Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hastar: varmluft

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-10, 23:22   #21
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hastar: varmluft

Ah.. men hva er egentlig forskjellen på det og over- og undervarme? For ved over- og undervarme kommer jo varmen ovenfra og nedenfra likevel? Hvorfor kan man ikke bruke det når man har to brett?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 23:25   #22
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Fordi, ovenfra og nedenfra steker det nederste brettet fra undersiden, og det øverste fra oppsiden. Du får et brett boller som er svidd under og for lettstekt oppå, og et som er motsatt. Ved varmluft er varmen sirkulerende pga vifta, så alle bollene stekes rundt hele seg. Derved et bedre resultat.

Gammel 02-10-10, 23:28   #23
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Fordi, ovenfra og nedenfra steker det nederste brettet fra undersiden, og det øverste fra oppsiden. Du får et brett boller som er svidd under og for lettstekt oppå, og et som er motsatt. Ved varmluft er varmen sirkulerende pga vifta, så alle bollene stekes rundt hele seg. Derved et bedre resultat.

Åja, sånn ja. Men da burde jo varmluft være standard innstilling på alle ovner, egentlig?

Gammel 02-10-10, 23:32   #24
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet ikke hva du mener med standard innstilling, men jeg har knapt vært borti en ovn over "studenthybelstandard" som ikke har hatt det dersom den er... vel, nyere enn farmor sin... så i min verden er det en standard mulighet og den absolutt mest brukte, så ja, nærmest "default-verdien" på vår i alle fall. Varierer med varmluft med undervarme for sprø bunn, og varmluftsgrill for en sprø overflate (ostesmørbrød eller svor...)

Gammel 02-10-10, 23:40   #25
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ja, jeg er nok bare ikke så avva, jeg. Vi har en ny, ganske dyr ovn med varmluft og masse annet rart jeg ikke vet hva jeg skal bruke til. Men av gammel vane setter jeg på over- og undervarme dersom jeg ikke skal steke to plater knekkebrød.. Det har nok litt med at den gamle komfyren vår ikke hadde varmluft og at jeg derfor ikke er vant til å bruke det. Den gamle ovnen var en ti år gammel Electra.

Gammel 03-10-10, 17:40   #26
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg har vore der du er Hyacinth, heilt til nå Min forrige ovn var av den enkle sorten utan varmluft. Her vi leiger er det ein ovn med denne funksjonen. Måtte prøve da, og trur kanskje eg nå skal tørre å prøve fleire brett når eg bakar boller.

Tok meg eit år med ovnen før eg begynte å tenke på å prøve det...

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 18:20   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Eg har vore der du er Hyacinth, heilt til nå Min forrige ovn var av den enkle sorten utan varmluft. Her vi leiger er det ein ovn med denne funksjonen. Måtte prøve da, og trur kanskje eg nå skal tørre å prøve fleire brett når eg bakar boller.

Tok meg eit år med ovnen før eg begynte å tenke på å prøve det...

Ja, det er ikke det at jeg ikke vil bruke det, jeg forstår bare ikke helt hvilke fordeler det kan gi utover når man har to brett i ovnen samtidig.

Gammel 03-10-10, 18:36   #28
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg har nesten alltid to brett i ovnen utenom ved bruk av leirgryta (den fyller hele ovnen...) så det er kanskje derfor jeg bruker den mye?

Gammel 03-10-10, 21:33   #29
Effie
wizzzard

Effie sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Betyr det at det ikkje spelar noko rolle kvar i ovnen brettet står? Altså av typen "stekes nederst i ovn" etc, kan slengast inn kvarsomhelst i ovnen og ha varmluft på?

Eg har kun hatt hybelkomfyr og/eller kjøpt brukte komfyrar sidan eg vart gamal nok til å bry meg om slikt, så har aldri hatt varmluft, grill eller andre avanserte greier. :]

Effie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:40   #30
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker varmluft til alt utenom kaker. Mest fordi jeg ikke er så veldig flink til å bake og derfor foretrekker å følge nøyaktig oppskrift og instrukser for best resultat. Til gjærbakst bruker jeg varmluft og da lar jeg det bare stå litt kortere tid på samme temperatur som oppskriften tilsier.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 02:46   #31
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finnes det noen regler for hvor mye mindre temperatur man skal ha på varmluft, sånn ca?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 08:52   #32
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Finnes det noen regler for hvor mye mindre temperatur man skal ha på varmluft, sånn ca?

Jeg pleier å ha den på 10-15 grader mindre enn om jeg skulle brukt vanlig stekeovn.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.