Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er norske barn friskere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-10, 23:31   #41
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er norske barn friskere?

Når det gjelder overhyppighet av støvallergier og asthma (og evt andre autoimmune sykdommer) i vesten så kan det skyldes at vi har lite parasittinfeksjoner...

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 00:05   #42
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

For en utrolig interessant tråd!
Jeg ammer enda, og snuppa mi er 10.5 måneder nå.
Nå har jeg begynt å jobbe, og ammer morgen og kveld, og en gang når jeg kommer hjem fra jobb om hun er interessert. Det er neimen ikke alltid.
Jeg ønsker å fortsette å amme, men tror hun rett og slett kommer til å miste interessen snart. :snufs:

Men ang melk da, kan jeg introdusere det nå altså? Sånn at mannen kan gi henne litt av det til maten? Eller bør han da gi erstatning? Jeg forstår det kanskje sånn at erstatning er det riktige enda i følge det jeg leste lengre opp i tråden?

Egg tenkte jeg å introdusere nå så snart som mulig egentlig. Hun har vel smakt på enkelte ting som har inneholdt egg allerede, men da i veeeeldig små mengder.

Gammel 20-12-10, 17:00   #43
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

I Norge har denne skikken hatt lang fartstid, spesielt i sør og i vest, og i tillegg til en høy konsentrasjon inngifte blant samer. Tallet på inngifte barn har gått nedover de siste hundre årene. På samme måte ser man i undersøkelser at denne kulturelle skikken med lang fartstid går nedover blant pakistanske innvandrere også, som er den gruppen med høyest andel inngifte i Norge i dag. Det er imidlertid en drastisk lavere andel av annen generasjons innvandrere som gifter seg med søskenbarn. Det er ikke ulovlig, verken i Norge eller Pakistan (og et uttall andre land), å gifte seg med søskenbarn, og man ser at tallene er på vei ned i alle grupper i Norge (som er det eneste landet som systematisk registrerer slektskap mellom foreldre).

Takk for reflektert informasjon. Jeg har ikke oversikt over verken samer eller sør- og vestlendinger. Det blir vel stigmatiserende å bruke det mor dem at en bruker på foreldreportalen hevder at det i disse landsdelene var pålegg om å gifte seg med nære slektninger for 200 år siden? De ville vel krevd etterprøvbar statistikk

Gammel 20-12-10, 19:11   #44
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Takk for reflektert informasjon. Jeg har ikke oversikt over verken samer eller sør- og vestlendinger. Det blir vel stigmatiserende å bruke det mor dem at en bruker på foreldreportalen hevder at det i disse landsdelene var pålegg om å gifte seg med nære slektninger for 200 år siden? De ville vel krevd etterprøvbar statistikk

Side 16: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5585:1:::0:0

Det var vel ikke snakk om noe pålegg, så hvis det var et pålegg om å gifte seg med nære slektninger du mente med "Denne kulturelle skikken", stemmer det kanskje ikke. Dog, om man tar i betrakting at arrangerte ekteskap var langt mer vanlig i Norge på denne tiden, så kan man jo si at sammenligningen ikke er helt på viddene likevel.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 02:12   #45
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Side 16: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5585:1:::0:0

Det var vel ikke snakk om noe pålegg, så hvis det var et pålegg om å gifte seg med nære slektninger du mente med "Denne kulturelle skikken", stemmer det kanskje ikke. Dog, om man tar i betrakting at arrangerte ekteskap var langt mer vanlig i Norge på denne tiden, så kan man jo si at sammenligningen ikke er helt på viddene likevel.

Jada. Jeg mener skikken her i lander var basert på begrenset utvalg snarere enn ukultur. Det er forskjell på å bo i Vladivostok og være fra en landsby i Nepal og få sin kusine derfra severt på bryllupsdagen, enn å bo i ei grend i Setesdal og si elle-melle-deg-fortelle på en bygdefest på 1800-tallet. Hvis du skjønner hvor jeg vil så skjønner du hva jeg mener med kulturell uskikk og det å kalle en spade for en spade og en sur kuk for en sur kuk i god upolitisk korrekt eim.....

