Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Einar Gelius

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-10, 09:38   #121
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Einar Gelius

Opprinnelig lagt inn av Thomas1977, her.

Jeg vil benytte sjansen til å avspore debatten litt og slå et slag for å legge ned statskirka i sin nåværende form. Separer stat og kirke og la de seile sin egen sjø, så får heller de som vil være med på sånt sponse kirka si sjøl gjennom kollekt og tiende (og ikke over skatteseddelen).

Det er nå min mening.

Jeg er helt enig, bortsett fra at vi nok ikke slipper unna når det gjelder skatteseddelen. Alle trossamfunn mottar vel støtte, men det er klart -det blir vel mindre. Og kirkene må sikkert ha tilskudd de også, ellers forfaller de sikkert.

Men et RUNGENDE JA til å skille kirke og stat herfra.

Angående Gelius så har vi helt sikkert ikke sett det siste fra han. De siste ukene er nok f.eks. grobunn for nok en bok.

Gammel 25-11-10, 10:33   #122
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Min såkalte alminnelige rettsfølelse sier meg at tjenesteforsømmelsene knyttet til vaktberedskap og brudd på taushetsplikten bør være nok til at han blir bedt om å fratre sin stilling. Dersom det er tilfelle at de hadde en sterk nok sak til å avskjedige mannen på grunnlag av tjenesteforsømmelse, mener jeg det blir helt feil å tilby han en sluttpakke. Det minner om dobbeltkommunikasjon og bestikkelser for å bli kvitt en brysom arbeidstaker.

Gammel 25-11-10, 11:06   #123
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Dårlig avslutning ble det og for Gelius. Å forsøke å fremstå som seksuell frigjører i kirken i et samfunn som bader i sex fra morgen til kveld, dårlig håndverk. En trendanalytiker ville nok anbefalt anstand og tradisjonell pietisme for å høste respekt i det "flerkulturelle" landskapet han opererer i

Gammel 25-11-10, 15:49   #124
Michelle
X First Lady

Medlem siden: Sep 2006
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Jeg synes dette er helt greit. Og jeg er fristet til å for en gangs skyld si noe pent om Kvarme.

Nesten så jeg skulle sagt det selv.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 15:52   #125
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg så Kvarme glise mens han kommenterte saken som trist igår. Det kjenner jeg er litt trist. Prestestillinga i hans gamle menighet i Trøndelag er ledig, kanskje han skal bli trønder igjen?

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 16:01   #126
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Ånei, nå får han sikkert eget program på TV Norge eller TV2. Og så starter han en fotballfrikirke på si.

Det har jeg i grunnen ment han skulle gjøre siden han uttalte i et intervju at han egentlig ikke tror noe særlig på ganske vesentlige deler av kirkens trosgrunnlag (Jesus som guds sønn, oppstandelsen og en del annet jeg ikke husker nå). Han vil ha en kristendom som handler om fred og kjærlighet og toleranse og sånt, men ikke noe særlig dogmatikk, krav og den slags, og det er jo egentlig en flotters ide, og veldig i tiden da, må man si.

Men jeg er ikke sikker på om det skal være statskirken, nei.

(Jeg syns ikke NOE skal være statskirken, da, og syns at Gelius kan ha peace&love&football&sex-kirka si, Märtha Louise kan selvsagt stifte en "engler og andre åndelige ting"-kirke, og så kan noen andre lage "Gud hater homser og elsker Israel!!!-kirka, undzuweiter, og der kan de pusle med sitt. Den sistnevnte skal til og med få lov til å ikke ansette homofile prester.

Gammel 25-11-10, 16:10   #127
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

(Jeg syns ikke NOE skal være statskirken, da, og syns at Gelius kan ha peace&love&football&sex-kirka si, Märtha Louise kan selvsagt stifte en "engler og andre åndelige ting"-kirke, og så kan noen andre lage "Gud hater homser og elsker Israel!!!-kirka, undzuweiter, og der kan de pusle med sitt. Den sistnevnte skal til og med få lov til å ikke ansette homofile prester.

