Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Åpner du post som kommer til barnet ditt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-10, 11:40   #41
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åpner du post som kommer til barnet ditt?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Herlighet, det er klart jeg gjør! Jeg tørker også rumpa til 3-åringen, selv om det også er ganske privat.

Gammel 02-08-10, 11:42   #42
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

VI åpner sammen - men det er fordi han er liten ennå.

Gammel 02-08-10, 11:45   #43
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Åpner mannens post også hvis det er noe som kan være aktuelt for meg.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 11:50   #44
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Privat snailmail åpner jeg ikke, offisielle ting er likevel til foresatte selv om barnets navn står på (de vet at rutekuverter vanligvis ikke er "gøy" post).

På nettet er jeg veldig på linje med Era, d.v.s. at jeg holder øye med hva som foregår. Vi er venner på Facebook, og når jeg en gang iblandt låner hans maskin pleier jeg å se litt på loggen og innboksen for å sjekke om alt ser kosher ut.

Gammel 02-08-10, 11:52   #45
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Åpner mannens post også hvis det er noe som kan være aktuelt for meg.

spennende ting så som skatt, forsikring og ymse regninger.

Gammel 02-08-10, 12:03   #46
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

@Blondie er ikke så følsom og flott om åpenhet funker, jeg må jo ta den runden også når han føler at innsyn er invaderende foreløbig ikke en problemstilling- vanskelig balangse mellom å gi slipp og ta ansvar- Kan de ikke bare være små og søte og villig til å la seg passe på hele livet .

Gammel 02-08-10, 12:19   #47
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Private brev får de åpne selv, men ting fra tannlegen, SFO eller banken åpner jeg. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har vært i tvil om brevet har inneholdt privat eller "offentlig informasjon". Hadde jeg vært i tvil, hadde de trolig fått åpne det selv, men mens jeg så på.

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg lurer litt på hva dere er redde for at de skal få, dere som vil sjekke før de skal åpne selv. Jeg kan liksom ikke komme på noe skummelt eller farlig i denne sammenhengen jeg. Kanskje jeg har dårlig fantasi?

Hvis de får åpne brev uten mtt overoppsyn, er sjansen stor for at jeg aldri finner det igjen. Ingen av mine er troende til å huske (eldste) eller skjønne (yngste) at jeg alltid skal se brev som de synes er kjedelige og uinteresante.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 12:27   #48
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

spennende ting så som skatt, forsikring og ymse regninger.

Spesielt dette! Ingen av oss har überprivate saker den andre ikke skal se, annet enn mitt Woman-abonnement: Meg først!!

Gammel 02-08-10, 12:49   #49
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer litt på hva dere er redde for at de skal få, dere som vil sjekke før de skal åpne selv. Jeg kan liksom ikke komme på noe skummelt eller farlig i denne sammenhengen jeg. Kanskje jeg har dårlig fantasi?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvis de får åpne brev uten mtt overoppsyn, er sjansen stor for at jeg aldri finner det igjen. Ingen av mine er troende til å huske (eldste) eller skjønne (yngste) at jeg alltid skal se brev som de synes er kjedelige og uinteresante.

Den er jeg med på altså. Jeg har også et par som ikke alltid husker eller skjønner. Jeg fikk bare inntrykk av at det kunne være noe skummelt eller farlig med innholdet.

Gammel 02-08-10, 12:58   #50
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den er jeg med på altså. Jeg har også et par som ikke alltid husker eller skjønner. Jeg fikk bare inntrykk av at det kunne være noe skummelt eller farlig med innholdet.

Nei, det har jeg aldri tenkt på. Jeg tror bare jeg har mer behov for å vite at eldste skal til tannlegen torsdag kl. 14 enn det hun har.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 13:04   #51
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Spesielt dette! Ingen av oss har überprivate saker den andre ikke skal se, annet enn mitt Woman-abonnement: Meg først!!

Der kommer det der merkelige argumentet for at det er greit å lese andres post, SMSer og mailer. Det er jo ikke slik at vi som ikke gjør det har noe å skjule.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 13:09   #52
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Der kommer det der merkelige argumentet for at det er greit å lese andres post, SMSer og mailer. Det er jo ikke slik at vi som ikke gjør det har noe å skjule.

