Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Gluten- og melkefritt - pga. barn som sliter

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-10, 10:11   #21
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gluten og melkefritt - pga barn som sliter

Jeg ville absolutt prøvd GFCF diett.
Les litt her om behandling av autisme: http://www.matoghelse.no/helse/2007/...dles-naa!.aspx

Kontakt neurozym.com
De har en peptid test hvor du kan sjekke om abrnet ditt bryter ned gluten og kasein

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 10:35   #22
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gluten og melkefritt - pga barn som sliter

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg ville absolutt prøvd GFCF diett.
Les litt her om behandling av autisme: http://www.matoghelse.no/helse/2007/06/08/autisme-kan-behandles-naa!.aspx

Kontakt neurozym.com
De har en peptid test hvor du kan sjekke om abrnet ditt bryter ned gluten og kasein

Jeg synes det er feil å si at man bør absolutt prøve noe. Man må i alle fall ta de testene hos Neurozym først. Problemet med Neurozym er at de har en dobbeltrolle, all den tid de også selger produkter til behandling. Så man skal være litt bevisst på dette. Men rett skal være rett – sønnen vår tok tester hos Neurozym som ikke ga utslag, så det er fullt mulig at de er profesjonelle.

serafin: Les gjerne mer og mat og autisme, men jeg ville kanskje holdt meg unna artikler fra Mat og helse. De er ikke spesielt seriøse. Og vær også klar over at dette temaet er kontroversielt. Så du vil finne mange leire og en stor del uenighet. Dessverre. Det hadde vært mye enklere om dette var noe det var full enighet om.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende

Sist redigert av Divine : 10-06-10 kl 11:20.
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 11:22   #23
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gluten- og melkefritt - pga. barn som sliter

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg synes det er feil å si at man bør absolutt prøve noe. Man må i alle fall ta de testene hos Neurozym først. Problemet med Neurozym er at de har en dobbeltrolle, all den tid de også selger produkter til behandling. Så man skal være litt bevisst på dette. Men rett skal være rett – sønnen vår tok tester hos Neurozym som ikke ga utslag, så det er fullt mulig at de er profesjonelle.

Les gjerne mer og mat og autisme, men jeg ville kanskje holdt meg unna artikler fra Mat og helse. De er ikke spesielt seriøse. Og vær også klar over at dette temaet er kontroversielt.

Mannen som står omtalt i den artikkelen, anses som seriøs - innenfor dette feltet. Du kan sjekke medhelse.no som er hans webside. Så vidt jeg vet er han også aktiv inn mot Norsk Proteinintoleranseforening, npif.no

Men det er riktig som Divine skriver at diettbehandling av autisme og adferdsproblemer er omstridt. For noen funker det, for noen funker det dårlig. Noen bikker over i "religion" mens andre holder det mer nedtonet.

Jeg har kjent Kamp i mange år og vet at hun har veldig god kunnskap og mye erfaring med dette. Jeg har satt lillegutt på diett pga matvareallergier og fysiske smerter og problemer, og oppnådd gode resultater også ift adferd, søvn og uro. Du kan lese mer om hva vi har gjort her - men det er litt ektrem-approachen altså. Men for å få en unge som klarer å sitte i ro og leke, og som sover om natta er jeg villig til mye Vi følges da opp med prøver og diskusjoner med legen nevnt over her, samt ernæringsfysiolog og gastrolog en gang i halvåret ca på lokalsykehuset (og det minner meg om at vi skal inn nå snart, jeg må ringe og be om time).

Men som sagt - da til behandling av fysiske problemer, med "bonus" i det adferdsmessige.

Skal du behandle kun adferd med diett bør du være temmelig sikker på hva du driver med, hvorfor du gjør det, hva du tar bort og ikke minst hvorfor. Skal du f.eks fjerne melke og melkerelaterte produkter HELT? Det er ikke bare enkelt og er litt fordyrende. Eller er det bare åpenbare melkeprodukter du skal fjerne, og tillate de som inneholder "litt" melk. Eller kasein. Eller noe osteløype-greier osv. Hvis du fjerner melk pga proteinproblematikken kan det hende du må vurdere å ikke bruke soya også. Og hva med geitemelk og sauemelk? Skal du også fjerne det, og hvorfor?

Det samme gjelder gluten - det er fordyrende å fjerne all gluten fra maten, og det er krøkkete ift å spise ute, ta seg en matbit på veien, osv. Skal hele familien spise glutenfritt? Hva med karboinnhold? Sukkerinnhold? Skal dette gjelde bare til hverdags og ikke til fest f.eks? Og i såfall, hvorfor/hvorfor ikke?

