|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#421 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Gutta har ikke sminka navn nei.
![]() |
![]() |
#422 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Jeg er ikke så glad i navnesminking.
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom" Tre stk! Sist redigert av Daisy : 02-06-11 kl 23:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#423 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Når jeg har valgt navn til mine barn, der flere stavemåter er mulig, har vi valgt det mest åpenbare for oss - det som fremstår som mest vanlig her hjemme eller ut fra våre erfaringer, "sminket" eller ikke. I tillegg har det vært et poeng for oss at navnene eventuelt kan uttales og staves greit også på engelsk, heller enn "sær", norsk versjon.
![]() |
#424 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Jeg har en sær kombinasjon med et engelsk første fornavn med en z, og så et veldig norsk navn etterpå. Var derfor fast bestemt på at ungen min skulle bare ha ett navn og det skulle ikke være noe han må stave. Men jeg var "helt uvitende" om at man også kan hete Gustaf (trodde det var en temmelig utdødd form), så vi får selvsagt spørsmål om hvordan vi staver det..
![]() |
![]() |
#425 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?
Christoffer er typisk "navnesminket", synes jeg; det ser veldig feilstavet ut i mine øyne. Christopher er et navn av utenlandsk opprinnelse og ser helt kurant ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#426 |
kamerat
|
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Χριστοφορος.
![]() |
#427 |
Bedreviter
|
Også et navn av utenlandsk opprinnelse, kan man si.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#428 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Fra papirutgaven av BT i går, 29. mai:
![]() |
#429 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?De som velger navn som du referer til HV, de kan da umulig tenke på ungen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#430 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Jo, jeg tror de har tenkt masse. Jeg tror de tenker at navnet er flott og spesielt, at de bidrar til at barnet skiller seg ut, blir lagt merke til og sånn.
![]() |
#431 |
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Ja de må jo ha tenkt for å finne på noe sånt. Men i mine øyne har de missforstått hva det å være spesiell. |
![]() |
![]() |
![]() |
#432 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Det er jo i høyeste grad navngitte personer vi diskuterer her, så kanskje vi bare skal la eksempelet stå som det er, men unnlate å komme med alt for mange karakteristikker utover det? Jeg synes det er helt ok at HV siterer fra en avis altså, men jeg synes det er litt uggent om det utarter videre, siden dette er folk som på ingen måte kan være anonyme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#433 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Litt malapropos, men morsomt likevel: Mannen min har et uvanlig fornavn. To av hans beste venner har byttet fornavn, til noe uvanlige navn. Det er litt mer uvanlig.
![]() |
#434 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Jeg valgte attpåtil å ikke ta med etternavnene, Teo. Det sto nemlig i avisen, sammen med alder.
![]() |
#435 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Jeg er glad i norske navn. Jeg tror de er norske hvertfall. Ulike varianter av navnene er greit, da er det jo en smakssak hva man foretrekker. Å sminke navnene så de uttales likt, men ser "teite" ut, blir for mye for meg. Jeg ser faktisk av navneboka av sønnen vår har en form av et norrønt navn.
![]() |
#436 |
Bedreviter
|
Ja, som sagt så synes jeg eksempelet ditt var helt ok. Jeg ville bare oppfordre folk til å ikke lage en lang tråd med harselas over navnene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#437 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?Jeg synes det er et kjempepoeng, Teo. Vi ser jo at flere og flere her inne, for eksempel, velger seg mer anonyme nick og anonymiserer barna, mens det før var bilder og full fødselsdato i signaturene. (
![]() |
#438 |
Bedreviter
|
Jeg deler fornavn med over 15 000 andre norske kvinner, men har aldri hatt nevneverdige problemer med å skille meg ut, jeg heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#439 |
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?For meg er det helt fremmed og merkelig at navnet skal være det som gjør at en unge blir spesiell og lagt merke til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#440 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Hva synes dere om navnesminke?navnesminke? første gang jeg har hørt det utrykket.. men skjønner jo hva du mener.. jeg liker det ikke så godt, men noen navn som f.eks Camilla, Mathias osv syns jeg ser rart ut med K og uten H osv..
![]() |
|
|