|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er norske barn friskere?Når det gjelder overhyppighet av støvallergier og asthma (og evt andre autoimmune sykdommer) i vesten så kan det skyldes at vi har lite parasittinfeksjoner...
![]() |
![]() |
#42 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Er norske barn friskere?For en utrolig interessant tråd!
![]() |
#43 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er norske barn friskere?
Takk for reflektert informasjon. Jeg har ikke oversikt over verken samer eller sør- og vestlendinger. Det blir vel stigmatiserende å bruke det mor dem at en bruker på foreldreportalen hevder at det i disse landsdelene var pålegg om å gifte seg med nære slektninger for 200 år siden? De ville vel krevd etterprøvbar statistikk
![]() |
#44 |
*_*
|
![]() |
![]() |
#45 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Jada. Jeg mener skikken her i lander var basert på begrenset utvalg snarere enn ukultur. Det er forskjell på å bo i Vladivostok og være fra en landsby i Nepal og få sin kusine derfra severt på bryllupsdagen, enn å bo i ei grend i Setesdal og si elle-melle-deg-fortelle på en bygdefest på 1800-tallet. Hvis du skjønner hvor jeg vil så skjønner du hva jeg mener med kulturell uskikk og det å kalle en spade for en spade og en sur kuk for en sur kuk i god upolitisk korrekt eim.....
![]() |
#46 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Er norske barn friskere?Denne var litt grei å lese:
![]() |
#47 |
Bedreviter
|
Det er vel heller friheten til å være i jobb som ungene betaler prisen for, når de er i barnehage hver dag fra ung alder, vil jeg gjette på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Ventar stadig på vår
Teorien til vår ØNH-kollega var at virusinfeksjonar fungerer som beredskapstrening for immunforsvaret. Og når kroppen ikkje har større infeksjonar å kjempe mot, så blir den meir mottakeleg for mindre og meir ufarlege infeksjonar. Dette var jo berre ein teori som han hadde, og kan sjølvsagt argumenterast i aust og vest.
![]() |
#49 |
Mother of Dragons
|
Nå er vel ikke ØNH-leger eksperter akkurat på immunforsvar, og det er ikke jeg heller altså.
![]() |
#50 |
Bedreviter
|
Jeg er vaksinert mot alle de tre, mener jeg, samt dessuten polio, tuberkulose og kopper og muligens noen fler. Sist redigert av Teofelia : 21-12-10 kl 12:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Ventar stadig på vår
Neida, fullstendig klar over at ØNH-legar ikkje er ekspertar på immunforsvar, derfor forbeholdet.
![]() |
#52 |
Ventar stadig på vår
Kva årsmodell er du da? Eg hadde dobbeltsidig kusma og var styggdårleg, så det hugsar eg godt. Mamma og søster var også dårlege samtidig. Raude hundar eller meslingar hadde eg også.
![]() |
#53 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Er norske barn friskere?Kan jo legge til i denne tråden at mi jente blei amma til ho var rundt 17 månader. Like før ho blei 3 år fekk ho diabetes, og også påvist cøliaki (då hadde ho nok hatt cøliaki ei stund). Det beviser på ingen måte noko som helst, for det er jo berre eit enkelttilfelle. Eg har stor tru på at amming kan hjelpe mot mykje, men tydeligvis ikkje i alle tilfeller |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Bedreviter
|
Jeg er født i 1970. Jeg er ikke 100 % sikker på at jeg husker rett når jeg tror man vaksinerte mot kusma på –70-tallet, så den tar jeg forbehold om. Meslinger har man jo vaksinert norske barn mot siden 50-tallet, så den skal vi jo ha fått alle sammen. Polio og tuberkulose er jo også "gamle" vaksiner. Kopper vet jeg at jeg er vaksinert mot, for jeg har vaksinearret som bevis på det. Tuberkolose- og røde hunder-vaksinene husker jeg jo at jeg tok, så de er jeg også ganske trygg på at jeg husker rett om. Jeg er dog ikke sikker på om man også ble vaksinert for disse som baby, slik man blir i dag. Sist redigert av Teofelia : 21-12-10 kl 12:43. Årsak: skrivefeil … |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Er norske barn friskere?Eg er også født i 1970, og hugsar godt at eg hadde kusma. Hadde sjukdommen altså, og var ikkje vaksinert. Hugsar vi fekk vaksine med raude hundar og polio ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Bedreviter
|
Dette har jeg ikke noe peiling på, så tilgi meg hvis jeg er på jordet, men kan det tenkes at det ikke er så mye større hyppighet at dette i dag, men at bedre kunnskap og større bevissthet om temaet gjør at flere får diagnosen? At folk for en generasjon tilbake ikke hadde cøliaki, men bare gikk rundt og hadde konstant vondt i magen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Er norske barn friskere?Teofelia: jo, når det gjeld cøliaki, så heilt klart. Det har vore VELDIG underdiagnostisert. Folk har nok levd med det heile livet, og hatt "nervøs mage", og mange har sikkert fått forkorta liv (høgare sannsynlighet for tarmkreft). |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Ventar stadig på vår
![]() Sv: Er norske barn friskere?Mine vart amma etter anbefalingane, men var sjuke i eitt køyr frå dei var eit par månader gamle og fram til 3-årsalder. Etter dette har dei (bank i bordet) vore ganske bra, eller normale?
![]() |
#59 |
Mother of Dragons
|
Det er jo mye mer global kontakt og folk reiser mer, så det hadde ikke vært rart om man blir utsatt for fler typer virus enn før, men det er spekulering altså.
![]() |
#60 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er norske barn friskere?Jeg er født i 75, har fulgt vaksinasjonsprogrammet og fikk kusma da jeg var 15. Det er godt dokumentert siden jeg står på avslutningsbildet for ungdomsskolen med verdens største kjake.
![]() |
![]() |
|
|