Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-07-10, 21:26   #1
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?

Diskusjon pågår i heimen.
Jeg vet ikke helt aldersgrensene på filmene (ikke sett dem), men gubben mener at det ikke er så farlig og at ungen bør få sjansen til å briljere overfor kompiser (satt på spissen).

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 21:32   #2
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?

Hvor gammel er ungen da? Vesla blir 8 om noen måneder, og ikke snakk om at hun får se Ringenes Herre enda. Jeg syntes den til tider var skummel - og jeg elsker bøkene og filmene...Men de er skumle, av typen spøkelser/skrømt, ikke så (veldig) mye blod og gørr...Og en del av karakterene er forferdelige av utseende...

Star Wars har jeg klart å lure meg unna så langt. Men nå har Høstmannen kjøpt alle filmene, og har lovet/truet med at når han er tilbake i august, så skal vi nyte/lide oss gjennom de...

(Neida, de er sikkert bra de også altså, men jeg er mer trekker jeg.... )

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 21:35   #3
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Mannen prøver stadig vekk å få Malin (syv og et halvt) til å se Star Wars, men hun gidder ikke.

Jurassic Park, derimot, ELSKER hun!

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 21:37   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun var vel tre-fire da hun så LOTR. Star Wars har vi ikke i hus.

Gammel 12-07-10, 21:37   #5
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Vi så gjennom Star Wars i jula, da var mellomste åtte år.

Ringenes Herre har hverken han eller hun på 11 år sett ennå. Kanskje hun eldste hadde fått sett om hun hadde hatt en_veldig_sterk interesse for filmene(Hun måtte i så fall ha lest boka først). Åtteåringen får ikke se den ennå, uansett.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 21:39   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldstemann hos meg er åtte år. Jeg kunne gått med på starwars tror jeg, hvis han hadde vært veldig interessert. Ringenes herre må han vente et par år med.

Gammel 12-07-10, 21:40   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke snakk om at min 8-åring får se Ringenes Herre.

Briljere i venneflokken? med hva da? De aldersgrensene er satt for en grunn.

Gammel 12-07-10, 21:41   #8
Botero
Viva la vida

Botero sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

Først de så de tegneserie men de så de originaler filmer i januar i år, da var de 5 og 3. Nå er de 6 og 4 å de elsker det! Deres favoritt er nr.1, da lille Aniken kjore den stor fly. De blir lenge til de få se Ringenesherre, men de har fått nå Lego Harry Potter PS spill, så det blir ikke lenge til vi kan koser oss med filmene.

Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 21:42   #9
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ringenes herre har vi ikke, Star Wars har vi sett på ett års tid her. Dvs at eldstemann var nesten 7 år, minsten har sett på det siden han var 3-4 år. Men de får ikke se nr 3, den synes jeg er den mest voldlige. Vi startet forresten med de eldste først, de har minste vold og greier i seg enn de nyeste. Jeg vet det er alt for tidlig for minsten å se, men han er på mange måter der storebror er når det gjelder film. Det er vanskelig å skille på de når det gjelder endel ting.

Det bør vel legges til at jeg er over gjennomsnittet opptatt av Star Wars. Mannen liker det ikke, men har sett det sammen gutta.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 21:43   #10
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er ganske lettskremt og husker at jeg så den første LOTR-filmen på kino med en ukjent gutt ved siden av meg som tydeligvis var på kino med pappaen. Jeg syntes helt synd på ham, han holdt hendene for øynene størsteparten av tiden. Jeg vet godt at jeg er ganske streng når det gjelder film og barn, men åtte år synes jeg faktisk er altfor ungt for Ringenes Herre. Star Wars har jeg ikke greie på.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 21:46   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det samme var jo med Harry Potter. En mengde mennesker dro med seg altfor små unger for å se, for dette var det nye store, og resultatet var pissredde unger og frustrerte foreldre som plutselig hadde fått en mørkredd småttis.

Jeg skjønner ikke poenget med å bygge ned et barns naturlige og sunne redsel for vold, gørr og blod. Å herde unger på dette er å jo å forflate dem fullstendig og kan gjøre dem empatiløse og dustete. Man er jo ganske stor før man skiller mellom virkelighet og fantasi og hva som går an og ikke.

Gammel 12-07-10, 21:49   #12
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jah. Den gutten jeg satt ved siden av anslo jeg til å være ca åtte. Stakkars.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 21:50   #13
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Harry Potter synes jeg er mye skumlere enn Star Wars. Jeg må innrømme at gutta har sett Transformersfilmene også. Det er et par scener vi spoler over hver gang. Jeg digger transformers også.

