Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Laseroperasjon av øynene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-11, 07:04   #61
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Laseroperasjon av øynene

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Det stemmer. Jeg er minus 2 og 1,5, og min øyelegepappa sier det bare er dumt å laseroperere meg. Han mener det er bedre at jeg bruker briller/linser nå (jeg er 37) - for når "vanlige" folk opplever at de trenger lesebriller fra ca 45 års alder, vil jeg kunne utsette dette til ca 65 års alder. Ifølge ham er det mindre plagsomt å måtte bruker briller/linser for å se på langt hold mot å stadig måtte sette lesebriller på nesen for å få med seg hva som skjer foran nesa di.

Jeg spurte ham om han ville turt å laseroperere seg selv, og hans svar var da at dersom han var mer enn minus 6 ville han gjort det - fordi plagene med nærsyntheten da ville vært så store at risikoen for eventuelle komplikasjoner ville veid opp mot fordelen med det resultatet man håpet å få.

Men er det ikke sånn at man istedenfor å oppheve nærsyntheten når man blir eldre blir både nærsynt og langsynt på en gang? Spør gjerne pappaen din, for dette lurer jeg på.

Moren min driver og styrer med bifokale briller fordi hun er både nærsynt og langsynt på en gang. Jeg sier styrer, for hun sliter med dette (uten at jeg helt skjønner hva hun sliter med). Det er nettopp for å unngå dette at jeg har operert meg.

I tillegg var jeg mye mer nærsynt enn det du er, så jeg var helt "blind" uten linser eller briller.

Gammel 24-02-11, 23:39   #62
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men er det ikke sånn at man istedenfor å oppheve nærsyntheten når man blir eldre blir både nærsynt og langsynt på en gang? Spør gjerne pappaen din, for dette lurer jeg på.

Moren min driver og styrer med bifokale briller fordi hun er både nærsynt og langsynt på en gang. Jeg sier styrer, for hun sliter med dette (uten at jeg helt skjønner hva hun sliter med). Det er nettopp for å unngå dette at jeg har operert meg.

I tillegg var jeg mye mer nærsynt enn det du er, så jeg var helt "blind" uten linser eller briller.

Jeg prøvde å få min legemann til å forklare dette her uten at jeg ble så mye klokere.
Uansett blir det noe helt annet for deg som er mye mer minus enn meg - jeg spurte engang min far hvor mye som skulle til før han selv ville la seg laseroperere. Han sa hans grense for egen del ville vært rundt minus 6 - er man så nærsynt er man ganske hjelpesløs uten briller eller linser. Fordelen ved et sånt inngrep blir da så stort at man kan ta risikoen for eventuelle komplikasjoner. Jeg er pysete på øyeting og tør i alle fall ikke slik det er i dag, men hadde sikkert tenkt mer på saken om min nærsynthet hadde voldet meg problemer i hverdagen.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 12:57   #63
Lommelun
Superduperaktiv

Medlem siden: Mar 2010
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Smil

Jeg har bestilt meg tur til Vilnius med Lasikreiser.no .

Jeg gikk til fastlegen, ble henvist til øyelege for å forsøke å få operasjon gjennom det offentlige pga jobben min.
Alt var forsåvidt ok og plagene mine var mer enn grunnlag nok for å få gratis operasjon; problemet var bare at jeg så for godt...

Prata med øyelegen ift. operasjon og spurte spesifikt om operasjoner i utlandet og hva han tenkte.
Han snakka da om Lasikreiser.no og kjente flere som hadde vært med dem og han anså dem som et seriøst selskap som hadde holdt på i flere år.
Når jeg fortalte prisen på Wavefront Lasik i Vilnius som er 11 900,- (INKL. fly og hotell) vs operasjon i Norge som kommer på 26-30 000,- så mente han at utifra mine øyne og den korreksjonen jeg skal gjøre at risikoen ved å ta det i utlandet var så liten at det var vel verdt å spare pengene.

Passa ikke med reisene i mars og april for meg så første uka i mai bærer det avsted til Litauen....
Håper jeg blir fornøyd.

Ps.
Hvor godt man ser er ikke kun et spørsmål om styrken...
Jeg har skjeve hornhinner og sliter veldig med fokus og samsyn; det gjør at livet uten briller blir veldig slitsomt selv om jeg bare har - 1,5.

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 16:33   #64
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ingen problemer ellers. Bare at jeg er nærsynt. Men jeg har begynt å merke alderen. Det tar ørlite grann lengre tid å fokusere langt unna om jeg slår blikket opp fra en bok fx, enn det gjorde da jeg var ung og sprek. Men spesielt plagsomt er det ikke.