Gammel 21-12-10, 08:41   #46
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Denne var litt grei å lese:
http://www.klikk.no/helse/sykdom/article627622.ece

Særleg la eg merke til dette avsnittet:
Barn får dobbelt så mange infeksjoner

I dag har barn hele 12 til 15 infeksjoner i året, og det er en voldsom økning, forteller sykepleieren, som understreker at det ikke trenger å være sånn.
- Antall infeksjoner kan reduseres med innsats fra personale og foreldre, mener hun.
Slik unngår du smitten i barnehagen.
Hun ønsker dessuten å avlive myten om at barn har "godt" av å være syke én gang for alle:
- At gjentatte halsinfeksjoner og omgangssyke skal gjøre barna sterkere og "styrke" immunforsvaret, er ikke riktig, sier den engasjerte sykepleieren.
- Det stemmer med tanke på sykdommer som meslinger og kusma. Men du kan aldri styrke immunforsvaret mot øyekatarr eller omgangssyke. Og ingen toåringer har godt av å ha ti infeksjoner i året.

Er dei hyppige, men ufarlege infeksjonane prisen me betalar for å vaksinere oss bort frå dei meir farlege, som raude hudar, meslingar etc? Eller er det andre faktorar som spelar inn?

Berre så det er sagt; eg er for vaksinasjon, og det har aldri vore aktuelt å ikkje delta i vaksinasjonsprogrammet.

Gammel 21-12-10, 08:45   #47
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Er dei hyppige, men ufarlege infeksjonane prisen me betalar for å vaksinere oss bort frå dei meir farlege, som raude hudar, meslingar etc? Eller er det andre faktorar som spelar inn?

Det er vel heller friheten til å være i jobb som ungene betaler prisen for, når de er i barnehage hver dag fra ung alder, vil jeg gjette på.

Hvorfor skulle det å være vaksinert mot røde hunder bety at man fikk ørebetennelse hyppigere? (For øvrig får vel ikke dagens barn noen særlig flere vaksiner enn det foreldrene fikk, tror jeg.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 08:49   #48
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvorfor skulle det å være vaksinert mot røde hunder bety at man fikk ørebetennelse hyppigere? (For øvrig får vel ikke dagens barn noen særlig flere vaksiner enn det foreldrene fikk, tror jeg.)

Teorien til vår ØNH-kollega var at virusinfeksjonar fungerer som beredskapstrening for immunforsvaret. Og når kroppen ikkje har større infeksjonar å kjempe mot, så blir den meir mottakeleg for mindre og meir ufarlege infeksjonar. Dette var jo berre ein teori som han hadde, og kan sjølvsagt argumenterast i aust og vest.

Eg veit ikkje korleis vaksinasjonsprogrammet for oss var, men eg hadde både raude hundar (eller var det meslingar) og kusma.

Gammel 21-12-10, 08:59   #49
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teorien til vår ØNH-kollega var at virusinfeksjonar fungerer som beredskapstrening for immunforsvaret. Og når kroppen ikkje har større infeksjonar å kjempe mot, så blir den meir mottakeleg for mindre og meir ufarlege infeksjonar. Dette var jo berre ein teori som han hadde, og kan sjølvsagt argumenterast i aust og vest.

Eg veit ikkje korleis vaksinasjonsprogrammet for oss var, men eg hadde både raude hundar (eller var det meslingar) og kusma.

Nå er vel ikke ØNH-leger eksperter akkurat på immunforsvar, og det er ikke jeg heller altså.

Men folk glemmer jo at vi har virusinfeksjoner hele tiden. Vi står i en virusstorm og immunforsvaret ligger jo ikke og slumrer melllom de infeksjonene som gir tydelige symptom. Det er en kortslutning at man trenger alvorlige barnesykdommer for "å trene opp immunforsvaret", det er ikke sånn det fungerer. Man har masse virussykdommer. Om man ønsker å "styrke immunforsvaret" så får man heller sørge for at barna får i seg litt barnemark og har noen av disse infeksjonene fra tid til annen, det er den delen av immunsystemet som antagelig ikke får kalibrert seg riktig for tiden.

Gammel 21-12-10, 09:01   #50
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vaksinert mot alle de tre, mener jeg, samt dessuten polio, tuberkulose og kopper og muligens noen fler.