Gammel 12-07-10, 21:55   #14
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

5,6,7 års alderen. Dvs. Ringenes Herre har de kun sett biter av. For mye prat, og for dyster og ekkel egentlig. Uaktuell. Starwars har de vel sett alle de 3 gamle + den første nye. De har dog sett samtlige indiana jones, spiderman, x-men, fantastic four, den nye superman filmen, harry potter, narnia, hancock og jurassic park (med litt spolesensur siden mamma vet hva man ikke trenger å se). De har en greie for superhelter og episke filmer. Lillebror er en litt annen type enn henne, og interesserer seg ikke på samme måte, og blir dessuten også lettere redd for ting, så det gjøres en vurdering også i forhold til det. Hva andre ser blir deres sak. De hadde ikke fått sett det om de hadde blitt redde og ikke var direkte interessert i det som foregår. Filmene er blitt presentert ut fra hva de har en tydelig interesse for, og de ser en del av dem om og om igjen, spesielt Indiana Jones som er storfavoritt.

De får f.eks. ikke se på en god del år Batman, Hulken, Avatar, Transformers (tror jeg), Alien vs. Predator et.c. da volden er mer direkte og synlig. Vi gjør en vurdering ut fra det. Alt i kategori grøsser o.l. er helt uaktuelt. Ikke noe mørkt og skummelt. De vil ha helter.

Sist redigert av Dronningen : 12-07-10 kl 22:06.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 21:55   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg skjønner ikke poenget med å bygge ned et barns naturlige og sunne redsel for vold, gørr og blod. Å herde unger på dette er å jo å forflate dem fullstendig og kan gjøre dem empatiløse og dustete. Man er jo ganske stor før man skiller mellom virkelighet og fantasi og hva som går an og ikke.

Enig i det. Men her har det i hvert fall aldri vært snakk om noe herding. Jenta mi er rett og slett fullstendig uredd og har alltid vært det. Hun er født med mine grøssergener eller noe. Jeg var også sånn som barn (og er det jo fremdeles). Jeg så Poltergeist da jeg var 3-4 år gammel og elsket den, for å ta et eksempel. Eldste får selvsagt ikke se ordentlige grøssere, jeg har litt mer vett enn mine foreldre hadde, men hun har sett både Jurassic Park (hun er besatt av dinosaurer så jeg lot henne se de filmene, hun digget dem og ble ikke det minste redd).

Det er jo stor forskjell på barn, noen er mer redde enn andre og man kan jo se an barna sine. Jeg er ikke særlig streng på sånne aldersgrenser men bruker jo hodet. Lar ikke akkurat seksåringen sitte og se The Ring, men hun får glatt se Star Wars om hun vil og jeg hadde latt henne se LOTR om hun ville det, sammen med meg. Hun vil ikke det da, det er fremdeles litt for kjedelig for henne med den typen filmer.
Jeg gleder meg ihjel til hun blir 8 så hun kan bli med meg på enkelte 11-årsgrensefilmer på kino, filmer som Alice in Wonderland osv. Hun elsker slike filmer.

Gammel 12-07-10, 21:56   #16
Botero
Viva la vida

Botero sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

Jeg digger Transformers også! Det var en av mine favorite cartoons da jeg var litten! Nr.1 så de en gang på pappas mobil gjenom en fly tur!

Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 22:00   #17
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Botero, her.

Jeg digger Transformers også! Det var en av mine favorite cartoons da jeg var litten! Nr.1 så de en gang på pappas mobil gjenom en fly tur!

Brødrene mine så på Transformers, og dermed ble det til at jeg så på det også selv om jeg var litt stor. Jeg fikk tak i de gamle tegneseriene på dvd og introduserte de til filmene på den måten.

De har også sett litt Indiana Jones, med spoling, de eldste episodene. Nå om dagen er de heldigvis mest opptatt av Olsen Banden jr, så jeg har kjøpt alle de filmene i håp om at det skal vare en stund.

Gammel 12-07-10, 22:04   #18
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min så Star Wars for første gang da han var 5 år. Da så han de sammen med pappaen som tolket og forklarte i øst og vest. Han har sett alle seks filmene sånn at han omtrent kan de utenat nå. For noen måneder siden så vi første Indiana Jones sammen. Det var stas, så vi får ta de fortløpende etterhvert. Han er født februar 2003. LOTR synes jeg ikke er barnefilm og mye mer komplisert i historien så det venter vi med.

Gammel 12-07-10, 22:05   #19
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

De har også sett litt Indiana Jones, med spoling, de eldste episodene. Nå om dagen er de heldigvis mest opptatt av Olsen Banden jr, så jeg har kjøpt alle de filmene i håp om at det skal vare en stund.

De 2 nyeste er mye mer "barnevennlige" enn de to eldste. De fant vel ut at de kunne nå et bredere publikum da, og moderte veldig etter hvert.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 22:05   #20
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Mine på snart 14 og 11 har sett Star Wars, men ikke Ringenes herre. Eldste hadde fått lov nå, men hun er ikke interessert. 11-åringen får vel også lov nå -det er vel 11-års grense?
Star Wars så vel 11-åringen da han var 7-8 år. Eldste var ikke så interessert, så hun så dem nok sammen med ham.

Jeg synes i grunn det er greit å ta en kikk på aldersgrensene for filmer og i hvert fall ha det som et utgangspunkt.
Mine 5-åringer får verken se Ringenes herre eller Harry Potter på en del år, nei.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:35.