På ene siden er jeg helt enig. La de styre med tullet sitt.

På den andre siden pleier slike folk å drasse ungene sine inn i galskapen. De skal nemlig "oppdras i den rette troen", må vite. Og det gjør meg litt eitrende..

Så jeg vet ikke...

Gammel 25-11-10, 16:13   #128
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, de driver vel med det uansett...

Gammel 25-11-10, 16:21   #129
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

På den andre siden pleier slike folk å drasse ungene sine inn i galskapen. De skal nemlig "oppdras i den rette troen", må vite. Og det gjør meg litt eitrende..

Så jeg vet ikke...

Det vil vel alle?

Gammel 25-11-10, 16:23   #130
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Så jeg vet ikke...

Toleranse-toleranse-toleranse.

Gammel 25-11-10, 16:26   #131
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er fryktelig lite religiøs av meg, og synes egentlig statskirken er noe tull. Samtidig ser jeg et par problemer her i USA, hvor det ikke er statskirke. Det ene er at der overhode ikke undervises i livssyn i offentlig skole (det finnes derimot plenty private skoler med religiøs overtone). Det betyr at folk her får all sin opplæring om religion i kirken sin. Og at den informasjonen de får er veldig tilpasset det faktum at man ønsker at de skal tro. Jeg har en del veldig religiøse venner og bekjente, men kan veldig mye mer om bibelen og religionshistorie enn dem. De har lært det presten syne de skal vite.

Det andre er at dette også gir manglende kunnskap om andre trosretninger. Og sannsynligvi også en del vranglære, iom at de de lærer neppe er fra en nøytral kilde...

Men altså, man kan helt sikkert avskaffe statskirken uten å fjerne livssynsundervisning fra skolen. Men jeg er bare veldig skeptisk til å overlate all form for religionsundervisning til menigheter, slik det er her i USA.

Gammel 25-11-10, 16:36   #132
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil benytte sjansen til å avspore debatten litt og slå et slag for å legge ned statskirka i sin nåværende form. Separer stat og kirke og la de seile sin egen sjø, så får heller de som vil være med på sånt sponse kirka si sjøl gjennom kollekt og tiende (og ikke over skatteseddelen).

Det er nå min mening.

Word!

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 16:39   #133
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Ånei, nå får han sikkert eget program på TV Norge eller TV2.

Er du min mann?

Akkurat det samme sa gubben i går kveld.

Gammel 25-11-10, 16:40   #134
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Kirkelig reality!

Gammel 25-11-10, 16:41   #135
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Er du min mann?

Men man trenger ikke være fra Snåsa for å forutse akkurat det, vel?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 16:42   #136
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Men man trenger ikke være fra Snåsa for å forutse akkurat det, vel?

Gammel 25-11-10, 17:47   #137
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Det vil vel alle?

Jess. Her skal ungene oppdras i den ateistiske nihilismens ånd. Eneste vi tilber her i huset er Richard Dawkins og Nietzsche

Gammel 25-11-10, 19:10   #138
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

(...) Men altså, man kan helt sikkert avskaffe statskirken uten å fjerne livssynsundervisning fra skolen. Men jeg er bare veldig skeptisk til å overlate all form for religionsundervisning til menigheter, slik det er her i USA.

Couldn't agree more. Jeg er definitivt for grundig livssynsundervisning i skolen. Kunnskap fremmer toleranse mellom mennesker og informert kritikk av idéer.

Jess. Her skal ungene oppdras i den ateistiske nihilismens ånd. Eneste vi tilber her i huset er Richard Dawkins og Nietzsche

What he said.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 23:03   #139
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Er du min mann?

Kan hende det.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 23:05   #140
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Det er nå f*** på tide at noen rusker litt opp i seksualangsten til kirka. Forkvaklet religionsutøvelse har ødelagt så mange liv og så mye livsglede gjennom tidene at det er helt utrolig at det ikke er innført verdensomfattende religionsforbud for lenge siden. Se bare på Mørkemann Kvarme - homohater, sexhater og generell gledesdreper på andres vegne.

Amen!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:30.