Gammel 08-03-11, 22:05   #65
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Gammelmannslangsynt har ingen relasjon til nærsynt. Den aldersbetingede betyr at øyet blir stivere, og har ikke noe å gjøre med brytningen inne i øyet i den forstand hvis jeg har forstått det rett. En i familien er øyenkirurg, og har vært det i snart 20 år og har sin egen klinikk. Han sier at han selv ALDRI ville foretatt en slik operasjon bare pga vanlig synskorreksjon/ for å slippe briller. En mikromillimeter feil vei, og du er blind, lissom. Anbefalingen hans var ca som over - hvis du er nærmest blind som en flaggermus i utgangspunktet er balansen mellom risiko og gevinst annerledes. Har hørt ca 7, men det er jo i landet Synnemor nevner...

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 00:03   #66
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kan bidra med at jeg var på etterkontroll i dag. Jeg har nå perfekt syn - sånn som F16-piloter ønsker seg. Jeg kunne lese den minste tall-linja som bare en liten prosent av befolkningen kan. Han kunne heller ikke se på øyet at jeg hadde tatt operasjonen og han mente at det var så absolutt vellykket som det kunne bli.

Det eneste jeg angrer på, er at jeg ikke gjorde det tidligere.

Gammel 09-03-11, 13:49   #67
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 22:40   #68
Lommelun
Superduperaktiv

Standard

Litt skrekkblandet fryd her i gården nå...
Regninga fra Lasikreiser er betalt og her om dagen tikka det inn en sms med flybillett info fra Norwegian...

2.mai bærer det avgårde til Vilnius, operasjon 3.mai og hjem igjen 4.mai....

Har hatt anslag av kalde føtter, men tenker da på at øyelegen på Kongsberg mente at det skulle være greit å ta det i utlandet med lasikreiser og da blir dem litt varmere igjen..

Brrr... Nå fikk jeg litt kalde føtter igjen...

Gammel 03-04-11, 13:01   #69
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Oi dette blir spennnede Lommelun, håper du får en god opplevelse. Regner med at du oppdaterer denne tråden etter operasjonen.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 13:10   #70
Lommelun
Superduperaktiv

Standard

Skal bli..

Gammel 04-04-11, 14:02   #71
Estragon
Nybegynner

Medlem siden: Apr 2011
Estragon har et hav av muligheter foran seg
Standard

Har -5,75 og -6,00 og skulle gjerne tatt en laseropperasjon. Synet mitt blir dog verre ved hver kontroll og jeg fikk høre at jeg må burde ha stabilt syn et år før jeg kan ta laseropperasjon. Så får vel bare vente til synet roer seg litt

Estragon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 19:16   #72
Lommelun
Superduperaktiv

Standard

Det stemmer ivertfall overens med hva jeg har blitt fortalt.

For dem som har yrker som krever godt syn og ser dårligere enn ca 4-5 så er det et triks å gå til fastlegen og klage sin nød og be om en henvisning til øyelege.
Denne kan om kriteriene oppfylles søke deg til operasjon på sykehus (på det offentliges regning).

For egen del så jobber jeg i ambulansetjenesten og både fastlege og øyelege mente at jeg oppfylte de kravene som trengte for å få dekket en operasjon, men øyelegen fortalte at sykehusene lå på en linje på ca -6 for å dekke operasjonene og at han hadde hørt om folk med lignende yrker nede i -4,5 som hadde fått det "gratis"...

Så med mine -1,25 så måtte jeg punge ut selv....

Gammel 29-04-11, 21:19   #73
Lommelun
Superduperaktiv

Standard

På tirsdag bærer det avgårde... Sommerfuglene var absolutt på plass og en god del skepsis...
Så fikk jeg en mail....

---------------
Hei
Vedlagt finner du dagsprogram.
Reisen nærmer seg. Sommerfuglene har kanskje
meldt seg... vi har vært der selv og vet hvordan det føles. Kanskje har du
fortalt at du skal til utlandet for å operere øynene... og kanskje har du
hørt: "at du tør". Vi kan forsikre at dere er i trygge hender. Vi har drevet
med dette i snart 7 år og vet hva vi gjør. Dere kan trygt senke skuldrene og
vite: Dette er trygt. Når du først har bestemt deg har du ikke bruk for
andre tanker. Vi reiser med dere og skal gjøre alt så behagelig som mulig.
På våre turer får vi stadig høre: "dette glemmer jeg aldri".

