Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Sende en 9-åring alene over Atlanteren

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Les HI!
ja, det skulle jeg kunne gjøre. 62 36,47%
Nei, men helt greit at andre gjør det. 40 23,53%
Nei, det skjønner jeg virkelig ikke at noen kan gjøre! 68 40,00%
Rabarbra 0 0%
Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-11, 09:48   #41
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sende en 9-åring alene over Atlanteren

Jeg tror det kunne gått helt fint med min rolige, reisevante åtteåring, som liker transportetapper og har veldig lett for å underholde seg selv på stillferdige måter, hvis vi legger på det ekstra året og flytende engelsk. Det måtte vært i en situasjon hvor hun ønsket det veldig sterkt selv og hadde fløyet det samme strekket før, tror jeg, men sånn er det jo i deres situasjon.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 09:54   #42
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ut i fra beskrivelsen av barnet som skal reise, så ja!

Gammel 27-05-11, 10:09   #43
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det tror jeg at jeg kunne gjort, ja. Flyreiser er jo veldig trygt sånn, han har en flyvertinne som passer på ham hele tiden, og det er ikke mulig å gå av på feil stasjon. Tiåringen min reiste nylig et godt stykke med tog, da var hun helt alene og det gikk fint.

Risikoen for at det skjer noe med flyet er mikroskopisk, og skal man tenke på det kan man jo aldri sende barn alene med fly, uansett reiselengde.

Ja, altså, fly er jo den tryggeste måten å reise på, og hvis forholdene var slik som i HI, er svaret på spørsmålet absolutt ja!

Gammel 27-05-11, 10:11   #44
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Jeg har en 2003 unge og ser ikke for meg at jeg hadde klart det nei.
Han hadde sikkert klart seg fint, men jeg har så mange "enn om" i hodet mitt.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 10:12   #45
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan stiller kabinpersonalet seg til å ha med en 9-åring som reiser alene på en så lang flytur? Har de ansvaret på hele reisen (og hvem har ansvaret fra han forlater flyet og til han kommer ut av flyplassen i andre enden?)?

Gammel 27-05-11, 10:15   #46
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Hvordan stiller kabinpersonalet seg til å ha med en 9-åring som reiser alene på en så lang flytur? Har de ansvaret på hele reisen (og hvem har ansvaret fra han forlater flyet og til han kommer ut av flyplassen i andre enden?)?

På Gardermoen er det et eget firma som møter og assisterer reisende som trenger det, av ulike årsaker.
Det kan også være en representant fra flyselskapet/handlingselskapet som følger barnet ut til den som venter.
Barnet får hjelp med bagasje og alt som trengs.

Gammel 27-05-11, 10:19   #47
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres lenge ut å skulle være alene, men det er godt mulig at jeg hadde gjort det.

Min 6-åring skal sendes med fly helt alene i sommer på en tur som tar omtrentlig 2 timer. Svigerfar følger til døra nordpå, og vi venter på Gardermoen sørpå. Hun gleder seg nå, men kommer garantert til å være litt spent.

Gammel 27-05-11, 10:27   #48
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja (for eit slikt barn).

Flystyrt syns eg ikkje er relevant.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 10:31   #49
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har 2 straks 9-åringer selv og her hadde det aldri i livet vært aktuelt, ikke hadde de ønsket det heller. Men jeg kan se at med en reisevant og moden 9-åring som ønsker dette selv så kunne jeg nok ha vurdert det, tror likevel at in the end så hadde mine egne katastrofetanker satt en stopper for turen, men jeg kan se at andre kan ta det valget for sine barn dersom de føler at det er trygt.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 10:39   #50
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det tror jeg (ut i fra beskrivelsen av barnet).

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 11:21   #51
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Ja det ville jeg ha gjort slik du forklarer det, uten tvil. Barn kan jo reise alene på fly fra de er 6 år er det ikke? Jeg kjenner en god del barn som reiser alene på fly til besteforledre i Norge og til familie i London alene, ser ikke helt forskjellen med at turen går over atlanteren annet en at det selvfølgelig tar noen flere timer. Men det er vel neppe et problem for en reisevant 9 åring.

Gammel 27-05-11, 11:23   #52
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så lenge det ikke er noen flybytter, spiller det liten rolle hvor flyet går fra og til, synes jeg. Det er jo ikke mye sjans for å forsvinne i alle fall når man ikke skal bytte fly. Selv har jeg flydd fra Norge til USA med andre enn mine egne barn. De var ikke reisevante, og det var helt for j*vlig å drive å bytte fly, med forsinkelser og what not.

Men han her høres veldig reisevant ut, og uten bytter, ja, da hadde jeg sendt han avgårde med stolthet! For ut fra hva du beskriver klarer han flyturen kjempebra, tror jeg!

Gammel 27-05-11, 11:33   #53
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis man begrunner det i frykt for at flyet skal falle ned så blir det litt absurd synes jeg. Vil det da si at barnet aldri får lov til å sitte på med andre folk i bil for eksempel? Sjangsene for at noe skjer med et fly er jo så minimale at det overhode ikke finnes tryggere transportmiddel. Bil derimot, tar jo livet av veldig mange barn per år.
Ja selvfølgelig, fly over atlanteren er følelsesmessig noe helt annet en en biltur fra Oslo til Kristiansand men faren for at noe skal skje, en ulykke, er jo minimal på flyreisen i forhold til en biltur, så her må man skille på følelser og ren skjær fakta synes jeg.
Personlig vet jeg at jeg vil antakeligvis kveles av frykt når vesla flyr til London alene i august (jeg har jo også flyskrekk) men jeg burde jo være mye mer bekymret når hun sitter i bilen til mamma fra Oslo til Gjøvik på helger. Statistisk sett er ikke de to situasjonene engang sammenlignbare mtp risiko for at noe faktisk skal skje hvis vi tenker worst case scenario.

Gammel 27-05-11, 11:39   #54
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, det kunne jeg gjort med et barn som selv var komfortabel med det.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 11:42   #55
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Nei.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 12:05   #56
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde nok ikke latt min datter reise så langt alene, men samtidig kan jeg ikke se noe galt i å la en reisevandt niåring som ønsker det selv, å dra alene under de forutsetningene du forteller om.

Gammel 27-05-11, 12:49   #57
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, altså, fly er jo den tryggeste måten å reise på, og hvis forholdene var slik som i HI, er svaret på spørsmålet absolutt ja!

Samme her.

At de skulle oppleve en dramatisk flyulykke og miste livet uten at mannen min eller jeg er der, blir så ekstremt og sannsynligheten for at skjer er så liten at jeg ikke lar det være en del av "beslutningsgrunnlaget".

Gammel 27-05-11, 12:53   #58
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

For meg kommer det veldig an på hvordan barnet er. Jeg hadde ikke hatt noe problem med det selv om 9åring, men 2 av brødrene mine som 9åringer hadde nok ikke gått.

Tror i denne situasjonen så hadde jeg synes det var ok.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 13:01   #59
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil tro at på en såpass lang flytur så har flyselskapet ett eller annet opplegg for å passe litt på de barna som reiser alene.
Hadde det vært min eldste hadde jeg glatt gjort det. Med minsten; ikek helt sikker på det.
Jeg vil allikevel tro at i ditt tilfelle Pelen, så vil det gå helt fint.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 13:13   #60
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, hvis barnet er reisevant og flyselskapet har "reiser alene-opplegg" slik at barnet blir ivaretatt ved en evt omlegging av ruten med mellomlanding og blir ivaretatt til det kommer noen og tar imot. Ellers ikke.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:06.