Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mor i harnisk over barnehagen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-11, 08:20   #181
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mor i harnisk over barnehagen

Vibeke, det ligger link til facebooknotatet ditt i denne tråden også, så vi har lest din fremstilling av saken tidligere.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 08:21   #182
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er vel din tredje fremstilling av hendelsen, Vibeke?
Det er rart hvordan perspektivet gjerne endrer seg litt etterhvert som man får ting på avstand. Er man litt på defensiven, så endres gjerne detaljene til egen fordel. På begge sider. Jeg ser for meg en fortsettelse der du hevder ormen ble utsatt for vanntortur før henrettelsen, mens barnehagepersonalet hevder at den planla et attentat mot Obama?

Når man skal være litt kjapp, under litt press, da kommer gjerne svakheter til syne. Enten man er barnehageansatt i møte med huggorm, eller småbarnsmor med uttalelse til lokalavisen. Man vet gjerne i ettertid at neste gang ville man gjort det annerledes. Men for denne gang; gjort er gjort, og spist er spist. La det fare.

Gammel 16-05-11, 08:59   #183
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror fremdeles det er veldig få barn som blir terrorister fordi de har sett en slange bli drept. Og ikke tror jeg de går bort å dreper andre dyr fordi de har sett dette.

Barnehagepersonellet gjorde det de mente var riktig, og det er lite som kan endre det. Så sant ikke barnehagen blir attakert av slanger stadig vekk, da, da er det klart det bør tas opp i plenum hvordan man skal kvitte seg med dem.

Personlig tror jeg nok at barna kun vil oppleve noe slik en gang i løpet av sin barnehageperiode, og jeg synes reaksjonen din var for drøy. Men det er bare meg.

Gammel 16-05-11, 09:18   #184
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vibeke, det ligger link til facebooknotatet ditt i denne tråden også, så vi har lest din fremstilling av saken tidligere.

Tja. Dette er vel en litt annen framstilling på enkelte punkter....

Skal man snakke om dyreplageri og slanger, ville det kanskje vært bedre å legge innsats i være i mot slanger i fangenskap etc....

Gammel 16-05-11, 09:29   #185
vibeke
Nybegynner

Medlem siden: May 2011
vibeke har et hav av muligheter foran seg
Standard

Min tredje fremstilling av saken? Jeg har vel sagt akkurat det samme på en million måter....

”om situasjonen er ufarlig, ikke drep noe”
”er situasjonen er farlig, så få barna inn”

Uansett hvilken historie barnehagen ender opp med, foreslår jeg at det er planen fremover

”vi har lest din fremstilling av saken tidligere?” det betyr; vi vil snakke OM deg, ikke MED deg? Oookei..men da sier vi det...

vibeke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 09:37   #186
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av vibeke, her.

Min tredje fremstilling av saken? Jeg har vel sagt akkurat det samme på en million måter....

Uansett hvilken historie barnehagen ender opp med, foreslår jeg at det er planen fremover

”vi har lest din fremstilling av saken tidligere?” det betyr; vi vil snakke OM deg, ikke MED deg? Oookei..men da sier vi det...

Jeg er ikke uenig i at man skal prøve å unngå å drepe dyr. Men det som jeg reagerer på er folk som når de er i en konflikt med noen (her du mot barnehagepersonalet) går ut til avisene.

Hva er greia med det egentlig? Sånn mediauthenging når det gjelder folk som har lærerjobber, politi, helsejobber etc har blitt "meningmanns" måte å bølle på. Man har alltid en storebror å slarve til, "jeg går til avisen". Jeg synes det er skikkelig dårlig. Har man et problem med barnehagen så får man ta diskusjonen der.

Gammel 16-05-11, 09:46   #187
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Esme er så god til å formulere seg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 10:27   #188
Faras
Nybegynner

Medlem siden: May 2011
Faras har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sure Eplet, her.

