Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frekt? Eller bare sånn det er? Ang mersalg til frivillige organisasjoner

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-10, 13:00   #1
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Frekt? Eller bare sånn det er? Ang mersalg til frivillige organisasjoner

Meg og mannen min støtter en del frivillige organisasjoner. Mannen min søtter blant annet Redd Barna med 225kr i mnd.
I går ettermiddag ringte en telefonselger fra Redd Barna og spurte om mannen min var villig til å øke beløpet. Da svarer han pent at nei, det er han ikke. Telefonselgeren sier da at "jo, men 25kr mer må du da har råd til??" Og da ser jeg at mannen min blir irritert og svarer at han har andre han også støtter, om alle de skulle ringt og bedt om det samme, så hadde det blitt mye penger ut av det.

Så i etterkant, så tenker jeg, er ikke dette utrolig frekt?? Litt sånn, "vi syns du er gnien som ikke gir mer enn det du gjør" - holdning føler vi at Redd Barna har nå. Og helt ærlig, en slik telefon gir meg faktisk helt lysten på å støtte den organsiasjonen. Det finnes flere andre lignende organisasjoner som vi kan støtte, men jeg er redd for at det bare er på samme måte der.

Er det sånn det skal være altså? Om man velger å støtte en organiasjon, så skal de tyne deg alt de kan?

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 13:02   #2
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frekt? Eller bare sånn det er? Ang mersalg til frivillige organisasjoner

Dette tror jeg Redd Barna gjerne vil ha tilbakemelding på. De har antakeligvis satt bort dette arbeidet til et annet firma, og de som ringer rundt får betalt etter hvor mye penger de får inn. Overivrige, ufine selgere gir dårlig rykte, og jeg tipper at RB tar tak i dette hvis du sier i fra.

Gammel 01-07-10, 13:06   #3
Nekinna2402
*gjesp*

Nekinna2402 sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Stavanger område
Nekinna2402 har et hav av muligheter foran seg
Standard

jeg kan ikke så mye om det men må si jeg syns det virker nokså frekt å si noe slikt
legger du sammen 225kr x 12 (=2700) det blir fort en del
skulle du ha økt det med 25 kr (x12= 300) så hadde det blitt 3000 kr ca i året
støtter dere andre orginasjoner i tillegg kan det bli dyrt, dere har selv hus og barn og slikt som også koster.

Så nei, jeg syns ikke det var frekt og si nei
klart de kan spør om men måten de spurte på hørtes nokså frekk ut, kanskje 25 kr ikke er så mye men det blir mye over lengre tid

Nekinna2402 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 13:34   #4
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes i utgangspunktet det er frekt å ringe folk ubedt for å prakke på dem ting, enten det er salg eller ren tigging.

(Dessuten er jeg sær nok til at jeg sluttet som fast giver til en organisasjon etter å ha blitt antastet av gateververne deres to dager på rad, overførte beløpet til en annen organisasjon og sendte en e-post hvor jeg forklarte grunnen. De svarte aldri).

Gammel 01-07-10, 13:47   #5
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan virke som om Redd Barna kjører på en litt mer hissig vervelinje om dagen, og kanskje denne økningen er den del av pakka? Jeg har hvertfall blitt stoppet ved flere anledninger (utenfor butikker o.l.) av muntre og masete selgere fra RB som skal _vise_ meg noe. Jeg har hver gang takket nei, og bedt om en brosjyre, men fått til svar at det har de ikke fordi det blir for dyrt.

Jeg gir gjerne til ideelle organisasjoner, men kjenner jeg får piggene ut når det blir mas og om å gjøre å gi meg dårlig samvittighet. For tiden står det en eske med 50 overfallsalarmer på kontoret mitt, som jeg fikk fra Motorførernes Avholdsforbund, UTEN å ha bestilt dem i det hele tatt....

Gammel 01-07-10, 13:47   #6
Ying
Kor e alle helter hen?

Ying sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har opplevd akkurat det samme. Redd Barna ringte og da ble jeg så irritert at jeg stoppet hele greien. Jeg gikk da over til Plan. Der har jeg også fått forespørsel, men de ble i det minste ikke sur for at jeg ikke ønsket å øke.

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 13:54   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er snarsint og ender med å flytte støtten til en annen organisasjon når jeg blir utsatt for noe sånt. Det er jo ikke organisasjonen som ringer, det er selgere, men likevel.

Gammel 01-07-10, 14:32   #8
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er snarsint og ender med å flytte støtten til en annen organisasjon når jeg blir utsatt for noe sånt. Det er jo ikke organisasjonen som ringer, det er selgere, men likevel.

