Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo - hva har du spist i dag?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-10, 20:35   #941
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo - hva har du spist i dag?

Prøvde å kjøpe på helsekost i dag. Hun hadde den grovmalte varianten, men i oppskriften skal det være finmalt.

Salt er ikke aktiv  
Gammel 26-07-10, 20:38   #942
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grovmalt blir det vel samme som kokosmasse, eller?

Gammel 26-07-10, 20:39   #943
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Ja, så veldig likt ut, men det hadde 7 g mer karber per 100 g enn kokosmassen på butikken.

Salt er ikke aktiv  
Gammel 26-07-10, 21:00   #944
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frokost: 2 mandelbrødskiver m/leverpostei
Lunsj: Manchego, spekeskinke, rømme, tomat
Middag: Lasagne (SDS)
Kvelds: Havregrøt og CC 50/50

Jeg har levd ketogent igjen en kort periode, men jeg kjenner at jeg er lei. Drømmer om havregrøt hver eneste kveld, og sliter med å finne på noe å spise. Så jeg tror jeg lemper litt på karbene. Litt kjipt å gå ut av ketose ene og alene for en skarve grøtporsjon om kvelden, men sånn er livet. Jeg blir litt påvirket av å ha vært på ketosenivå over tid kjenner jeg, for da føler jeg liksom at jeg ikke spiser lavkarbo lenger når jeg tillater meg litt havregrøt eller lignende.

Gammel 26-07-10, 21:05   #945
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Drømmer om havregrøt, faktisk. Det ser godt ut, men smaker hevd, synes jeg. Det er en av de tingene jeg faktisk alltid har hatt lyst å like men aldri fått det til, hehe.
Nå er jo ikke havregrøt det verste du kan spise akkurat, i hvert fall ikke med CC i, da er det jo enda bedre. Med mindre du MÅ være i ketose for å gå ned i vekt/ha god helse, men det vel de færreste.

Gammel 26-07-10, 21:53   #946
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Havregrøt hadde jeg også hatt våte drømmer om hvis jeg ikke hadde kunnet spise det. Derfor lever jeg moderat lavkarbo. Havregrøt med cc og et dryss kanel er super kvelds!

Ellers spiste jeg omelett til frokost, kyllingsalat til lunsj og kalkunfilet med salat til middag.

Gammel 26-07-10, 23:08   #947
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Idag var det ny frisk for min del...
Frokost: Ett osteships med eggesalat (egg, majones, løk, vårløk, skinke, salt og pepper)
Lunsj: Salat med paprika, kyllingfilet og bacon ( )
Også kom middagsinvitasjonen på tampen av dagen som fristet mer enn å dra hjem fra første jobbedag og lage mat da...
Middag: Pølsegrateng med potetmos OG pastaskjell, samt hvitløksbrød
Dessert: Tress-is med Daim-saus ( for alle fristelsene her damer, men jeg skulle liksom være ærlig nå da )
Det kjennes ut som om det må bli noe til kvelds også, kanskje egg og bacon?

Gammel 27-07-10, 00:26   #948
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Akkurat spist 2 skiver superbrød til kvelds, og det var veldig godt! Anbefales!

Salt er ikke aktiv  
Gammel 27-07-10, 08:40   #949
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Smakte veldig egg?

Benzo er ikke aktiv  
Gammel 27-07-10, 09:59   #950
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøper Aman Prana kokosmel (finmalt) hos, super-nature.no
Nettbutikk og butikk i Oslo. Grovt kokosmel er vel det samme som kokosmasse, og det har en god del mer karber i seg. Dessuten gjør det overhodet ikke samme nytta i bakverk.
Når dere bruker kokosmel (og forsåvidt mandelmel) anbefaler jeg å alltid bruke en god dæsj bakepulver også - det blir forferdelig kompakt ellers. Ikke for å heve altså, men bare gi litt "luft" i bakverket.

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 27-07-10, 12:37   #951
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Smakte veldig egg?

Njei, egentlig ikke, men det er jo ikke helt tørt sånn som vanlig brød, da. Kan hende det blir bedre om det står enda lenger i ovnen?

Salt er ikke aktiv  
Gammel 27-07-10, 16:29   #952
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til frokost spiste jeg Ryvita Sesam med kokt egg. Lunsj ble en skyr og nå til middag lager jeg en gryte med kyllingkjøttdeig, gulrøtter, selleri, hakkede tomater og oregano som jeg skal ha en grønn salat til. Kvelds blir nok igjen havregrøt med cc og kanel.

Gammel 28-07-10, 21:08   #953
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

I dag har jeg brukt Nannah sin kakerøre til muffins, og jeg må si at dette er noe av det bedre jeg har smakt av erstatninger, bedre enn vanlige muffins! Jeg kommer defintivt å bruke røra som basis til alle mulige slags kaker, sukkerbrød, eplekake osv.
Oppskrift fra lavkarbo.no
3egg
Søtstoff etter smak, viktig å smake på deigen!!
(Bruk det du liker best. Jeg veksler mellom flytende
Natren og sukrin)
2 dl creme fraiche
1/2 dl smeltet smør
50 g mandelmel
30 g kokosmel
2 ts bakepulver
1 ss fiberhusk lr pofiber
litt vaniljedråper

Alf røres sammen til en nokså tykk røre/deig...her er det bare fanatsien som begrenser hva du vill ha i...nøtter,krydder, hakka sjokolade, kakao, bær, osv.
Velger du en plain røre uten tilsettninger er den super som bløtkake.

