uansett sitter og spiser medbragt godteri. Det er ikke en helt vanlig skoledag.

På skolen vår er det overhode ikke lov å ha med goterier på siste skoledag, heller ikke på noen av naboskolene. Det er noe jeg husker fra min barndom men ante ikke at det fortsatt var vanlig i dag.

Jeg ser ikke poenget med kake på skolen og når jeg tenker meg om er det noe av det jeg virkelig setter pris på med skole i forhold til bhage (ikke kaker ved enhver anledning man skal "kose" seg).

Gammel 20-06-11, 10:28   #102
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Som sagt har jeg ikke barn med allergier selv, og har heller ikke egne allergier. Og som jeg også har sagt så pleier jeg vanligvis å strekke meg veldig langt for at alle skal kunne spise av samme kaken/maten. Det var kanskje derfor jeg tenkte at det kanskje ikke var så store greier denne ene gangen. Men jeg skjønner jo at andre foreldre kanskje ikke tenker likt som meg, og serverer ikke-allergivennlig mat i f.eks bursagsselskaper osv., og da blir det jo ikke denne ene gangen. Point taken.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 10:30   #103
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uansett, man kan jo ikke alltid sette i gang med mål å gjøre alle til lags. Om man synes kake på avslutning er en god idé, så gjerne det, men det er ambisiøst å forvente at alle skal mene det samme.

Poden er først til å ha bursdag etter skolestart i høst. Vi kommer til å invitere hele klassen, og også åpne fo at foreldrene kan sitte ned en stund. I "bli kjent"-øyemed. Jeg vet at ikke alle ville gjort det sånn, noen synes det er unødvendig med hele klassen i selskap, noen har ikke plass, osv, osv. Vi gjør det fordi vi har lyst, og det er helt i tråd med skolen/ FAUs retningsliner for bursdager (alle av samme kjønn eller hele klassen inviteres). Så får andre invitere slik de har lyst.

Gammel 20-06-11, 10:31   #104
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er dustete.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 10:32   #105
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flott innlegg, Fnatten!

Gammel 20-06-11, 10:33   #106
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Flott innlegg, Fnatten!

Der kom det godt frem både hvorfor reaksjonene i denne tråden er så sterke som de er, og hva problemet er. Bra.

Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 10:38   #107
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Når det gjelder gluten, så hadde jeg tenkt å :gisp: bruke Toro, som er naturlig glutenfri. Nettopp for å unngå glutenallergiproblemstillingen. (Gjør som regel det, av nettopp den årsaken.)

Og bruker du blått smør eller olje, så er du også på trygg grunn når det gjelder melkeallergi. Da er det vel bare eggallergi igjen?

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 10:56   #108
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Og bruker du blått smør eller olje, så er du også på trygg grunn når det gjelder melkeallergi. Da er det vel bare eggallergi igjen?

Det er ikke egg i den heller, eller i hvert fall ikke i Møllerens langpannekake. Men det kan hende det er spor av egg i den da, og det kan jo ikke alle ha.

Gammel 20-06-11, 11:03   #109
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er eggehvite i Toro.
Møllerens er uten egg, men den er det gluten i.

Åja, stemmer. Det skal ikke være lett! Men det går an å lage selv, uten melk, egg og gluten, heldigvis. Jeg har etterhvert ganske så stor erfaring i å bake uten egg og melk, men glutenfritt har jeg ikke så god erfaring i. Det er bare å bytte ut hvetemel med glutenfritt lyst mel, eller? *vil lære*

Gammel 20-06-11, 11:06   #110
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Åja, stemmer. Det skal ikke være lett! Men det går an å lage selv, uten melk, egg og gluten, heldigvis. Jeg har etterhvert ganske så stor erfaring i å bake uten egg og melk, men glutenfritt har jeg ikke så god erfaring i. Det er bare å bytte ut hvetemel med glutenfritt lyst mel, eller? *vil lære*

Jeg tror at det greieste er å rett og slett spørre læreren hvilke allergier som er i klassen. Sånn for oss som ikke kan trylle på et kjøkken. Plutselig er det en som ikke tåler nøtter, en som ikke tåler fargestoffer og en som ikke tåler gluten - da er det veeeeldig greit om man i det minste kan bruke egg.

Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 11:11   #111
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Møllerens er uten egg, uten melk OG uten spor av peanøtter? Kan det stemme?

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 11:12   #112
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg tror at det greieste er å rett og slett spørre læreren hvilke allergier som er i klassen. Sånn for oss som ikke kan trylle på et kjøkken. Plutselig er det en som ikke tåler nøtter, en som ikke tåler fargestoffer og en som ikke tåler gluten - da er det veeeeldig greit om man i det minste kan bruke egg.

Ja helt enig, men nå tenkte jeg ikke på klassekaker, men sånn generelt for min egen del. Egg bruker jeg ikke uansett, men gluten bruker jeg jo. Så det hadde vært så greit om det virkelig var sånn at resultatet ble det samme bare ved å bytte ut hvetemelet med glutenfritt mel.

