Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Kan 8-åringen sitte i passasjersetet?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-11, 16:47   #21
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan 8-åringen sitte i passasjersetet?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg leste forresten en sak om bagasje i bagasjerommet som kommer farende gjennom baksetet ved kræsj og skader de som sitter der. Ingen koselig tanke det heller...

De hadde det som sak på FBI her om dagen.
Mannen har alltid vært tilnærmet hysterisk angående det der, så vi pakker alltid tyngste ting inn mot seteryggen og har aldri noe liggende å slenge i bagasjerommet. Syns å huske jeg så en krasjtest av verktøyskrin løst i bagasjerommet på bil, der en del av verktøyet gikk gjennom seteryggen når det fikk fart på seg (sto langt fra seterygg), men jeg finner den ikke nå.

Gammel 31-03-11, 17:08   #22
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har bil med airbag som ikke kan "skrus av".
Mine har ikke fått sitte foran før de er 12 år (om de oppfyller over 140 kravet).
Minsten er over 140, men han sitter fortsatt i beltestol og bak.
Mellomste fikk ikke sitte foran før han var 12 år, da hadde han passert 140 cm.
(men vekten var nok litt i grenseland vil jeg tro, han er nå 150 cm og veier 38 kg)

Gammel 31-03-11, 17:09   #23
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min niåring får sitte foran, men bare når det er grunn til det (som i fullt bak). I utgangspunktet sitter barn bak. Han er mellom 145 og 150 cm og 40-ish kilo.

Gammel 31-03-11, 18:00   #24
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Størsta sitter i passasjersetet når vi kjører mannen sin bil og en av oss har med alle tre ungene, siden det bare er plass til to seter i baksetet. Hun bikker straks 150 cm (var 148,5 i desember) og er vel midt på 30-tallet i antall kilo. Akkurat vokst ut av beltestolene vi har.

I min bil blir hun galant henvist til baksetet, for der er ikke plass nok et issue.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 22:22   #25
Lommelun
Superduperaktiv

Medlem siden: Mar 2010
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Er også et triks å sikre last i bagasjerommet med stropper.

Om jeg fikk det til så ligger det ved et bilde av bagasjerommet mitt i fjor sommer i gamle bilen før vi skulle kjøre 1600km....
Det ser jævlig rotete ut, men øverst ligger vogna fordelt over alt det andre og festa ned med ei jekkestropp....
Alt som ligger under ligger med åpningen bak slik at jeg kunne få tak i noe uten å måtte ta ut det øverste... Meisen på toppen er også festa.

Synes selv jeg var ganske flink og det tok et par timer med pakking på ørten ulike måter før jeg fikk plass til alt og sikra det.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg DSC_0893.jpg (199,5 KB, 53 visninger)
Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 17:39   #26
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nokon som har link til ein filmsnutt eg kan bruke til å overbevise mannen om at 6-åringen ikkje skal sitte framme sålenge airbag'en er aktiv? Gjerne ein link der barnet sitt forovervendt.
Får ikkje filmsnuttane i den Trygg Trafikk linken til å virke.

Han har ein tendens til å la ho få sitte framme i beltestol på kortare turar i 50-sona. Eg likar det IKKJE! Og så blir det eit evig mas om å få lov når det er eg som køyrer og sutring og grining fordi eg seier nei.

Gammel 08-04-11, 21:15   #27
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sendte e-post til trygg trafikk angående å ha barn i forsetet. De var klare på at barn ikke kan sitte foran hvis man ikke skrur av airbagen.

Men de skrev også at hvis man kan skru den av er det ingen sikkerhetsforskjell i å ha barnet bak eller foran. Hvis Snuppa og jeg drar på langtur, så sitter hun foran slik at vi kan skravle.

Gammel 08-04-11, 21:41   #28
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

En venninne av meg (i Tyskland) har en nabofamilie der sønnen på 10 år ble drept i en relativt uskyldig trafikkulykke. Han satt litt framoverbøyd over et Nintendo-spill. Plutselig kjørte faren inn i en bil som bråstoppet foran dem. Farten var ikke mer enn ca 40-50 km/t (dette var midt i en by), men airbagen løste ut og guttens nakke ble knekt. Airbagen traff over ham slik at kraften i airbagen trykte ham sammen. Hadde han sittet i baksetet med sikkerhetsbelte (og helst beltestol), hadde gutten kommet fra hendelsen uten skader. Sammenstøtet var ikke hardere enn at bilen var kjørbar etterpå.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 12:50   #29
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

En venninne av meg (i Tyskland) har en nabofamilie der sønnen på 10 år ble drept i en relativt uskyldig trafikkulykke. Han satt litt framoverbøyd over et Nintendo-spill. Plutselig kjørte faren inn i en bil som bråstoppet foran dem. Farten var ikke mer enn ca 40-50 km/t (dette var midt i en by), men airbagen løste ut og guttens nakke ble knekt. Airbagen traff over ham slik at kraften i airbagen trykte ham sammen. Hadde han sittet i baksetet med sikkerhetsbelte (og helst beltestol), hadde gutten kommet fra hendelsen uten skader. Sammenstøtet var ikke hardere enn at bilen var kjørbar etterpå.

Sånn litt apropos, hvordan er det egentlig med Nintendoer og slikt i bilen? Jeg tenker at det er et greit tidsfordriv, men er det egentlig så lurt med tanke på bråstopp?

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:35.