|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
| Se resultatene: Hvordan uttaler du osten brie | |||
| Bri, med fransk skarre r |
|
54 | 20,85% |
| Bri, med rulle r |
|
180 | 69,50% |
| Brie, med uttalt e på slutten, enten med skarre eller rulle r avhengig av dialekt |
|
23 | 8,88% |
| Kammenæææær (annet) |
|
2 | 0,77% |
| Deltakere: 259. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hvordan uttaler du osten brie?
Jeg har haket av for det og.
|
|
|
#65 |
|
Det ordner seg alltid
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan uttaler du osten brie?Bri, med fransk skarre r, men jeg skarrer normalt på r-en så det faller seg naturlig. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan uttaler du osten brie?Bare "bri" med vanlig r. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Hvordan uttaler du osten brie?Bri, med rulle-r. Snakker for det meste uten skarring, noe farget av 10 år på Sørlandet, men jevnt over ruller jeg på R.
|
|
|
#72 |
|
*_*
|
Jeg tror jeg er litt overtrøtt etter en særdeles dårlig natt, men jeg ler altså så jeg griner av flipp, flapp, flopp-en til Elinblu! Ikke fordi det kanskje er feil eller noe sånt, det har jeg ikke peiling på. Jeg synes bare de ordene hørtes så morsomme ut, også ser jeg for meg en litt nervøs Elinblu som skal opp til muntlig lingvistikk eksamen : "Her hører vi et typisk eksempel på en østlandsk uttale av r-en i ordet brie, med en apikoalveolar flipp-flapp-flopp."
|
|
|
|
#74 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hvordan uttaler du osten brie?Jeg uttaler den ikke, jeg inntar den.
|
|
|
#75 |
|
intro
|
|
|
|
|
#76 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Hvordan uttaler du osten brie?jeg ruller - men det viktigste er ikke hvordan man uttaler den, men hvordan man spiser den. Jeg vil på det varmeste anbefale et følge av mørkt, aromatisk syltetøy (solbær, fire røde frukter o.l.) eller valnøtter og akasiehonning (har også en gang fått noen jeg mistenker var cognacmarinerte, og det var ikke akkurat vondt det heller). Spiser du endel av det vil også de som skarrer begynne å rulle.... |
|
|
|
![]() |
|
|