Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: Tid for middagsgjester

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-11, 23:26   #101
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjester

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi har kanskje mindre behov for voksentid?

Det kan nok være. Jeg synes dagens gjeveste tidspunkt er ungenes leggetid, det må jeg bare innrømme, så får folk mene hva de vil. Det betyr IKKE at jeg ikke setter pris på tid sammen med dem. Vi gjør mye moro sammen. Men når klokke er halv åtte-åtte er det nok. Jeg har oversosiale og intense barn.

De kunne nok fått vært oppe lenger i helgene dersom de sov lenger. Men det har de aldri gjort. Noensinne. En gang sov guttungen til halv ni. Det viste seg at han var syk.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 23:26   #102
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å presisere: Det er ikke snakk om noe ekstremt voksentid-behov der ungene blir skysset i seng hver lørdag klokka sju og vi voksne henter fram champagnen og kaviaren. Det kan gå måneder imellom hver gang vi har voksenmiddagsgjester nå for tiden - men jeg skal prøve å ha det litt oftere framover.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 23:27   #103
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Det må du gjøre, det ordner seg nok Du må bare sørge for at mannen holder seg hjemme til barna er sovnet, så kan du slappe av og nyte besøket

Det går nok bedre enn jeg frykter, ja.

Gammel 27-02-11, 23:32   #104
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det at maten skal lages er ihvertfall det minste problemet. Barna får enten noe av det vi skal ha, om det er delvis ferdiglaget når de skal spise - eller så får de noe som går fort å lage og som de liker.

Gammel 27-02-11, 23:39   #105
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vil ha begge deler, jeg trenger begge deler.
Vi har masse middager med venner og barn, masse.
Vi tilbringer utrolig mye tid sammen med vennepar og barna deres og vi storkoser oss. Vi har middager både her og hos venner og barna er inkludert. Disse middagene starter tidlig og avsluttes ikke altfor sent, litt over normal leggetid for ungene om det er helg, før leggetid for ungene om det er ukedag.

Vennemiddager uten barn. Det har vi og. Ikke masse, men heller ikke lite.
Vi har ikke barnevakt, vi har aldri barnevakt og kan heller ikke ha det så her er det ikke noe alternativ.
Voksenmiddag er deilig, vi trenger å omgås vennene våre innimellom uten at ungene er til stede. Og sånt tar vi etter leggetid på minste, største sover hos venner.
Her er ungene vant med at selv om vi har besøk etter leggetid betyr ikke det at det ikke er natten for barn derfor har vi heldigvis heller aldri hatt unger som maser og skal opp om det kommer gjester før de har sovnet om kvelden.
Vi liker og å ha ungene litt ekstra oppe i helga men det betyr ikke at vi trenger å gjøre det hver eneste helg. Skal vi ha venner på besøk på kvelden så blir det normal legging.

Dette har aldri vært noe problem hos oss.
Ungen får være med på masse og vi storkoser oss sammen med dem, med andre voksne og med andres barn.
Vi koser oss også alene sammen med venner. Vi trenger det innimellom.
De større ungene har og behov for å kose seg med venner uten at vi er til stede og det får de. Vi kan godt rømme huset noen timer bort til naboen om snuppa vil ha et par venninner på besøk og de vil være fri for voksne, prate og fnis og kose seg.

Vi har ingen kjellerstue, ingen stor leilighet men alt lar seg løse og for oss har det aldri vært noe problem, ikke med noen av ungene.
De har aldri følt seg tilsidesatt selv om vi har litt voksentid alene innimellom.

Gammel 28-02-11, 08:39   #106
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner ikke helt problemet, for å være ærlig. Hvis vi har vennemiddager uten barn spiser ungene middag før gjestene kommer, så leker de litt på rommet sitt eller i et hjørne av stua før de legger seg. Barnevakt hadde ikke falt meg inn, med mindre det var skikkelig fest og hæla i taket. Ungene har gode sovehjerter, og sover gjennom det meste av bråk, så vi trenger ikke være stille for deres skyld.

