|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Passiv
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserOgså har man dette siste også - joda. Det er sånn at mange barns livssituasjon gjør at de ender med vansker som feks adhd. Som noen av dem villehatt uansett, men som noen av dem ikke ville hatt om vilkårene var bedre. Og da er det så lett å si at de ikke skulle vært diagnostisert. |
![]() |
![]() |
#62 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserHopper rett til slutten. Jeg er overbevist om at for mange barn blir diagnostisert med ADHD, og jeg synes det er skummelt, spesielt fordi så mange av dem blir satt på medisiner. Jeg er likevel ikke med på at det er noen umiddelbar sammenheng mellom diagnosen og omsorgssvikt. Jeg har inntrykk at at en del foreldre leter desperat etter en diagnos hvis barna har lærevansker eller er ukonsentrerte en periode og glemmer helt at det ikke nødvendigvis er sykdom som ligger bak problemene. Jeg tenker også at noen leger skriver ut medisiner for lett synes det er skummelt når tiåringer blir proppet fulle av ritalin fordi de har litt konsentrasjonsvansker på skolen. Det som burde vært en siste, desperate løsning, blir ofte den første. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
superbruker
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoser
Det kan godt hende at det er sånn i noen tilfeller. Jeg håper og tror at det gjelder et mindretall. For det er faktiskt motsatt av det opplevelsen jeg har. Nå er ikke jeg fagutdannet innen dette området. Derimot har jeg mye erfaring med ADHD, som storesøster til en med ADHD, som mamma til en med ADHD og en som har diagnosen selv. Jeg har også et barn med Asperger. Det gjør at jeg har mye kompetanse. Jeg kjenner også mange som har barn med ADHD og voksne som har ADHD selv. Mange av disse svært ressurssterke, faktisk de fleste. Det er mennesker med jobb og god utdannelse. Det gjør ikke at jeg sitter på "det riktige svaret" eller noe. Derimot føler jeg at dere som vil koble inn barnevernet med en gang på grunn av omsorgsvikt stigmatiserer en stor gruppe som absolutt ikke fortjener det.
Den henviste jeg til her:
Propella Sist redigert av Propella : 01-08-10 kl 21:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Passiv
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoser@Katta og Smilefjes: Jeg ser poenget med at diagnostisering og medisinering ofte kan være pragmatisk sett riktig å gjøre: En bekymringsmelding til barnevernet kan innebære at man mister samarbeidet med barnets foreldre, samtidig som man vet at barnevernet neppe har kapasitet til å følge opp og foreta seg noe som virkelig ville ha hjulpet barnet. Det er jo sjeldent at omsorgsovertakelse er aktuelt, og i alle disse gråsonetilfellene er det vanskelig å gi adekvat hjelp, særlig hvis foreldrene har en helt annen problemforståelse. Dessuten er det ofte snakk om uheldige oppvekstvilkår som ikke lar seg endre så lett: det kan være dårlig økonomi som sliter på alle i familien, foreldre som sliter psykisk (men som ikke er psyke nok til at omsorgsovertakelse er aktuelt), nyfamilie-problematikk (mine/dine/våre barn), eller rett og slett en dårlig "match" mellom foreldre og barn når det gjelder temperament og personlighet. Summen av slike mindre belastninger kan utgjøre forskjellen for et barn som er sårbar for å utvikle atferdsvansker og emosjonelle problemer. Og jeg skjønner at oppfølging under overskriften "adhd" kan være bedre enn ingenting - men jeg liker det altså ikke.