Sist redigert av Teofelia : 21-12-10 kl 12:43.
Gammel 21-12-10, 09:07   #51
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nå er vel ikke ØNH-leger eksperter akkurat på immunforsvar, og det er ikke jeg heller altså.

Men folk glemmer jo at vi har virusinfeksjoner hele tiden. Vi står i en virusstorm og immunforsvaret ligger jo ikke og slumrer melllom de infeksjonene som gir tydelige symptom. Det er en kortslutning at man trenger alvorlige barnesykdommer for "å trene opp immunforsvaret", det er ikke sånn det fungerer. Man har masse virussykdommer. Om man ønsker å "styrke immunforsvaret" så får man heller sørge for at barna får i seg litt barnemark og har noen av disse infeksjonene fra tid til annen, det er den delen av immunsystemet som antagelig ikke får kalibrert seg riktig for tiden.

Neida, fullstendig klar over at ØNH-legar ikkje er ekspertar på immunforsvar, derfor forbeholdet.

Men meinar du at me er i meir omfattande virusstorm no enn før?

Eg har noia for tiden, og har lite lyst til å ta i handlekorger, kortterminalar og liknande. Det er ikkje pga. at eg er redd for bakteriar, men norovirus. Og eg har inntrykk av at det er langt hyppigare utbrot av noro no enn da eg vaks opp. Mine foreldre hadde ikkje for vane å halde oss heime frå skule og barnehage meir enn høgst nødvendig.

Gammel 21-12-10, 09:08   #52
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er vaksinert mot alle de tre, mener jeg, samt dessuten polio, tuberkolose og kopper og muligens noen fler.

Kva årsmodell er du da? Eg hadde dobbeltsidig kusma og var styggdårleg, så det hugsar eg godt. Mamma og søster var også dårlege samtidig. Raude hundar eller meslingar hadde eg også.

Gammel 21-12-10, 09:24   #53
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kan jo legge til i denne tråden at mi jente blei amma til ho var rundt 17 månader. Like før ho blei 3 år fekk ho diabetes, og også påvist cøliaki (då hadde ho nok hatt cøliaki ei stund). Det beviser på ingen måte noko som helst, for det er jo berre eit enkelttilfelle. Eg har stor tru på at amming kan hjelpe mot mykje, men tydeligvis ikkje i alle tilfeller

Eg kan faktisk ikkje hugse heilt kor tidlig vi starta med graut, og kva vi starta med. Det var i alle fall svært forsiktig, for ho var berre interessert i morsmelk; i store mengder.

Det er ingenting vi veit om som vi har gjort "galt", som gjorde at ho blei sjuk, men eg er interessert i temaet. Nokre forskarar meiner at den store auken i diabetes hos barn kan skuldast eit virus. Altså at jenta vår har hatt ein virusinfeksjon som har trigga diabetes. Korleis cøliaki heng saman med dette veit eg ikkje, men diabetes og cøliaki har ein liten samanheng, då diabetikerar har litt større sjangs for å få cøliaki (og omvendt). Barnediabetes aukar på uforklarleg vis, og særleg i Norge.

Eg har tenkt på dette med miljøgifter (for den del gjennom morsmelk) at dette kan vere ein årsak. Hos oss er det ingen andre med cøliaki, diabetes eller allergiar i det heile tatt, sjølv ikkje hos fjerne slektningar. Kom veldig overraskande på oss, og gjer at eg mistenker at det er ytre påverknad/miljø som har gjort henne sjuk. Alternativt at det var berre noko som gjekk galt hos henne

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 09:29   #54
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Kva årsmodell er du da? Eg hadde dobbeltsidig kusma og var styggdårleg, så det hugsar eg godt. Mamma og søster var også dårlege samtidig. Raude hundar eller meslingar hadde eg også.

Jeg er født i 1970. Jeg er ikke 100 % sikker på at jeg husker rett når jeg tror man vaksinerte mot kusma på –70-tallet, så den tar jeg forbehold om. Meslinger har man jo vaksinert norske barn mot siden 50-tallet, så den skal vi jo ha fått alle sammen. Polio og tuberkulose er jo også "gamle" vaksiner. Kopper vet jeg at jeg er vaksinert mot, for jeg har vaksinearret som bevis på det. Tuberkolose- og røde hunder-vaksinene husker jeg jo at jeg tok, så de er jeg også ganske trygg på at jeg husker rett om. Jeg er dog ikke sikker på om man også ble vaksinert for disse som baby, slik man blir i dag.