Men hvorfor er det ikke greit å lese andre sin post? Jeg for min del har store problemer med å skjønne det. Jeg vil tro at det er fordi man har forskjellige kulturer på hva som regnes som intimt. Jeg for min del ville ha mislikt at fremmede leste min post, fordi den er privat og derved en "del av meg". Men mannen min kan godt lese den fordi jeg uansett deler ting som er enda mer privat med ham. Hmm ... Kanskje?

Gammel 02-08-10, 13:15   #53
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han får åpne de selv, så fremt jeg skjønner hva det er/avsender er kjent. Han er 7 år, og selv om jeg ikke tror at han får anthrax i posten, så syntes jeg det er greit å et lite øye på det.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 13:17   #54
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men hvorfor er det ikke greit å lese andre sin post?

Jeg syns det er respektløst, og det er en del som ikke er ment for meg. Det går både på avsender og mottaker. De som sender brev, mail eller sms til sambo skal ikke tenke på om jeg leser det i stedet.

Gammel 02-08-10, 13:19   #55
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Er det ikke egentlig en lov som sier at personlig post er personlig, og derfor ikke noe man har lov å åpne uten samtykke fra mottaker?

Jeg kan fint åpne mannens post, dersom det er noe spennende, men det er jo avtalt. Stort sett i det enkelte tilfelle, om det er ventet. For Knerten er det jo engang slik at han enda ikke er to, og vel ikke har det gram av privatliv enda, her er det invasjon av underliv (vask), toalettvaner (må du bæsje? Har du bæsjet? Nå må du bytte bleie!), hva han skal spise, gjøre, (hva gjør du nå? Nei, ikke inn i det skapet!) og post, og det meste annet... enn så lenge.

Gammel 02-08-10, 13:20   #56
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg åpner offentlige brev. Ikke private brev .

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 13:21   #57
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Brev fra det offentlige og den sorten, åpner jeg. Kommer det en bursdagsinvitasjon mm. åpner vi sammen, ettersom min eldste bare er 4 år.

Jeg vil komme til å holde et øye med posten deres etterhvert, men de skal selvsagt få åpne selv og jeg har ikke noe behov for å lese alt de får.

Hva gjelder øvrig post så åpner ofte mannen min strømregningen ol. som er registrert på meg, om det er han som henter den posten, på samme måte som jeg kan åpne regninger ol. fra Statoil osv. selv om det står adr. til mannen - dette er felles regninger som "førstemann" åpner fordi det ikke finnes annet enn naturlig for oss. Vi samler alt av regninger på et og samme sted. Privat rører jeg selvsagt ikke.

Gammel 02-08-10, 13:43   #58
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er respektløst, og det er en del som ikke er ment for meg. Det går både på avsender og mottaker. De som sender brev, mail eller sms til sambo skal ikke tenke på om jeg leser det i stedet.

Den der skjønner jeg ikke. Jeg har aldri noen sinne mottatt et brev, en sms, en telefonsamtale eller mail som har innhold mannen ikke kan lese. Sier du at jeg lever et kjedelig liv

Om jeg ikke skulle åpnet hans post/epost/sms og svart på hans telefon hadde han vel vært død og begravet nå (økonomisk i allefall). Det er altså IKKE alle regninger som kommer med tydelig avsender på konvolutten og inkassokrav har aldri avsender. For meg er det en selvfølge at jeg åpner disse.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 13:43   #59
Dronningen
Pauset

Standard

Men det er jo greit for oss begge. Det som man åpner er jo også som regel ting som angår oss begge. Andre ting bryr vi oss jo ikke så mye med. Man ser jo kjapt på konvolutten hva det gjelder.
Jeg ser på en måte ingen grunn til at ikke han skulle åpne posten min og motsatt. Jeg mottar ingen ting der som ikke han på en måte er involvert i.

Gammel 02-08-10, 14:04   #60
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Den der skjønner jeg ikke. Jeg har aldri noen sinne mottatt et brev, en sms, en telefonsamtale eller mail som har innhold mannen ikke kan lese. Sier du at jeg lever et kjedelig liv

Den siste setningen får du stå for selv, you said it.

Jeg har heller ikke mottatt noe jeg ikke kan vise til mannen min. Det betyr allikevel ikke at jeg syns det er greit at han leser mine brev, SMSer og mailer. Eller at jeg syns det er greit å gjøre det med hans. Men jeg vet jo at vi har diskutert liknende ting tidligere, og du, Dronningen og jeg er på virkelig ulike planeter når det kommer til å privatliv, respekt for dette og hva som kan deles videre. Jeg forventer ikke at dere skal forstå det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:46.