Jeg er litt der jeg også, og hadde flyttet støtten tvert om det var jeg som fikk telefonen og ikke min mann.
Selv om det ikke er organisasjonen selv som ringer, så mener jeg at de står ansvarlig for selgerne de bruker.

Gammel 01-07-10, 14:38   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nja. Organisasjonen har nå leid inn disse selgerne for å gjøre en jobb rettet mot meg i organisasjonens navn. Dermed føler jeg absolutt at organisasjonen har et ansvar for hvordan disse selgerne ter seg.

Jeg kan meget godt finne på å kutte redd barna og gå over til plan for en slik telefonsamtale.

Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 14:40   #10
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Telefonsalg hadde jeg mugnet av også.

Amnesty sender derimot med et lite brev sammen med noe annet til jul, hvor de spør om folk kunne tenke seg å øke med 25 kroner i måneden. Så sender man inn en slipp hvis man vil. Det er formulert sånn at de er glade for alle som gir, uansett hvor mye. Fint brev, etter min mening, og så blir jeg mye mer velvillig innstilt når jeg slipper å forholde meg til en masete ungdom. Vi sa faktisk også ja.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 15:49   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også fått slike telefoner fra Redd Barna, men har ikke reagert negativt (og har to ganger økt månedsbeløpet). Hvordan man reagerer kommer sikkert mye an på hvordan "selgeren" oppfører seg og hva vedkommende sier. Jeg misliker veldig å bli mast på, og synes de skal passe seg veldig for det - men jeg synes ikke det er problematisk at de bruker denne metoden for å få inn mer penger, gitt at de gjør det på en vennlig og høflig og ikke-pressende måte.

Gammel 01-07-10, 16:05   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å moderere meg litt: jeg synes det er greit at de ringer, ikke for ofte, og takker for støtten og spør pent om jeg har tenkt på å øke støten med 25 kr i måneden for eksempel. Det er når de maser eller prøver å overtale med tildels ubehagelige virkemidler etter at jeg først har sagt nei at jeg kan finne på å kutte støtten til organisasjonen.

Gammel 01-07-10, 16:12   #13
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ble stoppet av 2 svenske, meget innpåslitne "selgere" fra Redd Barna utenfor Rema for ca. to uker siden. De ville at jeg skulle skrive meg på en liste da jeg takket nei til å bidra med månedlig bidrag, noe jeg også takket nei til. Jeg følte hun gikk langt over streken da hun begynte å si at siden jeg er i helsevesenet har jeg et ansvar osv. høyt og tydelig mens folk gikk inn og ut av butikken.

Jeg hadde påbegynnende migrene og ønsket bare å komme meg hjem fortere enn f# og klarte ikke å verken tenke klart eller svare skikkelig. Annet enn at jeg røpte meg da jeg sa jeg jobbet på sykehuset...

Gammel 01-07-10, 16:53   #14
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En sånn telefon hadde jeg blitt skikkelig sur av. Kreftforeningen spør av og til skriftlig om jeg kunne tenke meg å øke beløpet, men presiserer at de er glade for all støtte. Da pleier jeg gjerne å justere opp litt. Hvis noen hadde antydet at jeg var smålig når jeg ikke ville gi mer, hadde jeg avsluttet hele giverforholdet.

Gammel 01-07-10, 18:26   #15
kris
kross

kris sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg fikk en tilsvarende telefon fra Redd Barna for en uke eller to siden, men den selgeren jeg snakket med sa én setning litt annerledes - og det gjorde kanskje at jeg overhodet ikke reagerte negativt. Han sa: "Ja, du gir jo allerede 225,- kroner i måneden, det er jo bra!" etter at jeg hadde sagt på en høflig måte at jeg ikke hadde mulighet til å øke beløpet akkurat nå. Stor forskjell!

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 18:51   #16
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kris, her.

Jeg fikk en tilsvarende telefon fra Redd Barna for en uke eller to siden, men den selgeren jeg snakket med sa én setning litt annerledes - og det gjorde kanskje at jeg overhodet ikke reagerte negativt. Han sa: "Ja, du gir jo allerede 225,- kroner i måneden, det er jo bra!" etter at jeg hadde sagt på en høflig måte at jeg ikke hadde mulighet til å øke beløpet akkurat nå. Stor forskjell!

Det syns jeg er helt akseptabelt. Da godtar man et nei og respekterer at man er en god giver allerede.

Gammel 02-07-10, 18:58   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt greit at Redd Barna ringer og spør om jeg kan tenke meg å øke beløpet med 25 kr måneden, selv om de får en god sum av meg i måneden allerede. Jeg ville derimot blitt temmelig sur over en slik samtale som det HI beskriver.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:44.