Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Frukt og grønt hver dag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-11, 16:34   #41
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt og grønt hver dag?

Jeg elsker grønnsaker, men jeg kan lett se for meg at det er fullt mulig å gå en dag uten frukt&grønt - brødskiver med vanlig pålegg til frokost og lunsj og pizza til middag, f.eks (løkbiter i pizzaen teller ikke!).

Selv kan jeg glemme å spise frukt, men med salat som fast lunsj og som regel noe wok-aktig til middag, kommer grønnsakene av seg selv.

Gammel 12-06-11, 16:35   #42
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Løkbiter på mine pizzaer teller garantert, såpass mye er det på den.

Gammel 12-06-11, 16:35   #43
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her spiser nok alle både frukt og grønnsaker hver dag. Noen dager mindre enn andre..

Jeg spiser så og si alltid salat på jobb, i tillegg til at vi har fat med frukt stående hele tiden. Ungene får frukt i barnehage og på skolen, i tillegg til at vi har grønt stort sett til alle middager. Hvis vi ikke har det, vil de som regel ha en gulrot e.l. etterpå, eller de får oppskjært gulrot og kålrot mens de venter på middagen..

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 16:45   #44
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Når jeg lager pizza er det masse tomater, hvitløk, løk, chili og gjerne paprika i sausen. Det er grønnsaker, altså. Samme med pastasauser og lignende. Pastasausene på glass fra Dolmio og sånt er det jo mye grønnsaker i, men Toroposene vet jeg ikke helt med... Hvis jeg skal se for meg en dag uten grønnsaker må det jo være at en spiser mange brødmåltider og kanskje grøt eller pasta og fiskepinner eller noe sånt til middag, da blir det jo lite grønt ut av det. Hvor vanlig det er skal jeg ikke uttale meg om.

Gammel 12-06-11, 16:50   #45
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, de er jo en del grønnsaker i dolmioglassene, og sikkert i glassene med pizzasaus også, jeg bare tenker ikke på det som at jeg har spist grønnsaker når jeg har gnudd et glass pizzasaus utover bunnen, spredd utover kjøttdeig og ost...

(til fiskepinner serverer jeg derimot somregel raspet gulrot, så da har vi jo grønnsaker...)

Gammel 12-06-11, 16:53   #46
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På mine pizzaer finnes ikke kjøttdeig og ost, kun en drøss med grønnsaker og hjemmelaget pizzasaus med løk og hvitløk i. I går hadde vi pizza med sopp, oliven, paprika, ananas, løk, ruccola og cashewnøtter. Masse grønt og godt. Bunnen var lys da.

Gammel 12-06-11, 17:03   #47
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg gjør det. Tror jeg. Men det er noe jeg må tenke over for å få til. Jeg tror at litt her og der monner også, så hvis man pynter al mat med litt grønnsaker (cherrytomat, salat, agurk,paprika), monner det også.Jeg teller heller ikke med grønnsaksbaserte sauser, hverken de jeg lager selv eller de på pose/glass. Ok, hvis jeg lager en saus med ekstra mye grønnsaker nedi for å få i ungene grønnsaker, teller jeg det nok med. Frukt spiser jeg ikke riktig hver dag.

Gammel 12-06-11, 17:33   #48
Christa

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Jeg spiser fukt og grønt hver dag. Det gjør hele familien. Jeg trenger noe grønt til all type middag og frukt har vi alltid mye av hjemme og i sesong mye bær.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 17:37   #49
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ganske mange som ser på kjøtt/fisk og poteter/ris/pasta som hovedrett og grønnsaker som "tilbehør"/pynt. Spesielt blant de som er litt eldre enn oss. For neste generasjon vil jeg tro det er logisk at grønnsaker er en viktig del av kosten, men det har jo vært en snuoperasjon der fra ca vår generasjon.

Gammel 12-06-11, 17:59   #50
Heddamor

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Spiser ikke så ofte frukt, men jeg elsker grønnsaker. Sjelden jeg har lyst på frukt, men grønnsaker er noe jeg virkelig fyser etter og som jeg føler er bra for kroppen.

Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 18:07   #51
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Frukt er jeg ikke så glad i, men det går unna på grønnsaker. Kan ikke tenke meg å ikke spise grønt hver dag.

Gammel 12-06-11, 18:34   #52
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har greid det i helgen innimellom ja. Når jeg jobber, har jeg med meg frukt til mellommåltider og ofte grønt med i matpakka, samt at vi alltid har grønnsaker til hverdagsmiddager. I helgen er jeg dårligere på å spise frukt innimellom fordi det ofte blir en is eller litt kake isteden, samt at det hender vi tar en veldig lettvin middag som ikke inneholder grønnsaker.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 11:22   #53
Sequinita
Fullverdig medlem

Sequinita sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Sequinita har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ja, jeg spiser mye mer enn 5 til dagen. Både grønnsaker og frukt. Jeg har enten frukt eller grønnsaker til hvert måltid.

Min far er dårlig med frukt og grønt, han kunne nok gått en dag uten, ja. Men han skjerper seg nok nå etter han fikk problemer med hjertet (håper jeg i alle fall).

Sequinita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 21:41   #54
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser også mye mer enn 5 om dagen, men som sagt bare grønnsaker, og av og til litt frukt, men det er sjelden.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 21:44   #55
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det er vanskelig å få i meg nok frukt/grønnsaker, også vanskelig å få i meg nok kalsium hver dag. Det må jobbes med, sukk.

Gammel 13-06-11, 21:50   #56
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg spiser en banan hver morgen når jeg kommer på jobb og et eple ved 14 tiden. Hver ukedag.
Vi spiser veldig ofte brokkoli og/eller gulrøtter til middag.
Lillebror er en råtass på å spise eple, pære, kiwi, banan. Storebror spiser lite av det, han er allergisk og reagerer på det meste av frukt men tåler kokt gulrot.
Mannen er ikke noe flink med frukt men spiser det som blir servert til middagen.

Gammel 13-06-11, 22:04   #57
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg spiser noe hver dag, men det er nok et gap mellom inntak og det ideelle inntaket. Det er jo faktisk mer enn 5 om dagen. Jeg tar Juice Plus for å tette gapet. Ikke som erstatning for frukt og grønt med som sikring.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 22:06   #58
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser frukt og grønt, særlig gønt, hver dag og føler meg helt rar hvis ikke. Jeg spiser minst to sorter grønt til middag og minst 1/3 av tallerkenen er grønnsaker. Som pålegg kan det variere, men paprika, agurk og tomat er som oftest på skiven, jeg lager en del smoothie (og lurer andre ting oppi), skjærer et eple i biter og mumser mens jeg ser på TV osv. Ungene er likedan og eldste elsker frukt og kunne nok ha levd bare på det.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er jo ganske mange som ser på kjøtt/fisk og poteter/ris/pasta som hovedrett og grønnsaker som "tilbehør"/pynt. Spesielt blant de som er litt eldre enn oss. For neste generasjon vil jeg tro det er logisk at grønnsaker er en viktig del av kosten, men det har jo vært en snuoperasjon der fra ca vår generasjon.

Mine foreldre er hippier og har alltid hatt salat/råkost til alle måltider, i tillegg til kokte grønnsaker. Ikke var det overkokt heller, så det smakte veldig godt.

Svigers er ganske typiske for generasjonen og spiser typ 4 poteter, en diger dunge kjøtt og danderer en ihjelkokt stilk med blomkål eller en hjelkokt hel gulrot kokt i mye vann uten salt mellom potetene før de heller en halv liter saus over. Sausen smaker ingenting, for man bruker ikke kraft, smør, krydder eller noe som kan gi mak.

Gammel 13-06-11, 22:20   #59
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser grønnsaker hver dag, men ikke alltid frukt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 22:27   #60
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser ikke frukt hver dag, er ikke så glad i det, alltid, men alltid grønt, ja. På hverdagene i form av en blandet salat til lunsj og godt grønt til middagen, i helgene litt mer ymse, men det er da tomater på lørdagspizzaen i det minste.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:05.