Om sommeren spiser vi som regel ute, og da leker de i hagen mens vi spiser, og legger seg når det er leggetid.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 09:33   #107
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg skjønner ikke helt problemet, for å være ærlig. Hvis vi har vennemiddager uten barn spiser ungene middag før gjestene kommer, så leker de litt på rommet sitt eller i et hjørne av stua før de legger seg. Barnevakt hadde ikke falt meg inn, med mindre det var skikkelig fest og hæla i taket. Ungene har gode sovehjerter, og sover gjennom det meste av bråk, så vi trenger ikke være stille for deres skyld.

Det er ikke noe problem. Det var bare så fremmed for meg å gjøre dette, så jeg lurte på hvor vanlig dette var. Og det er visst ganske vanlig.

Gammel 28-02-11, 09:52   #108
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss spiser barna sammen med oss, og så legges de i tur og orden etterhvert som de blir trøtte.

Gammel 28-02-11, 09:54   #109
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke middagsselskaper særlig ofte (vi burde i grunnen ha det mer), og knapt noen gang uten barn. (Mannen og jeg har forholdsvis ofte egen "voksenmiddag" i ni-ti-tiden i helgene, da.) Men jeg har i alle fall én gang det siste halvåret bedt åtteåringen legge seg tidlig og ligge og lese på sengen en times tid fordi jeg skulle ha venninner på besøk og ville bli ferdig med kveldsstellet i god tid. Han er ikke så interessert i å sitte sammen med oss, da; jeg kjenner jevnaldrende barn som er vesentlig mer selskapssyke og sikkert ikke ville ha funnet seg i et slikt forslag.

Gammel 28-02-11, 10:00   #110
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter at vi fikk barn så har vi aldri hatt voksenmiddag planlagt etter at han har lagt seg. Jeg har vokst opp i en hippiefamilie hvor barna var med på det meste av selskapeligheter, og for meg er det veldig ukjent å skulle ha et middagselskap etter at barnet var i seng. Det kan jo godt hende det har blitt sånn et par ganger, men ikke så veldig planlagt. Det betyr jo ikke at vi ikke har besøk av andre voksne, både før og etter barnets leggetid. Jeg er ikke spesielt begeistret for å spise i nitiden, egentlig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 10:02   #111
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Vi har vel bortimot aldri sånne voksenkveldsmiddager. Jeg får helt vondt av tanken på å måtte lage mat etter ungene har lagt seg, og jeg er så kveldstrøtt at jeg ikke liker å prate noe særlig etter halv ti. :festbrems: For oss er det nok mest aktuelt å ha middager med ungene til stede.

Gammel 28-02-11, 20:30   #112
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har stadig venninnetreff på kveldstid, men det er ikke noe problem for da tar mannen siste del av legging og evt videre masing fra storebror (og skriking fra lillesøster). Vi har også litt spillkvelder og sånt. For meg er middager med bare voksne på kveldstid selskapsassosiert - i en såpass avansert setting at jeg ikke orker avvikle det med mulighet for at en av oss må løpe opp og ned. Det får bli når ungene er mer forutsigbare.

Men dere som ikke ser for dere voksenmiddager etter barnas leggetid - hadde foreldrene deres aldri selskaper med bare andre voksne?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 20:39   #113
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

hadde foreldrene deres aldri selskaper med bare andre voksne?

Nei, ikke som jeg kan huske.

Jeg har, i likhet med Tallulah etter hva jeg har forstått, vokst opp i noe som til forveksling var likt den svenske filmen "Tilsammans". Vi bodde ikke sammen, men i samme nabolag. Vi ungene fikk være oppe så lenge vi ønsket og spise det som ble servert til middag på samme måte som de voksne.

Gammel 28-02-11, 21:37   #114
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Men dere som ikke ser for dere voksenmiddager etter barnas leggetid - hadde foreldrene deres aldri selskaper med bare andre voksne?

Nei, vi hadde aldri selskap der det ble formidlet at jeg helst skulle holde meg unna. Likevel var det jo ikke slik at jeg nødvendigvis hang rundt de voksne.

