Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Beste regntøyet til en lang førsteklassing?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-11, 15:00   #21
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beste regntøyet til en lang førsteklassing?

Jeg har en som er aktiv,han har gått i naturbarnehage og hengt mye i trær osv, han har ikke fått hull i annet enn enn i en av skogstad buksene han har hatt.
Vi har prøvd Troll og Reima dress, skogstad 2 delt(den andre buksen han hadde ser ikke bruk ut i det hele tatt) i år prøver vi som sagt isbjørn.

Sist redigert av Chablis : 04-03-11 kl 15:06.
Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 15:39   #22
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke HH-skallsett dugde som regntøy, storebror ble kliss klass gjennom etter kun kort tid ute i regnvær. Det er mye mulig at dyrere skallsett holder vannet ute bedre, men jeg tviler på at jeg er interessert i å betale så mye for klær som jeg kan risikere blir ødelagt eller borte på skolen. Ting ble brått mye vanskeligere etter at han ble skolegutt, for i barnehagen hadde vi mye bedre kontroll på klær. På skolen er garderoben mer uoversiktilig og de ansatte mye mindre interessert i å forsøke å finne rett eier av klær som tilfeldigvis ligger og slenger, alt kastes i restekassen om det er merket eller ei.

Så vi bruker vanlig regntøy, og jeg er litt usikker på hvor store regnbuksene han har nå er, enten er det 128 eller 134, ene er Stormberg og andre Reflex, det ble brukt i høst, da var han litt over 130 høy. Nå har han vokst en del, så jeg frykter han har vokst ut av det.

Gammel 04-03-11, 15:52   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er det, Adrienne. Det er mye større forhold på skolen, med 60 førsteklassinger i en knøttliten garderobe. Jeg har ikke råd til å gamble med et svinedyrt skallsett, om det ikke holder mål. Jeg tittet på settene til PoP, og de står det "waterproof" på, men jeg er fremdeles skeptisk. Jeg mener, Reimadressen hans trekker jo goså vann, eneste grunnen til at det ikke går igjennom er jo fordi den er relativt tykk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 15:58   #24
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan gå over regntøyet, hvis jeg finner det, og sjekke merke og størrelser. For det finnes til så store barn som ditt gutt, min er jo også lang for alderen.

Gammel 04-03-11, 15:59   #25
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine bruker veldig sjelden regnbukser, det er bare når de trenger reservebukse i løpet av skoledagen fordi de har badet i første utepause eller noe sånt. Det er skallbukser som gjelder, og mine har aldri vært våte gjennom POP. De har regntøy i tillegg som reserveløsning.

Men hvor lang er han da, det er ikke så vanskelig å finne regntøy til lange unger synes jeg? Dvs jeg tror kanskje jeg har stilt samme spørsmål som deg et par ganger, man må jo bytte produsent ofte når de passerer str 128. Men reima har gode regnklær opp til str 140, stormberg har gode sett, HH har fine sett hele veien opp til voksen størrelse.

Gammel 04-03-11, 16:01   #26
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.stormberg.no/no/Produkter...-8-14/Regntoy/
For eksempel. Flere har sånne kompakte sett som kan ligge i tursekken vet jeg.

Gammel 04-03-11, 16:03   #27
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

XXL har HH-regnbukse opp til str. 134, ser jeg.

Gammel 04-03-11, 16:03   #28
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er det, Adrienne. Det er mye større forhold på skolen, med 60 førsteklassinger i en knøttliten garderobe. Jeg har ikke råd til å gamble med et svinedyrt skallsett, om det ikke holder mål. Jeg tittet på settene til PoP, og de står det "waterproof" på, men jeg er fremdeles skeptisk. Jeg mener, Reimadressen hans trekker jo goså vann, eneste grunnen til at det ikke går igjennom er jo fordi den er relativt tykk.

Ja, hadde nok heller ikke kjøpt HH for å bruke som regnsett, selvom jeg ikke har prøvd det i regnvær, så er jeg litt tvilsom.

