Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor ille er banan?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-11, 23:57   #21
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ille er banan?

Det kan da ikke være så vanskelig å slenge ut noen matpakker. I vår bhg har de en plastkasse stående i kjøleskapet med alle matpakkene fra frokosten i. Så er det bare å slenge den på bordet ved frukttiden.

Alternativt kan vel du låne litt plass i kjøleskapet til en matpakke som du legger dit hver morgen. Så kan plutten gomle litt brødskiver mens dere sykler hjem.

Gammel 22-05-11, 23:58   #22
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det høres fornuftig ut å kjøre matpakke til mellommåltid. Først frukt som mellommåltid i barnehagen og deretter mer frukt før middag hadde nok jeg syntes var i det meste laget. Iallefall som en daglig greie.

Gammel 23-05-11, 00:00   #23
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er i og for seg det jeg gjør når jeg er bevisst om morgenen , tar med meg brødmat til han. Og det er greit synes han, selv om han surmuler litt over manglende banan. Men jeg tror jeg er enig med polyanna, banan til dessert. Og det går over. Det gikk over med eldstemann også, men den gangen hadde jeg ikke fått med meg at banan skulle være noe usunt. Så han fikk sine fem bananer om han ville. Nå spiser han ikke banan, så han har vel fått livsdosen sin.

Gammel 23-05-11, 01:15   #24
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg må visst være verdens verste mamma, for i min bok så er frukt sunt. Også banan. Dersom frukten fortrenger annen mat, begrenser jeg, men jeg ser ikke problemet med å gi en banan både til fruktmåltidet i barnehagen og en før middag, så sant barnet spiser middag.

For meg blir det helt galt å tenke sukkerinnhold i frukt til en frisk normalvektig unge som spiser godt av annen mat.

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 07:15   #25
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arona, her.

For meg blir det helt galt å tenke sukkerinnhold i frukt til en frisk normalvektig unge som spiser godt av annen mat.

Enig med deg, her får poden frukt båd i barnehagen og hjemme.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 08:52   #26
Slettet bruker
Passiv

Standard

Når ble frukt usunt?

Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 09:18   #27
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er litt med FoF her. Det er jo ikke is han ber om, og er man skrubbesulten så er banan noe som funker. Banan etter barnehagen hver enda dag hadde jeg glatt latt ham få all den tid han ikke lever på bananer alene, men spiser det i tillegg.

Blir han dårlig i magen eller bananene fortrenger annen mat så hadde jeg tatt noen grep, han hadde nok ikke fått spise fem om dagen hos meg heller. Men en banan hver dag, kanskje to også hadde vært helt greit på mine. Mine har forøvrig vært sånn at i vokseperioder så har de et brutalt matinntak. Jeg har latt dem selvregulere og det har funket fint det altså. Selvom jeg har stusset litt på eldste som svingte mellom en kvart skive og fire skiver per måltid da han var liten.

Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 09:53   #28
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Signerer de siste over her. Så lenge det ikke går på bekostning av annen mat, så hadde jeg glatt gitt 1-2 bananer om dagen, med tanke på at det er en periode.

Men en brødskive på sykkelturen hjem er også lurt....en brødskive først og så en babybanan, da blir nok plutten mett og fornøyd (og maser kanskje ikke om en banan nr 2 dersom han får ei brødskive først ?).

Hadde nok gitt den bananen om morgenen også.....kjedelig å starte dagen med rasende unge .

Synes det var et fornuftig forslag om å kjøpe babybananer, så får han to hele bananer, og mengden er ikke mer enn en voksen banan totalt (selvom jeg ikke synes 2 vanlige bananer pr dag er fryktelig galt for en normalt spisende aktiv unge....)

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 11:19   #29
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du lyst har du lov, gi nå ungen bananene han har lyst på.

:frukt=frukt=sunt:

Gammel 23-05-11, 11:21   #30
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har da nettopp påtatt meg det ærefulle oppdraget å veie en ganske stor banan uten skall.

