|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Syden, hva er det?Syden = sør for Påskefjellet.
|
|
|
#22 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Syden, hva er det?For meg er syden sol og varme. Og charter. Tilrettelagt lavterskelferie der man ikke trenger å tilpasse seg stort, ikke trenger å forholde seg nevneverdig til lokale skikker, språk eller mat. Det er alt dette, servicenivået og turistifiseringen som, sammen med sol, vann og varme, gjør at syden blir ganske likt uansett om det er på Rhodos, Mallorca eller i Tyrkia. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Syden, hva er det?For meg er syden charter og hotellferie.
|
|
|
|
#26 |
|
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Sv: Syden, hva er det?
|
|
|
|
#27 |
|
Er frisk!
|
Sv: Syden, hva er det?Jeg har aldri vært på charterferie men har vært i Spania omtrent 10 ganger. Jeg føler jeg har vært i Syden, men har jeg gått glipp av noe vesentlig tro?
|
|
|
|
#28 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Syden, hva er det?jeg definerer syden som de vanlige feriestedene nede ved middelhavet. hellas, tyrkia, kypros og spania. Ville ikke sagt jeg skulle til syden hvis jeg skulle til italia f.eks.
|
|
|
#29 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Syden, hva er det?Syden er dit man kan reise på ferie og nyte sol og hav uten å være nødt til å ta hensyn til kulturelle forskjeller. Det spiller ingen rolle hvilket land det ligger i så lenge man kan finne et Ving-skilt, en skandinavisktalende reiseleder og menyen på restauranten finnes på et av de skandinaviske språkene. Hverken Spania eller Hellas eller Italia er dermed nødvendigvis Syden for alle, men er det alltid for noen.
|
|
|
#30 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Syden, hva er det?Syden ikke er et sted men en tilstand (ikke suget av eget bryst - mener jeg har lest det et eller annet sted), noe som skapes i samhandling mellom turistene, det lokale næringslivet og charterselskapene.
|
|
|
#31 |
|
Fortynnet
|
Sv: Syden, hva er det?Visste at dette var diskutert før. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Syden, hva er det?Jeg trodde dette var en gammel tråd, ja.
|
|
|
#33 |
|
Leser
|
Sv: Syden, hva er det?Syden er konseptet. Charter, egne boområder, mye tilpasning til landene hvor folk kommer fra (svenske, danske og norske guider, VG i kiosken feks). Organiserte turer. Bamseklubb. Du trenger ikke å forlate området. Jeg synes en bra beskrivelse av Syden er at man ikke opplever noen forskjell på om man er i Hellas, Tyrkia eller Spania.
|
|
|
#35 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Denne nikket jeg til. Reisemåte er i grunnen irrelevant i min definisjon.
|
|
|
#36 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Syden, hva er det?Har bare skummet tråden. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Kontrollfrik
Jeg lurer veldig på om du skal til syden i sommer, Maxi! |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Fortynnet
|
Tja, si det. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Kontrollfrik
Sv: Syden, hva er det?Jeg vet det, jeg bare ertet. Jeg ville sagt "til Sardinia" om det var meg som skulle dit. Ikke "til syden". Men det er i grunnen syden slik jeg definerer syden. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Syden, hva er det?Jeg har brukt uttrykket om egen reise en gang, og da var det da jeg og en venninne skulle på "sol- og badefereie" med babyene da vi var i permisjon. Vi skulle ha det varmt, punktum. Tyrkia? Hellas? Kanariøyene? Det var hipp som happ.
|
![]() |
|
|