---------------------

Så får vi håpe at "forsikringen" deres skaffer meg et godt resultat..

Gammel 03-05-11, 17:58   #74
Lommelun
Superduperaktiv

Tommel opp

Nå sitter jeg på hotellrommet i Vilnius.

Idag tidlig reiste jeg hjemmefra, fløy Norwegian fra OSL og møtte guiden og de andre i gruppa på flyplassen i Vilnius. Vi er 15 som skal opereres og 2 som har med seg "ledsagere".
Derfra ble vi kjørt i minibuss til hotellet og fikk sjekka inn og tatt en sveip i kvartalet.

Jeg hadde time på klinikken for kontroll kl.15, mens noen andre hadde litt senere.

Klinikken er meget pen og ren, samme utstyr som øyelegen i Norge hadde og jeg opplevde at undersøkelsene var svært nøye.
Totalt varte forundersøkelsen i 2,5 time med litt venting innimellom.

I samtalen med legen så fant han ingenting galt med øynene og at en operasjon var ok for meg.
Jeg har time til operasjon i morgen ettermiddag.

Foreløpig fortjener Lasikreiser.no all honnør for turen sålangt.
Hotellet er 3 stjerner, men har bra rom og det er RENT her..
Klinikken ligger ca 2min spasertur fra hotellet og heldigvis så er det internett her... (praise the lord!!!!)

Gammel 04-05-11, 17:54   #75
Lommelun
Superduperaktiv

Standard

Nå sitter jeg på hotellrommet, 3,5 timer siden operasjonen og nå begynner ting å bli MYE bedre....

I går kveld var vi ute hele gruppa (18 stk) og spiste middag på en restaurant 30m fra hotellet. Noe spesiell mat, men god.
Middag og drikke til maten var inkludert pakken.
Etter middag gikk vi en runde i gatene og tok et par pils på en pub en gjeng. For meg har det vært veldig fint å reise med en gruppe. Hyggelige mennesker med svært ulik bakgrunn.

Hadde time til operasjon klokken 14 idag. Frokosten på hotellet var brukbar, men ikke helt topp. Gikk en liten runde i gamlebyen her og kikka på flotte bygninger. Desverre så var været begredelig.
Følte meg litt spent og var ikke helt stor-spiser-humør så vi gikk innnom Rimi og handla litt croisanter og yoighurt og slækka på hotellrommet den siste timen.

Klokka 14 møtte vi på klinikken som ligger rett over gata.
Det er RENT og pent der. Vi ble geleida hele gruppa inn i operasjonsavdelingen. I gangen måtte vi tømme lommene, av med klokker, briller, armbånd etc og dette ble låst inn i skap. På med skotrekk og gikk inn på ventrerommet.
Her fikk vi frakk, hette og skoene ble parkert. Øynene ble dryppet og vasket.

Vi var 5 stk på min gruppe og ble tatt inn i selve operasjonsstua en etter en. Fra en gikk inn til man kom ut gikk det fra 5-10min...
Jeg var sistemann i gruppa, men alle de andre smilte og sa det var no problem da dem kom ut så jeg var forholdsvis rolig da det var min tur.

Da jeg kom inn sto det 6 stykker og venta rundt apparatene. La meg på benken og ble dryppa i øynene igjen.
Ting ble dekket til på samme måte som man gjør på operasjoner på sykehus i Norge.

Legen forklarte hele tiden hva han gjorde og hva jeg skulle gjøre.
Først ble øynene dryppet og skylt flere ganger før han satte en "klemme" som holder øyet åpent. Det var ikke ubehagelig engang.
Nå selve kirurgien skulle gjøres ble det plassrt et instrukment mot øyet som klemte det litt ned. Dette var jeg forespeilet at kunne være ubehegalig, men det var egentlig ikke det.
Ørlite ubehag da dem snitta opp hornhinna, men det var mer ekkelt enn vondt.
Jeg så hele tiden på et blinkende grønt lys.
Det var en merkelig opplevelse når dem løfta bort "flappen" av hornhinna men jeg var helt bedøvd i øyet så jeg følte ingenting.
Når dem brukte laseren som varte i ca 2-3 sekunder så lukta det svidd.
Flappen ble lagt på plass og strøkent, skyllt også ble klemma tatt bort.

Jeg pusta noe raskt og var litt urolig inni meg på øye nummer 1, men på det andre øyet så var det nada problem og jeg følte meg 100% trygg.

Ut igjen på venterommet og der fikk jeg informasjon og ble avkledd operasjonsklærne.

