|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Plassering på flyJeg har ikke opplevd dette, som jeg kan huske. Hadde jeg kommet til plassen min og den var opptatt ville jeg sagt i fra om dette da jeg velger vindusplass når man kan bestemme sete på forhånd. Og i hvert fall hvis jeg hadde gjort dette ved billettbestilling hos Norwegian hvor man må betale for setereservasjon! |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Bedreviter
|
Sv: Plassering på flyDet har hendt flere ganger at det har sittet noen på mitt sete, men om de har satt seg der ved en feil eller fordi de håper å få sitte der, det vet jeg ikke. Jeg pleier bare å informere om at de sitter på mitt sete, og ferdig med det. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Plassering på flyPå kortere strekninger innenriks så er det svært vanlig at folk setter seg på andre seter enn de har fått utdelt på boardigkortet. Spesiellt om det nærmer seg avgangstid, så er det mange som tenker at pytt, pytt her var det ledig, her setter jeg meg.
|
|
|
#25 |
|
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Plassering på flyJeg gjorde det sist jeg fløy med minsta. Jeg satt meg ved vinduet i stedet for midten! Lettere for meg å holde barnet i ro når hun kan se ut vinduet. Mannen virket grinete, men sa det gikk greit. Tror det hadde vært værre dersom jeg skulle satt i midten med en kravlende 1 åring all over!
|
|
|
|
#26 |
|
Bedreviter
|
Sv: Plassering på fly
Det er veldig lite sosialt akseptert å ta noens vindussete i bytte mot et midtsete, så det er ikke det minste rart han var grinete da. Neste gang foreslår jeg at du reserverer et vindussete i forkant. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Plassering på flyEnig med Teo. Det blir litt som å bruke treåringers terrorutpressing: Hvis jeg ikke får viljen min, bæljer jeg høyt og hemningsløst til du gir deg. Nå kan du velge.
|
|
|
#28 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Plassering på flyJeg liker best vindussete når jeg flyr alene og hadde på ingen måte gitt det fra meg om jeg hadde sjekket inn på det. Alle har jo mulighet til å sjekke inn på det setet de vil ha. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
navnet sjemmer ingen
Jeg hadde vært pissesur og sagt at jeg ønsket vindussetet likevel. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Bedreviter
|
Sv: Plassering på flyDet jeg derimot synes er greit at folk spør meg om å flytte til samme sete et annet sted i flyet. Jeg sitter alltid ved midtgangen, og har opplevd flere ganger å blitt spurt om å bytte sete med noen andre som sitter ved midtgangen, typisk for å la en familie få sitte sammen. Det er helt ok. Å bytte til vindusplass, for ikke snakke om midtsete, not som much. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Plassering på flyVeldig enig med Teofelia her kjenner jeg. Det kunne ikke falt meg inn å bare satt meg på en annen sitt sete. Det hender, dog ikke veldig ofte, at noen har satt seg på mitt vindussete. Da gir jeg dem beskjed om det og forventer selvsagt at de flytter seg. Det har også hendt, på lengre flighter, at jeg har spurt besetningen om å få flytte til et annet ledig sete. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Hvor: Akershus
Sv: Plassering på flySelvsagt setter man seg ikke bare på et sete man har lyst på uten å enten spørre kabinpersonalet, eller be den som sitter der om man evt. kan bytte! Slike egne ego-avgjørelser fører enkelte ganger til at fly blir forsinket, rett og slett fordi at alle ikke KAN sitte akkurat der de ønsker. Dessuten er det bruk av hersketeknikk at man FØRST setter seg for deretter å spørre den som egentlig skal sitte der om det er ok at man sitter der...da vet man at det for enkelte (de fleste?) kan være vanskelig å si nei.
|
|
|
#34 |
|
Hjuleglede
Sv: Plassering på flyJeg har opplevd det en gang, og da ba jeg vedkommende pent om å flytte seg siden han satt på min plass. Jeg må ha vindusplass når jeg flyr. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Plassering på flyJeg er ikke så glad i å fly alene, så om jeg har reservert en spesiell vindusplass så er det fordi den er en plass jeg føler meg trygg. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Plassering på flyJeg tror ikke jeg har opplevd det på fly, men et par ganger på toget. Da har jeg bedt om å få setet mitt (typisk vindusbillett), og det har gått greit uten noe om og men. På tog er det ofte ombytting i løpet av togturen uansett, da ikke alle tar toget hele veien og det virker som om det er sosialt akseptert å låne et annet, bedre, sete så lenge det er ledig. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Står på egne ben
Sv: Plassering på flyJeg har opplevd det og en gang lot jeg meg ikke bry med det, men da endte det med en karusell av flytting siden den plassen jeg satt på ble krevd tilbake osv. på et fly. Siden det har jeg fasthold på min plass så lenge det står en viss plass på billetten enten jeg kjører fly, båt eller skal på kino. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Plassering på flyHar opplevd det men vet ikke om det er med vilje eller feiltagelse de har satt seg der. Pleier bare gi beskjed om at det er mitt sete. Veldig ofte har jeg enten betalt ekstra for å reservere eller kommet tidlig for å unngå midtsete. Spesielt når jeg måtte ha barn på fanget. Da gidder jeg ikke gi det fra meg fordi noen andre hadde lyst å sette seg der. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|