|
|||||||
| Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lavkarbo uten for mye fett?Jeg lurer på hvordan de kan lure på langstidsvirkninger når et lavkarbo kosthold var det som mennesket spiste i mange hundre år før alt sukker og kunstige greier ble laget.. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Lavkarbo uten for mye fett?
Mange hundre år?
|
|
|
#63 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hubbien hadde diabetes type II. Han hadde så gæærnt blodsukker at piller ikke hjalp. Han endte opp med insulin i store doser. Dette var for drøyt halvannet år siden. Legen klarer ikke å tro at han nå har en HBA1C som en helt frisk og sunn mann. På halvannet år har han hatt helt normalt blodsukker, MEN.. spiser han karbohydrater i mer enn 20-30 gram i uka blir han dårlig. Han får ikke høyere blodsukker (slik som er normalt for diabetikere), men han blir fysisk dårlig med hodepine, vondt i kroppen og et sinnsykt dårlig humør. Vi har konkludert med at han nok ikke tåler karber veldig godt, og jeg vil si at man definitivt klarer å bli kvitt diabetesen med riktig kosthold og trening!
|
|
|
#64 |
|
ASD
Medlem siden: Mar 2010
Jeg tenkte med meg selv når jeg skrev det at lavkarbo er jo spist i årtusener men lavkarbo i dg er jo ikke identisk med lavkarbo for 10 000 år siden.. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Shake it out!
|
Nuvel. Gjennomsnittlig levealder har vel mer eller mindre doblet seg siden steinalderen, og det er vel ingen tvil om at kostholdet har spilt en stor rolle der. At man nå holder på å spise på seg diverse andre sykdommer som får levealderen ned er en helt annen sak...
|
|
|
#66 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sånn før frukt,bær og røtter ble oppfunnet mener dere? |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Nymotens gammeldags
Nei, altså jeg er helt enig, vi er nok kanskje bare litt uenige i hva som er radikalt. Men jeg ble jo veganer for 2,5 mndr siden og da begynte jeg fra dag 1 å lese alt jeg kom over innenfor veganisme, satte opp tabeller med vitaminer og mineraler og hvor jeg fikk det fra veganske kilder, satte meg i kontakt med mange andre veganere osv, det er jo viktig at man vet hva man gjør.
|
|
|
#68 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Det er sant. Går du ned 65 kg er det helt vanlig i seg selv å få god kontroll på og/ eller slippe diabetes, helt uavhengig av hva du spiste da du gikk ned. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
|
Sv: Lavkarbo uten for mye fett?Forøvrig Fakse:
|
|
|
#70 |
|
|
Anbefaler deg å sjekke B12 ofte! kjenner mange veganere, men ikke en av de har nok B12. Hele gjengen får B12 i stussen.
|
|
|
#71 |
|
Nymotens gammeldags
Jeg sjekker alt av verdier hver 6. måned (ble nettopp sjekket) og hadde B12-sprøytekur i november/desember, og jeg tar sterke B-vitaminer (hvorav 75 mcg B12) hver dag hele året, så de verdiene er helt fine.
|
|
|
#72 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Lavkarbo uten for mye fett?veganer altså Dixie? - ekstremvarianten av typen "Nei, jeg bruker ikke ull for det kommer fra dyr" eller kun varianten som kommer inn i kroppen?
|
|
|
#73 |
|
Nymotens gammeldags
Stor forskjell ja, men dette viker jeg aldri fra. Er kjempefornøyd, mer enn noensinne. Og jeg er vel 80 % på ekstremlinja ja. Bruker det ullet jeg har i hus og kan finne på å kjøpe brukt i sjeldne tilfeller, men ellers ikke. Produkter som er testet på dyr bruker jeg også foreløpig siden det er et lite helvete å finne annet, men jeg tar det litt og litt.
|
|
|
#74 |
|
Glamorøs
|
Sv: Lavkarbo uten for mye fett?Nå blir jeg nysgjerrig; på hvilket grunnlag vil du ikke bruke ullprodukter? Dyra blir jo ikke skadet, og syntetiske produkter er jo ofte mye mindre miljøvennlige å produsere.
|
|
|
#75 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Lavkarbo uten for mye fett?Det går ganske enkelt på det å ikke la dyr bli brukt i masseproduksjon for menneskers nytte, for å si det enkelt. Moderne sauer blir jo avlet frem på en måte som gjør at de har ekstra mye ull og må dermed klippes, sauer trenger ikke det fra naturens side. Og så blir de brukt i kjøttproduksjon senere, noe jeg jo naturligvis tar avstand fra. I tillegg har man problemet med merinoull osv. Nå håper jeg at jeg slipper å måtte forsvare meg nedover her (ser for meg hva som kommer nå) men det er altså mitt valg og det står jeg for. Dette med syntetiske produkter skjønner jeg, det er et problem jeg håper det finnes en løsning på etterhvert. Men produksjon av animalsk mat er en av de aller største miljøproblemene vi har.
|
|
|
#76 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Lavkarbo uten for mye fett?Jøss, hvorfor denne enorme omleggingen, Dixi? Du har jo vært en skikkelig kjøtt og fleskpusher i mange år. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Lavkarbo uten for mye fett?Jeg skal egentlig ikke gjøre dette til en veganertråd, men det med kjøtt og lavkarbokosthold har jeg selv tenkt på som problematisk.
|
|
|
#78 |
|
Glamorøs
|
Sv: Lavkarbo uten for mye fett?Ikke meningen at du skal måtte forsvare deg masse, Dixie. Jeg ble bare forundret siden jeg ser på deg som veldig gjennomtenkt når det kommer til miljø, og jeg ser ikke på totalt gjennomført veganisme som spesielt miljøvennlig. Også er det så voldsomt anderledes av hva du har prediket tidligere.
|
|
|
#79 |
|
Nymotens gammeldags
Jeg vet. Angrer meg ihjel, for mannen min ble jo påvirket av meg og nekter å forandre synet sitt nå, så kjøleskapet er jo overlesset med likrester.
|
|
|
#80 |
|
Nymotens gammeldags
En veganerlivsstil er jo mye mer miljøvennlig enn noen annen livsstil, vil jeg si. Det er først og fremst av etiske årsaker jeg er veganer, men miljøet er også en av årsakene til at jeg faktisk gjør dette.
|
![]() |
|
|