All maten smaker annerledes, konsistensen både på deiger/rører/mel osv og det ferdige produktet er annerledes enn du er vant til, tilberedingen av all mat blir annerledes, du må alltid se på ingrediensene når du kjøper i butikken. Det smaker helt greit altså - bevares! Men det er en overgang.

Hvordan er resultatet målbart? Hva er dere ute etter? Når er "nok nok"? Når går dere tilbake, evt utvider dietten til neste protein, tilsetningsstoff eller andre ting som kan/ikke behøver å ha effekt på denne typen adferd.

Jeg mener ikke å være djevelens advokat altså, men noen år på melke-og glutenfri diett med lillegutt har lært meg endel (han har cøliaki og påvist melkeallergi, men merket stor effekt også på adferd). Og før vi gikk videre med utvidet diett var det viktig å være klar over hva som var målet - hvorfor vi gjorde dette. Og hvordan det var målbart. I lillegutts tilfelle gjorde utvidet diett at han gikk fra å skulle ha en refluksoperasjon i desember pga svært dårlige ph-målinger over lengre tid (mange år, det ble aldri bra nok), til å være symptomfri (!) for refluks etter å ha blitt satt på diett. Riktignok medisinert, men jeg har nå redusert medisineringen uten at det har noen stor negativ effekt. At han sover om natta, har mindre vondt, og er mindre urolig og mer konsentrert.

Så skal du gjøre det sier jeg som flere her - skaff deg rådgivning fra et eller annet sted.
( - jeg kunne fortsatt, dette opptar meg )

Sist redigert av m^2 : 10-06-10 kl 11:43.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 11:35   #24
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Mens derimot mannen som står omtalt i den artikkelen, anses som seriøs - innenfor dette feltet.

Kjekt å vite. Det er litt vanskelig å ta Mat og helse på alvor, så det er jo at det ødelegger for seriøse aktører.

m^2 sier veldig mye bra over her. Jeg er personlig ganske lei av at folk bare slenger ut av seg at "hvorfor går ikke guttungen på melke- og glutenfri diett, da? Det er jo baaaaare å kutte ut de tingene i kostholdet?". Men som m^2 sier, det er ikke bare bare.

Vi har snakket en del med 4M-klinikken ang. kostomlegging, og legen der sa også rett ut at i de tilfellene der det ikke var noen utslag på prøvene, så var det vanskelig å si noe om virkningen av en melke- og glutenfri diett. Legen mente det var verdt å prøve det, men man måtte ha klart for seg at resultatene ville kun være basert på subjektive oppfatninger. Noen ganger er det kanskje enkelt å se at et barn forandrer atferd totalt, men hva med de tilfellene der man tror at man kanskje, muligens kan se noe? Kan det være dietten? Kan det være et tilfeldig hopp i barnets utvikling? Og hvor mye er man villig til å ofre for en slik ev. liten forbedring?

Sønnen vår har f.eks. hatt perioder med rivende utvikling innen atferd og sosial kompetanse. Det har vært helt tilfeldig. Hva om en slik periode hadde vært sammenfallende med perioden med diett? Da hadde man selvsagt trodd det var dietten og kanskje tviholdt på denne til ingen nytte.

Vi har valgt å vente med en melke- og glutenfri diett til sønnen vår er så gammel at vi kan forklare det overfor han. Da det først ble snakk om det, var han fire år. Han hadde liten språkforståelse og var ekstremt vanskelig i matveien. Å skulle ta fra han melk og gluten, ville føre til en ekstrem endring i kostholdet hans, og hvordan kunne vi gjøre det mot et barn som ikke ville forstå? Nå er sønnen vår sju og et halvt, så nå tenker vi at han kanskje er klar for det. Men først må vi få til en generell endring i matvanene, slik at vi kutter ned mye på melk og brød, slik at en ev. overgang ikke vil bli et sjokk. Men vi har ikke tatt en endelig avgjørelse på om diett er noe vi vil prøve.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende

Sist redigert av Divine : 10-06-10 kl 11:40.
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-10, 22:37   #25
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Takk for omstendige svar.

Jeg er skeptisk selv, og derfor spør jeg. Og jeg kommer ikke gjøre noe før vi ev har en klar diagnose, og jeg har snakket med noen.
Men det er interesant å lese om, og høre andres erfaringer og tanker.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:35.