Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vask av sete og lokk på toalett

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Kva vaskar du toalettsete, lokk og sjølve toalettet med?
Våtserviettar (f.eks Jif, Ajax, Domestos etc) 52 27,08%
Eingangsklutar (papirserviettar, chiffon som blir kasta) 52 27,08%
Fast klut til toalett (brukt på nytt) 16 8,33%
Klut som blir vaska etter kvar bruk 87 45,31%
Den kluten eg måtte ha i hånda 9 4,69%
Svamp/skrubb 14 7,29%
Jif (flytande) 65 33,85%
Domestos (flytande) 43 22,40%
Klorin (eventuelt kombinert med vaskemiddel) 41 21,35%
Salmiakk 5 2,60%
Reint vatn og ingenting anna 5 2,60%
Andre vaskemiddel/vaskeremedier 47 24,48%
Herligheten! 4 2,08%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 192. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-11, 17:49   #21
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vask av sete og lokk på toalett

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Jif og klut som jeg har vasket resten av badet med først, og som går til vask med en gang etterpå.

Toalettet er det siste som vaskes, og kluten ryker rett i maskina etterpå. På kokvask.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 17:49   #22
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg bruker forresten oppklipte "gulpekluter" for tiden. De kastes etter bruk. Vasker med en miks av salmiakk, vann og salo.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 17:58   #23
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har sikkert nabolagets mest grisete do, jeg greier ikke lære disse guttene mine hvordan man tisser oppi, og kun det.
Fremgangsmåten på vask varierer etter hvor ille det er.
Jeg har nettopp oppdaget engangsvåtkluter fra ajax og co, og er usikker på om miljøvennlighet kommer til å få meg fra å bruke dem av og til.
Men før gjorde jeg omtrent sånn;

Ikke så ekkelt; Vasker doen med egen mikrofiberklut utenpå og alle kanter, jif og børste oppi do. vasker kluten etter bruk.

Eklere; vasker doens kanter og utvendig med skrubbesvamp med jif, spyler av med dusjen. Betyr masse klin rundt doen som må tørkes opp med håndkle el, som så vaskes. Svampen kastes.

Eklest; samme som over, men tar i tillegg av hele dosetet og skrubber det i badekaret/dusjen med jif og klorin i alle kriker og kroker.

Det er en skikkelig drittjobb å vaske do.

Gammel 01-01-11, 18:06   #24
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Klut som vaskes etter hvert bruk, jeg har 4 toaletter skulle tatt seg ut om jeg skulle brukt engangs

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 18:09   #25
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tar av hele doringen og vasker den i dusjen med Jif skurekrem eller lignende.
Rundt kantene sprayer jeg med Jif og tørker enten av med kluter som kun brukes på badet eller som oftest med dopapir.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 18:14   #26
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tar av setet m/lokk, sprayer generøst med Jif baderom overalt, plasserer setet i badekaret og lar det ligge der noen minutter. Så vasker jeg over setet med dopapir og spyler med varmt vann. Lar setet lufttøeke i badekaret.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 18:26   #27
VisiliA
Brenner seg ut

VisiliA sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Midt i landet
VisiliA er litt kul
Standard

"Hjemmelaget" såpevann på sprayflaske sprayes på og får virke litt. Tørkes av med dopapir som kastes etterpå. Dampvasker ved grundigere rengjøring. Bruker dobørste med såpevann nedi doen.

VisiliA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 18:28   #28
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes faktisk det høres langt eklere ut å legge doringen i badekaret enn å bruke klut som vaskes etterpå til doen.

Om man kokvasker kluten etterpå, så er det vel ikke noe problem at den ble brukt til å vaske do forrige gang, annet enn rent psykisk?

Gammel 01-01-11, 18:39   #29
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Vasker med klorin, eller vanlig vaskemiddel med en dæsj salmiakk oppi. Har en fast klut til doen, og den får et par timer i ei bøtte med klorin etter endt oppdrag.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 18:45   #30
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Engangsklut, svamp eller tørkepapir som blir kastet.
Sprayer på med baderoms-spray eller vann med klorin og tørker av.
Og når man har to gutter på 6 og 7år så gjøres dette minst en gang om dagen

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 18:51   #31
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Vaske do er noe av det ekleste jeg gjør, så da tillater jeg meg å være miljøsvin og bruker engangskluter av typen Ajax som går rett i søpla. Jeg får meg bare ikke til å bruke klut på doen selv om den kokvaskes, for da vil jeg helst vaske den alene på 90 grader etterpå, og hvor miljøvennlig er det da, med strøm, vann og såpe for en klut?

Jeg vet det bare sitter i hodet altså, men det er en av de tingene jeg ikke gidder å jobbe med.

Gammel 01-01-11, 19:09   #32
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg har 2-3 mikrofiberkluter som bare brukes til badevask. De kokvaskes mellom hver gang. Vasker speil, vask, dusj, støv etc først og tar doen til slutt. Domestos og børste i skåla, klut med vann og et eller annet vaskemiddel på det andre.

I løpet av ei uke bruker jeg gjerne engangsservietter (sånne for barnerumper) på doringen fordi den blir klissete av små fingre (de vasker altså hendene etter do, men sjelden før).

Gammel 01-01-11, 19:33   #33
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Pleier å vaske med slike engagsservietter.. ajax osv.. hvis jeg ikke har det i hus, vasker jeg det med en vanlig husholdningsklut. (som legges i vaskemaskinen etterpå)

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 20:05   #34
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sprayer med en eller annen baderomsspray eller hjemmelaget såpevann med salmiakk og tørker av med papir.

Gammel 01-01-11, 20:06   #35
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg vasker nedi doen med domestos eller hva det heter.
Og tar selve "møbelet" med jifspray og tørker av med dopapir som jeg skyller ned etterpå. Kan av og til avslutte med noe klorin, men det er sjeldent.

Gammel 01-01-11, 20:17   #36
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Jeg får meg bare ikke til å bruke klut på doen selv om den kokvaskes, for da vil jeg helst vaske den alene på 90 grader etterpå, og hvor miljøvennlig er det da, med strøm, vann og såpe for en klut?

Da har du nok rett i at vinninga går opp i spinninga. Jeg kokvasker alle kluter, håndklær og underbukser uansett, så det er lett å slenge med en ekstra klut.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 20:31   #37
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

"herligheten!" Det ble for mange valg!

Gammel 01-01-11, 21:09   #38
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jifspray og dopapir.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 21:35   #39
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Glad jeg bare har en do !
Vasker med domestos og klut som vaskes på kokvask.

Gammel 01-01-11, 21:51   #40
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Kanten under setet går gjerne med kosten og tørkes av med toalettpapir, når jeg likevel holder på med skåla. Den bruker jeg også gjerne på undersiden av ringen.

Ellers ble det en kombinasjon av "fast klut" og "klut som vaskes etter bruk", rett og slett: faste kluter til baderomsvask, som gjerne først tar vasken, deretter toalettet, og så altså vaskes i maskina før neste gangs bruk. (siden jeg vet at 60 grader er nok for bleievasken til Knerten, synes jeg 60 er greit for disse klutene også, men de får en kokvask en gang imellom, det gjør sånnsett bleiene også.)

Dersom det brukes noe såpe er det domestos, det er den vi bruker i skåla, og derved undersiden av ringen, og ja, jeg bruker faktsik evt kosten på innsiden av lokket også, så det som tas med kluten ellers er stort sett bare støv som tas med vann, men siden jeg nå gjerne har vasket litt rundtom med den før jeg kommer så langt, er det gjerne domestos jeg har brukt på badet, så da blir det det der også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:18.