Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Syden, hva er det?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-11, 13:50   #21
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syden, hva er det?

Syden = sør for Påskefjellet.

For meg er Syden = sånn ca. området rundt Middelhavet + Gran Canaria.

Gammel 06-02-11, 13:53   #22
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

For meg er syden sol og varme. Og charter. Tilrettelagt lavterskelferie der man ikke trenger å tilpasse seg stort, ikke trenger å forholde seg nevneverdig til lokale skikker, språk eller mat. Det er alt dette, servicenivået og turistifiseringen som, sammen med sol, vann og varme, gjør at syden blir ganske likt uansett om det er på Rhodos, Mallorca eller i Tyrkia.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 13:54   #23
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

For meg er syden charter og hotellferie.

Når vi reiser til Spania og bor i huset til mamma og pappa føler jeg ikke vi er i syden på samme måte..

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 13:56   #24
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

For meg er syden charter.

Gammel 06-02-11, 14:05   #25
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så hvis jeg tar rutefly ned og bor på akkurat samme strandhotellet, så er jeg ikke i syden?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 14:15   #26
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

syden = Sydligere strøk hvor man er garantert sol og varme i ferien

Gammel 06-02-11, 14:40   #27
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri vært på charterferie men har vært i Spania omtrent 10 ganger. Jeg føler jeg har vært i Syden, men har jeg gått glipp av noe vesentlig tro?

Gammel 06-02-11, 14:40   #28
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

jeg definerer syden som de vanlige feriestedene nede ved middelhavet. hellas, tyrkia, kypros og spania. Ville ikke sagt jeg skulle til syden hvis jeg skulle til italia f.eks.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 14:56   #29
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Syden er dit man kan reise på ferie og nyte sol og hav uten å være nødt til å ta hensyn til kulturelle forskjeller. Det spiller ingen rolle hvilket land det ligger i så lenge man kan finne et Ving-skilt, en skandinavisktalende reiseleder og menyen på restauranten finnes på et av de skandinaviske språkene. Hverken Spania eller Hellas eller Italia er dermed nødvendigvis Syden for alle, men er det alltid for noen.

Runar Døving skrev en hovedoppgave i sin tid som het "Syden: fritidens land og dets folk". Synd at det er så lenge siden at den ikke ligger online - der kunne man sikkert funnet gode svar.

Gammel 06-02-11, 15:04   #30
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Syden ikke er et sted men en tilstand (ikke suget av eget bryst - mener jeg har lest det et eller annet sted), noe som skapes i samhandling mellom turistene, det lokale næringslivet og charterselskapene.

Gammel 06-02-11, 15:33   #31
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Visste at dette var diskutert før.

http://www.foreldreportalen.no/forum...ighlight=syden

Gammel 06-02-11, 16:26   #32
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde dette var en gammel tråd, ja.

For meg er "syden" en samlebetegnelse for et sted man reiser når hovedpoenget er sol og varme, ikke hvor det er. Hvordan så flyr og bor og opplever og spiser kan være så forskjellig. Det er hensikten med turen som bestemmer betegnelsen.

Gammel 06-02-11, 16:32   #33
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syden er konseptet. Charter, egne boområder, mye tilpasning til landene hvor folk kommer fra (svenske, danske og norske guider, VG i kiosken feks). Organiserte turer. Bamseklubb. Du trenger ikke å forlate området. Jeg synes en bra beskrivelse av Syden er at man ikke opplever noen forskjell på om man er i Hellas, Tyrkia eller Spania.

Til neste år skal vi på noe som jeg tenker på som en halvveis sydenfeire. Vi reiser med charter, og bor i et leilighetskompleks, men vi skal ha leiebil, kjøre rundt og gjøre som vi har lyst til.

Det er litt som camping i Norge. Jeg sier ikke at jeg har vært på campingferie når vi ferierer i Norge, selv om vi bor på campingplasser mens vi kjører til bestemmelsesstedet. For vi sitter ikke å griller og drikker øl om kvelden, mens ungene hopper på trampoline. Vi har ikke egen campingvogn med spikertelt, vi trenger bare en plas å overnatte.

Gammel 06-02-11, 16:38   #34
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Kanskje ingen egentlig føler at de er på camping eller i syden da. Det er bare alle andre som er det?

Gammel 06-02-11, 16:41   #35
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Tilrettelagt lavterskelferie der man ikke trenger å tilpasse seg stort, ikke trenger å forholde seg nevneverdig til lokale skikker, språk eller mat. Det er alt dette, servicenivået og turistifiseringen som, sammen med sol, vann og varme, gjør at syden blir ganske likt uansett om det er på Rhodos, Mallorca eller i Tyrkia.

Denne nikket jeg til. Reisemåte er i grunnen irrelevant i min definisjon.

Gammel 06-02-11, 16:57   #36
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har bare skummet tråden.

For meg har "syden" ingenting med charter å gjøre. Det er irrelevant hva man gjør og hvor man bor. Er man i Hellas så er man i syden samme hvordan man reiser. Det går charterturer til Thailand. Thailand er ikke "syden". Jeg trodde det gikk charterturer til storbyer også, f.eks. New York. Det er ihvertfall ikke syden.

Begrepet "syden" er stedet for meg, og selv om det er et gresselig teit og intetsigende ord, så definerer jeg det til landene rundt Middelhavet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 16:59   #37
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Kanskje ingen egentlig føler at de er på camping eller i syden da. Det er bare alle andre som er det?

Jeg lurer veldig på om du skal til syden i sommer, Maxi!

Gammel 06-02-11, 17:07   #38
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg lurer veldig på om du skal til syden i sommer, Maxi!

Tja, si det. Jeg bruker ikke begrepet syden selv, og denne tråden gir ikke noe entydig svar. Men jeg skal til en italiensk øy der det er varme og strender, har leid hus selv og det er ikke charter.

Gammel 06-02-11, 17:11   #39
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg vet det, jeg bare ertet. Jeg ville sagt "til Sardinia" om det var meg som skulle dit. Ikke "til syden". Men det er i grunnen syden slik jeg definerer syden.

Vi skal til Lefkas. Jeg sier "til Lefkas" eller "til Hellas". Men det er klart, det er jo syden. Tenkte oss innom Albania også en liten tur. Albania er vel ikke det man forbinder med "syden", men det jo likefullt nettopp det, egentlig.

Gammel 06-02-11, 17:15   #40
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har brukt uttrykket om egen reise en gang, og da var det da jeg og en venninne skulle på "sol- og badefereie" med babyene da vi var i permisjon. Vi skulle ha det varmt, punktum. Tyrkia? Hellas? Kanariøyene? Det var hipp som happ.

Vi har vel også vurdert en "familiesydentur" når vi har tenkt på om vi skulle prøve en sånn familiechartegreie, bare for å være sikret varmt vær. Da det ble italieferie i stedet så sa jeg ikke "syden", for det var faktisk poenget å reise til Italia, ikke tyrkia eller hvorsomhelst.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:47.