|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"
På skolen vår er det overhode ikke lov å ha med goterier på siste skoledag, heller ikke på noen av naboskolene. Det er noe jeg husker fra min barndom men ante ikke at det fortsatt var vanlig i dag.
|
|
|
#102 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"Som sagt har jeg ikke barn med allergier selv, og har heller ikke egne allergier. Og som jeg også har sagt så pleier jeg vanligvis å strekke meg veldig langt for at alle skal kunne spise av samme kaken/maten. Det var kanskje derfor jeg tenkte at det kanskje ikke var så store greier denne ene gangen. Men jeg skjønner jo at andre foreldre kanskje ikke tenker likt som meg, og serverer ikke-allergivennlig mat i f.eks bursagsselskaper osv., og da blir det jo ikke denne ene gangen. Point taken.
|
|
|
|
#103 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"Uansett, man kan jo ikke alltid sette i gang med mål å gjøre alle til lags. Om man synes kake på avslutning er en god idé, så gjerne det, men det er ambisiøst å forvente at alle skal mene det samme.
|
|
|
|
#104 |
|
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"Jeg synes det er dustete. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Og bruker du blått smør eller olje, så er du også på trygg grunn når det gjelder melkeallergi. Da er det vel bare eggallergi igjen?
|
|
|
|
#108 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Det er ikke egg i den heller, eller i hvert fall ikke i Møllerens langpannekake. Men det kan hende det er spor av egg i den da, og det kan jo ikke alle ha.
|
|
|
#109 |
|
Nymotens gammeldags
Åja, stemmer. Det skal ikke være lett! Men det går an å lage selv, uten melk, egg og gluten, heldigvis. Jeg har etterhvert ganske så stor erfaring i å bake uten egg og melk, men glutenfritt har jeg ikke så god erfaring i. Det er bare å bytte ut hvetemel med glutenfritt lyst mel, eller? *vil lære*
|
|
|
#110 |
|
Passiv
|
Jeg tror at det greieste er å rett og slett spørre læreren hvilke allergier som er i klassen. Sånn for oss som ikke kan trylle på et kjøkken. Plutselig er det en som ikke tåler nøtter, en som ikke tåler fargestoffer og en som ikke tåler gluten - da er det veeeeldig greit om man i det minste kan bruke egg. |
|
|
|
#111 |
|
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"Møllerens er uten egg, uten melk OG uten spor av peanøtter? Kan det stemme? |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Nymotens gammeldags
Ja helt enig, men nå tenkte jeg ikke på klassekaker, men sånn generelt for min egen del. Egg bruker jeg ikke uansett, men gluten bruker jeg jo. Så det hadde vært så greit om det virkelig var sånn at resultatet ble det samme bare ved å bytte ut hvetemelet med glutenfritt mel.
|
|
|
#113 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"Siden dette er en dag alle har med seg noe, og foreldrene har sendt med den mangden de syns er passe, så syns jeg det er unødvendig med ekstra kake. Når det er sagt, så kan det allikevel være hyggelig (kake er jo sjelden nødvendig), så lenge man sjekker med læreren at det er ok, og passer på at alle kan spise den.
De barna som får kake, har også med seg annet. Hvis kaka skal brukes som et inkluderingsverktøy, og for å gjøre noe hyggelig for klassen, så er det veldig lite kult at man ikke syns det er så nøye med de som ikke kan spise. Da handler det jo nettopp ikke om maten, men om inkludering, og å gjøre noe fint for gruppa. Utenlater man noen, så inkluderer man faktisk ikke.
Verden var også ganske mye mindre hensynsfull før. Jeg syns ikke "enkelt" er et verdig argument for å slippe å inkludere.
|
|
|
#114 |
|
|
Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"Jeg hørte et rykte om at kakeblandingen fra Toro er tatt ut fra butikkhyllene. Begrunnelsen var at de inneholdt ingredienser de ikke skulle inneholde.
|
|
|
#115 |
|
Impulsiv innimellom
|
Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"Jeg hadde ikke blitt muggen eller irritert om noen foreldre hadde bakt ei kake til ungene mine på skolen, men jeg syns det holder med det de har med hjemmefra. Ungene mine får nok mer søtt enn snittet her på FP, så jeg sitter ikke her og påstår at vi her så innmari helsekostfriker altså.
|
|
|
#116 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"Vår klasse har forresten avslutningsfrokost. De dekker på til langbord, og alle barna har med et pålegg, drikke osv. hver. Hva de skal ha med er fastsatt av læreren, slik at man ikke ender med 17 bokser nugatti, eller 12 tuber kaviar.
|
|
|
#117 |
|
Rockesøster
|
Det stemmer. Alle produkter som inneholder kakao fra noen produksjonsdatoer viste seg å inneholde spor av nøtter, og ble derfor tatt ut av hyllene. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Men når DU kan unngå det, hvorfor la være? Hvorfor ikke alltid unngå det om man kan? Jeg tror du har helt rett i at ikke alle foreldre er som deg, så for de ungene som måtte oppleve å ikke kunne få, vil det dessverre ikke være noe som aldri skjer ellers.
Nettopp.
|
|
|
|
#120 |
|
Aktiv
Medlem siden: May 2011
![]() ![]() |
Eg syns det var en flott tanke eg! Er enig med at det kan være lurt å sjekke med læreren først, men hvorfor ikke? Om det nå skulle være en haug med allergier i klassen, noe som tydeligvis virker som det er en selvfølge at det er etter responsen fra folk her, vil sannsynligvis læreren opplyse om dette og fraråde kaken ev spesielle ingredienser. |
|
|
|
![]() |
|
|