Dette har jeg sagt et par ganger før også, i andre tråder, men tar det en gang til jeg . På våren i fjor, var snuppa våt flere dager på rad. Hun hadde da Reflex regntø. Hjem med våte klær hver dag. Så dro jeg på senteret her og kjøpte POP skallsett, litt skeptisk, men fant ut at jeg måtte prøve. Tok det med i barnehagen og tok regntøyet med hjem. Og snuppa var plutselig ikke mer våt, faktisk ikke en eneste dag .

En dag det var øsende regnvær, hadde jeg planer om å ta med regntøyet i barnehagen, siden jeg ikke helt turte tro at POP settet var så bra, men regnsettet klarte jeg selvsagt å glemme. I stedet for å dra hjem og hente det, dro jeg på jobb og tenkte at nå får vi virkelig testet ut POP....og ja, det holdt faktisk, ingen våt unge den dagen heller. Så da bestemte jeg meg for at regntøy/gummitøy var historie hos oss. Og etter å ha brukt settet vår-høst og en vår til var settet nesten like fint som nytt. Eneste som var slitt var strikken som går under støvlene, den er skikkelig dårlig og holdt bare en knapp uke.....

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 16:09   #29
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Men Lijlekonvall, det er faktisk forskjell på skole og barnehage i forhold til hva man tør å ha med av ting. Ting forsvinner mye lettere på skolen, og ikke pokker om jeg kjøper Isbjørnklær til flere tusenlapper, risikoen for at det blir borte er for høy.

Tallulah: Sjekk HH, de har opp til størrelse ni år: http://shop.hellyhansen.com/NO/item/...src&t_type=cat

Gammel 04-03-11, 16:10   #30
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg kan gå over regntøyet, hvis jeg finner det, og sjekke merke og størrelser. For det finnes til så store barn som ditt gutt, min er jo også lang for alderen.

Ja takk, det hadde vært fint. Da kan jeg spisse letingen min.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men hvor lang er han da, det er ikke så vanskelig å finne regntøy til lange unger synes jeg? Dvs jeg tror kanskje jeg har stilt samme spørsmål som deg et par ganger, man må jo bytte produsent ofte når de passerer str 128. Men reima har gode regnklær opp til str 140, stormberg har gode sett, HH har fine sett hele veien opp til voksen størrelse.

Ja, det er nok det at jeg ikke vet hvor jeg skal lete. Jeg syns liksom alt regntøyet jeg finner i 134 og oppover er sånn tynt, som ikke er holdbart nok til et barn som herjer og leker.

Gammel 04-03-11, 16:11   #31
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Jeg må få legge til at jeg kjøpte ikke HH skalljakke for at han skulle ha det som regntøy, det var ment å bruke som vanlig ytterjakke, men jeg har lite kontroll over hva en svimete syvåring bestemmer seg for å ta på en dag det tilfeldigvis regner på skolen.

Gammel 04-03-11, 16:12   #32
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Ja takk, det hadde vært fint. Da kan jeg spisse letingen min.

Ja, det er nok det at jeg ikke vet hvor jeg skal lete. Jeg syns liksom alt regntøyet jeg finner i 134 og oppover er sånn tynt, som ikke er holdbart nok til et barn som herjer og leker.

Eldstemann hos meg har Reima i str 140. Den buksa har imponert meg i slitestyrke, det er ei helt vanlig regnbukse (ala refleks i stoffet), den har ikke seler og den er veldig ok. Han har en HH jakka, også vanlig regnjakke kjøpt på obs. Obs og XXL har blitt stedene jeg går etter regntøy til han nå som han har passert str 140.

Gammel 04-03-11, 16:15   #33
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes Troll har en fin kombinasjon av ganske tynt og lett, men likevel slitesterkt regntøy. Men jeg klarer ikke google fram hvor langt opp de går i størrelse.

Jeg har ikke skolebarn da, men eldste bruker Troll og rutsjer og ruller og sklir ned bakker og skråninger, klatere i trær, sklir på knærne bortover isete asfalt og grus und so weiter og har enda ikke slitt hull i regntøyet fra Troll. (Hun har ikke slitt hull i Reflextøyet heller da, men det er stivere og mer klumpete, synes jeg.)

