|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hastar: varmluftAh.. men hva er egentlig forskjellen på det og over- og undervarme? For ved over- og undervarme kommer jo varmen ovenfra og nedenfra likevel? |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Hastar: varmluftFordi, ovenfra og nedenfra steker det nederste brettet fra undersiden, og det øverste fra oppsiden. Du får et brett boller som er svidd under og for lettstekt oppå, og et som er motsatt. Ved varmluft er varmen sirkulerende pga vifta, så alle bollene stekes rundt hele seg. Derved et bedre resultat.
|
|
|
#23 |
|
Kontrollfrik
Sv: Hastar: varmluft
Åja, sånn ja. Men da burde jo varmluft være standard innstilling på alle ovner, egentlig? |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Sv: Hastar: varmluftJeg vet ikke hva du mener med standard innstilling, men jeg har knapt vært borti en ovn over "studenthybelstandard" som ikke har hatt det dersom den er... vel, nyere enn farmor sin... så i min verden er det en standard mulighet og den absolutt mest brukte, så ja, nærmest "default-verdien" på vår i alle fall. Varierer med varmluft med undervarme for sprø bunn, og varmluftsgrill for en sprø overflate (ostesmørbrød eller svor...)
|
|
|
#25 |
|
Kontrollfrik
Sv: Hastar: varmluftJa, jeg er nok bare ikke så avva, jeg. Vi har en ny, ganske dyr ovn med varmluft og masse annet rart jeg ikke vet hva jeg skal bruke til. Men av gammel vane setter jeg på over- og undervarme dersom jeg ikke skal steke to plater knekkebrød.. Det har nok litt med at den gamle komfyren vår ikke hadde varmluft og at jeg derfor ikke er vant til å bruke det. Den gamle ovnen var en ti år gammel Electra. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Hastar: varmluftEg har vore der du er Hyacinth, heilt til nå |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Kontrollfrik
Sv: Hastar: varmluft
Ja, det er ikke det at jeg ikke vil bruke det, jeg forstår bare ikke helt hvilke fordeler det kan gi utover når man har to brett i ovnen samtidig. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Sv: Hastar: varmluftJeg har nesten alltid to brett i ovnen utenom ved bruk av leirgryta (den fyller hele ovnen...) så det er kanskje derfor jeg bruker den mye?
|
|
|
#29 |
|
wizzzard
|
Sv: Hastar: varmluftBetyr det at det ikkje spelar noko rolle kvar i ovnen brettet står? Altså av typen "stekes nederst i ovn" etc, kan slengast inn kvarsomhelst i ovnen og ha varmluft på? |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Borte
|
Sv: Hastar: varmluftJeg bruker varmluft til alt utenom kaker. Mest fordi jeg ikke er så veldig flink til å bake og derfor foretrekker å følge nøyaktig oppskrift og instrukser for best resultat. Til gjærbakst bruker jeg varmluft og da lar jeg det bare stå litt kortere tid på samme temperatur som oppskriften tilsier.
|
![]() |
|
|