Stek 180g varmluft 15-30 min avhengig av formen du bruker. Følg med å kjenn med en kakestikke om den er klar

Benzo er ikke aktiv  
Gammel 29-07-10, 22:06   #954
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Njei, egentlig ikke, men det er jo ikke helt tørt sånn som vanlig brød, da. Kan hende det blir bedre om det står enda lenger i ovnen?

Line alias Lilalife anbefaler å oppbevare brødet i kjøleskap siden det er litt klissete, hun deler det også i to og fryser det sånn.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv  
Gammel 29-07-10, 22:18   #955
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Her går det litt i det samme hver dag...

Frokost: Eggesalat
Lunsj: Salat med kylling og bacon
Middag: tirsdag ble det ingenting, jobbet kveld, onsdag ble det kyllingpølse og blomkål/brokkoligrateng med salat til. I dag ble det blomkål/brokkoligrateng med kjøttdeig og vårløk.
Kvelds: Varierer mellom mandler, eggesalat, egg og bacon og ingenting.

Gammel 29-07-10, 22:48   #956
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alexy, her.

Line alias Lilalife anbefaler å oppbevare brødet i kjøleskap siden det er litt klissete, hun deler det også i to og fryser det sånn.

Gjess, jeg vet, men synes fremdeles det er litt klissete...

Salt er ikke aktiv  
Gammel 30-07-10, 01:31   #957
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lover og bidra mer her! Jeg har gått på lavkarbo siden januar, men har vært på ferie i snart 3 uker (og gått opp 1 kg....) men nå skal jeg over på lavkarb diett igjen, etter å ha spist pannekaker til frokost og annet usunt snusk..

Men for å forklare litt hva jeg spiser til vanlig..
Jeg startet det hele med en 14-dagers kur fra Senter for Norskernæring - (www.spisdegslank.no)
for å få en kickstart.. Brødene vi fikk var ok, men noen av de smakte gress. Middagene var
så som så, og etter 14 dager hadde jeg fått ett greit innblikk i hva lavkarbomat burde
bestå av.
Jeg bor i nærheten av Senter for Norsk ernæring, så jeg tar ofte en lettvindt løsning
mht brød og henter brødene mine der (de har 2-3 typer som jeg syntes er gode, Mandelbrødet var jeg veldig glad i
begynnelsen, men nå er jeg veldig lei det). Var i ketose i 3 mnd, men har ikke vært like
streng de siste mnd (men nå er det full skjerpings igjen..) Spiser mye egg, hvite oster,
kjøtt og salat *more to come, bare jeg kommer meg inn i lavkarb-tanken igjen*
Jeg har gått ned totalt 8 kg (12 kg siden i fjor sommer), og ønsker vel å gå ned 4-5 kg til...
Lavkarbo er ihvertfall en helt topp måte for meg å leve på

Her er brødet jeg stort sett baker:
4 Egg
1 ½ DL Creme Fresch eller Kesam
3 SS Olje
Dette blandes

40 Gr Sojamel (kjøpt på helsekost)
20 Gr malte mandler
50 Gr Sesamfrø
45 Gr Solsikkekjerner
4 SS Linfrø (Bløtlegges)
1 Neve Walnøtter
(jeg sender gjerne solsikkekjernene og walnøttene ett par runder i blenderen for å få litt mindre biter)
Litt Salt
2 SS Bakepulver
Dette røres sammen med eggeblandingen.

Kle forma med papir. Hell røra i formen (flytende røre)
Dryss over litt revet ost.
Stekes i 55 min.
180 Grader.

Brødet skal ikke ligge i plast - legges med sårflaten ned mot en skål
Saftig og godt brød.

Sist redigert av Fløyel : 30-07-10 kl 01:46.
Fløyel er ikke aktiv  
Gammel 30-07-10, 22:24   #958
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Standard

Frokost: Eggesalat
Lunsj: Salat med kylling og bacon
Middag: Kjøttdeig i hjemmelaget pastasaus og salat (de andre fikk også pastaskruer)
Kvelds: Vet ikke enda, men er litt fysen...

Gammel 30-07-10, 23:02   #959
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva har du i eggesalaten din Maimor?

Gammel 30-07-10, 23:58   #960
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Hva har du i eggesalaten din Maimor?

Varierer bittelitt, men den jeg lagde sist er veldig god:
6 kokte egg (akkurat så de er hardkokte) Deles på "langs og tvers" med eggedeler slik at det blir småbiter
En "kladeis" majones ( Nærmeste mengdeangivelse jeg kommer er "klem på tuben i et drøyt sekund" ) Spøk tilside, muligens 40-50 gram.
En halv liten løk, finhakket
En "stump" vårløk
4 skiver kokt skinke (ca 40g)
Salt og pepper etter smak

Røres sammen til en grei "jurpe" og holder til ca 3 frokoster.

Lages veldig på slump som du ser, men basisen er egg og majones, med diverse smakstilsetninger. Den blir veldig god med sprøstekt bacon. En halv, liten løk kan for mange bli litt for mye forresten, men jeg er veldig glad i løk. Noen bruker også litt rømme eller Creme Fraiche, men det har ikke jeg prøvd enda.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:49.