Gammel 20-06-11, 11:18   #113
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden dette er en dag alle har med seg noe, og foreldrene har sendt med den mangden de syns er passe, så syns jeg det er unødvendig med ekstra kake. Når det er sagt, så kan det allikevel være hyggelig (kake er jo sjelden nødvendig), så lenge man sjekker med læreren at det er ok, og passer på at alle kan spise den.

Barna har jo annet med seg også, som de selvsagt tåler, så det er jo ikke som om de sitter der uten noenting.

De barna som får kake, har også med seg annet. Hvis kaka skal brukes som et inkluderingsverktøy, og for å gjøre noe hyggelig for klassen, så er det veldig lite kult at man ikke syns det er så nøye med de som ikke kan spise. Da handler det jo nettopp ikke om maten, men om inkludering, og å gjøre noe fint for gruppa. Utenlater man noen, så inkluderer man faktisk ikke.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Verden var enklere før.

Verden var også ganske mye mindre hensynsfull før. Jeg syns ikke "enkelt" er et verdig argument for å slippe å inkludere.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 11:31   #114
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hørte et rykte om at kakeblandingen fra Toro er tatt ut fra butikkhyllene. Begrunnelsen var at de inneholdt ingredienser de ikke skulle inneholde.
Om dette stemmer vet jeg ikkke, men jeg bidrar hvertfall til å spre ryktet videre.

Gammel 20-06-11, 11:31   #115
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde ikke blitt muggen eller irritert om noen foreldre hadde bakt ei kake til ungene mine på skolen, men jeg syns det holder med det de har med hjemmefra. Ungene mine får nok mer søtt enn snittet her på FP, så jeg sitter ikke her og påstår at vi her så innmari helsekostfriker altså. Dessverre.

Leste nettopp meldinger fra skolen der 1.klassingen min får enten sjokoladekake eller boller fra læreren, de skulle ikke ha med noe medbragt. 3.klassingen kunne ha med seg litt ekstra god mat, men ikke godteri/brus. Veldig greit begge alternativer.

Gammel 20-06-11, 11:34   #116
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår klasse har forresten avslutningsfrokost. De dekker på til langbord, og alle barna har med et pålegg, drikke osv. hver. Hva de skal ha med er fastsatt av læreren, slik at man ikke ender med 17 bokser nugatti, eller 12 tuber kaviar.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 11:43   #117
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Jeg hørte et rykte om at kakeblandingen fra Toro er tatt ut fra butikkhyllene. Begrunnelsen var at de inneholdt ingredienser de ikke skulle inneholde.
Om dette stemmer vet jeg ikkke, men jeg bidrar hvertfall til å spre ryktet videre.

Det stemmer. Alle produkter som inneholder kakao fra noen produksjonsdatoer viste seg å inneholde spor av nøtter, og ble derfor tatt ut av hyllene.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 11:48   #118
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Verden var også ganske mye mindre hensynsfull før. Jeg syns ikke "enkelt" er et verdig argument for å slippe å inkludere.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 14:05   #119
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men samtidig er det en av disse tingene som omtrent ikke kan unngås dersom man har barn med allergier.

Men når DU kan unngå det, hvorfor la være? Hvorfor ikke alltid unngå det om man kan? Jeg tror du har helt rett i at ikke alle foreldre er som deg, så for de ungene som måtte oppleve å ikke kunne få, vil det dessverre ikke være noe som aldri skjer ellers.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nettopp.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 13:32   #120
Miraluca
Aktiv

Miraluca sin avatar

Medlem siden: May 2011
Miraluca er litt kulMiraluca er litt kul
Standard

Det virker som om flere her hadde blitt ganske mugne om barnet deres hadde kommet hjem og fortalt at mammaen til X hadde bakt en kake til dem, som de hadde fått hvert sitt stykke av. Jeg ser faktisk ikke problemet med et lite kakestykke fra eller til. :slepphent:

Jeg hadde lyst til å sende med en kake for at Malin skulle få ha med noe til hele klassen, for å vise engasjement, for å være grei, og fordi jeg synes det er en koselig ting å gjøre for noen. Jeg trodde faktisk ikke at noen ville blitt mugne over et lite kakestykke, altså. Jeg kjenner jeg ble litt demotivert nå, så jeg dropper det sannsynligvis.

Eg syns det var en flott tanke eg! Er enig med at det kan være lurt å sjekke med læreren først, men hvorfor ikke? Om det nå skulle være en haug med allergier i klassen, noe som tydeligvis virker som det er en selvfølge at det er etter responsen fra folk her, vil sannsynligvis læreren opplyse om dette og fraråde kaken ev spesielle ingredienser.

Eg hadde vitterlig ikkje blir snurt om sønnen min fikk et kakestykke siste skoledag før sommeren heller. Hadde tenkt at det var veldig koselig og kjekt for han eg! Avviker eg fra "normalen" her altså? Er ikkje "sukkerpoliti" og tenker at vi klarer fint å ha et normalt sunt kosthold her i hus på hverdagene ellers og et kakestykke neppe ødelegger "hele greia" en gang i blandt.

Ja, klart det er unødvendig at noen i klassen skal måtte se på at "alle andre spiser kake", men har vi slått fast at det ER noen allergikere i denne klassen da? Det virker som det er blitt fakta iløpet av denne tråden så langt....

Miraluca er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:35.