En kjapp kontroll av en av legene for å konstatere at øyet så pent ut også tilbake på hotellet sammen med guiden.

Ca 5min etter operasjonen så merket jeg en begynnende svie som gradvis økte. 10 minutter senere var det ubehagelig å holde øyenne åpne og det var deilig at det var overskya da vi gikk de 2 minuttene til hotellet for jeg var steike lyssky.
En i gruppa hadde ganske mye ubehag og ble "geleidet" tilbake fordi han ikke klarte å ha øynene åpne.

Vi ble anbefalt å hvile og gjerne sove og det tror jeg er lurt.
Jeg slappa av 45min men hadde det ganske ubheagelig, det kom og gikk litt så jeg trava nn på naborommet der dem satt å skravla. Satt der i en times tid også delte vi ei flaske vin før jeg gikk tilbake på rommet og sovna.

Etter en times tid våkna jeg og da var det ekkelt og svie. Lukka øynene og sov i 15min til og nå er ting tipp topp. Skal dryppe øynene om 10min og det er bra for jeg kjenner at dem er litt tørre og da blir synet litt tåkete. Ubehaget jeg kjenner nå er kun at jeg er litt "tørr" på øynene.

HURRA!

Gudien vår var innom nettopp og sjekka til oss. Hun bor på et rom i samme etasje.

Det er heller ikke slik at dem tyner folk gjennom operasjon om det ikke bør gjøres. Dem oppdaga at han ene i gruppa har en øyesykdom/skade som gjorde at han ikke kunne gjøre vanlig laserbehandling. Operasjonen han trenger kunne dem gjøre her, men det var uhensiktsmessig fordi han må til månedlige kontroller fremover i tid.
Han drar derfor hjem uten å være operert, men får da pengene tilbake fra Lasikreiser.no (hver eneste krone!).

Han blir nok operert av helsevesenet i Norge da sykdommen hans må behandles før det blir verre og kan bli et problem for han.

Gammel 04-05-11, 22:19   #76
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Det høres jo kjempebra ut! Deilig å være ferdig?

Gammel 05-05-11, 13:49   #77
Lommelun
Superduperaktiv

Standard

5 timer etter operasjonen var alle spor borte. Øyet føltes normalt ut.

Idag var det etterkontroll og jeg har perfekt syn på høyre øye og bittelitt dårligere på venstre.
Antar at skarpheten på venstre bedrer seg gradvis de neste ukene.

Gammel 12-09-11, 22:43   #78
Lommelun
Superduperaktiv

Standard

Noen måneder etterpå:

Høyre øye er helt perfekt.
Venstre øye er ca -0,25.

Sleit ei stund med at jeg ble veldig tørr og sliten på øynene spesielt da jeg satt foran dataen... Var en tur hos øyelegen og fikk en skikkelig etterkontroll nå noen måneder etterpå og det var ingen spor til at noe var gærnt, men han kunne se at jeg var noe tørr og irritert på øynene.

Ift. at venstre øyet mitt ikke er like bra som det høyre så var hans tips til meg at dette burde jeg bare fullstendig glemme fordi det venstre virker dårlig siden det høyre er så helt perfekt.
Han anbefalte meg å bruke kunstige tåredråper i inntil ett år da det tok litt tid før den naturlige blunke funksjon var 100% oppe å gikk igjen.
Spesielt når jeg sitter på dataen og i bil med AC på...

Konklusjon:

DET ER SÅ SINNSYKT DEILIG Å SLIPPE BRILLENE!!!!!!!

Gammel 12-09-11, 23:03   #79
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært til forundersøkelse i dag og har fått operasjonsdag i oktober. Jeg har valgt LASEK selv om det er mer ubehag med denne typen inngrep. Grunnen til valget mitt er at jeg ikke ønsker å snitte i hornhinna, da det er større infeksjonsfare med LASIK. Øyenlegen anbefalte også LASEK, men poengterte at det er svart sjelden komplikasjoner med noen av inngrepene.

Jeg skal betale 25 000 kr og tar det som rentrefritt lån der jeg betaler 2000 kr pr mnd i ett år.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 23:06   #80
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

007: Det er den typen operasjon jeg også tok. Det er smertefullt i noen dager. Men jeg var mentalt forberedt, og da gikk det greit. Du velger en god årstid for operasjon. Det er greit at det ikke er så altfor mye sollys på dagtid når man opereres.

Jeg synes også det er helt vidunderlig å leve uten briller og linser.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:21.