Jeg skjønner at dette blir personlig for deg, og jeg har stor respekt for både deg og andre som kjemper sin vei gjennom systemet for å finne riktig hjelp for sine barn. Jeg håper og tror at du og de rundt deg har fått riktig hjelp. |
![]() |
![]() |
#65 |
Leser
|
Jeg trodde at de som ikke hadde ADHD ville reagere signifikant andreledes på medisinering enn de som hadde ADHD? Dette basert på teorien om at ADHD forårsakes av en kjemisk ubalanse i hjernen. Og så vidt jeg vet så er det påvist kjemisk ubalanse i hjernen hos mennesker med ADHD, men det er vel ikke 100% enighet om dette er fordi at ubalansen forårsaker problemet eller om det er et symptom utløst av ADHD. Stemmer ikke dette?
![]() |
#66 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg vil litt tilbake på det med diagnosesetting jeg og baserer meg på hvordan det er på det BUP kontoret vi tilhører.
![]() |
#67 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg har null peiling på ADHD og diagnotisering av det, bare så vi har det klart med en eneste gang.
![]() |
#68 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserPida: Det er vel dette du reagerer på:
Men ser du ikke at madam min skriver det her:
Hvor er urimeligheten? Sist redigert av bønna : 02-08-10 kl 09:49. Årsak: skriveleif |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Deltidsmamma
|
Når det gjelder dette, så har jeg stor forståelse for det, og tåler langt tøffere spørsmål fra hjelperne enn det vi har fått foreløpig. Men det er da mitt BUP-kontor |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Leser
|
Urimeligheten ligger vel i at om Propella reagerer på det Mim skriver bør hun vel ikke quote Pida?
![]() |
#73 |
Leser
|
Ja, det går fort i svingene innomellom. (Jeg noterer meg blant annet at jeg greide å ha ordet "vel" to ganger i en setning, det så jo rimelig, vel, rart ut?
![]() |
#74 |
Passiv
|
Jeg har det hele året jeg. |
![]() |
![]() |
#75 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJepp. Men det virker ikke som om Pida tar inn over seg at alle i diskusjonen på "hennes side" om man kan kalle det det er like reflektert og velskrevet som seg selv, hun tar jo med de andre også: |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Leser
|
Ja, enig med deg. Jeg så ikke den i sted.
![]() |
#77 |
Apfel der Zwietracht
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() |
Godt poeng mht krav til utredningen/diagnostiseringen. Den praktiske realiteten er at symptomene på adhd til forveksling kan være svært like symptomene på en traumatisering/vanskelig traumatisering. Det kan også være at et barn/ungdom både er traumatisert og har adhd. Hvis hjelperapparatet ikke har kapasitet til å følge opp utprøving av adhd medikamenter på en adekvat måte, risikerer man altså å medisinere traumatiserte barn på en måte som kan være skadelig, i tillegg til at de ikke møter forståelse for sine faktiske behov. Ikke ukjent fenomen i jobben min.
![]() |
#78 |
Leser
|
Benytter sjangsen til å spørre deg også. Vil mediakamenter mot ADHD fungerer på barn som har samme symptomer som ved ADHD, men som skyldes andre ting?
![]() |
#79 |
superbruker
|
Hva gjør det med et barns følelser og identitetsutvikling å vokse opp med følelsen av å være annerledes uten å vite hvorfor? Hvilken følelse tror du at barnet sitter igjen med da? Det at man har ADHD diagnose betyr ikke at man er familiens problem. Det betyr at man har et navn på de vanskene barnet har og kan forklare barnet hvorfor han/hun reagerer som han/hun gjør. En diagnose gjør at man lettere kan hjelpe barnet å oppnå sitt potensiale. En diagnose er som jeg ser er verktøy for å kunne gi riktig hjelp til barnet. Det gir også pekepinn på hva men kan forvente fremover og hvilke tiltak som kan bra å sette igang.
Jeg quotet Mim i et tidligere innlegg. Jeg må nok innrømme at jeg reager sterkt på en del av uttalelsene som har kommet i denne tråden. For den følelsen jeg sitter igjen med er at dere som mener at det er en overdiagnostisering av ADHD drar alle over en kam.
![]() |
#80 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserKallisti har helt rett og kommer med et kjemmpeviktig poeng.
![]() |
|
|