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 17:01   #34
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Men Lijlekonvall, det er faktisk forskjell på skole og barnehage i forhold til hva man tør å ha med av ting. Ting forsvinner mye lettere på skolen, og ikke pokker om jeg kjøper Isbjørnklær til flere tusenlapper, risikoen for at det blir borte er for høy.

Tallulah: Sjekk HH, de har opp til størrelse ni år: http://shop.hellyhansen.com/NO/item/...src&t_type=cat

Har hatt skall klær til eldste i flere år og nå som minste går på skolen, har hun også skall klær der. Men klart det er forskjell på oss. Har aldri opplevd klær som blir borte (jo, forresten en ullbukse i barnehagen) på skolen, mulig vi er heldige. Kanskje jeg hadde tenkt annerledes om vi hadde opplevd klær som stadig ble borte, men sånn det er her, så foretrekker jeg at ungene har gode ytterklær og at de holder seg tørre, varme og ikke blir klamme.

Sist redigert av Liljekonvall : 04-03-11 kl 22:10.
Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 17:15   #35
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Liljekonvall, det foretrekker vi nok alle, altså. Men jeg må veie bruk, pris, slitestyrke og vanntetthet opp mot hverandre. Noen sesonger har han brukt regntøy fire ganger, og da kjøper ikke jeg noe i tusenkronersklassen hvis noe annet holder ham tørr nok.

Gammel 04-03-11, 17:58   #36
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Det kommer vel litt an på skolen også hva som er nok. De er veldig mye oppe i skauen på den skolen vår, derfor må de ha skikkelig yttertøy av typen skallklær. Regntøyet er det ikke så ofte de bruker, men de må ha det likevel til de dagene de skal bade i gjørme først med skolen og så med SFO.

Gammel 04-03-11, 18:26   #37
silje
Superduperaktiv

Medlem siden: Jun 2008
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Jeg har selv hatt HH tech og det fungerer i allefall ikke som regntøy. Reflex sin tekniske med 5000 vannsøyle har overrasket meg i positiv retning; Tåler en støyt, holder mer vann ute enn jeg ventet meg og har blitt brukt i vinter på våte dager med ullbukser under. Reflex sitt gummi regntøy for 134+ er i det minste vanntett, men man blir jo klam. Her vi bor nytter det ukke med annet enn gummitøy de dagene det regner oppover og nedover og bortover osv......

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 18:46   #38
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nå har jeg vært rundt og tittet, og skallklærne varierte mellom 2000 og 8000 i vannsøyle. Jeg sjekket Stormberg, HH, nordheim, didrikssons, og noen mer ukjente. Stallojakka til bergans kostet 1500, og det er helt uaktuelt.

Han har en allværsjakke som er fin til skogsturer, og en skallbukse hadde sikkert vært fint til lek i fuktig skog, men jeg har desverre ikke tro på at det holder mot øspøs regnvær.

Reima fant jeg ikke.

Gammel 04-03-11, 18:52   #39
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg vært rundt og tittet, og skallklærne varierte mellom 2000 og 8000 i vannsøyle. Jeg sjekket Stormberg, HH, nordheim, didrikssons, og noen mer ukjente. Stallojakka til bergans kostet 1500, og det er helt uaktuelt.

Han har en allværsjakke som er fin til skogsturer, og en skallbukse hadde sikkert vært fint til lek i fuktig skog, men jeg har desverre ikke tro på at det holder mot øspøs regnvær.

Reima fant jeg ikke.

Det holder alså mer tett enn regnklær, i barnehagen der poden går ble de veldig overrasket fordi det holdt tett mens de i regntøy ble våte. Min bader i søledammer uten å være våt.
Så de har nå gått bort fra at alle barn må ha regntøy.Men du får selvsagt tro hva du vil.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 18:57   #40
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Hvordan greier de å bade i søledammer uten å bli våte? Min blir våt uansett hva han har på seg. Han blir på ingen måte mer våt med skallklær enn regntøy, men han blir våt uansett. Det trekker opp forbi støvlene og vottene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:31.