Altså, årsaken til at jeg ikke ser for meg voksenmiddag etter barnas leggetid, er at leggetiden i helgene er såpass sein at det er unaturlig å invitere til middag da. De gangene vi har voksenmiddag, så er det ikke slik at barna holdes våken, men middagen finner sted mens barna fortsatt er våkne. Og da kunne det ikke ramle meg inn å oppfordre barna til å holde seg unna mens vi voksne hadde sosialt lag inne i stua. Unntaket vil være dersom én av oss voksne har besøk av venninner/kamerater, for da kan barna sitte med den andre forelderen for eksempel i kjellerstua. Det tenker jeg blir noe annet.

Jeg så forresten et sted, her eller i den andre tråden, et spørsmål om vi voksne også henger oss med i barnas barneselskap. Akkurat nå er svaret ja, siden vi arrangerer barneselskap. Men for kommentere prinsippet: Jeg synes det blir noe helt annet. Barna er avhengig av oss på en annen måte vi er avhengig av dem. Per i dag tror jeg mine barn hadde opplevd å bli ekskludert om vi hadde organisert til selskap og formidlet (sagt eller usagt) at de helst burde holde seg unna. Når min datter i klartekst sier til meg at jeg er uønsket når hun har besøk, så er det helt greit for meg. Jeg vet at det naturlig i prosessen mot ungdomstid og etter hvert voksenliv. Jeg tror ikke det nødvendigvis er så lett for barna våre å forstå hvorfor det kan være godt å ha barnefrie rom, i alle fall ikke uten at det for dem oppleves som at de er "i veien".

Sist redigert av Fadese : 28-02-11 kl 21:56.
Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 21:40   #115
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Men MÅ barn på 3-6 år legge seg så veldig sent hver eneste helg? Er det krise for dem å legge seg klokka 20 en lørdag en sjelden gang?

Gammel 28-02-11, 21:41   #116
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men MÅ barn på 3-6 år legge seg så veldig sent hver eneste helg? Er det krise for dem å legge seg klokka 20 en lørdag en sjelden gang?

Til og med vår niåring legger seg klokka 20 en lørdag.

Gammel 28-02-11, 21:48   #117
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Vi har ofte middagsgjester både med og uten barn.
Har vi familie på middagsbesøk blir det på etermiddagen.
Har vi vennebesøk uten barn kommer de til mat i halv ni tiden.
Da er minstesnuppa i seng.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 22:00   #118
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi har ikke voksenmiddager etter barnas leggetid. Jeg kan ikke huske at vi har hatt det noen gang. Hvis jeg først skal lage skikkelig god middag må jo ungene få smake. Det er utenkelig at ungene skal være hjemme og våkne og så skal de ikke få sitte ved bordet. Vi kan godt ha besøk av voksne etter at ungene er i seng, men da nyter vi heller noe godt fra barskapet enn mat.

Venninnebesøk starter som regel rundt barnas leggetid. Så får de hilst på gjestene. Jeg serverer heller kake enn mat.

Gammel 28-02-11, 22:02   #119
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Åtteåringen vår hadde i alle fall flagget det som KRSIE og den verste dagen i mitt liv!
Men til alvor: Jeg tenker ikke at det å ta en tidlig lørdagskveld er så forferdelig ille, men når de setter det i sammenheng med at vi foreldre skal gjøre noe hyggelig med andre voksne og derfor må de holde seg unna, da er jeg ikke så sikker på at det føles ok. Jeg skriver "de", men det er vel egentlig Lillemor jeg tenker mest på. Knerten hadde vel ikke brydd seg stort.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 22:02   #120
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Det er utenkelig at ungene skal være hjemme og våkne og så skal de ikke få sitte ved bordet.

Det er utenkelig her også. Men voksenmiddager etter leggetid er da noe helt annet. Og gode middager lager jeg hver dag, så det er ingen krise for dem å ikke spise en ekstra middag etter leggetid.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:57.