Den veide 90 gram. Med andre ord - det er ikke så mye av hverken kalorier eller sukker i et par bananer om dagen til en unge som løper rundt hele tiden.

Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 11:24   #31
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde latt ungen spise banan som en apekatt, så fremt han spiste godt med annen mat i tillegg. Matdiller går over, og banan er slett ikke det verste han kunne hatt dilla på. Det er sikkert plenty av andre kamper som er viktigere å ta i løpet av dagen. :har også viljesterk toåring:

Gammel 23-05-11, 11:25   #32
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har da nettopp påtatt meg det ærefulle oppdraget å veie en ganske stor banan uten skall.

Den veide 90 gram. Med andre ord - det er ikke så mye av hverken kalorier eller sukker i et par bananer om dagen til en unge som løper rundt hele tiden.

Det samme tenker jeg.

Ellers tenker jeg også at en matpakke til fruktmåltidet/hjemreisa kan være en Lur Ting.

Gammel 23-05-11, 11:25   #33
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Når ble frukt usunt?

Ingen har vel sagt at banan er usunt? Og alt er jo usunt i store mengder, vann også.

Banan er mettende og stjeler plass fra annen mat, dessuten inneholder det mye sukker, selv om det også er mye mineraler og muligens et par vitaminer. Klart man kan spise banan, men det er vel ikke nødvendig med fem til dagen?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 11:25   #34
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har satt 2 bananer om dagen som grense, og 3 epler.
Storebror i huset elsker epler og bananer og kunne fint levd på det om han fikk lov.

Jeg pleier å si at middag først, så banan. Men han spiser ikke noe mer middag av den grunn - han må jo ha plass til bananen.

Jeg tenker at bananer (eller annen frukt) er jo strengt tatt ikke det verste barn kan få dilla på.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 11:26   #35
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å svare på spm: Jeg synes en stor banan om dagen er nok, men dersom han også spiste variert og mye av annen mat, kunne jeg nok gitt to i perioder.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 11:27   #36
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Banan er ikke usunt. Men jeg ser godt at minsten spiser seg veldig mett på banan, så jeg begrenser hvor mye banan han spiser i løpet av en dag. En banan utgjør en hel lunsj for ham.

Gammel 23-05-11, 11:28   #37
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Delt banan er øydelagt banan her i heimen også.

Poden kunne gjerne ete både to og tre bananer om dagen. Problemet med det er at så mykje banan vil ta opp plassen for anna mat. Han blir ganske enkelt mett. Derfor har me sett begrensning på ein banan per dag.

Gammel 23-05-11, 11:33   #38
Slettet bruker
Passiv

Standard

De kan ikke leve på bananer. Det mener ikke jeg heller altså. : presiserer: Men når bananvanen ikke trasher resten av kostholdet som hos HI så er det ikke det verste tilleggsforet. Jeg ser stadig unger med hånda full av bolle eller is på vei hjem fra barnehagen - det er verre.

Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 11:34   #39
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har aldri satt begrensninger på mengden frukt ungene mine spiser. Om det så i perioder går med fem bananer om dagen, så tenker jeg at det er noe i bananen kroppen til ungen trenger. Diller går over, og om de ikke gjør det, tenker jeg rolig på min bror som var hyperkresen og knapt spiste annet enn banan eller havregryn med melk og rosiner i årevis. Han ble stor og sterk allikevel, og slett ikke overvektig eller rammet av mangelsykdommer.

Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 11:44   #40
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tja, hadde vel kanskje begrenset det til maks 3 bananer jeg da, plustelig går det over så spiser de det ikke mer - sånn er det med Vetle ihvertfall. I en liten periode nå har han sikkert spist rimelig mange cherrytomater, til alle måltider - nå er den over og gått over til skiver med agurk. Jeg har ingen begrensninger på det.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:54.