Omtrent som når pus plutselig må flytte til en fin bondegård på landet like før sydenturen? Det er jo helt hull i hodet å lyve for unger om at en voksen "passer" på dyr - det tar ikke lange stunden ved middagsbordet sammen med mamma og pappa før ungen har blitt forklart at slangene måtte dø. Man burde vel lære ungene at det er trygt å bli passet på i barnehagen, ikke at man risikerer avliving?

Jeg reagerer ikke på at den er drept,det er selvfølgelig synd. Men jeg reagerer på at barna lærer at de kan drepe den. Da blir det fort til at neste gang de ser en orm så skal de gjøre det selv. De har lært at de kan avlive den og ikke at de må holde seg unna ormen.

Faras er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 10:31   #189
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Tja. Dette er vel en litt annen framstilling på enkelte punkter....

Ja, det er nettopp det. Jeg forholder meg til den opprinnelige saksfremstilligen, slik hun har gjort det på Facebook, samt hvordan de som faktisk var der, har lagt fram saken.

Dette er det heller ingen som er uenig i. Uenigheten går på om det var en farlig situasjon, og om det var mulig å få barna inn og slangen vekk. Dette har de som var i barnehagen vurdert anderledes enn deg, som ikke var der.

Beklager, det var ikke sånn ment. Det gikk litt fort via iphone i trøtte morgentimer. Jeg syns det er kjempefint at du har sett denne diskusjonen, og vurderte faktisk underveis å sende deg en link.

Det jeg mente var at fremstillingen din av saken i avisen og på facebook, avviker temmelig fra den historien du legger frem nå. Det er klin umulig for oss å avgjøre hvilken som faktisk stemmer, men jeg holder en knapp på å tro på de voksne som faktisk var der, samt forholde meg til historien slik du først fortalte den.

Ingen her er for dyreplaging, unødvendig avliving av dyr, eller at man framstiller det helt feil til barn.

For øvrig er jeg helt med Esme på unødvendigheten av å gå til pressen.

Sist redigert av Tallulah : 16-05-11 kl 10:38.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 10:32   #190
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Faras, her.

Jeg reagerer ikke på at den er drept,det er selvfølgelig synd. Men jeg reagerer på at barna lærer at de kan drepe den. Da blir det fort til at neste gang de ser en orm så skal de gjøre det selv. De har lært at de kan avlive den og ikke at de må holde seg unna ormen.

Tror du? Jeg er ganske sikker på at barnehagepersonalet også klarer å formidle at dette er ikke noe barn skal gjøre og at kun voksne bør nærme seg en orm. For eksempel. Jeg så min far drepe flere huggorm rundt hytta da jeg var liten, men jeg skjønte/og ble fortalt at orm holder man seg unna, ormen er ikke farlig dersom man ikke kommer overraskende og nærme den og at man skulle si fra til voksne om mulig og ihvertfall løpe så fort vekk man kunne.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 10:32   #191
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg for min del tror at barn kan tygge og gå samtidig. Selv om de nå har fått demonstrert avliving av orm, så tror jeg de er fullt i stand til å forstå at det ikke trenger å være rette måten å gjøre ting på i alle situasjoner.

Gammel 16-05-11, 10:35   #192
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Så da dyrepasseren flyttet en krokodille fra gangstien da vi var i dyrepark sist, lærte han vår sønn at det er OK å dra krokodiller i halen? I think not.

Gammel 16-05-11, 10:45   #193
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i at barn er "monkey see - monkey do" til en viss grad, altså, men virkelig ikke bare det! Mine pleier i hvert fall ikke sette seg inn i bilen og kjøre den, de drikker ikke kaffe (vel de to største i hvert fall - den minste kan godt stjele koppen min...), de setter ikke i gang med husvask sånn uten videre, og skjønner faktisk ganske godt hva som er for voksne og hva som er for barn.

