|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?Kvinner og epletrær av Moa Martinsson er den beste boken jeg noensinne har lest - den er rett og slett fantastisk. Andre favoritter er Den Vidunderlige kjærlighetens historie av Carl-Johan Vallgren og Hvilken hånd vil du ha av Vita Andersen. Beatles av Saabye Christensen syntes jeg var fantastisk i tenårene, det samme syntes jeg om Tidevannets fyrste av Pat Conroy. The road av Cormac McCarthy gjorde et sterkt inntrykk, det samme gjelder Huset ved moskeen av Kader Abdolah. Ellers er jeg glad i bøkene til Jo Nesbø, Stieg Larsson og Agatha Christie.
![]() |
#82 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?Sybil, av Flora R. Schreiber.
![]() |
#84 |
Aktiv
Medlem siden: Feb 2009
![]() |
![]() Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?Utpå Vestfjorden seiler mi skute av Per Knutsen. Er ment som ei barnebok, men den ga meg mye som voksen.
![]() |
#85 |
Det ordner seg alltid
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?Det er så vanskelig å velge bare en bok! |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Nybegynner
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oppland
![]() |
![]() Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?Ringenes Herre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?Elskede av Toni Morrison. Pedro Páramo av Juan Rulfo. Trollvinter av Tove Jansson. Jonathan Strange & Mr. Norrell av Susana Clarke.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?Jeg synes sinnstemningen man er i har mye å si. Da jeg var 16 år tilbragte jeg et år i utlandet, og hadde bedre tid til å skikkelig lese bøker enn jeg ellers hadde/har hatt. Alle de tre bøkene jeg husker som mine beste leseopplevelser er fra det året. Jeg har lest dem omigjen i voksen alder og er fremdeles enig.
![]() |
![]() |
#89 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?
Er du meg? Kan signere 100% på absolutt alt du skriver her.
![]() |
#90 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis jeg absolutt skal rangere de bøkene jeg husker, blir det nok denne for meg. Jeg feier stort sett gjennom bøker uten å legge nevneverdig merke til språket, med mindre det er så dårlig at det blir en irritasjonsfaktor. Men hos Hamsun generelt, og Markens grøde spesielt, blir jeg slått av hvilke stemninger og beskrivelser han makter å skape med det knappe språket.
![]() |
#91 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?"Pappas lille jente" leste jeg for tja 20 år siden, om en far som misshandler sin datter og får flere barn med henne. Husker jeg var rasende mens jeg leste denne.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 24-08-10 kl 09:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Wooohhoooooo
Medlem siden: Sep 2006
Sånn er det her og. Keste den på nytt for ikke så mange år siden og da fikk jeg også tak i Banco, oppførlgeren, som også ble lest med iver.
![]() |
#93 |
🎈
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?En av de første bøkene jeg husker gjorde veldig inntrykk på meg var Røtter av Alex Hayley. En av de beste som jeg har lest som voksen er Enke for et år av John Irving. Paula av Isabel Allende er også en bok som sitter i meg. Blant bøkene jeg har lest de siste par årene er Boktyven av Markus Zusak en favoritt. Brudereisen av Marieke van der Pol og Saman er ein mindre alene av Anna Gavalda er også høyt oppe.
![]() |
#95 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?Kanskje ikke den beste boken jeg har lest, men kommer ganske høyt opp idag. Boka heter Vitaminalfabetet og ett av tipsene mot stress er lakris.
![]() |
#96 |
Peppy!
|
![]() Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest? |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?Vanskelig, men Fuglane av Vesaas og Beatles av Saabye Christensen er i alle fall to av de største leseopplevelsene mine. Og Tordivelen flyr i skumringen. Av bøker jeg har lest de siste 10-15 årene, er jeg sannelig ikke sikker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Erfaren
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?Vanskelig å velge kun en bok...men må jeg velge så sier jeg Ken Folletts Stormenes tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Bork bork bork
|
![]() Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?Håpløst valg, egentlig, men skal jeg velge én bok... så blir det dødt løp mellom Rosens navn av Umberto Eco og... Foucaults pendel av samme forfatter. Når jeg leser noe av Eco føler jeg meg samtidig både mer intelligent og dummere enn normalt, hvis det gir noen mening.
![]() |
#100 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?Jeg tror nesten jeg må si Paul Auster Book of Illusions.
![]() |
|
|