Sist redigert av Teofelia : 21-12-10 kl 12:43. Årsak: skrivefeil …
Gammel 21-12-10, 09:30   #55
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg er også født i 1970, og hugsar godt at eg hadde kusma. Hadde sjukdommen altså, og var ikkje vaksinert. Hugsar vi fekk vaksine med raude hundar og polio ja.

Kva vaksine var det vi fekk i 2. klasse skal tru? Meiner det var ei sprøyte då.

Gammel 21-12-10, 09:31   #56
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Eg har tenkt på dette med miljøgifter (for den del gjennom morsmelk) at dette kan vere ein årsak. Hos oss er det ingen andre med cøliaki, diabetes eller allergiar i det heile tatt, sjølv ikkje hos fjerne slektningar. Kom veldig overraskande på oss, og gjer at eg mistenker at det er ytre påverknad/miljø som har gjort henne sjuk. Alternativt at det var berre noko som gjekk galt hos henne

Dette har jeg ikke noe peiling på, så tilgi meg hvis jeg er på jordet, men kan det tenkes at det ikke er så mye større hyppighet at dette i dag, men at bedre kunnskap og større bevissthet om temaet gjør at flere får diagnosen? At folk for en generasjon tilbake ikke hadde cøliaki, men bare gikk rundt og hadde konstant vondt i magen?

Gammel 21-12-10, 09:34   #57
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Teofelia: jo, når det gjeld cøliaki, så heilt klart. Det har vore VELDIG underdiagnostisert. Folk har nok levd med det heile livet, og hatt "nervøs mage", og mange har sikkert fått forkorta liv (høgare sannsynlighet for tarmkreft).

Men ikkje diabetes hos barn. Dette er type 1 diabetes, som ein ikkje går rundt med lenge. Det blir ein så dårlig av at normale foreldre vil ta kontakt med lege temmelig raskt (ein vil også dø av det utan medisin). Type 2 diabetes, som voksne får, kan ein gå med i mange år. Det er ein heilt annan sjukdom egentlig

Gammel 21-12-10, 09:35   #58
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Standard

Mine vart amma etter anbefalingane, men var sjuke i eitt køyr frå dei var eit par månader gamle og fram til 3-årsalder. Etter dette har dei (bank i bordet) vore ganske bra, eller normale?

Gammel 21-12-10, 09:36   #59
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neida, fullstendig klar over at ØNH-legar ikkje er ekspertar på immunforsvar, derfor forbeholdet.

Men meinar du at me er i meir omfattande virusstorm no enn før?

Eg har noia for tiden, og har lite lyst til å ta i handlekorger, kortterminalar og liknande. Det er ikkje pga. at eg er redd for bakteriar, men norovirus. Og eg har inntrykk av at det er langt hyppigare utbrot av noro no enn da eg vaks opp. Mine foreldre hadde ikkje for vane å halde oss heime frå skule og barnehage meir enn høgst nødvendig.

Det er jo mye mer global kontakt og folk reiser mer, så det hadde ikke vært rart om man blir utsatt for fler typer virus enn før, men det er spekulering altså.

Jeg prøvde å finne ut om det er mer noro-virus nå enn før, men fant ikke noe klart svar på det. Barn er jo mer i barnehage nå, så det skulle ikke forundre meg om det er mer av det bare av den grunn, hos småbarnsfamilier i hvert fall.

Gammel 21-12-10, 09:46   #60
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er født i 75, har fulgt vaksinasjonsprogrammet og fikk kusma da jeg var 15. Det er godt dokumentert siden jeg står på avslutningsbildet for ungdomsskolen med verdens største kjake.

Det går ikke an å se på enkelttilfeller i denne typen diskusjoner. Jeg fullammet knerten til han var 6 måneder og ammet han frem til han var 15 måneder. Jeg ammet snuppa også, men hun fikk mme i tillegg. Det er allikevel knerten som har barneastma og er syk annenhver uke, mens snuppa knapt har hatt en sykedag i år. Jeg betviler allikevel ikke at amming kan være bra.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:37.