|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterStrider mot mitt familieverdisyn. Fniis. Ja, så pompøst kan det jo også sies.
![]() |
#182 |
I mål
|
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjester
Pompøst? Det må du gjerne kalle det, for meg er det reelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Drømmer
|
Mens min ikke vil være alene i 2 etasje når vi andre er i første etasje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
I mål
|
Hvis jeg som niåring hadde fått beskjed om at jeg hver kveld måtte være på rommet mitt fra klokka åtte fordi foreldrene mine trengte voksentid, hadde jeg følt akkurat det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Ikke min niåring heller, han er mørkeredd og går konsekvent ikke opp i 2 etasje hverken midt på lyse dagen eller kvelden og blir selvfølgelig ikke tvunget til å gå alene opp. Men kan fint gå opp med sin lillesøster eller andre barn på besøk.
![]() |
#186 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Nei? Come on, ikke si at du ikke har lest innleggene hvor det presieres at "vi ikke legger ungene tidlig eller sier vi trenger alenetid, for vi _ko...hoooser_ oss ALLTID og HELE tiden med barna våre vi (i motsetning til resten av oss liksom
![]() |
#187 |
I mål
|
Jeg vet ikke hvem du mener sier det, men jeg har aldri hevdet det. Jeg mener ikke at man skal sitte hele kvelden og koseschmose med store barn, men jeg synes stua i et hjem tilhører alle som bor der. Det betyr ikke at man ikke skal ta hensyn, eller at alle aktiviteter til enhver tid skal kunne foregå akkurat der, heller ikke at det ikke skal gå an å ha et voksenselskap i ny og ne, men at jeg synes det er helt urimelig å forvise barn derfra etter en viss tid på fast basis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterNo har eg lest alle sidene. Vi har gjort det slik at ungane er oppe, spise sammen med oss voksne og så går dei frå bordet og styre med sitt mens vi voksne skravle og drikke vin. Ungane ser enten film til langt på natt, nokre sovnar på sofaen og blir løfta over i ei vogn og trilla heim etterkvart og nokre er sjølvsagt sure og skal kose med mora si halve kvelden. Eg syns ikkje det gjer så mykje at ungar ser voksne kose seg med vin, og erfaringa mi er at ungar kose seg med slike kveldar.
![]() |
![]() |
#189 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterJeg ser at diskusjonen har dreid litt bort fra voksenmiddag innimellom til voksentid på fast basis. Jeg synes det kommer an på hvordan man formidlerndet og hvor lenge barnet må være på rommet sitt. Det er jo ikke sånn at Hyacinths barn sovner kl 22 og må være på rommet fra kl 19. Det er snakk om litt ekstra tid på rommet som gagner hele familien.
![]() |
#190 |
anglofil
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterJeg bor alene med en 7.5 åring i en forholdsvis liten leilighet men det kunne aldri falle meg inn å beordre henne til å gå på rommet sitt eller holde seg der om jeg skulle ha venner på besøk til middag. Det er vår leilighet, hennes hjem akkurat like mye som mitt. Tanken på å be henne oppholde seg på rommet sitt slik at jeg kan sitte i stua eller på kjøkkenet alene med venner er faktisk helt virklighetsfjern for meg. Å kalle det familieverdier blir for dumt men dog ....
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 02-03-11 kl 22:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Jeg tror ikke noen her forviser barna fra stue eller annet fellesareal på fast basis (annet enn at de må gå på rommet sitt ved en fast leggetid selvsagt).
![]() |
#192 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterPr. i dag får vi "voksentid" da barna legger seg åtte. Men jeg ser jo også at dett vil kortes ned når de blir eldre, og at vi ved et visst tidspunkt vil legge oss samtidig. Dette er ikke noe jeg har tenkt noe spesielt over. Slik hadde jeg jeg jo det også hjemme selv. Jo eldre barna blir, jo mindre krevende vil jo ettermiddagene være i forhold til en del ting. I tillegg føler jeg at vi jobber mot klokka ofte. Hvordan rekke alt til klokken åtte? Så jeg ser ikke på det som noe negativt at de etter hvert ikke behøver like mye søvn som i dag, at barna blir eldre, og at vi har mer tid sammen der. Vi sitter ikke nødvendigvis oppå hverandre, men kan stulle med litt forskjellig som seg passer. Jeg vil anta de i ungdomsalder ikke er så klengete uansett. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|