Men ellers er nok uenigheten her mye om hvor stor verdi man setter på dyr, tror jeg. Der er vi bare forskjellige, men for meg er det viktig å ha en veldig, veldig klar distinksjon på menneskeverd og dyreverd. For meg er det opplagt å avlive en hund som biter barn, for eksempel. Samme om det bare skjer en gang, og samme hvor mye familien som eier dyret elsker den. Der vet jeg at mange er uenige.

(Jeg husker jo en diskusjon om brunsnegler her for en tid tilbake, der noen mente at man burde fjerne dem og sette dem ut i skogen i stedet for å drepe den. Så jeg ser jo at det finnes en stor skala på hva man syns om dette)

Gammel 16-05-11, 10:48   #194
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, så lenge alle foreldre er informert om det som har blitt gjort så er det jo opp til foreldrene å sette dette i kontekst.

Gammel 16-05-11, 10:49   #195
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så vidt jeg forstod det så ble jo dette en ganske panisk og skremt situasjon, med opphissede voksne og i det hele taget. Om noe, så har det nok bare økt sannsynligheten for at barna neste gang de ser en orm, legger beina på nakken, eventuelt blir stående og hyle.

Gammel 16-05-11, 11:02   #196
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Nå er jeg en av de som mener at å avlive denne ormen kanskje var en vel overdrevet reaksjon, men samtidig så forstår jeg den spontane handlingen. De ble redde, og de tenkte på barna. Så kan de i ettertid vurdere hvorvidt dette var en riktig handling, og om ting kunne vært gjort annerledes.

Men til tross for at jeg mener det jeg mener, så tror jeg neppe at barna som så dette nå tror at ormer er til for å drepes, og at de vil gå løs på en orm med mord i blikket neste gang de ser en. Barn lærer fort ja, men de forstår også det at om man gjør en ting en gang, så må man ikke gjøre det samme neste gang. Spesielt om de voksne da forklarer dem dette. Det er noe som heter "gjør som jeg sier, og ikke som jeg gjør", og det kommer vel til sin fulle rett her.

Jeg er vel i denne saken mer bekymret over hva barna lærer ut fra mors handlinger her, og hvilke reaksjoner de får på det. Her er mor uenig i en handling som er gjort, og hva gjør hun? Joda, hun går til avisene. Store oppslag, og en haug med reaksjoner. Er det det riktige å lære barna sine? At om noe går deg i mot, så gå til avisene og heng ut de som gjorde det de mente var riktig. Og hva med barna som ser mors ansikt i avisene, og som helt sikkert får høre om de negative reaksjonene andre mennesker har mot henne og hennes reaksjon. Er det positivt for barna?

Jeg tror barna vil finne all negativ omtale om mor mye verre enn det å se at noen dreper en orm, for å passe på dem.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 12:37   #197
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

de setter ikke i gang med husvask sånn uten videre,

Hadde ikke gjort noe om barn over en viss alder kopierte det der, altså! Tror ikke jeg ville synes det var så innmari vondt hvis noen andre hadde tatt husvasken en gang i blant, liksom.

Gammel 16-05-11, 12:50   #198
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Så da dyrepasseren flyttet en krokodille fra gangstien da vi var i dyrepark sist, lærte han vår sønn at det er OK å dra krokodiller i halen? I think not.

Haha! Det hadde i så fall kunnet gitt ganske livlige konsekvenser.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 13:43   #199
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Og hva med barna som ser mors ansikt i avisene,

For å ikke snakke om når ungene lærer å lese ...

"Mamma, hvorfor står det i avisen at du har sagt at [insert hva det nå var]?"

Gammel 16-05-11, 18:42   #200
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

RB har en forkjærlighet for sinte barnehageforeldre. Hvem glemmer vel papppaen i Nittedal som var rasende fordi barnet måtte ut av barnehagen da brannalarmen gikk, på tross av at barnet ikke hadde på seg innesko.

RB kan bidra med flere foreldre i harnisk. Dersom det moren her forteller, om en syvåring som har fått "time out" innestengt på eget rom i over en time som straff på SFO, så kan jeg i grunn forstå behovet for å ta fram harnisken.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:40.